مستوى وعي معلمات الحاسب الآلي بإدارة تعليم القصيم بفعالية ساعة البرمجة. The Awareness Level of Computer Female Teachers toward the Hour of Code Effectiveness in Qasseem Educational Administrations

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

1 أستاذ مناهج وطرق تدريس العلوم، کلية التربية بجامعة القصيم

2 طالبة دکتوراه بقسم المناهج وطرق التدريس، کلية التربية بجامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة الکشف عن مستوى وعي معلمات الحاسب الآلي بفعالية ساعة البرمجة في مدارس التعليم العام بالمملکة العربية السعودية، وتحديد الفروق في مستوى وعيّهنّ التي تُعْزى لمتغيرات المؤهل والخبرة التدريسية والدورات التدريبية الخاصة بساعة البرمجة. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، حيث طُبّقت الاستبانة على (147) معلمة من معلمات الحاسب الآلي داخل مدينة بريدة بإدارة تعليم القصيم للعام1440/1441. وأسفرت النتائج عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة على جميع أبعاد مقياس الوعي بفعالية ساعة البرمجة والمتوسط الفرضي لهذه الأبعاد عند مستوى دلالة (0.01) لصالح المتوسط التجريبي لعينة الدراسة، ممّا يُشير إلى أن وعي معلمات الحاسب نحو فعالية ساعة البرمجة إيجابية؛ إذْ کانت المتوسطات التجريبية أعلى من الفرضية، أي أن وعي معلمات الحاسب بفعالية وأهمية ساعة البرمجة أعلى من المتوسط. وتوصلت الدراسة إلى أن لا أثر لاختلاف المؤهل، ولا سنوات الخبرة على مستوى وعي معلمات الحاسب بفعالية ساعة البرمجة. فيما کشفت الدراسة عن وجود أثر دال احصائياً لاختلاف التدريب على مستوى الوعي بفعالية ساعة البرمجة لصالح المعلمات اللاتي تلّقين تدريباً فيه. وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء النتائج؛ حيث أوصى الباحثون بضرورة اهتمام معلمي الحاسب بالفعاليات ذات الارتباط بالتخصص لأثرها الإيجابي على المعلم والطالب.
The study aimed to investigate the awareness level of computer female teachers of the hour of code effectiveness in Saudi Arabia state schools. The study also aimed to identify the differences between them in the level of awareness according to the variables of the qualification, teaching experience and training courses related to the hour of code. The survey descriptive method was used and the data was collected by a questionnaire. The tool of research was applied on (147) female computer teachers, working in Buraydah city schools during the first term of the (1440/1441 AH) year. The results revealed a statistically significant difference between the participants’ mean and hypothetical scores on all the awareness scale dimensions at the level (0.01) in favor of the experimental group. It showed that the awareness of computer teachers toward the effectiveness and importance of Hour of Code was higher than the average. The results also demonstrated non-differences based on the teachers’ qualification or teaching experience. Meanwhile, there is a statistically significant difference based on the training variance in favor of the trained teachers. In the light of these results, the researchers presented a number of recommendations including the necessity for computer teachers to take part in the courses related their specialization due to its positive effect on both teachers and students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)  المراجع العربية

اللقاني، أحمد والجمل، علي. (2013). معجم المصطلحات التربوية الـــمُعرَّفة في المناهج وطرق التدريس، ط3. عالم الکتب.
شحاتة، حسن والنجار، زينب وعمار، حامد. (2011). معجم المصطلحات التربوية والنفسية، ط2. الدار المصرية اللبنانية.
کيف تدرّس ساعة البرمجة (2020، يناير 5). ساعة البرمجة. تم الاسترجاع من https://hourofcode.com/us/ar
السعودية تبرمج (2019، ديسمبر 5) تم الاسترجاع من  https://saudi.codes/
العساف، صالح محمد. (2012). المدخل إلى البحث في العلوم السلوکية، ط2. دار الزهراء للنشر والتوزيع.
ساعة البرمجة.(2020، يناير 5). منصة کود، تم الاسترجاع من https://code.org/
التقنية.(2020، يناير 5). مؤسسة مسک الخيرية ، تم الاسترجاع من https://misk.org.sa
المومني، رنا. (2017). التکامل بين التحليل العاملي الاستکشافي والتوکيدي کطريقتين للتحقق من البنية العاملية لمقياس مکنزي للذکاءات المتعددة (الصورة السعودية). مجلة العلوم التربوية والنفسية. 18 (4)، 504-540.

2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

 
Al-Laqani, A. (2013). Glossary of educational terms defined in curricula and teaching methods (3rd ed.). Alam elkutub.
Shehata, H, Al-Najjar, G. & Ammar, H. (2011) Glossary of educational and psychological terms (2nd ed.). Al-Dar Al-Masriya Al-Lubnaniya.
How to teach the Hour of Code (2020, January 5). Hour of Code. Retrieved from https://hourofcode.com/us/en
Saudi Arabia  is programming (2019, December 5). Retrieved from https://saudi.codes/
Al-Assaf, S. (2012). Introduction to research in behavioral sciences (2nd ed.). Dar El Zahraa for Publishing and Distribution.
Hour of Code. (2020, January 5). Code platform.  Retrieved from https://code.org/
Technology. (2020, January 5). The Misk Foundation, Retrieved from https://misk.org.sa
Momani, R. (2017). The complementarity between exploratory and confirmatory factor analysis as two methods to verify the factorial structure of the McKinsey Scale of Multiple Intelligences (Saudi Version). Journal of Educational and Psychological Sciences. 18 (4), 504-540.

3)            المراجع الأجنبية:

Al Assaf, S.(2012). The Introduction to Research in Behavioural Sciences (2nd ed.). Al Zahra for publishing.
Al Laqani, A. & Al Jamal, A. (2013). Dictionary of educational glossary that known in Curriculum and Instruction Field (in Arabic) (3rd ed.). Alam Alkutub.
Momani, R. T. (2017). Integration between Exploratory and confirmatory Factor Analysis as methods to verify the Factor Structure of Mckenzie’s Multiple Intelligence Inventory (Saudi Version). Journal of Educational & Psychological Sciences, 18(04), 503-542.‏
Bernstein, I. H., & Nunnally, J. C. (1994). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill. Oliva, TA, Oliver, RL, & MacMillan, IC (1992). A catastrophe model for developing service satisfaction strategies. Journal of Marketing, 56, 83-95.‏
Bogliolo, A., Delpriori, S., Klopfenstein, L. C., & Paolini, B. D. (2016). Immersive Coding: Innovative tools and formats for large-scale coding events. EDULEARN16 Proceedings.‏
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the social sciences. ‏Lawrence Erlbaum Associates.
Du, J., Wimmer, H., & Rada, R. (2016). " Hour of Code”: Can It Change Students’ Attitudes Toward Programming? Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 15, 53.‏
Effenberger, T. (2019, June). Towards Adaptive Hour of Code. In International Conference on Artificial Intelligence in Education (pp. 339-343). Springer, Cham.‏
GhasemAghaei, R., Arya, A., & Biddle, R. (2017, July). Affective walkthroughs and heuristics: Evaluating minecraft hour of code. In International Conference on Learning and Collaboration Technologies (22-40). Springer, Cham.‏
Griethuijsen, R. ,Eijck, M. ,Haste, H. ,den Brok, P. ,Skinner, N. ,Mansour, N. ,Savran Gencer, A. & BouJaoude, S. (2014). Global patterns in students’ views of science and interest in science. Research in science education, 45(4), 581-603
How to plan your Hour of Code (5 jan,2020). Hour Of Code. Retrieved from https://hourofcode.com/us/ar
Hour of Code (5 jan,2020). Hour of Code. Retrieved from https://code.org
Jos, F., Francisco, J., & Garcia, P. (2018). Building Skills in Introductory Programming [a paper presentation]. The Sixth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality. Salamanca, Spain.
Kafai, Y. B., & Burke, Q. (2013). Computer programming goes back to school. Phi Delta Kappan, 95(1), 61-65.‏
Kafai, Y. B., & Burke, Q. (2014). Connected code: Why children need to learn programming. Mit Press.
Kaplancali , U. & Demirkol , Z. (2016, October 24-26). Fundamentals of Teaching Coding to Children: Basics of How to Code [a paper presentation]. Innovations in Learning for the Future, İstanbul, Turkey.
Klopfenstein, L. C., Delpriori, S., Paolini, B. D., & Bogliolo, A. (2018). CodyMaze: the Hour of Code in a Mixed-Reality Maze. Proceedings of INTED, 4878-4884.‏
Saudi Codes (Saudi initiative) (in Arabic) (5 Dec,2019). Retrieved from https://saudi.codes
Shahateh, H. & Al najar, Z. & Ammar, H. (2011). Dictionary of Psychological and Educational Glossary  (2nd  ed.) . Almasriah pub.
Technology (in Arabic).Misk foundation. Retrieved form https://misk.org.sa
Wang, Y., Wan, Q., Huang, Z., Huang, L., & Kong, F. (2017). Psychometric Properties of multi-dimensional scale of perceived social support in Chinese parents of children with cerebral palsy. Frontiers in psychology, 8, 2020.‏