مستوى جودة التعليم المدمج ومعوقات توظيفه في مقرر الحاسب الآلي من وجهة نظر الطلبة بجامعة الحدود الشمالية في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ مساعد في تقنيات التعليم، کلية التربية والآداب جامعة الحدود الشمالية، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى قياس فاعلية جودة التعليم المدمج من خلال التعرف على مستوى جودة التعليم المدمج في مقرر الحاسب الآلي من وجهة نظر طلبة السنة التحضيرية في جامعة الحدود الشمالية. والتعرف على المعوقات التي يواجهها الطلاب في استخدام التعليم المدمج لمقرر الحاسب الآلي، وذلک في ضوء بعض المتغيرات (التخصص– الجنس). استخدم الباحث المنهج الوصفي المقارن من خلال الفروق بين تکرارات استجابات أفراد العينة، تم تطبيق البحث على عينة - 313 طالبا وطالبة،  تم استخدام استبانة جودة التعليم المدمج - من إعداد الباحث -، تم استخدام اختبار مربع کاي (کا2) والجداول المتقاطعة أو جداول التکرار المزدوج للتعرف على الفروق بين تکرارات استجابات أفراد العينة وفقا لمتغير التخصص (أدبي، علمي) ومتغير الجنس (ذکور وإناث) على استجابات العينة. أظهرت النتائج أن مستوى جودة التعليم المدمج في مقرر الحاسب الآلي من وجهة نظر طلاب السنة التحضيرية في جامعة الحدود الشمالية کان مرتفعا، کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق في جودة التعليم بأسلوب التعلم المدمج في مقرر الحاسب الآلي من وجهة نظر طلاب السنة التحضيرية في جامعة الحدود الشمالية تعزى لمتغيرات الجنس والتخصص، کما أن هناک معوقات تواجه طلاب السنة التحضيرية في جامعة الحدود الشمالية في استخدام استراتيجية التعليم بأسلوب التعلم المدمج في مقرر الحاسب الآلي.
The research aims at measuring the effectiveness of the quality of blended e-learning by recognizing the quality of the blended e-learning nn the computer curriculum from the perspective of students of the preparatory year at the Northern Border University. And identify obstacles which faced by students in the use of integrated e-learning for a computer course, in light of some variables (specialization - gender). The researcher used the comparative descriptive approach through differences between replicates of respondents' responses. The research was conducted on a sample of 313 students. The research used questionnaire blended e-learning (prepared by the researcher). The researcher used chi square and cross tabulation tables to identify the differences between the frequency of responses of sample members according to the specialization variable (literary, scientific), and gender variable (male and female) on sample responses. The results showed the quality of blended e-learning into the computer curriculum from the perspective of the preparatory year students at the Northern Border University was high, as the results showed the absence of differences in the quality of blended e-learning method of learning built-in computer curriculum from the perspective of students preparatory year at the University of the northern border due to gender and specialization variables, and there are obstacles facing preparatory year students at the Northern Border University in the use of the blended e-learning strategy in the learning method built into the computer curriculum.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية