مستوى تحصيل طلبة المملکة العربية السعودية في الرياضيات والعلوم وفق نتائج الدراسات الدولية (TIMSS) مقارنة بالدول الأخرى من وجهة نظر المعلمين والمشرفين (الأسباب– الحلول والعلاج- أساليب التطوير)

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

1 أستاذ مساعد – جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز

2 أستاذ مساعد – کلية التربية ـ جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز، - مدرس بکلية التربية جامعة دمياط

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى أسباب تدني أداء طلاب المملکة العربية السعودية في الرياضيات والعلوم في اختبار(TIMSS). تکونت عينة الدراسة من (156) معلمًا و(67) مشرفًا من مختلف مناطق المملکة العربية السعودية ممن يدرسون ويشرفون على مادتي الرياضيات والعلوم. ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحثان استبانة للتعرف على مستوى أسباب تدني أداء طلاب المملکة العربية السعودية في الرياضيات والعلوم في اختبار (TIMSS) من وجهة نظر المعلمين والمشرفين(من إعداد الباحثان). واستخدم الباحثان المعالجات الإحصائية وهي المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية. وکانت النتائج کما يلي:
-        مستوى أسباب تدني أداء طلاب المملکة العربية السعودية في الرياضيات والعلوم في اختبار (TIMSS) من وجهة نظر المعلمين کان مستوىً مرتفعًا.
مستوى أسباب تدني أداء طلاب المملکة العربية السعودية في الرياضيات والعلوم في اختبار (TIMSS) من وجهة نظر المشرفين کان مستوىً مرتفعًا
This study aimed at finding out the reason behind the declining result of achievement of the students Saudi Arabia in math and science in the light of the results of the tests (TIMSS) compared to other countries from the teachers and supervisors of view (causes - solutions and remedy- development methods) in some areas of the Saudi Arabia.
The Sample of study consisted 156 teachers and 67 supervisor from various Arab regions of the Kingdom of Saudi Arabia who is studying and supervisor science and mathematics. To achieve the objectives of the study, The researchers used a questionnaire to discover the reasons behind the declining result of achievement of the students Saudi Arabia in math and science in the light of the results of the tests (TIMSS) compared to other countries from the teachers and supervisors of view, and will include tools to identify (from preparation The researchers).
The finding of the study were as the following:
- The reasons level behind the declining result of Performance of the students Saudi Arabia in math and science in the light of the results of the tests (TIMSS) compared to other countries from the teachers of view were high.
 - The reasons level behind the declining result of Performance of the students Saudi Arabia in math and science in the light of the results of the tests (TIMSS) compared to other countries from supervisors of view were high.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  • قائمة المراجع:

    المراجع العربیة

    • ·         أبو عیش، بثینة. (2008) . العوامل ذات العلاقة بتباین تحصیل طلاب وطالبات الصف الثانی المتوسط فی العلوم
    • ·         والریاضیات فی المملکة العربیة السعودیة فی ضوء نتائج دراسة التوجهات الدولیة للریاضیات والعلوم         
    • ·         ((TIMSS 2003، رسالة دکتوراه، مجلة رسالة الخلیج العربی، العدد 111، 207- 209.
    • ·         برکات، زیاد وحرزالله، حسام.(2008). أسباب تدنی مستوى التحصیل فی مادة الریاضیات لدى طلاب المرحلة الأساسیة
    • ·         الدنیا من وجهة نظر المعلمین فی محافظة طولکرم. ورقة مقدمة للمؤتمر التربوی الأول لمدیریة التربیة والتعلیم
    • ·         فی محافظة الخلیل بعنوان "التعلیم المدرسی فی فلسطین: استجابة الحاضر واستشراف المستقبل" فی الفترة 16 – 17/5/2010.
    • ·         علی، محمد. (1998) .علم المناهج- الأسس والتنظیمات فی ضوء المودیولات، المنصورة: دار عامر للطباعة والنشر.
    • ·         المرکز العربی للدراسات الاستراتیجیة. (2000) . " حالة العرب فی نهایة القرن العشرین: مؤشرات کمیة"، قضایا استراتیجیة، العدد 3، 99 141.
    • ·         الغامدی، حنان. (2010). خصائص المدرسة فی الدول ذات التحصیل المرتفع (الصین –سنغافورة) وذات التحصیل المنخفض (السعودیة) فی اختبارات الدراسة الدولیة للریاضیات والعلوم ((TIMSS) -2007رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة ،جامعة أم القرى بمکة المکرمة.
    • ·         قحطان، علی.(2008). مستوى أداء طلاب الصف الرابع فی مادة العلوم بأمانة العاصمة للمفاهیم العلمیة المتضمنة فی المقیاس الدولی (TIMSS)، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة صنعاء، الیمن.

     

     

    المراجع الأجنبیة:                                         

    • Bouhlila، D.(2011).The Quality of Secondary Education in the Middle East and North Africa: What CanWe Learn from (TIMSS)’ Results. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 41(3) 327-352.
    • House, J.(2009). Elementary-School Mathematics Instruction and Achievement of Fourth- GradeStudents in Japan: Findings from the (TIMSS) 2007, Assessment. Education, 130 (2) ,n301-307. available on the internet at:   http://www.projectinnovation.biz/education_2006.
    • Hughes, B. (2009). How to Start a STEM Team. Technology Teacher, 69 (2),27-29.
    • Ramirez. j (2004).Understating the low mathematics achievement of Chilean students. A cross analysis using (TIMSS) data. Submitted in patial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of philosophy. Boston bcollege.Unaited States
    • Gorard, S & Smith, E. (2008). "(Mis)Understanding Underachievement: A Response to Connolly" British Journal of Sociology of Education, 29 (6), 705-714
    • Wang ,Z. (2008) Investigation if Differences in Students Mathematical Performance on (TIMSS) 2003. A thesis submitted to the faculty of graduate studies in partial fulfillment of the degree of science University of Calgary. Canada.
    • Yu, Chong Ho. (2012). Examining the Relationships among Academic Self- Concept, InstrumentalMotivation، and (TIMSS) 2007 Science Scores: A Cross-Cultural Comparison of FiveEast Asian Countries/Regions and the United States.
    • Educational Research and Evaluation, 18(8), 713-731.