تصور مقترح لمخطط استراتيجيات التدريس التشارکية عبر المنصات التعليمية الرقمية. A Proposed Outline of Collaborative Teaching Strategies via Digital Instructional Platforms

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس کلية التربية بنين بالقاهرة - جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث إلى وضع تصور مقترح لمخطط بعض استراتيجيات التدريس التشارکية لتوظيفها عبر المنصات التعليمية الرقمية، واعتمد البحث على فلسفة استراتيجيات التدريس التشارکية في صياغة مراحلها بصورة إجرائية، وأسفرت نتائجه عن بعض النماذج المقترحة لاستراتيجيات التدريس التشارکية، والتي تمثلت في استراتيجية المحاکاة الرقمية والتي تمر بمراحل ثلاث؛ والتي اعتمدت في مراحلها على تنظيم الموقف التعليمي وتجزئته في صورة أدوار عدة، يقوم المشارکون بالاختيار من بينها، واستراتيجية الدوائر الرقمية والتي تعتمد على فعالية المتعلم داخل مجموعته عند أداء المهام التعليمية التشارکية، والتي تألفت من ثلاث مراحل رئيسة، واستراتيجية تکامل الخبرات الرقمية والتي تحقق الهدف منها بالمتعلم الخبير الذي يرقى في أدواره من متعلم إلى معلم داخل مجموعته، والتي تمر بمراحل ثلاث، واستراتيجية المزج بين المشکلات الافتراضية والواقعية، والتي تألفت من أربع مراحل رئيسة، ونجاحها يعتمد على صياغة خبرات تعليمية تعبر عن مشکلات يعايشها المتعلم أو يتخيلها عبر المنصة التعليمية الرقمية، واستراتيجية الفرق التنافسية الافتراضية، والتي استهدفت التنافس الإيجابي بين المتعلمين ورغبتهم في مزيد من التعلم للانتقال من مستوى أکاديمي إلى مستوى أعلى بالنسبة لخبرات التعلم المکتسبة، وقد تألفت من أربع مراحل رئيسة، ويوصي البحث بضرورة إجراء المزيد من الدراسات والبحوث التطبيقية والنوعية، التي تؤکد فعالية هذه النماذج المقترحة لاستراتيجيات التدريس التشارکية.
The present research aimed to develop a suggested proposal of collaborative teaching strategies outline to be employed through digital educational platforms. The research is based on the philosophy of collaborative teaching strategies in formulating their phases in a procedural manner. The results of the research demonstrated some proposed models of collaborative teaching strategies, which were represented in the digital simulation strategy, which passes through three phases. The strategy relied on organizing the educational situation and dividing it into several roles to be chosen by the participants for developing the phases. The strategy of digital circles which depends on the effectiveness of the learner within his group when performing the collaborative educational tasks consisted of three main phases. The strategy of integrating digital experiences that achieves the goal of including the expert learner who progresses his role from a learner to a teacher within his group; such strategy passes through three phases. The strategy of blending hypothetical and realistic problems, which consisted of four main phases, and its success depends on the formulation of educational experiences that express problems encountered or imagined by the learner in the digital educational platform. The strategy of virtual competitive teams, which targeted positive competition among learners and their desire for more learning to move from an academic level to a higher level in relation to the acquired learning experiences, and it is consisted of four main phases. The research recommended conducting more applied and qualitative research investigating the effectiveness of such suggested strategies of collaborative teaching.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية