تنمية الانتباه المشترک کمدخل لتحسين النمو اللغوي لدى الأطفال ذوي متلازمة داون. Developing Joint Attention as an Approach for Improving Language Development among Children with Down Syndrome

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

مدرس الإعاقة العقلية – کلية علوم ذوي الإحتياجات الخاصة- جامعة بني سويف

المستخلص

   هدف البحث الحالي إلى الکشف عن فعالية تنمية الانتباه المشترک لدى أطفال متلازمة داون في  تحسن النمو اللغوي لديهم. وتکونت عينة البحث من (14) طفلاً من ذوي متلازمة داون، تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية (ن=7) تعرضت للبرنامج التدريبي وأخري ضابطة (ن=7) لم تتعرض للبرنامج التدريبي . وتمثلت  أدوات الدراسة في إختبار إستانفورد بينه للذکاء "الصورة الخامسة" ، مقياس المستوي الإجتماعي والثقافي "إعداد عبد العزيز الشخص "، وأعدت الباحثة مقياس الإنتباه المشترک للأطفال ذوي متلازمة داون ، مقياس النمو اللغوي  للأطفال ذوي متلازمة داون ، والبرنامج التدريبي المقترح . وبإستخدام أساليب المعالجة الاحصائية اللابارمترية المناسبة؛ أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي علي أبعاد مقياسي الانتباه المشترک والنمو اللغوي لصالح القياس البعدي، کما وجدت  فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي علي أبعاد مقياسي الانتباه المشترک والنمو اللغوي لصالح المجموعة التجريبية، في حين لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي علي أبعاد مقياسي الانتباه المشترک والنمو اللغوي.
The current research aimed at assessing the effectiveness of developing  joint attention among children with Down syndrome in improving their language development .The research sample consisted of (14) children with Down syndrome, divided into two groups, one of them "experimental" (n = 7) who were exposed to the training program and another control group (n = 7) who were not exposed to the training program. The study instruments included Stanford-Penh test of intelligence (fifth ed) the Socio-cultural Level Scale (Prepared by: Abdul Aziz El Shakhas). The researcher developed the joint attention scale, the language development scale and the training program. Through using appropriate non-parametric statistical methods, the research results revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the pre and post tests on the dimensions of the two scales of joint attention and the language development in favor of the post-test. There were also statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control group members in the post test on the dimensions of joint attention and language development scales in favor of the experimental group. However, there were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the post and follow-up tests on the dimensions of the two scales of joint attention and language development.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولا: المراجع العربية
أحمد، الدوايدة؛ ياسر، خلیل (۲۰۱۱). مقدمة في اضطرابات التواصل (ط2)، دار الناشر الدولي.
آذار، عباس عبد اللطيف & نسرين، عبد الباسط درويش (2018). فاعلية برنامج تدريبي في تحسين مستوى النمو اللغوي " اللغة الاستقبالية والتعبيرية " لدى الأطفال المتخلفين عقليا في مدينة حمص. مجلة جامعة البعث للعلوم الإنسانية، سوريا، 40(77)، 56-92.
أسامة، فاروق مصطفى (2015). فعالية برنامج تدريبي قائم على الانتباه المشترک لتحسين التواصل اللفظي وغير اللفظي. مجلةالتربيةالخاصةوالتأهيل،  2(7)، ١٨٧ – ٢٥٢ .
إيمان، أحمد فؤاد (2008). سمات النمو اللغوي للأطفال المعاقين ذهنيا: "أطفال متلازمة داون" في مرحلة الطفولة الوسطى من عمر (6-9 سنوات) بولاية الخرطوم. (رسالة ماجستير). جامعة أم درمان الإسلامية, السودان.
جمال الخطيب (۲۰۰6). مقدمة في الاعاقات الجسمية والصحية. دار الشروق للنشر والتوزيع.
دانیال، هالاهان؛ جيمس، کوفمان (۲۰۰۸). سيکولوجية الاطفال غير العاديين وتعليمهم. مقدمة في التربية الخاصة (ترجمة: عادل عبد الله). دار الفکر.
ريم، عبد الوهاب فودة (2012). فعالية برنامج لتنمية الانتباه السمعي والبصرى لدى عينة من التلاميذ ذوى الإعاقة العقلية القابلين للتعلم (رسالة ماجستير). کلية التربية، جامعة المنصورة.
سماح، رمضان محمد (2017). فعالية برنامج معرفي سلوکي قائم علي الإنتباه المشترک في تنمية مهارات التواصل الاجتماعي لدي الطفل التوحدي. مجلة کلية التربية بجامعة طنطا،66(2)،561-587.
سماح، وشاحی (۲۰۰۳). التدخل المبکر وعلاقته بتحسين مجالات النمو المختلفة للأطفال المصابين بأعراض متلازمة داون (رسالة ماجستير). کلية الدراسات التربوية، جامعة القاهرة.
سميرة، على أبو غزالة (2006). فاعلية برنامج للتدريب على المهارات المعرفية واللغوية والاجتماعية لأطفال المعوقين عقليا القابلين للتعلم من خلال اللعب في تحسين سلوکهم التوافقي. مجلة العلوم التربوية، (6)، 32-67.
صالح، عبد المقصود السواح (2013). فاعلية استخدام القصة الحرکية في خفض اضطراب ضعف الانتباه لدى المعاقين عقلياً القابلين للتعلم. مجلة دراسات تربوية ونفسية، کلية التربية، جامعة الزقازيق، (80)، 211-263.
عبد المطلب، أمين القريطي (2012). سيکولوجية ذوي الاحتياجات الخاصة وتربيتهم. مکتبة الأنجلو المصرية.
عبد المنعم، أحمد الدردير؛ محجوب، عبد القادر؛ هبة الله أحمد (2017).مقياس تقدير النمو اللغوي لدي أطفال التوحد. مجلة کلية التربية للعلوم التربوية، جامعة جنوب الوادي، 27،281-299.
عبدالله، الصبي (۲۰۰4). متلازمة داون. سلسلة التوعية الصحية. دار الزهراء.
عونى، شاهين (2004). فاعلية برنامج تعليمى للأطفال ذوى متلازمة داون على خصائصهم السلوکية (رسالة دکتوراه غير منشورة). الجامعة الأردنية.
فاروق، الروسان (2005). مقدمة في الإعاقة العقلية (ط4). دار الفکر.
فيولت، فؤاد؛ يوسف، عبد العزيز؛ محمود، يوسف (2016). الخصائص السيکومترية لمقياس النمو اللغوي لدي الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم. مجلة الإرشاد النفسي، 441-415.
کوثر، عسلية ( 2004). طفل متلازمة داون. دار صفاء للنشر.
مريم، محمد إبراهيم؛ مريم، عيسي الشبراوي؛ السيد، سعد الخميسي (2017). مشکلات اللغة لدي التلاميذ ذوي متلازمة داون وعلاقتها ببعض المتغيرات في دولة الکويت. مجلة التربية الخاصة والتأهيل، 5(17)،137-167.
معمر، نواف الهوارنه (2012). دراسة بعض المتغيرات ذات الصلة بالنمو اللغوي بدي أطفال الروضة. مجلة دمشق، 28(1)،223-263.
منى، الحديدي؛ جمال، الخطيب (2005). استراتيجيات تعليم الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة. دار الفکر.
مؤسسة الداون سندروم (۲۰۰۱). التخاطب والسمع والکلام، سلسلة إصدارات لست وحدي في هذا العالم، کيف نساعد أولادنا حاملي متلازمة داون. المجموعة الاستشارية لنظم المعلومات والإدارة.
مي، محمد حسن (2020). فعالية برنامج قائم علي العلاج باللعب لتحسين مهارات الانتباه المشترک لدي أطفال الروضة. مجلة کلية التربية بجامعة کفر الشيخ،20(3)،1-60.
ميادة على (۲۰۰6). فعالية برنامج التنمية المهارات الاجتماعية والتواصل اللفظي للمعاقين عقليا المصابين بأعراض داون القابلين للتعلم (رسالة دکتوراة). معهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس.
نجم الدين، مروان (2005). النمو اللغوي وتطوره في مرحلة الطفولة المبکرة. مکتبة الطلاح للنشر والتوزيع.
نرمين محمد عبده (2019). فعالية برنامج تدريبي بإستخدام أنشطة التکامل الحسي لتنمية بعض مهارات الإنتباه المشترک لدي الأطفال ذوي اضطراب التوحد. مجلة الإرشاد النفسي، (60)،609-662.
نهي، محي الدين حسين (2016). الخصائص السيکومترية لمقياس النمو اللغوي لأطفال ماقبل المدرسة .مجلة کلية التربية للعلوم النفسية،40(1)، 319-355.
هدى خرباش (2007). برنامج مقترح لتنمية المهارات اللغوية للأطفال المصابين بمتلازمة داون (رسالة دکتوراه). کلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة فرحات عباس، الجزائر.
هنادي، حسين القحطاني (2018). أثر برنامج تدخل مبکر في کل من الانتباه المشترک وبعض المهارات اللغوية لدى ذوي الإعاقات المتعددة. مجلة کلية التربية، جامعة الأزهر، 180(2)، 304-352.
ثانيا: المراجع العربية باللغة الانجليزية.
Abdel Moneim, A. A.; Mahjoub, A. & Heba Allah, A. (2017). Scale of Estimating Language Development for Autistic Children. Journal of the College of Education for Educational Sciences, SouthValleyUniversity, 27.281-299.
Abdullah, A. (2004). Down's syndrome. Health Awareness Series. Dar Al Zahraa.
Awni, S. (2004). The effectiveness of an educational program for children with Down syndrome on their behavioral characteristics (Unpublished PhD disertation).University of Jordan.
Abdul-Muttalib, A. A. (2012). Psychology of people with special needs and their education. The Anglo-Egyptian Library.
Ahmad, A. & Yasser, K. (2011). Introduction to Communication Disorders (2nd Ed). International Publisher House.
Athar, A. A.; Nisreen, A. D. (2018). The effectiveness of a training program in improving the level of linguistic development "receptive and expressive language" among mentally retarded children in Homs. Al-Baath University Journal for the Humanities, Syria, 40 (77), 56-92.
 Daniel, H.; James, K. (2008). Psychology of unusual children and their education. Introduction to special education (Translated by: Adel Abdullah). Dar Al-Fikr.
Eman, A. F. (2008). Characteristics of the language development of mentally handicapped children: “Down syndrome children” in middle childhood (6-9 years) in Khartoum State (Master Thesis).Omdurman Islamic University, Sudan.
Farouk, A. (2005). Introduction to intellectual Disability (4th ed). Dar Al-Fikr.
Hanadi, H. A. (2018). The effect of an early intervention program on both joint attention and some language skills of people with multiple disabilities. Journal of faculty of Education, Al-Azhar University, 180 (2), 304-352.
Hoda, K. (2007). A proposed program to develop the language skills of children with Down syndrome (PhD dissertation). Faculty of Arts and Social Sciences, Farhat Abbas University, Algeria.
Jamal, A. (2006). Introduction to physical and health disabilities. Al-Shorouk Publishing and Distribution House.
Kawthar, A. (2004). Down syndrome child. Safaa Publishing House.
Mai, M. H. (2020). Effectiveness of a Play Therapy Program to Improve Joint Attention Skills among Kindergarten Children. Journal of the Faculty of Education at Kafr El Sheikh University, 20 (3), 1-60.
Maryam, M. I.; Maryam, I. A.; & Es-sayed, S. A. (2017). Language problems among pupils with Down syndrome and its relationship to some variables in the State of Kuwait. Special Education and Rehabilitation Journal, 5 (17), 137-167.
Mayada, (2006). The effectiveness of the social skills development and verbal communication program for the mentally handicapped with Down syndrome who are able to learn. (PhD dissertation). Institute of Graduate Studies for Childhood, AinShamsUniversity.
Mona, A. J. A. (2005). Teaching strategies for students with special needs. Dar Al-Fikr.
Muammar, N. A. (2012) A study of some variables related to linguistic development in kindergarten children. Damascus Journal, 28 (1), 223-263.
Najmuddin, M. (2005). Language growth and development in early childhood. Kuwait: Al-Talah Library for Publishing and Distribution.
Nermin, M. A. (2019). Effectiveness of a training program using sensory integration activities to develop some joint attention skills among children with autism disorder. Journal of Psychological Counseling, (60), 609-662.
Noha, M. H. (2016). Psychometric characteristics of pre-school children’s language development scale. Journal of the College of Education for Psychological Sciences, 40 (1), 319-355.
 Osama, F. M. (2015). The effectiveness of a training program based on shared attention to improve verbal and nonverbal communication. Journal of Special Education and Rehabilitation, 2 (7), 187-252.
 Reem, A. F. (2012). The effectiveness of a program for developing auditory and visual attention among a sample of students with mental disabilities who are able to learn (Master Thesis).College of Education, MansouraUniversity.
Saleh, A. A. (2013). The effectiveness of using the motion story in reducing attention deficit disorder among the mentally handicapped who are able to learn. Journal of Educational and Psychological Studies, Faculty of Education, Zagazig University, (80), 211-263.
 Samah, R. M. (2017). The effectiveness of a cognitive-behavioral program based on shared attention in developing social communication skills among autistic children. Tanta University College of Education Journal, 66 (2), 561-587.
Samah, W. (2008). Early intervention and its relationship to improving different areas of development for children with Down syndrome symptoms (Master Thesis). Faculty of Educational Studies, CairoUniversity.
Samira, A. A. G. (2006). The Effectiveness of a Training Program on Cognitive, Linguistic and Social Skills for Mentally Handicapped Children who are Able to Learn through Play in Improving Their Consensual Behavior. Journal of Educational Sciences, (6), 32-67.
The Down Syndrome Foundation (2001). Speech, Hearing and Speech, a series of publications I am not alone in this world, how to help our children with Down syndrome. Consulting Group for Information and Management Systems.
Violet, F., Youssef, A. & Mahmoud, Y. (2016). Psychometric properties of the scale of language development of mentally handicapped children who are able to learn. Journal of Psychological Counseling, 441-415.
ثالثا: المراجع الأجنبية
Abbeduto L., Warren S. F. & Conners F. A. (2007). Language development in Down syndrome: from the pre-linguistic period to the acquisition of literacy. Mental Retardation and Developmental Disabilities ResearchReviews,261,247–61.
Adamson, L. B., Bakeman, R., Deckner, D. F., & Romski, M. (2009). Joint engagement and the emergence of language in children with autism and Down syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(1), 84.
Akhtar, N., & Gernsbacher, M.A. (2007). Joint attention and vocabulary development: A critical look. Language and Linguistics Compass, 1,195–207.
Bakeman, R., & Adamson, L. B. (1984). Coordinating attention to people and objects in mother-infant and peer-infant interaction.Child Development, 55(4),1278–1289. http://dx.doi.org/10.2307/1129997.
Baldwin, D. A. (1995). Understanding the link between joint attention and language. In C. Moore, & P. J. Dunham (Eds.).Joint attention: Its origins and role in development. Lawrence Erlbaum Associates.
Bates, E., Benigni, L., Bretherton, I., Camaioni, L., & Volterra, V. (1979). The emergence of symbols: Cognition and communication in infancy . Academic Press.
Berglund, E., Eriksson, M., & Johansson, I. (2001). Parental reports of spoken language skills in children with Down syndrome. Journal of Speech Language and Hearing Research, 44(1), 179–191.
Bochner, S. (2005). A study of functional literacy skills in . young adults with down syndrome. International Journal of Disability Development and Education, 24(2), 55-97.
Brooks, R., & Meltzoff, A. N. (2005). The development of gaze following and its relation to language. Developmental Science, 8,535–543.
Bruner, J. S. (1975). The ontogenesis of speech acts. Journal of Child Language, 2(1), 1–19.
Canfield, M. A., Honein, M. A., Yuskiv, N., Xing, J., Mai, C. T., Collins, J. S., ... Kirby, R. S. (2006). National estimates and race/ethnic-specific variation of selectedbirth defects in the United States, 1999–2001. Birth Defects Research Part A: Clinical and Molecular Teratology, 76(11), 747–756.
Caselli, M. C., Vicari, S., Longobardi, E., Lami, L., Pizzoli, C., & Stella, G. (1998). Gestures and words in early development of children with Down syndrome. Journal of Speech Language and Hearing Research, 41, 1125–1135.
Cebula, K. R., & Wishart, J. G. (2008). Social cognition in children with Down syndrome. International Review of Research in Mental, 35,43–86.
Chapman, R. S., & Hesketh, L. J. (2000). Behavioral phenotype of individuals with Down syndrome. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews,6,84–95
Donna, S., Nancy, A., Paula, K., Judy, B.& Jo-Anne, P. (2008). The Relationship Between Joint Attention and Language in Children with Autism Spectrum Disorders. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 23, 5-1.
Elide, P.; Douglas, J. & Persons, C. (2006). Language acquisition in developmental disorders, International Conference on First and Second Language Acquisition, Paris.
Fidler, D. J., & Nadel, L. (2007). Education and children with Down syndrome: Neuroscience, development, and intervention. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, 262–271.
Fidler, D. J., Philofsky, A., Hepburn, S. L., & Rogers, S. J. (2005). Nonverbal requesting and problem-solving by toddlers with Down syndrome. American Journal on Mental Retardation, 110, 312–322.
Fowler, A. E. (1990). Language abilities in children with Down syndrome: Evidence for a specific syntactic delay. In E. Cicchetti & M. Beeghly (Eds.), Children with Down syndrome: A developmental perspective (pp. 302–328). New York, NY: CambridgeUniversity Press.
Galeote, M.; Checa, E. & Soto, P. (2020). Joint attention and vocabulary development in toddlers with Down syndrome and their peers with typical development: The role of maternal interactive style. Journal of Communication Disorders, 84            1-15.
Hahn, L. J. (2016). Joint attention and early social developmental cascades in neurogenetic disorders. International Review of Research in Developmental Disabilities, 51, 123.
Hahn, L. J., Fidler, D. J., Hepburn, S. L., & Rogers, S. J. (2013). Early intersubjective skills and the understanding of intentionality in young children with Down syndrome. Research in Developmental Disabilities, 34, 455.
Harris, S.; Kasari, C. & Sigman, M. D. (1996). Joint attention and language gains in children with Down syndrome. American Journal on Mental Retardation, 100,608–619.
Hernard & Fisher (1996). Down's Syndrome genetics: Unraveling A Multifaceted disorder. Human Molecular Genetics (5th ed). 1411-1416.
Ingersoll, B., Schreibman, L., & Stahmer, A. (2006). Brief: Differential Treatment Outcomes for Children with Autistic Spectrum Disorder Based on Level of Peer Social Avoidance. Journal of Autism and Developmental Disorder, 31, 3, 343-349.
Iverson, J. M., Longobardi, E., & Caselli, M. C. (2003). Relationship between gestures and words in children with Down’s syndrome and typically developing children in the early stages of communicative development. International Journal of Language and Communication Disorders, 38(2), 179–197.
Jones, E. A., Carr, E., & Feeley, K. (2006). Multiple effects of joint attention intervention for children with autism. Behavior Modification, 30, 782-834.
Jones, Emil A & Carr, E. G. (2004). Joint Attention in Children with Autism: Theory and Intervention. Focus on Autism and other Developmental Disabilities, 19 (1), 13 - 26.
