واقع ممارسة الإدارة بالتجوال لدى العمداء في جامعة المجمعة من وجهة نظر الوکلاء ورؤساء الأقسام The reality of practicing Roaming management among Deans at Majmaah University from the perspective of department leaders and heads

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

أستاذ الإدارة والتخطيط التربوي المساعد کلية التعليم المستمر وخدمة المجتمع، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع ممارسة الإدارة بالتجوال لدى العمداء في جامعة المجمعة، وفي سبيل تحقيق ذلک استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، کما تم استخدام  الاستبانة کأداة لجمع بيانات الدراسة من مجتمعها المتمثل في جميع الوکلاء ورؤساء الأقسام في المرکز الرئيس لجامعة المجمعة بمحافظة المجمعة والبالغ عددهم (63) فرداً، وقد استجاب منهم (56) فرداً، أي بنسبة (88.9%). وقد توصلت الدراسة للعديد من النتائج أبرزها: أن درجة ممارسة الإدارة بالتجوال لدى العمداء في جامعة المجمعة جاءت عالية، کما أوضحت النتائج أن هناک العديد من الصعوبات التي تواجه القيادات الجامعية لممارسة الإدارة بالتجوال لدى العمداء في جامعة المجمعة أبرزها: کثرة المهام الموکلة للعميد وضغوط العمل، قله الوعي بأهمية الجولات التفقدية، إضافة إلى ما سبق فقد أظهرت النتائج أن بعض المقترحات التي من الممکن أن تُساهم في تعزيز ممارسة الإدارة بالتجوال لدى القيادات الجامعية بجامعة المجمعة أبرزها: إلمام العمداء بالأساليب الإشرافية الحديثة المبنية على الشفافية، اختيار الکفاءات القيادية المتفهمة لدورها في تطوير بيئة العمل، کما بينت النتائج أنه لا توجد هناک فروقاً ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد الدراسة حول درجة ممارسة الإدارة بالتجوال لدى العمداء في جامعة المجمعة باختلاف متغير طبيعة العمل، وسنوات الخبرة في مجال العمل، في حين أظهرت النتائج أن هناک فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات استجابات أفراد الدراسة حول درجة ممارسة الإدارة بالتجوال لدى العمداء في جامعة المجمعة باختلاف متغير الدورات التدريبية، وذلک لصالح أفراد الدراسة ممن حصلوا على ثلاث دورات فأکثر، ولصالح ممن حصلوا على دورتين بالنسيبة للصعوبات، وفي الأخير فقد أوضحت النتائج أنه لا توجد هناک فرواقاً ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد الدراسة حول المقترحات التي من شأنها تعزيز ممارسة الإدارة بالتجوال لدى العمداء في جامعة المجمعة باختلاف متغير الدورات التدريبية الخاصة في مجال مدخل الإدارة بالتجوال.
The current study generally aimed at identifying the reality of practicing roaming management by the deans of Majmaah University. Accordingly, the researcher used the descriptive survey methodology in order to achieve the study objective. Moreover, the questionnaire was used as a study tool to collect study data from the targeted population represented by all department leaders and heads at the main center of Majmaah University in in Majmaa Governorate. The study population was 63 individuals, of who 56 responded, that is (88.9%).The study revealed several findings, including: The degree to which the deans of Majmaah University are practicing roaming management at Majmaah University was high. The finding also showed that there are many difficulties encountered by the university top management while the deans are practicing roaming management at Majmaah University, most prominently: the plenty of tasks assigned to the university deans, work pressures, lack of awareness of the importance of supervisory roaming. Moreover, the study findings stated some of the proposals that could contribute to enhance the roaming management practice among university leaders at Majmaah University, most notably: deans should be aware of modern supervisory methods which are based on transparency, selecting leadership competencies who have deep understanding of their role in the development of work environment. Besides, the study resutls showed that there are no statistically significant differences between the mean responses of the study participants about the degree of practicing roaming management by the deans at Majmaah University, in terms of the variables of the work nature and years of work experience in the field. While the study results showed that there are statistically significant differences at the level (0.01) between the mean responses of the study participants about the degree of practicing roaming by the deans at the Majmaah University according to the variable of training courses in favor of the participants who have completed three courses or more, and in favor of those who have completed two courses with regard to the difficulties. Finally, the findings showed that there are no statistically significant differences between the mean responses of the study participants about the proposals that would promote the practice of roaming management among the deans of Majmaah University, in terms of the special training courses in the field of roaming management.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)             المراجع العربية

البنا، نوال (2010م). الإدارة بالتجوال مدخل لتحسين العملية التعليمية بمرحلة التعليم الأساسي بمصر، مجلة البحث العلمي في التربية، کلية التربية، جامعة عين شمس، 55(11).
جامعة الملک سعود، وزارة التعليم العالي (2010) .الدليل الإرشادي للمهام التنظيمية والصلاحيات لکليات الجامعة ومعاهدها، جامعة الملک سعود.
الجنازرة، أسماء(2020م). البراعة التنظيمية لدى مديري المدارس الخاصة في حافظة العاصمة عمان وعلاقتها بالإدارة بالتجوال من وجهة نظر المشرفين التربويين ومساعدي المديرين( رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الشرق الأوسط.
الحبيب، عبد الرحمن، وآخرون (2016م). واقع ممارسات وکيلات أقسام کلية إدارة الأعمال بجامعة الملک سعود لأسلوب الإدارة بالتجوال من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والمحاضرات والمعيدات، مجلة کلية التربية، جامعة طنطا3(63).
حدادي، أحمد (2015م). ممارسة الإدارة بالتجوال لدى مديري المدارس الثانوية بمنطقة عسير التعليمية، (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الملک خالد.
الخضيري، محسن أحمد(2000). الإدارة بالتجوال منهج متکامل لتحقيق الفاعلية الإدارية على مستوى المشروع والاقتصاد القومي، ايتراک للنشر والتوزيع.
الشرمان، محمد(2019م). درجة ممارسة الإدارة بالتجوال لدى مديري المدارس في محافظة اربد وعلاقتها في رفع الروح المعنوية للمعلمين من وجهة نظرهم، (أطروحة دکتوراه غير منشورة). جامعة اليرموک.
شناق رزان،  والخوالدة، تيسير(2019م)درجة ممارسة الإدارة بالتجوال لدى مديري المدار المهنية بإقليم الشمال وعلاقتها بمستوى دافعية الإنجاز لمعلمي تلک المدارس، مجلة الأکاديمية للدراسات الاجتماعية والإنسانية، جامعة حسيبة بو علي، 11(2)38.
طيفور، هيفاء علي (2018). درجة ممارسة مديري المدارس لإدارة بالتجوال وعلاقتها بدافعية الإنجاز للمعلمين من وجه نظر المعلمين في محافظة عجلون في الأردن، جامعة حائل، السعودية، مجلة العلوم النفسية والتربوية.
عباد، دعاء ( 2017م). درجة ممارسة الإدارة بالتجوال وعلاقتها بمستوى الثقة التنظيمية لدى المعلمين في المدارس الخاصة في عمانرسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الهاشمية.
عبد الجليل، سيد(2002م). إدارة المدارس الزراعية بالتجوال، ط 1، دار اليقين للنشر والتوزيع.
العبيدي، أمل (2013م). أثر ممارسة الإدارة بالتجوال على فعالية عملية اتخاذ القرارات( رسالة ماجستير غير منشورة).  جامعة مؤتة.
عتوم، يمنى (2017م). درجة ممارسة الإدارة بالتجوال لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية وعلاقتها بتحسين الأداء الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس في جامعة الدمام، رسالة التربية وعلم النفس، 58(3)2549.
العليين، هدية، الزهراني، صالح (2016م).واقع الإدارة بالتجوال لدى القيادات الأکاديمية النسائية بجامعة تبوک، مجلة کلية التربية (جامعة بنها)27(195) .
القرني، عزيزة (2019). درجة ممارسة الإدارة بالتجوال لدى قائدات مدار محافظة بلقرن وعلاقتها بالثقة التنظيمية لدى المعلمات، مجلة کلية التربية، جامعة أسيوط، 35(4،).
القرني، مها(2016م) واقع ممارسة وکيلات الأقسام للإدارة بالتجوال ومعوقات ممارستها من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بکلية الآداب، مجلة کلية التربية بجامعة بنها، 27(106)125 .
مسلم (256ه) صحيح مسلم، الإيمان، باب قول النبي صلى الله عليه وسلم" من غشنا فليس منا ".

2)             المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

Al-Banna, N. (2010). Management through roaming: an introduction to improving the educational process in the basic education stage in Egypt, Journal of Scientific Research in Education, Faculty of Education, Ain Shams University, 55 (11).
King Saud University, Ministry of Higher Education (2010). Guidance for the organizational tasks and powers of the university’s faculties and institutes, King Saud University.
Al-Janarah, A. (2020). the organizational creativity of private school managers in the capital Amman governorate and its relationship to management with roaming from the viewpoint of educational supervisors and assistant principals, a master's thesis, Middle East University.
Al-Habib, A.& et al.(2016). The reality of the practices of the deputies of the departments of the College of Business Administration at King Saud University for the roaming method of management from faculty members, lecturers and instructors viewpoint, Journal of the Faculty of Education, Tanta University, 63(3).
Haddadi, A. (2015). The practice of roaming management among secondary school principals in Al. Asir educational region (unpublished master's thesis). King Khalid University, Asir.
Al-Khudairi, M. A. (2000). Management by Roaming, An Integrated Approach to Achieve Administrative Effectiveness at the Project Level and the National Economy, AITRAC Publishing and Distribution.
Al-Sharman, M.(2019) The degree of roaming management practice among school directors in Irbid Governorate and its relationship to raising the morale of teachers from their viewpoint, (unpublished PhD thesis). Yarmouk University.
Shanaq R. & Al Khawalda, T. (2019). The degree of roaming management practice among the managers of professional orbit in the Northern Region and its relationship to the level of achievement motivation for teachers of those schools, Academic Journal of Social and Humanitarian Studies, Hassiba Bu Ali University 11 (2), 38.
Tayfour, H. A. (2018). Degree of School Principals 'Practice of Roaming Management and its Relation to the Achievement Motivation of Teachers from Teachers' viewpoint in Ajloun Governorate in Jordan, University of Hail, Saudi Arabia, Journal of Psychological and Educational Sciences.
Abbad, D. (2017). The degree of roaming management practice and its relationship to the level of organizational confidence of teachers in private schools in Amman, (unpublished master's thesis). The Hasheya University.
Abdel-Galil, S. (2002). Management of Agricultural Schools through Roaming, (1st Ed), , Dar Al-Yaqeen for Publishing and Distribution.
Al-Obaidi, A. (2013) The Impact of Roaming Management Practice on the Effectiveness of the Decision-Making Process, (Unpublished Master Thesis). Mu'ta University.
Atoum, Yumna (2017 AD) Degree of Roaming Management Practice among Academic Department Heads and its Relationship to Improving the Functioning of Faculty Members at the University of Dammam, Education and Psychology Mission, 58 (3) 2549.
Al-Alayyin, H.&Al-Zahrani,S.(2016). Tthe reality of management through roaming among women’s academic leaders at the University of Tabuk, Journal of the Faculty of Education (Benha University) 27 (195(
Al-Qarni A. (2019). The degree of roaming management practice among the leaders of the Madar District of Balqarn Governorate and its relationship to the organizational trust of teachers, Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 35 (4).
Al-Qarni, M. (2016). The Reality of Department Agencies' Practice of Roaming in Management and the Obstacles to Their Practice from Faculty Members of the College of Arts viewpoint, Journal of the College of Education at Benha University, 27 (106) 125.
Muslim.(256 AH). Sahih Muslim, Al Eman, chapter on the saying of the Prophet, peace and blessings be upon him, "Whoever cheat us is not among us."

3)             المراجع الأجنبية:

Payne, E (2010). Implementing Walkthrough: One School's Journey, (Unpublished Phd Dissertation). University Virginia.
Brown, G & Coley, K. (2011).The effect off walkthrough observations on teacher perspectives in Christian schools. Christian perspective in education, Liberity University, 4(2), 124