أساليب مواجهة الضغوط النفسية وعلاقتها بمستوى الطموح والتحصيل الدراسي لأبناء غير العاملـين من طلاب الجامعـة. The Relation between treating techniques of psychological stress and ambition levels and Academic achievement among university students of Jobless parents

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ علم النفس التعليمي المساعد کلية التربية بنين بأسيوط جامعة الأزهر

المستخلص

 هدف البحث إلى التعرف على أساليب مواجهة الضغوط النفسية وعلاقتها بمستوى         الطموح التحصيل الدراسي لأبناءغير العاملين من طلاب الجامعة.  ولتحقيق هذا الهدف تم طرح التساؤلات التالية: ما المکونات العاملية المشترکه بين أساليب مواجهة الضغوط النفسية لأبناء  غير العاملين من طلاب الجامعة؟ ما مدى التباين  فى أساليب مواجهة الضغوط النفسية لأبناء غير العاملين من طلاب الجامعة فى الحضر والريف؟ ما امکانية القدرة التنبؤية  لکل من أساليب مواجهة الضغوط النفسية کل على حده بمستوى الطموح والتحصيل الدراسي لأبناء غير العاملين من طلاب الجامعة؟ ما مدى التباين فى العلاقة بين أساليب مواجهة الضغوط النفسية کل على حده وکل من مستوى الطموح والتحصيل الدراسي لأبناء غير العاملين من طلاب الجامعة في الحضروالريف؟ ما مدى تنمية مستوى الطموح والتحصيل الدراسي للأبناء بفعل التأثير المشترک لأساليب مواجهة الضغوط النفسية لأبناء غير العاملين من طلاب الجامعة؟  تم اشتقاق عينة أساسية اشتقاقًا عشوائيًا من طلاب الفرقة الأولى بکلية التربية بنين بأسيوط (220) طالباً  وطبق عليهم اختباري أساليب مواجهة الضغوط النفسية و مستوى الطموح , وتم استخدام التحليل العاملى واختبار (ت) والانحدار البسيط والارتباط البسيط والمتعدد فأسفرت النتائج عن:   عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أبناء الحضر وأبناء الريف في أساليب المواجهة باستثناء أسلوب الإسناد الاجتماعي لصالح أبناء الريف.  کما نتج أن قيمة (ز) جوهرية ودالة عند مستوى 01¸ في حالة الفرق بين معاملي الارتباط لأسلوب الإسناد الاجتماعي وکل من مستوى الطموح والتحصيل الدراسي بين أبناء الحضر وأبناء الريف. 
This research aims to identify the coping styles psychological stress associated For Students of university with unemployment of parents and their impact on the level of ambition and achievement for the sons and to achieve this goal, we launched these following questions:  1-What are the significant coping styles psychological pressures of the Students of university associated with unemployment parents differences between Students of university in urban and rural areas?  2-How varied is the styles of the psychological pressure of sons which associated with the unemployment of the parents For Students of university?  3-What are the predicative ability of each of methods of psychological pressure associated with the unemployment on each level of ambition and achievement Study with unemployment parents For Students of university?  4-How varied is the relationship between styles of psychological stress associated with unemployment at the level of each of the ambition and achievement of the Students of university in urban and rural areas?  5-What are the level of ambition and achievement of sons getting increase due to the combined effect of the methods of psychological pressure to the face of the Students of university parents ranked unemployment level? Randomly sample was exploratory derivation (100) Students from First year of faculty of Education of boy sat Assiut. (50 Students In urban and 50 Students In rural areas) to ensure from their psychometric efficiency by validity and reliability search tools a basic ample was exploratory derivation (220) students from First  year of faculty of Education   for boys at Assiut. (102 Students In urban and 118 in rural areas) But they are not from the surveillance sample it was taken into consideration the harmony of the two samples the tools of research were applied. A technique for facing the psychological pressure test and level aspiration test -The use of factor analysis and t test and simple and multi – link which has resulted results for :analysis factorial of coping styles psychological Pressure on the workers, each islands alcamk bigger than one problem workers and self – management and attitude factor officer and society. -results also revealed to there is no difference statistically significant differences between the sons of the urban and rural sons in the facing methods except in the social attribution style for the rural sons. - Results also resulted in significant effect of the five methods of  Confrontation on the level of ambition and actual achievement.  - The results also resulted in the value of (z) is substantial and function at a level of 0,0 l in the case of the difference between the coefficients of correlation style, social backing and all of the level of ambition and achievement of the sons of the rural and the sons of the urban.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية