البنية العاملية لعادات العقل لدي عينة من الطالبات المعلمات برياض الأطفال من المصريات والسعوديات

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس الطفل - کلية التربية للطفولة المبکرة – قسم العلوم النفسية – جامعة المنيا.

2 مدرس علم النفس التعليمي – شعبة التربية- کلية الدراسات الإنسانية – جامعة الأزهر.

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى التعرف على:
- العوامل التي تتکون منها عادات العقل في المقاييس المستخدمة في الدراسة لدي عينة الطالبات المعلمات برياض الأطفال المصريات،  والطالبات المعلمات برياض الأطفال السعوديات، والعينة الکلية .
- مدي تشابه أو اختلاف البنية العاملية لعادات العقل لدي الطالبات المعلمات برياض الأطفال المصريات والسعوديات .
عينة البحث:
يتحدد البحث الحالي بالعينة المستخدمة من الطالبات الفرقة الرابعة من الطالبات المعلمات بکلية رياض الأطفال جامعة المنيا  وکان عددهم 238 طالبة ومن طالبات المستوى السابع من قسم رياض الأطفال من الطالبات المعلمات جامعة حائل وکان عددهم 242 طالبًا واللآتي تم اختيارهم بصورة عشوائية تم اختيار منهم 100 کعينة استطلاعية فلذلک تصبح العينة الأساسية 380 طالبة منهم 188 طالبة مصرية و192 طالبة سعودية.
أدوات البحث:
1-     مقياس الدافعية للإنجاز ( إعداد الباحثتان)
2-     مقياس مهارات ماوراء المعرفة ( إعداد الباحثتان)
3-     مقياس التفکير التبادلي( إعداد الباحثتان)
4-     مقياس حل المشکلات ( إعداد الباحثتان)
5-     مقياس الذکاء الوجداني( إعداد الباحثتان)
نتائج البحث:
-          وفي ضوء ذلک أسفر التحليل العاملي في الفرض الأول عن خمسة عوامل من عادات العقل لدى عينة الدراسة الکلية وهي : ما وراء المعرفة – حل المشکلات – الذکاء الوجداني – دافعية الانجاز – التفکير التبادلي.
- وفي ضوء ذلک أسفر التحليل العاملي عن خمسة عوامل لدى عينة الطالبات المعلمات برياض الأطفال المصريات وهي : ما وراء المعرفة – حل المشکلات – الذکاء الوجداني – دافعية الانجاز – التفکير التبادلي
- وفي ضوء ذلک أسفر التحليل العاملي عن خمسة عوامل لدى عينة الطالبات المعلمات برياض الأطفال السعوديات وهي : ما وراء المعرفة – حل المشکلات – دافعية الانجاز – الذکاء الوجداني – التفکير التبادلي
-          وجود تطابق بين عوامل عادات العقل(ما وراء المعرفة – حل المشکلات – الذکاء الوجداني – دافعية الانجاز – التفکير التبادلي ) لدى کل من الطالبات المعلمات برياض الأطفال المصريات والسعوديات.
Abstract of the research in English
The global structure of the habits of the mind in a sample of female teachers in kindergartens from Egypt and Saudi Arabia
The current research aims to identify:
- Factors that constitute the habits of mind in the measurements used in the study in the sample female students teachers Egyptian,  female students teachers Saudi, and the total sample.
- The degree of similarity or difference in the global structure of the habits of the mind of Egyptian female students and Saudi female students.
The research sample:
The current research is determined by the sample used by female students in the fourth year of female students at the Faculty of Kindergarten Minia University. There were 238 female students and 7 level students from the kindergarten department of the female students of Hail University. The number of students was 242 randomly chosen. As sample exploratory sample, the sample becomes 380 students, 188 of whom are Egyptian and 192 are Saudi.
search tools:
- The motivation scale for achievement (preparation of the researchers)
- the measure of skills beyond knowledge (prepared by the researchers)
- Interaction Thinking Scale (prepared by the researchers)
- Problem Solving Scale (prepared by the researchers)
- measure of emotional intelligence (preparation of the researchers)
research results:
- In light of this, the global analysis in the first hypothesis resulted in five factors of the habits of mind in the sample of the total study, namely: knowledge beyond - problem solving - emotional intelligence - motivation achievement - mutual thinking.
- In light of this, the analysis resulted in five factors in the sample of the Egyptian study, namely: meta - knowledge - problem solving - emotional intelligence - motivation achievement - cross - thinking
- In light of this, the global analysis resulted in five factors in the sample of the Saudi study namely: meta - knowledge - problem solving - motivation achievement - emotional intelligence - cross - thinking
- There is a correlation between the factors of the habits of the mind (beyond knowledge - problem solving - emotional intelligence - motivation achievement - mutual thinking) for both Egyptian and Saudi students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية