خدمات الانتقال للطلاب ذوي صعوبات التعلم لمرحلة ما بعد الثانوية دراسة تقويمية

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

باحثة في مجال اصول التربية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى مراجعة التراث العلمي حول موضوع خدمات الانتقال للطلاب ذوي صعوبات التعلم لمرحلة ما بعد الثانوية، الذي أثبت فاعليته في التصدي للتحديات التي يواجهها هؤلاء الطلاب. بهدف تعريف المتخصصين، والعاملين مع الطلاب ذوي صعوبات التعلم، وأولياء أمورهم، وأصحاب القرار التربوي بأهمية خدمات الانتقال، وضرورة العمل على تفعيلها.   
من خلال التعرف على مفهوم خدمات الانتقال، والقوانين والتشريعات التي أثرت في تفعيلها، ووصف عناصر خدمات الانتقال، والأدوار المختلفة للمشارکين في التخطيط لعملية الانتقال، والوقوف على أبرز التحديات التي تواجه الطلاب ذوي صعوبات التعلم أثناء انتقالهم لمرحلة ما بعد الثانوية، مع تقديم أهم النماذج المقترحة لتسهيل عملية انتقالهم، والتي ستسهم - بإذن الله تعالى- في تطوير خدمات الانتقال المقدمة للطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة عامة، وذوي صعوبات التعلم على وجه الخصوص. وقد حرصت الباحثة على مراجعة الأدبيات، والأبحاث السابقة، واستعرضت عدداً من الدراسات التي تصدت إلى فاعلية هذه الخدمات، وقياس أثرها في تحقيق الهدف النهائي للتربية الخاصة. واستخدمت في ذلک المنهج النظري المکتبي.
وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، من أهمها: ضرورة العمل على تفعيل خدمات الانتقال للطلاب ذوي صعوبات التعلم في المدارس الثانوية بالمملکة العربية السعودية تزامناً مع افتتاح برامج صعوبات التعلم في المرحلة الثانوية، وإصدار الأنظمة الملزمة بذلک، والتأکيد على أهمية خدمات الانتقال، وضرورة تضمينها في البرامج التربوية الفردية للطلاب ذوي صعوبات التعلم، وفق الاحتياجات الفردية الخاصة بکل طالب.
Abstract
The aim of this study was to review the literature about the topic of transition services provided to the students with learning disabilities at the post-secondary school stage, which proved to be effective in meeting the challenges facing this group of students, to inform professionals, personnel, parents, and educational decision-makers of the importance of transition services and their necessary activation.
Researcher was very keen to review the literature and previous projects through identifying the concept of transition services, laws and regulations affecting their efficacy, describing the components of transition services, different roles played by the participants in the transition process, and highlighting the most eminent challenges facing the students with learning disabilities during their transition to the post-secondary stage, with providing the most important proposed models for facilitating their transition process, which will contribute to developing the transition services for the students with special needs in general, and with learning disabilities in particular. In addition, the review included measuring the transitional services' impacts in achieving the ultimate goal of special education. Theoretical method was used in this study.
This study provided a set of recommendations: the necessity of activating of the transition services for the learning-disabled students in Saudi schools at the same time with launching the learning disability programs in secondary schools, passing obligatory rules, emphasizing the value of transition services, and including transitional services in individualized educational programs for the students with learning disabilities, according to every student's individual special needs.

الموضوعات الرئيسية


المراجع
أولاً: المراجع العربیة:
-الأمانة العامة للتربیة الخاصة (1422). القواعد التنظیمیة لمعاهد وبرامج التربیة الخاصة. الریاض، المملکة العربیة السعودیة: وزارة المعارف.
-البتال، زید محمد (3مارس، 2012). الاعتبارات الأکادیمیة للطلاب ذوی صعوبات التعلم فی برامج ما بعد المرحلة الثانویة. رسالة الجامعة، العدد 1089، ص41.
-سالم، محمود عوض الله (2007). صعوبات التعلم بین الواقع والمأمول. ورقة عمل مقدمة لمؤتمر التربیة الخاصة بین الواقع والمأمول. مصر، بنها، کلیة التربیة، جامعة بنها.
-القیروتی، یوسف (2005). خدمات الانتقال. ورقة عمل مقدمة لمؤتمر التربیة الخاصة "الواقع والمأمول"، عمان، الأردن، الجامعة الأردنیة.
-میرسر، میسر. میرسر، آن ر (٢٠٠8) تعلیمالطلبةذویالمشکلاتالتعلیمة.ترجمة(الجمال، رضا مسعد. الزریقات، إبراهیم عبد الله ، 2008)، عمان: داروائلللنشروالتوزیع.
-هالاهان، دانیال. کوفمان، جیمس. لوید، جون. ویس، مارجریت. مارتنیز، إلیزابیث (2005). صعوبات التعلم مفهومها ـ طبیعتها ـ التعلیم العلاجی. ترجمة (محمد، عادل، 2007)، عمان ، الأردن: دار الفکر للنشر والتوزیع.
-وزارة الشؤون الاجتماعیة (1421). نظام رعایة المعوقین فی المملکة العربیة السعودیة. الریاض، المملکة العربیة السعودیة: وزارة الشؤون الاجتماعیة ، مؤسسة الأمیر سلطان بن عبدالعزیز آل سعود الخیریة ، ومرکز الأمیر سلمان لأبحاث الإعاقة.
ثانیاً: المراجع الأجنبیة:
-Agarwal, N. (2001).Beyond Accommodations: Perceptions of Students With Disabilities in A Hispanic Serving Institution. [ Ph. D. Dissertation,Doctor of Education Leadership and Foundations,The University of Texas at El Paso].         
-Bassett, D. S., & Smith, E. C.(1996). Transition in an Era of Reform. Journal of Learning Disabilities volume, 22 (2),                161-166.       
-Butler, M. K. (2009). Transition from Secondary to Postsecondary Education: The Perceptions of College Students with Learning Disabilities. [Ph. D.Dissertation, College of Education and Leadership, Walden University].          -Carney, K., Ginsberg, S., Lee, L., Li, A., Orr, A., & Parks, L. (2007). Meeting the needs of students with disabilities in higher education: How well are we
doing? Delta Kappa Gamma Bulletin, 35-38.
-Chaplin, E. K. (2011).The Experience of StudentsWith LearningDisabilitiesTransitioning to Postsecondary Education. [ Ph. D. Dissertation,Ontario Institute for Studies in Education، University of Toronto].                                 
-Health, H.(2006). Transition of Students with Special Needs from School to Adult Life: A Comparison of Interagency and School Collaboration. [ Ph. D. Dissertation, ،College of Education ، Wayne State University].                  
-Hudson, D. J. (2011). Perceptions of High School Counselors Involvement in the Provision of Postsecondary Transition Services to Students with Specific Learning Disabilities. [ Ph. D. Dissertation, Collage of Education in Educational Leadership, East Tennessee State University].
-Individuals with Disabilities Education Act. (1990). Retrieved from  http://college.cengage.com/education/resources/res_prof/students/spec_ed/legislation/pl_101-476.html                                                            
-Individuals with Disabilities Education Act. (1997). Retrieved from   http://www.ncset.org/publications/related/ideatransition.asp
-Individuals with Disabilities Education Act. (2004). Retrieved from     http://idea.ed.gov/explore/view/p/,root,dynamic,TopicalBrief,17,
 
-Johnson, D. R., Stodden, R. A., Emanuel, E. J., Luecking, R., & Mack, M. (2002). Current challenges facing secondary education and transition services: What research tells us. Exceptional Children,68, 519-531.                                  
-Johnson, S. M.(2010).The Relationship Between High School Transition Services for Students With Significant Disabilities and Employment Effectiveness. [ Ph. D. Dissertation,of Education Teacher Leadership,Walden University].                                                              
-Kirk,،S. A., & Chalfant, J. C. (1984). Academic and developmental learning disabilities. Denver: Love Publishing Company.
-Lerner, J. W., & Kline, W. F.(2006). Learning Disabilities and Related Disorders. Characteristics and Teaching Strategies.Poston, USA: Houghton Mifflin.        
-Levinson،E. M.(1998). Transition: Facilitating the Postschool Adjustment of Students with Disabilities. Boulder, CO: West view Press.                
-Levinson, E. M., & Ohler, D. L. (1998). Transition From High School to College for Students with Learning Disabilities: Needs, Assessment, and Services. High School Journal, Vol. 82 Issue 1, p62, 8p.
-Lubbers, J. H.,& Repetto, J. B., & McGorray, S. P. (2008) Perceptions of transition barriers, practices, and solution in Florida. Remedal and special education, 29 (5), 280-292.                                                                
-Pierangelo, R., & Giuliani, G. A. (2004).Transition Services in Special Education: A Practical Approach. virginia lanigan، USA: pearson education, Inc.
-Siperstein, G. N.(1988). Students with LD in Colleges: The Need to a Programmatic Approach to Critical Transitions Journal of Learning Disabilities volume, 21 (7), 431-436.
 
                                              
-Skinner, M. E., & Lindstrom, B. D. (2003). Bridging the gap between high school and college: Strategies for the successful transition of students with learning disabilities. Preventing School Failure, 47(3), 132-137.                                  
- Smart, M. (2004). Transition planning and the needs of young people and their carers: the alumni project. British Journal of Special Education، (31), Number 3.