Kasari, C.; Mundy, P.; & Sigman M. D. (2015). Attention regulation by children with Down syndrome: Coordinated joint attention and social referencing looks. American Journal on Mental Retardation. 100, 128-136.
Kasari, C. Freeman, S. Mundy, P. & Sigman, M. D. (1995). Attention regulation by children with Down syndrome:Coordinated joint attention and social referencing looks.American. Journal on Mental Retardation, 100,128–136.
Kovshoff, H. (2006). The Development of Joint Attention in Pre-School Aged Children with Autism: The Effects of early Intensive behavioral Intervention. (PhD dissertation).University of Southampton (United Kingdom).
Zampini, A. S. & D’Odorico, (2015). Joint attention behaviours and vocabulary development in children with Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 59, 891-901.
Landry, S. & Chapieski, M. (1989). Joint attention and infant toy exploration: Effects of Down syndrome and prematurity. Child Development, 60,103–118.
Laura, J.; HahnS. J.; LoveallM. T.; SavoyA. M.; NeumannT. I. (2018). Joint attention in Down syndrome: A meta-analysis, Research in Developmental Disabilities, 78, 89-102.
Laws, G., & Bishop, D. V. M. (2003). A comparison of language abilities in adolescents with Down syndrome and children with specific language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 46(6), 1324–1339.
 
Legerstee, M., & Fisher, T. (2008). Coordinated attention, declarative and imperative pointing in infants with and without Down syndrome: Sharing experiences withadults and peers. First Language, 28(3), 281–311.
Legerstee, M., & Weintraub, J. (1997). The integration of person and object attention in infants with and without Down syndrome. Infant Behavior & Development, 20,71–82.
Loveland, K. A., & Landry, S. (1986). Joint attention and language in autism and developmental language delay. Journal of Autism and Developmental Disorders, 16(3), 335–349.
Luyster, R. J., Seery, A., Talbott, M. R., & Tager-Flusberg, H. (2011). Identifying early-risk markers and developmental trajectories for language impairment inneurodevelopmental disorders. Developmental Disabilities Research Reviews, 17(2), 151–159.
Lynnette, M. H. (2010). Electrophysiological Correlates of Joint Attention and Language in the second year of life (PhD dissertation). The Faculty of The Graduate school of VanderbiltUniversity.
Marder, L. & Ní Cholmáin, C. (2006). Promoting language development for children with Down's syndrome. Current Paediatrics ,16, 495–500.
Martin, G. E., Klusek, J., Estigarribia, B., & Roberts, J. E. (2009). Language characteristics of individuals with Down syndrome. Topics in Language Disorders, 29,112–132.
McDuffie, A., Thurman, A. J., Channell, M. M., & Abbeduto, L. (2017). Language disorders in children with intellectual disability of genetic origin. In R. Schwartz (Ed.). Handbook of Child Language Disorders (pp. 52–81). (2nd ed.). New York: Taylor & Francis.
Merimee, S. N. (2017). Addressing Fluency of students with Intellectual disabilities Using A multiple probe design. The Journal of the teacher education- Division of the Kentucky council for exceptional children, 4 (1).
Miller, J. F. (1999). Profiles of language development in children with Down syndrome. In J. F. Miller, M. Leddy, & L. A. Leavitt (Eds.), Improving the communication of people with Down syndrome (pp. 11–39). Baltimore: Brookes.
Morales, M., Mundy, P., Delgado, C., Yale, M., Messinger, D., Neal, R., & Scwartz, H. K. (2000). Responding to joint attention across the 6- through 24-month age period and early language acquisition. Journal of Applied Developmental Psychology, 21, 283–298.
Mundy P. & Gomes A. (1998) Individual differences in joint attention skill development in the second year. Infant Behavior & Development,21,469–82.
Mundy P., Kasari C., Sigman M. & Ruskin E. (1995). Nonverbal communication and early language acquisition in children with Down syndrome and in normally developing children. Journal of Speech and Hearing Research38, 157–67.
Mundy, P., Fox, N., & Card, J. (2003). EEG coherence, joint attention and language development in the second year. Developmental Science, 6(1), 48–54.
Mundy, P., & Newell, L. (2007). Attention, joint attention, and social cognition. Current Directions in Psychological Science, 16,    269–274.
Mundy, P., Kasari, C., Sigman, M., & Ruskin, E. (1995). Nonverbal communication and early language acquisition in children with Down syndrome and in normally developing children. Journal of Speech and Hearing Research, 38,157–167.
O'Sulivan, D. V., Grindle, C. F. & Hughes, J. C. (2017). Teaching early reading skills to offenders with intellectual disabilities computer- delivered instruction. Journal of intellectual Disabilities nd offending Behaviour, 3, 122- 1.
Pierce, K., & Schreibman, L. (2005). Increasing Complex Social Behaviors in children with Autism Effects of Peer-implemented Pivotal.
Roberts, J. E., Price, J., & Malkin, C. (2007). Language and communication developmentin Down syndrome. Mental Retardation and Developmental Disabilities ResearchReviews, 13,26–35.
Roos, E.; Duffie M. c., Weismer, S, & Gems b. (2008). A comparison of contexts for assessing joint attention in toddlers on the autism spectrum Autism, sage up publications and the national autism society, 12(3), 275- 291.
Seager E.;  Mason-Apps, E. ; et al.(2018).How do maternal interaction style and joint attention relate to language development in infants with Down syndrome and typically developing infants?. Research in Developmental Disabilities , 83,  194-205.
Stoel-Gammon, C. (2001). Down syndrome phonology: Developmental patterns and intervention strategies. Down Syndrome Research and Practice, 7,93–100.
Svetlana, K. & Kamila, P. (2014).
Language profiles in children with Down syndrome and children with Language Impairment: Implications for early intervention. Research in Developmental Disabilities,  35, ( 2),  373-382.
Tager-Flusberg, H., Skwerer, D. P., & Joseph, R. M. (2006). Model syndromes for investigating social cognitive and affective neuroscience: A comparison of Autism and Williams syndrome. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 1(3), 175–182.
Thurman, A. J., & Mervis, C. B. (2013). The regulatory function of social referencing in preschoolers with Down syndrome or Williams syndrome. Journal of Neurodevelopmental Disorders, 5(1), 2.
Tomasello, M. (2008). The role of joint attention processes in early language development. Language Sciences, 10, 69–88.
Tomasello, M., & Kruger, A. C. (1992). Joint attention on actions: Acquiring verbs in ostensive and non-ostensive contexts. Journal of Child Language, 19 (2) , 311–333.
Tomasello, M., & Todd, J. (1983). Joint attention and lexical acquisition style. First Language, 4,197–212.
Tomasello, M., & Farrar, M. J. (1986). Joint attention and early language. Child Development, 57,1454–1463.
Toret, G., & Acarlar, F. (2011). Gestures in prelinguistic Turkish children with autism, Down Syndrome, and typically developing children. Educational Sciences: Theoryand Practice, 11(3), 1471–1478.
Trevarthen, C., & Aitken, K. J. (2001). Infant intersubjectivity: Research, theory, and clinical applications. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 42(1), 3–48.
Vismara, L. & Lyons, G. (2008). Using presser vativesinteres to elicit joint attention behaviors in young children with autism: Theoretical and clinical implications for understand dingmotivation. Journal of positive behavior intervention, 9 (4), 214-228.
Volkmar, F., Carter, A. & Grossman, S. (2008). Social Development in Autism. Wiely and sons.
Ypsilanti, A., Grouios, G., Alevriadou, A., & Tsapkini, K. (2005). Expressive and receptive vocabulary in children with Williams and Down syndromes. Journal of Intellectual Disability Research, 49(5), 353–364.
Zampini, L. & D’Odorico L. (2013). Vocabulary development in children with Down syndrome: longitudinal and cross-sectional data. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 38, 310–17.
Zampini, L., Salvi, A., & D’Odorico, L. (2015). Joint attention  behaviors and vocabulary development in children with Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 59,              891–901.