فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على عادات العقل في تنمية بعض مهارات التذوق الأدبي لدى طلاب شعبة اللغة العربية بکلية التربية جامعة الأزهر. The Effectiveness of a Suggested Strategy Based on the Habits of Mind in Developing some Literary Appreciation Skills among the Arabic Language Division Students at the Faculty of Education, Al-Azhar University

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم المناهج وطرق التدريس ، کلية التربية بالدقهلية – جامعة الأزهر

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس، کلية التربية، جامعة الأزهر

3 أستاذ المناهج وطرق التدريس ، کلية التربية، جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على عادات العقل في تنمية بعض مهارات التذوق الأدبي لدى طلاب الفرقة الثالثة - شعبة اللغة العربية بکلية التربية تفهنا الأشراف جامعة الأزهر-، وتکونت عينة الدراسة الأساسية من (60) طالبًا، تم تقسيمهم إلى مجموعتين: تجريبية وعددها (30) والأخرى ضابطة وعددها (30). أعد الباحث أدوات البحث والتي تمثلت في: قائمة مهارات التذوق الأدبي، اختبار في الجانب المعرفي لمهارات التذوق الأدبي، مقياس في الجانب الأدائي لمهارات التذوق الأدبي، کما تم أعداد مادة المعالجة التجريبية: استراتيجية مقترحة قائمة على عادات العقل من منظور Costa & Kallick (تطبيق المعارف الماضية على مواقف جديدة، الإصغاء بتفهم وتعاطف، التفکير التبادلي، التفکير في التفکير (ما وراء المعرفة)، الإقدام على مخاطر مسئولة، الابتکار والتصور والتجديد)، وبعد تطبيق الأدوات قبليًا على مجموعتي البحث؛ قام الباحث بتنفيذ الاستراتيجية المقترحة بنفسه على طلاب المجموعة التجريبية، بينما درست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة، وبعد تطبيق الأدوات بعديًا ورصد البيانات وتحليلها إحصائيًا باستخدام برنامج التحليل الإحصائي (SPSS)؛ أسفرت النتائج عن فاعلية الاستراتيجية المقترحة القائمة على عادات العقل في تنمية بعض مهارات التذوق الأدبي لدى طلاب الفرقة الثالثة- شعبة اللغة العربية بکلية التربية بتفهنا الأشراف جامعة الأزهر-. وکان حجم الأثر المحسوب کبيرًا، ونسبة الکسب المعدل لبلاک کذلک.
This study aimed to investigate the effectiveness of a proposed strategy based on the habits of mind in developing some literary appreciation skills among the third-year Arabic Language Division students at the Faculty of Education in Tafhna Al-Ashraf, Al-AzharUniversity. The study consisted of (60) students that were assigned into two groups: an experimental group (30) and a control one (30). The research instruments including a list of the literary appreciation skills, a cognitive test and a performance scale of the literary appreciation skills were developed and validated. The developed experimental treatment included a suggested strategy based on the habits of mind from the view of Costa & Kallick's, namely applying the previous knowledge to new situations, listening intelligibly and compassionately, reciprocal thinking, thinking about thinking (metacognition), taking risks responsibly, innovation, imagination and renewal). After administering the instruments on both groups in the pretest, the researcher himself implemented the suggested program on the experimental group while the control group was taught according to the usual way. After administering the instruments in the posttest to the research groups, the data were statistically analyzed using the (SPSS) program. The results indicated that the proposed strategy based on the habits of mind was effective in developing some literary appreciation skills among the third year students at the Faculty of Education in Tafhna Al-Ashraf, Al-AzharUniversity. The measured effect size and the gain ratio of the modified Blacke were large.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)   المراجع العربية

کاليک، آرثر کوستا وبينا (2003أ): استکشاف وتقصي عادات العقل، ترجمة مدارس الظهران الأهلية بالمملکة العربية السعودية، الطبعة الأولي، ج1، الدمام (السعودية)، دار الکتاب التربوي.
کاليک، آرثر کوستا وبينا (2003د): تکامل عادات العقل والمحافظة عليها، ترجمة مدارس الظهران الأهلية بالمملکة العربية السعودية، الطبعة الأولي، ج4، الدمام، دار الکتاب التربوي.
سعيد، أيمن حبيب (2006): أثر استخدام استراتيجية "حلل- اسأل- استقصي" على تنمية عادات العقل لدى طلاب الصف الأول الثانوي من خلال مادة الکيمياء. المؤتمر العلمي تحديات الحاضر ورؤى المستقبل، ج2، 391- 464.
شحاته، حسن (1993): أساسيات التدريس الفعال في العالم العربي، الطبعة الأولي، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية.
شحاته، حسن (1994): أدب الطفل العربي "دراسات وبحوث"، الطبعة الثانية، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية.
شحاته، حسن : النجار،  زينب (2003): معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الطبعة الأولي، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية.
طراد، حيدر عبد الرضا (2012): أثر برنامج کوستا وکاليک في تنمية التفکير الإبداعي باستخدام عادات العقل لدى طلبة المرحلة الثالثة في کلية التربية الرياضية، مجلة علوم التربية الرياضية، ج5، ع1، 225- 264.
طعيمه، رشدي أحمد (1971): وضع مقياس للتذوق الأدبي عند طلاب المرحلة الثانوية، رسالة ماجستير، کلية التربية، جامعة عين شمس.
إبراهيم، عبد العليم (1990): الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية، ط 13، القاهرة، دار المعارف.
محمد، عبير إبراهيم زيدان (2005): تدريس عادات العقل مدخل لتعليم الرياضيات، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات،126-132.
مدکور، على أحمد (2006): تدريس فنون اللغة العربية، القاهرة، دار الفکر العربي.
عبد الباري، ماهر شعبان (2011): التذوق الأدبي " طبيعته، نظرياته، مقوماته، معاييره، قياسه"، الطبعة الثالثة، عمان، دار الفکر للنشر والتوزيع.
عبد الباري، ماهر شعبان (2015): فاعلية استراتيجية التفکير جهرياً في تنمية مهارات التذوق الأدبي لتلاميذ المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية، مجلة العلوم التربوية والنفسية البحرين، ج16 ع (2)، 259- 300.
نوفل، محمد بکر (2008): تطبيقات عملية في تنمية التفکير باستخدام عادات العقل، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان
حنورة، مصري (1985): سيکولوجية التذوق الفني، منشورات جماعة علم النفس التکاملي، القاهرة، دار المعارف.
قطامي، يوسف: عمور، وأميمة (2005): عادات العقل والتفکير والنظرية والتطبيق، الطبعة الأولي، دار الفکر، عمان.

2) المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

 
Calic, Arthur Costa and Bina (2003a): Exploring and Investigating the Habits of the Mind, Translated by Dhahran Private Schools in the Kingdom of Saudi Arabia, First Edition, C1, Dammam (Saudi Arabia), Dar Al-Kitab Al-Tarabbi.
Calic, Arthur Costa and Bina (2003d): Integration and Preservation of the Habits of Mind, Translated by Dhahran Private Schools in the Kingdom of Saudi Arabia, First Edition, Part 4, Dammam, Dar Al-Kitab Al-Tarabi.
Saeed, Ayman Habib (2006): The effect of using the "analyze-ask-investigate" strategy on developing habits of mind among first-grade secondary school students through chemistry. The Scientific Conference, Challenges of the Present and Visions of the Future, Part 2, 391-464.
Shehata, Hassan (1993): Fundamentals of Effective Teaching in the Arab World, First Edition, Cairo, The Egyptian Lebanese House.
Shehata, Hassan (1994): Literature for the Arab Child "Studies and Research", second edition, Cairo, the Egyptian Lebanese House.
Shehata, Hassan: Al-Najjar, Zainab (2003): Glossary of Educational and Psychological Terms, First Edition, Cairo, The Egyptian Lebanese House.
Trad, Haider Abd Al-Ridha (2012): The impact of the Costa and Calic program on the development of creative thinking using habits of mind among third-stage students in the College of Physical Education, Journal of Physical Education Sciences, Vol. 5, Issue 1, 225-264.
Taima, Rushdi Ahmed (1971): Establishing a scale for literary appreciation among secondary school students, an MA thesis, Faculty of Education, Ain Shams University.
Ibrahim, Abdel Alim (1990): Technical guidance for teachers of the Arabic language, 13th Edition, Cairo, Dar Al Maaref.
Muhammad, Abeer Ibrahim Zaidan (2005): Teaching the Habits of the Mind, An Introduction to Teaching Mathematics, The Egyptian Association for Mathematics Education, 126-132.
Madkour, Ali Ahmed (2006): Teaching Arabic Language Arts, Cairo, House of Arab Thought.
Abdel-Bari, Maher Shaaban (2011): Literary Appreciation, "Its Nature, Theories, Constituents, Standards, and Measurement", third edition, Amman, Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution.
Abdul-Bari, Maher Shaaban (2015): The Effectiveness of Thinking Aloud in the Development of Literary Appreciation Skills for Middle School Students in the Kingdom of Saudi Arabia, Journal of Educational and Psychological Sciences Bahrain, Volume 16 P (2), 259-300.
Nofal, Muhammad Bakr (2008): Practical Applications in the Development of Thinking Using Habits of Mind, Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman
Hanoura, Egyptian (1985): The Psychology of Artistic Appreciation, Publications of the Integrative Psychology Group, Cairo, Dar Al Maaref.
Qatami, Yusef: Amor, and Umayma (2005): Habits of Reason, Thinking, Theory and Application, First Edition, Dar Al Fikr, Amman.

3) المراجع الأجنبية:

Costa, A. & Kallic, B.  (2000b). Habits of mind. A developmental series. Alexandria, VA. ASCD.
Costa, A. & Kallic, B.  (2000c). Activating and engaging habits of mind: 16 essential characteristics for success, association for supervision and curriculum development (ASCD), Alexandria, Virginia, USA.
Costa, A. & Kallic, B.  (2008). Learning and leading with habits of mind, association for supervision and curriculum development (ASCD), Alexandria, Virginia, USA.
Costa, A. & Kallic, B.  (2009). Habits of mind a cross the curriculum: Practical and creative strategies for teacher, association for supervision and curriculum development (ASCD), Alexandria, Virginia, USA.
Costa, A. & Kallic, B. (2000a). Discovering and exploring habits of mind, association for supervision and curriculum development (ASCD), Alex