فاعلية نموذج بايبي للتعلم البنائي في تنمية المفاهيم النحوية والاحتفاظ بها لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي بمدينة مکة المکرمة

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

جامعة أم القرى، کلية التربية بمکة المکرمة قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

 سعت الدراسة الکشف عن فاعلية  نموذج بايبي الخماسي  للتعلم البنائي في تنمية المفاهيم النحوية، والاحتفاظ بها لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي بمدينة مکة المکرمة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج شبه التجريبي ؛و صمم الباحث عدداً من الأدوات والمواد البحثية تمثلت في:  قائمة المفاهيم النحوية، واختبار المفاهيم النحوية،ودليل المعلم،ودليل التلميذ .
 وقيس صدقها، وثباتها، ثم طبقت على عينة عشوائية تکونت من (54) تلميذا من تلاميذ الصف السادس الابتدائي المنتظمين في عام 1437هـ بمدينة مکة المکرمة، قسموا في مجموعتين إحداهما تجريبية، والأخرى ضابطة، وقد استمر التطبيق ثمانية أسابيع، وکشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.001) بين تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في متوسطات درجات التحصيل  البعدي في اختبار المفاهيم النحوية  المتعلقة بالأسماء والأفعال (التي تقيسها الدراسة)؛ لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية، کما کشفت عن  وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.001) بين متوسطات  درجات الاختبارين  البعدي والمؤجل  في  المفاهيم النحوية التي تقيسها الدراسة  ؛ لصالح الاختبار المؤجل؛ مما يؤکد فاعلية نموذج بايبي الخماسي  للتعلم البنائي في تنمية المفاهيم النحوية، والاحتفاظ بها لدى عينة الدراسة، وکشفت نتائج الدراسة عن وجود دلالة عملية لاستخدام النموذج، حيث بلغ حجم التباين المفسر وفقا لمربع إيتا (h2)( 64%)  وهي قيمة کبيرة تعکس فاعلية النموذج  في تنمية المفاهيم النحوية،والاحتفاظ بها،  وقدمت الدراسة عدداً من التوصيات للقائمين على تخطيط مناهج  تعليم اللغة العربية في وزارة والتعليم، ومعلمي اللغة العربية، ومشرفيها، واقترحت بعض الدراسات ذات الصلة بموضوعها .
The study sought to disclose the efficiency of Bybee's five-step model for constructive learning in developing the grammatical concepts and their retention by elementary school sixth graders in the Holy City of Makkah; and to attain the study objectives the quasi-experimental method was used. The researcher designed a number of research tools and materials represented in: a list of grammatical concepts; a test of grammatical concepts; a teacher guide; and a student guide, whose all validity and reliability were verified and measured. Then those instruments were administered to a random sample of (54) pupils in the sixth grade registered for the year 1437 A.H. in the City of Makkah; and they were assigned to two groups: experimental and control; the experiment lasted for (8) weeks.
The study results revealed the existence of statistically significant differences at the level (0.001) between the pupils of the experimental and control groups in the mean scores of post-achievement in the test of grammatical concepts involving nouns and verbs (which the study measures) in favor of the experimental group pupils; also the study results revealed the existence of statistically significant differences at the level (0.001) between the mean scores of both tests: the post test and the deferred one in the grammatical concepts measured by the study in behalf of the deferred test, which emphasized the effectiveness of Bybee's five-stage model for constructive learning in promoting grammatical concepts and their retention by the study's sample; the study also revealed the existence of a practical significance for the employment of the model since the explained variance's size reached (64%) according to squared eta (n2), which is a large value reflecting the paradigm's efficiency in the promotion of grammatical concepts and their retention.
The study offered a number of recommendations for those in charge of planning Arabic Language curricula at the Ministry of Education; and the Arabic language teachers and their supervisors. Some research studies relevant to the subject of the study had been suggested.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية