التنبؤ بالضبط الذاتي من خلال معنى الحياة للطلاب ذوي السمنة في مدارس وکالة الغوث الدولية / الأردن. Predicting Self-Control though the purpose of Life among Obese Students in UNRWA schools in Jordan

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

1 وکالة الغوث الدولية

2 کلية العلوم التربوية، جامعة مؤتة

المستخلص

سعى البحث الحالي للتنبؤ بالضبط الذاتي من خلال معنى الحياة للطلاب ذوي السمنة في مدارس وکالة الغوث الدولية / الأردن ، ولتحقيق اهداف الدراسة تم تطوير مقياسين من قبل الباحث وهي: مقياس معنى الحياة ومقياس الضبط الذاتي، وتم التحقق من الخصائص السيکومترية من صدق وثبات، وبعد اجراء المعالجة الاحصائية توصلت النتائج إلى وجود مستوى متوسط في معنى الحياة والضبط الذاتي على الدرجة الکلية والأبعاد، کما توصلت النتائج الى وجود علاقة ارتباطية ايجابية بين معنى الحياة من جهة وبين الضبط الذاتي من جهة ثانية سواء على الدرجة الکلية والأبعاد، کما توصلت النتائج ان معنى الحياة يتنبأ ب(57%) من التباين الحاصل في الضبط الذاتي، وبناء على نتائج البحث خرجت النتائج ببعض التوصيات منها حث الطلبة على تخفيض السمنة لما له من انعکاس على کل من معنى الحياة والضبط الذاتي لدى الطلبة.
The current study sought To predict self-exacting by meaning of life for obese students in UNRWA schools / Jordan, and to achieve the objectives of the study two measures were carried out by the researcher, namely: the meaning of life scale and the self-control scale, and the psychometric properties were verified from the validity And consistency, and after performing the statistical treatment, the results reached an average level in the meaning of life and self-control on the overall degree and dimensions, and the results also reached a positive correlation between the meaning of life on the one hand and self-control on the other hand, both on the overall degree and dimensions, and the results also reached The meaning of life predicts (57%) of the variation in self-control, and based on the results of the study, the study came out with some recommendations, including urging students to reduce obesity because of its reflection on both the meaning of life and self-control of students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية