تصور مقترح لتفعيل التکامل التربوي بين کلية التربية والآداب، والإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوک في ضوء خبرات بعض الدول.

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلفون

1 أستاذ القيادة التربوية المشارک، قسم الإدارة والتخطيط التربوي کلية التربية والآداب-جامعة تبوک

2 ماجستير في التربية تخصص إدارة وتخطيط تربوي، کلية التربية والآداب، جامعة تبوک، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة: إلى تقديم تصور مقترح لتفعيل التکامل التربوي بين کلية التربية والآداب، والإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوک، وذلک من خلال الکشف عن واقع التکامل التربوي ومعوقاته بناءً على الدراسة الميدانية وخبرات بعض الدول.
مجتمع الدراسة وعينتها: تکون من قادة وأعضاء هيئة التدريس في کلية التربية والآداب، والبالغ عددهم (194) والقيادات التربوية، ومشرفي ومشرفات الإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوک، والبالغ عددهم (565)، وبلغ حجم العينة المطلوب (255.29)، وقد تم تقريب العدد ليصبح (256) کعينة الدراسة، وبنسبة (33.7%) من حجم مجتمع الدراسة باستخدام أسلوب العينة العشوائية الطبقية. منهج الدراسة وأداتها: تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، واستخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات. هذا وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج، أهمها: جاءت استجابات أفراد عينة الدراسة لمحور (واقع التکامل التربوي) بدرجة تحقق متوسطة؛ بينما جاءت استجابات أفراد عينة الدراسة لمحور (معوقات التکامل التربوي) بدرجة تحقق عالية. کما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 ≥ α) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة لمحور (واقع التکامل التربوي) تُعزى إلى متغير النوع. في حين هناک فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 ≥ α) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة لمحور (معوقات التکامل التربوي) تعزى إلى متغير النوع، لصالح الإناث. کذلک توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥ α) بين متوسطات استجابات أفراد العينة لمحوري (واقع التکامل التربوي ومعوقاته) تُعزى إلى مُتغيري: عدد سنوات الخبرة، وجهة العمل. کما قدمت الدراسة تصورَ مقترحٍ لتفعيل التکامل التربوي بين کلية التربية والآداب والإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوک في ضوء خبرات بعض الدول.
أبرز التوصيات: تبني کلية التربية والآداب، والإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوک التصور المقترح، وتهيئة السياسات والإجراءات لتطبيقه.
The study aimed to uncover the status-quo and obstacles in terms of educational integration between the College of Education & Arts and the General Administration of Education in TabukCity in order to present a suggested proposal to activate the integration between them based on the field study and the experience of some countries. The study population included leaders and faculty members in the College of Education & Arts totaling (194), educational leaders, male supervisors and female supervisors of the General Administration of Education in TabukCity totaling (565). The required research sample was (255,29), and the number has been rounded to be (256) indicating (33.7%) of the size of the study population via the stratified random sampling method. A descriptive survey approach was used, and a questionnaire was utilized as a tool for data collection. The study revealed several results, the most important of which are: the responses of the study sample individuals about the dimensions (the status-quo of educational integration) came with a moderate degree; the responses of the study sample individuals concerning the dimensions (obstacles to educational integration) with a high degree of verification. The study also found that there were no statistically significant differences (α ≤ 0.05) between the mean scores of the responses of the study sample about the dimensions (the status-quo of the educational integration) due to the gender variable, and there were statistically significanct differences (α ≤ 0.05) between the means of the responses of the study sample concerning the dimension (obstacles to educational integration) due to the gender variable, in favor of females; there were no statistically significant differences at (α ≤ 0.05) level between the means of the responses of the sample members around two dimensions: the status-quo and obstacles to educational integration which are attributed to the variable of the number of years of experience and the nature of work. The study presented a suggested proposal for activating educational integration between the College of Art and Education and the General Administration of Education in Tabuk based on the experiences of some countries. The College of Education & Arts and the General Administration of Education in Tabuk ought to adopt the suggested proposal and develop policies and procedures of implementation.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


إبراهيم، مصطفى محمود؛ والحمَّار، محمد ماهر (2017). تفعيل الشراکة بين کلية التربية جامعة نجران ومؤسسات التعليم قبل الجامعي في ضوء خبرات بعض الدول. مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي. 39)1 .(73-100.
أبو الخليل، محمد إبراهيم محمد (2010). التنسيق والتکامل بين کليات التربية وأجهزة تخطيط التعليم لتحقيق جودة الأداء وضمان الاعتماد. مجلة مستقبل التربية العربي17)62(.9-94.
آل الشيخ، حمد محمد (2020). الربط بين تخصصات الجامعات ووظائف المستقبل وبين المناهج واحتياجات السوق. جريدة عکاظ. تم الرجوع إليها بتاريخ: 19/7/2020م على الرابط: https://www.okaz.com.sa/news/local/2008327.
بغدادي، منار محمد إسماعيل (2012). تطوير التعليم في ضوء تجارب بعض الدول (ط2(. المجموعة العربية للتدريب والنشر.
الثويني، طارق محمد (2017). الشراکة بين کلية التربية في جامعة الملک سعود ومدارس التعليم العام في المملکة العربية السعودية في ضوء بعض التجارب الدولية المعاصرة: تصور مقترح. منشورات مرکز البحوث في کلية التربية بجامعة الملک سعود.
الجابر، مريم (2015). دمج وزارتي التعليم العالي والعام خطوة لمخرجات أفضل. جريدة الرياض. تم الرجوع إليها بتاريخ15/3/2020 م على الرابط: http://www.alriyadh.com/1017880
جامعة القصيم (2013). اللقاء الثالث لعمداء الکليات التربوية بالجامعات السعودية. کلية التربية بجامعة القصيم.
جامعة الملک خالد (2020). التسجيل في برامج التدريب الصيفي. تم الرجوع إليها بتاريخ 19/7/2020م على الرابط: https://www.kku.edu.sa/ar/node/538.
الحبيب، عبد الرحمن (2015). دمج وزارتي التعليم العالي والعام خطوة لمخرجات أفضل. جريدة الرياض الإلکترونية. تم الرجوع إليها بتاريخ: 7/4/2020 على الرابط: http://www.alriyadh.com/1017880
الحسيني، سليمان بن سالم (2016). رفع مستوى الجودة في برامج التعليم العالي عن طريق تحقيق تکامل مخرجات التعليم العالي مع متطلبات سوق العمل: دراسة ميدانية تُحلل مشاريع التخرج وتستطلع آراء الأکاديميين والطلبة. المؤتمر العربي الدولي السادس لضمان جودة التعليم العالي. الخرطوم في 9-11 فبراير. م1. 27-38.
الدخيل، عزام بن محمد (2015). تعلمهم: نظرة في تعليم الدول العشر الأوائل في مجال التعليم عبر تعليمهم الأساسي (ط4). الدار العربية للعلوم.
الذبياني، منى سليمان (2014). تجارب بعض الدول في إعداد المعلم وتنميته مهنيا وإمکانية الاستفادة منها في المملکة العربية السعودية. دراسات تربوية ونفسية (مجلة کلية التربية بالزقازيق). 85 (2)، 140-141.
الروابي، مطلق (2017). کلية التربية بيت الخبرة للتعليم العام. تم الرجوع إليه بتاريخ: 15/3/2020 على الرابط: https://www.alweeam.com.sa/y2017/451428/.
الريس، ناصر بن سعود (2016). الاعتماد الأکاديمي جسر التکامل بين التعليم العام والجامعي (تصور مقترح). مجلة رسالة التربية وعلم النفس. (53)، 43-60.
الزاحم، إبراهيم (2015). الملک سلمان رسم سياسة جديدة للتعليم. مجلة المعرفة. تم الرجوع إليه بتاريخ: 9/4/2020 متاح على الرابط: http://www.almarefh.net/show_content_sub.php?CUV=432&Model=M&SubModel=182&ID=2407&ShowAll=On.
الزهراني، عبد الله (2016). دمج وزارتي التربية والتعليم والتعليم العالي جاء في الوقت المناسب. تم الرجوع إليه بتاريخ: 9/4/2020 متاح على الرابط: https://www.alweeam.com.sa/y2016/397027/.
ساک، ريتشارد؛ وجلَون، عمر؛ وزمان، حسام؛ وآخرون (2016). الدروس المستفادة من التجارب الدولية حول دمج وزارتي التعليم والتعليم العالي. "ترجمة: السنوسي، محمد صلاح". المرکز الإقليمي للجودة والتميز في التعليم.
سالم، أميرة خيري علي (2015). رؤية مقترحة لدعم العلاقة التکاملية بين مؤسسات إعداد المعلم ومدارس التعليم العام بجمهورية مصر العربية. مجلة کلية التربية بالزقازيق (دراسات تربوية ونفسية)، 89، 283-345.
الصائغ، نجاة محمد (2014). الشراکة بين المدارس والجامعات وتطوير الإدارة المدرسية في المملکة العربية السعودية. مجلة العلوم التربوية. 1(4). 32-74.
العسيري، خالد بن حسين سعيد (2016). التخطيط للتکامل بين برامج کليات التربية والتعليم العام لتطوير القيادة المدرسية في ضوء سياسات نظم الابتکار الاجتماعي. المؤتمر السابع عشر للجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية (جستن) بعنوان: "التکامل التربوي بين التعليم العام والعالي". الرياض في 1-3 مارس.
عطية، مختار عبد الخالق عبد اللاه (2017). نحو آفاق عصرية للتکامل التربوي بين التعليم العام والتعليم العالي في المملکة العربية السعودية: تصور مقترح. مجلة الثقافة والتنمية. (115). 1-22.
عمارة، سامي فتحي (2011). الشراکة بين کليات التربية ومدارس التعليم العام وسبل تفعيلها من وجهة نظر أساتذة الکلية والقيادات التعليمية. دراسة تقويمية. مجلة کلية التربية بجامعة الإسکندرية. 21(1).221-292.
العمري، صبياء عبد الله (2017). الاعتماد المدرسي. تم الرجوع إليها بتاريخ: 8/1/2020 على الرابط: https://makkahnewspaper.com/article/593148.
العنزي، فايز سعد زيد (2016). معوقات تحقيق التکامل التربوي بين التعليم العام والتعليم العالي من وجهة نظر القيادات التربوية بمنطقة الحدود الشمالية. مجلة رسالة التربية وعلم النفس، 53، 286-310.
 
 
الغامدي، عبد الرحمن غرم الله (2016). التکامل التربوي بين التعليم العام والتعليم الجامعي بين الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض وکلية التربية بجامعة الملک سعود في مجال الجودة الشاملة. المؤتمر السابع عشر للجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية (جستن) بعنوان: "التکامل التربوي بين التعليم العام والعالي". الرياض في 1-3 مارس.
الغامدي، عمير بن سفر (2012). التنمية المهنية لعضو هيئة التدريس في کليات التربية بالجامعات السعودية في ضوء معايير المجلس الوطني الأمريکي لاعتماد تعليم المعلمين(NCATE)- تصور مقترح. أطروحة دکتوراه غير منشورة. جامعة أم القرى. مکة المکرمة. المملکة العربية السعودية.
الغنامي، رسماء سفر (2016). تأهيل المعلم وتطويره في ضوء التکامل بين التعليم العام والتعليم العالي. المؤتمر السابع عشر للجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية (جستن) بعنوان: "التکامل التربوي بين التعليم العام والعالي". الرياض في 1-3 مارس.
القرشي، سوزان محمد؛ وکرکشان، فاتن إبراهيم (2018). دراسة استطلاعية على قرار اندماج وزارتي التربية والتعليم، والتعليم العالي ومدى فعاليته على مخرجات القطاع التعليمي: دراسة ميدانية لاستطلاع آراء العاملين في جامعة الملک عبد العزيز وإدارة التربية والتعليم بمدينة جدة. المجلة العربية للإدارة، 38(4). 3-20.
مجلة المعرفة (2010). تجارب ونماذج عالمية في الاعتماد المدرسي. موقع مجلة المعرفة، تم الرجوع إليه بتاريخ: 22/7/2020 تم الرجوع إليها بتاريخ: 19/7/2020م على الرابط: http://www.almarefh.net/show_content_sub.php?CUV=373&Model=M&SubModel=138&ID=727&ShowAll=On
مکتب التربية العربي لدول الخليج (2011). بناء نموذج تنظيمي متکامل للاعتماد المدرسي في الدول الأعضاء بمکتب التربية العربي لدول الخليج. منشورات مکتب التربية العربي لدول الخليج.
النوفل، طارق (2010). مذکرة تفاهم بين التربية والتعليم العالي لتحسين مخرجات کليات التربية. الوطن. تم الرجوع إليه بتاريخ: 15/3/2020 على الرابط: https://www.alwatan.com.sa/article/72467
وزارة التعليم (2012). التعليم العالي والتربية والتعليم توائمان مخرجات الجامعات ومتطلبات التعليم العام. تم الرجوع إليها بتاريخ: 15/3/2020 على الرابط: https://www.moe.gov.sa/ar/news/Pages/2-4-2012.aspx
وزارة التعليم (2019). وزير التعليم يدشن البرنامج التدريبي الصيفي للمعلمين والمعلمات بجامعة تبوک. تم الرجوع إليها بتاريخ: 19/11/2020م على الرابط: https://www.moe.gov.sa/ar/news/pages/t-124-14.aspx.
 
 
 
 
 
ثانيا: المراجع العربية مترجمة
Ibrahim, M. M.; & Al-Hammar, M. M. (2017). Activating the partnership between the College of Education, Najran University and pre-university education institutions in light of the experiences of some countries. (1). (73-100.
Abu Al-Khalil, M. I. M. (2010). Coordination and integration between colleges of education and education planning bodies to achieve quality performance and ensure accreditation. Journal of the Arab Education Future, 17(62).9-94.
Al-Sheikh, H. M. (2020). Linking university specializations and future jobs, and between curricula and market needs. Okaz Newspaper. Retrieved on: 7/19/2020 at the link: https://www.okaz.com.sa/news/local/2008327.
Baghdadi, M. M. I. (2012). Developing education in the light of the experiences of some countries (2nd ed.). The Arab Group for Training and Publishing.
Al-Thuwaini, T. M. (2017). Partnership between the College of Education at King Saud University and public education schools in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of some contemporary international experiences: A suggested scenario. Publications of the Research Center at the College of Education at King Saud University.
Al-Jaber, M. (2015). Merging the Ministries of Higher Education and Public Education is a step for better outcomes. Al-Riyadh Newspaper. Referred to it on March 15, 2020 at the link: http://www.alriyadh.com/1017880
Qassim University (2013). The third meeting of the deans of educational faculties in Saudi universities. College of Education, Qassim University.
King Khalid University (2020). Register for summer training programs. It was consulted on 7/19/2020 at the link: https://www.kku.edu.sa/ar/node/538.
Habib, A. (2015). Merging the Ministries of Higher Education and Public Education is a step for better outcomes. Al-Riyadh Electronic Newspaper. Retrieved on: 7/4/2020 at the link: http://www.alriyadh.com/1017880
Al-Hussaini, S. S. (2016). Raising the level of quality in higher education programs by achieving the integration of higher education outputs with the requirements of the labor market: A field study that analyzes graduation projects and solicits the opinions of academics and students. The Sixth Arab International Conference for Quality Assurance of Higher Education. Khartoum on February 9-11. M1. 27-38.
Al-Dakhil, A. M. (2015). Learning them: A look at the education of the top ten countries in the field of education through their basic education (Ed4). Arab House of Sciences.
Al-Dhubyani, M. S. (2014). The experiences of some countries in teacher preparation and professional development and the possibility of benefiting from them in the Kingdom of Saudi Arabia. Educational and psychological studies, Journal of the Faculty of Education in Zagazig). 85 (2), 140-141.
Al Rawabi, M. (2017). College of education, the house of expertise for general education. Retrieved on: 3/15/2020 at the link: https://www.alweeam.com.sa/y2017/451428/.
Al Rayes, N. S. (2016). Academic accreditation is the bridge of integration between public and university education (a proposed conception). Journal of Education and Psychology Letter. (53), 43-60.
Zahem, I. (2015). King Salman has drawn up a new policy for education. Knowledge Magazine. Retrieved on: 9/4/2020 Available at: http://www.almarefh.net/show_content_sub.php?CUV=432&Model=M&SubModel=182&ID=2407&ShowAll=On.
Al-Zahrani, A. (2016). Merging the Ministries of Education and Higher Education at the right time. Retrieved on: 9/4/2020 Available at the link: https://www.alweeam.com.sa/y2016/397027/.
Sack, R.; Jalloun, O.; Wazeman, H.; et al (2016). Lessons learned from international experiences on integrating the Ministries of Education and Higher Education. Translation: Al-Senussi, Mohamed Salah. Regional Center for Quality and Excellence in Education.
Salem, A. K. A. (2015). A proposed vision to support the integrative relationship between teacher preparation institutions and public education schools in the Arab Republic of Egypt. Journal of the Faculty of Education in Zagazig (educational and psychological studies), 89, 283-345.
Al-Sayegh, N. M. (2014). Partnership between schools and universities and the development of school administration in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Educational Sciences. 1(4). 32-74.
Al-Asiri, K. H. S. (2016). Planning for integration between the programs of the faculties of education and general education to develop school leadership in light of the policies of social innovation systems. The seventeenth conference of the Saudi Association for Educational and Psychological Sciences (Justin) entitled: "Educational Integration between Public and Higher Education". Riyadh on March 1-3.
Attia, M. A. A. (2017). Towards modern prospects for educational integration between public education and higher education in the Kingdom of Saudi Arabia: A proposed scenario. Journal of Culture and Development. (115). 1-22.
Emara, S. F. (2011). Partnership between colleges of education and schools of general education and ways to activate it from the point of view of college professors and educational leaders. Evaluative study. Journal of the Faculty of Education, Alexandria University. 21(1).221-292.
Al-Omari, S. A. (2017). School accreditation. Retrieved on: 8/1/2020 at the link: https://makkahnewspaper.com/article/593148
.
Al-Anazi, F. S. Z. (2016). Obstacles to achieving educational integration between public education and higher education from the point of view of educational leaders in the northern border region. Journal of Education and Psychology Message, 53, 286-310.
Al-Ghamdi, A. G. (2016). Educational integration between general education and university education between the General Administration of Education in Riyadh and the College of Education at King Saud University in the field of total quality. The seventeenth conference of the Saudi Association for Educational and Psychological Sciences (Justin) entitled: "Educational Integration between Public and Higher Education". Riyadh on March 1-3.
Al-Ghamdi, U. S. (2012). Professional development for a faculty member in the faculties of education in Saudi universities in light of the standards of the American National Council for Accreditation of Teacher Education (NCATE) - a proposed scenario. Unpublished doctoral thesis. Umm Al Qura University. Mecca. Saudi Arabia.
