فاعلية الإبحار في المواقع الإلکترونية على تحسين مهارات الطلبة نحو التعلم في کلية التربية الأساسية من وجهة نظر الطلبة أنفسهم في الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب في دولة الکويت

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

کلية التربية الأساسية- الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب في دولة الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية الإبحار في المواقع الإلکترونية على تحسين مهارات الطلبة نحو التعلم في کلية التربية الأساسية من وجهة نظر الطلبة أنفسهم في الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب في دولة الکويت. استخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي، أعد الباحثان استبانة لقياس درجة امتلاک طلبة کلية التربية الأساسية لمهارات التعلم. تکونت عينة الدراسة من (139) طالباً و (244) طالبة في کلية التربية الأساسية. تناول الباحثان المعالجات الإحصائية المناسبة لمعالجة بيانات الدراسة. أظهرت النتائج فاعلية الإبحار في المواقع الإلکترونية على تحسين مهارات التعلم لدى طلبة کلية التربية الأساسية، وجاءة مهارات الطالب في إدارة الاختبار في المرتبة الأولى، ومهارة معالجة البيانات في المرتبة الأخيرة، وبلغ المتوسط الحسابي للدرجة الکلية (3.11)، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً (a = 0.05) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالاتوفي الدرجة الکلية، وجاءت الفروق لصالح الإناث، ووجود فروق دالة إحصائياً (a = 0.05) تعزى لأثر السنة الدراسية في کل من مهارة القراءة السريعة ومهارات الطالب في إدارة الاختبار وفي الدرجة الکلية، وجاءت الفروق لصالح السنة الثانية والثالثة، بينما لم تظهر ظهور فروق في باقي المجالات، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً (a = 0.05) تعزى لأثر التحصيل في جميع المجالات وفي الدرجة الکلية، وبين التحصيل المرتفع من جهة وکل من المتوسط والمنخفض من جهة اخرى، وجاءت الفروق لصالح التحصيل المرتفع، في مهارة الاستذکار، وبين التحصيل المرتفع والتحصيل المنخفض، وجاءت الفروق لصالح التحصيل المرتفع، في کل من مهارات معالجة المعلومات ومهارة القراءة السريعة والدرجة الکلية.
This study aimed at investigating the effectiveness of websites sailing, in improving students' skills about learning, in the College of Basic Education ,from the perspective of the students, in the Public Authority for Applied Education and Training in the State of Kuwait. The researchers used the descriptive survey method, where they prepared a questionnaire to measure possession degree of basic learning skills among students of  Faculty of Education. The study sample consisted of (139) male and (244) female students in the College of Basic Education. The researchers took the appropriate statistical treatments to handle the study data. Results showed the effectiveness of websites sailing in improving learning skills among the students of Faculty of Basic Education, student skills in test management ranked first, and data processing skill came in last place, and the average of overall score (3.11), and the results showed a statistically significant differences (a = 0.05) due to sex impact in all fields and in the total score, and differences came in favor of females, and the presence of statistically significant differences (a = 0.05) due to school year impact, speed-reading skills, student skill in test management, and in the total score, the differences came in favor of second and third year, while differences didn’t appear in the rest of fields, and the results showed a statistically significant differences (a = 0.05) due to achievement impact in all fields and in total score, and between high achievement on one hand and all of medium and low on the other hand, the differences came in favor of high achievement in the recalling and between high and low achievement, and the differences were in favor of high achievement, information processing skills, speed-reading skill and the total score.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية