إدمان استخدام الهاتف الذکيّ وعلاقته بأساليب التفکير لدى الطالبات المتفوقات والْمُنْذَرَات أکاديمياً في کلية الأميرة عالية الجامعية

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ مشارک في علم النفس التربوي- قسم علم النفس والتربية الخاصة جامعة البلقاء التطبيقية - الأردن

المستخلص

هدفت الدراسةالحالية إلى الکشف عن العلاقة والفروق في العلاقة بين إدمان استخدام الهاتف الذکي وبين أساليب التفکير لدى الطالبات المتفوقات والمنذرات أکاديمياً في کلية الأميرة عالية الجامعية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس الخمايسة (2014) لإدمان استخدام الهاتف الذکي، ومقياس ((Sternberg & Wagner, 1992 لأساليب التفکير، على عينة شملت (111) طالبة متفوقة، و(206) طالبة منذرة من طالبات البکالوريوس في العام الجامعي 2014/ 2015م. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا في إدمان استخدام الهاتف النقال بين المتفوقات والمنذرات، وکانت الفروق لصالح المنذرات، کما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا في أساليب التفکير، وکانت لصالح المتفوقات في الأساليب التالية: التشريعي، والهرمي، والتحرري، والخارجي، والقضائي، والعالمي، والفوضوي، فيما کانت لصالح المنذرات في الأساليب التالية: التنفيذي، والمحلي، والأقلية، والداخلي، والملکي، والتقليدي، کما أشارت النتائج إلى وجود علاقة وفروق في العلاقة بين إدمان استخدام الهاتف النقال وأساليب التفکير بين المتفوقات والمنذرات، وکانت الفروق في العلاقة لصالح الطالبات المتفوقات في أسلوبي التفکير (الهرمي، والقضائي)، وکانت الفروق لصالح الطالبات المنذرات في أساليب (الأقلية، والداخلي، والمحلي). وتوصي الدراسة بالاهتمام بظاهرة إدمان استخدام الهاتف الذکيّ لما له من علاقات ارتباطية سلبية مع تحصيل الطالبات، وإجراء المزيد من الدراسات للتأکد من هذه النتيجة.
This study aimed to investigate the relationships that include differences between smart phone use addiction and thinking styles among outstanding and under probation students at Princess Alia University College. The research sample consisted of; (111) outstanding and (206) under probation female students. The study was conducted during the academic year 2014/ 2015. In order to achieve the objectives of the study, the scale of smart phone use addiction and the scale of thinking styles developed by the Al Khamaiseh (2014), and by (Sterberg & Wanger, 1992) were applied, respectively. The results showed that the mean score of smart phone use addiction was significantly higher (P< 0.05) for under probation female students compared with the outstanding female students. In addition, the mean score of thinking styles; legislative, hierarchal, liberal, external, judicial, global and anarchic were significantly higher (p< 0.05) for the outstanding female students compared with under probation female students while the mean score of executive, local, oligarchic, internal, conservative and monarchical were significantly higher (p< 0.05) for the under probation female students. The differences in relationship between smart phone use addiction was correlated (P < 0.5) with hierarchical and judicial for outstanding female students, and correlated (p < 0.05) with eternal, oligarchic, local for under probation female students.It was suggested that more studies should be conducted to verify the negative influence of smart phone use addiction on the academic achievement of female students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  • المصادر والمراجع:

    • جرجیس، مؤید ومحمد، عدنان (2015). أسالیب التفکیر وعلاقتها بأعراض اضطرابات القلق لدى طلبة الکلیات الإنسانیة فی جامعة صلاح الدین - أربیل، مجلة العلوم الإنسانیة، جامعة صلاح الدین - أربیل، 19 (2)، 21-48.
    • الخمایسة، عمر (2014). مُستویات إدمان الإنترنت والهاتف النقال وعلاقتها بالمشکلات النفسیة لدى طلبة الجامعات الأردنیة، أطروحة دکتوراه غیر منشورة، جامعة العلوم الإسلامیة، عمان، الأردن.
    • ستیرنبیرغ، روبرت (2004). أسالیب التفکیر، ترجمة: عادل سعد خضرة، مکتبة النهضة المصریة: القاهرة.
    • الصمادی، حاتم محمد (2006). أسالیب التفکیر والحکم الخلقی لدى عینة من طلبة جامعة الیرموک، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة الیرموک، إربد، الأردن.
    • العتوم، عدنان (2012). علم النفس المعرفی، النظریة والتطبیق، دار المسیرة للنشر: عمان، الأردن.
    • ماضوی، مریم (2013). تأثیرات الهاتف النقال على أنماط الاتصال الاجتماعی لدى الطالب الجامعی " طلبة جامعة قسنطینة أنموذجاً، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة والعلوم الإسلامیة، جامعة الحاج لخضر، باتنة، الجزائر.
    • المدنی، فاطمة (2013). أسالیب التفکیر لدى طالبات کلیات التربیة للبنات بجامعة طیبة، المجلة التربویة الدولیة المتخصصة، 2 (5)، أیار -مایو.
    • Abdullah, I.,Haydar, A., Mustafa, D., (2013). An investigation of the relationship between high-school students’ problematic phone use and their self- esteem levels. Education, 134 (1), 9-14.
    • Bernardo, A., Zhang, L., Callueng, C. (2002). Thinking styles and academic achievement among Filipino students. The Journal of Genetic Psychology, 163 (2), 149–163.
    • Beranuy. M., Oberst, U.,Carboner, X.,Chamarro, A., (2009). Problematic internet and mobile phone use and clinical symptoms in college students: The role of emotional intelligence, Computers in Human Behavior. 25 (5),      1182-1187.
    • Chen, Y. & Lever, K. (2004). Relationships among mobile phones, social network and academic achievement: A Comparison of US and Taiwanese College Students, School of Communication, Information, and Library Studies, dissertation abstract.
    • Chiu, Sh., (2014). The relationship between life stress and smartphone addiction on Taiwanese university student: A mediation model of learning self-Efficacy and social self-Efficacy. Computers in Human Behavior, 34, 49-57.
    • Chen, Q., Yan, Z., (2016). Does multitasking with mobile phones affect learning? A review. Computers in Human Behavior. 54, 34-42.
    • Emanuel, R., Bell, R., Cotton, C., Craig, J., Drummond, D., Gibson, S., Harris, A., Harris, M., Hatcher-V., Jones, S., Lewis, J., Longmire, T., Nash, B., Ryans, T., Tyre, E., Walters, D., Williams, A. (2015).  The truth about smartphone addiction. College Student Journal, 49 (2), 291-299.
    • Fan, W., Zhang, L., (2009). Are achievement motivation and thinking styles related? A visit among Chinese University Students. Learning and Individual Differences, 19, 299- 03.
    • Ho, M., Maarof, N., (2009). Thinking styles of teacher trainees in four teacher-training institutes in Malaysia. The International Journal of Learning, 16 (8), http://www.L earning-Journal.com, ISSN 1447-9494
    • Hong, F., Chiu, S., Huang, D., (2012). A model of the relationship between psychological characteristics, mobile phone addiction and use of mobile phones by Taiwanese university female students.Computers, 28 (6), 2152-2159.
    • Lee, E., (2015). Too much information: Heavy smartphone and Facebook utilization by African American young adults, Journal of Black Studies, 46 (1), 44-61.
    • Louis, L. (2005). Leisure boredom, sensation seeking, self-esteem, and addiction symptoms as predictors of social use, features use, and improper use of mobile phones, Media and communication, 12 (2), 213-241.

     

     

    • Luxton, D., & Mishkind, M., (2011). Health for mental health: Integrating smartphone technology in behavioral healthcare, Professional Psychology: Research and Practice, 42(6), 505-512.
    • Olufadi, Y., (2015). Configurationally approach to the investigation of the multiple paths to success of students through mobile phone use behaviors.Computers, 86,         84- 104.
    • Richmond, A. S., & Conrad, L. (2012). Do thinking style predict academic performance of online learning? International Journal of Technology in Teaching and Learning, 8 (2), 108-117.
    • - Sternberg, R. J. & Wagner, R. K. (1992). Thinking styles inventory, Unpublished Test, Yale University.
    • Sternberg, R. J. (2009). Thinking styles, Cambridge University Press New York. USA.
    • Sternberg, R., Zhang, Z., (2005). Styles of thinking as abases of differenced instruction. Theory into Practice, 44 (3), 34-39.
    • Torrecillas, L. (2007). Mobile phone addiction in teenagers cause server psychological disorder, Medical Studies, 14 (3), 11_13.
    • Zhang, L. (2001). Thinking styles, self-esteem, and extracurricular experiences. International journal of psychology, 36, (2), 100-107.
    • Zhang, L., (2004). Revisiting the predictive power of thinking styles for academic performance. The Journal of Psychology, 138 (4), 351-370
    • Walsh. Sh., White, K., Young, R., (2008). Over- connected. A qualitative exploration of relationship between Australian youth and their mobile phones, journal of Adolescence, 31 (1), 77-92.