Al-Ghanami, Rasmaa Safar (2016). Teacher' rehabilitation and development in light of the integration between public education and higher education. The Seventeenth Conference of the Saudi Association for Educational and Psychological Sciences (Justin), entitled: "Educational Integration between Public and Higher Education". Riyadh on March 1-3.
Al-Qurashi, S. M.; Karkchan, F. I. (2018). An exploratory study on the decision to merge the Ministries of Education and Higher Education and its effectiveness on the outputs of the educational sector: A field study to explore the opinions of employees at King Abdulaziz University and the Department of Education in Jeddah. The Arab Journal of Management, 38(4). 3-20.
Knowledge Journal (2010). International experiences and models in school accreditation. Al Marefh Magazine website, referenced on: 22/7/2020 Referred to on: 19/7/2020 AD at the link: http://www.almarefh.net/show_content_sub.php?CUV=373&Model=M&SubModel=138&ID=727&ShowAll =On
Arab Bureau of Education for the Gulf States (2011). Building an integrated organizational model for school accreditation in the member states of the Arab Bureau of Education for the Gulf States. Publications of the Arab Bureau of Education for the Gulf States.
Al-Nofal, T. (2010). Memorandum of understanding between Education and higher education to improve the outcomes of faculties of education. Al-Watan. Retrieved on: 3/15/2020 at the link: https://www.alwatan.com.sa/article/72467
Ministry of Education (2012). Higher education and education harmonize the outputs of universities and the requirements of public education. Retrieved on: 15/3/2020 at the link: https://www.moe.gov.sa/ar/news/Pages/2-4-2012.aspx
 
Ministry of Education (2019). The Minister of Education inaugurates the summer training program for male and female teachers at the University of Tabuk. Referred to on: 11/19/2020 at the link: https://www.moe.gov.sa/ar/news/pages/t-124-14.aspx.
Cain, T. (2019). School-university links for evidence-informed practice. Journals/ Education Sciences, 9(2), 1-14.
Educational Advisory Committee (2012). Towards more Evidence- Based Education. Educational Advisory Committee.
Fwu, B. & Huai, H. (2012). Bridging the gap between and beyond school science through collaboration: Promoting science teachers' professional development through diversity and equal partnership .The Asia-Pacific Education Research, 21(3), 473-464.
Johnson, L. & Rakestraw, J. (2013) Winthrop university – school partnership network. The Renaissance Group. 2(1), 111-120.
Kilic, H. & Tunc, Z. (2017). University-School collaboration as a tool for promoting pre-service mathematics teachers’ professional skills. International Journal of Research in Education and Science, 3(2), 383- 394.
Marjan, V.; Brok, P.; Bergen, T.; et al. (2013). Teacher research in Dutch professional development schools: perceptions of the actual and preferred situation in terms of the context. Process and outcome of research. European Journal of Teacher Education, 36(1), 1-21.
Miller, J. (2010). Perception of university faculty, administrators and staff engaged in the shared governance of university-school district partnerships. Unpublished PhD Dissertation. Seattle University. Seattle. USA .
Qiang, W. & Hong, Z. (2012). The practical probe into the collaborative action research between universities and secondary school EFL teachers: Research in action-development in research. Shanghai Educational Press.
Sim, C. (2011). Sustaining productive collaboration between faculties and schools. Australian Journal of Teacher Education, 35(5), 17-28.
The Australian Research Institute in Education for Sustainability (ARIES) (2012). Whole-school approaches to sustainability an international review of whole-school sustainability programs. Department of the Environment and Heritage.
Wegner, C.; Janzen, N.; Zehne, C. (2015). A field study examining success factors of university-school collaboration. European Journal of Science and Mathematics Education, 3(3), 219‐232.
Yonglian, Y. (2014). Understanding resistance to change in different national context: A comparative study between china and Norway, Unpublished Master Thesis. University of Stavanger, Norway.
Zhao, S.; Geffen, L.; Angehrn, A.; et al. (2011). Change process and resistance to change in business organizations in china. Oxford University Press.