دراسة مقارنة لاتجاهات أعضاء هيئة التدريس والطلاب بجامعة الأزهر نحو استخدام منصات التعلم الإلکترونية في ضوء أزمة فيروس کورونا (COVID-19). A Comparative Study of the Attitudes of Faculty Staff Members and Students at Al-Azhar University towards the Use of E-Learning Platforms in the Light of Coronavirus (COVID-19) Pandemic

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

1 أستاذ تکنولوجيا التعليم کلية التربية بالدقهلية – جامعة الأزهر

2 مدرس المناهج وطرق التدريس (وسائل تعليمية) کلية التربية بالقاهرة – جامعة الأزهر أستاذ تقنيات التعليم المساعد – کلية التربية – جامعة بيشة بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

    هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على اتجاهات أعضاء هيئة التدريس مقارنة باتجاهات الطلاب بجامعة الأزهر نحو استخدام منصات التعلم الإلکترونية، وتحديد أثر التخصص (شرعي – إنساني – عملي)، في هذه الاتجاهات، وکذلک أثر التفاعل بين الفئة (أعضاء هيئة التدريس – الطلاب) والتخصص (شرعي – إنساني – عملي)، في الاتجاهات نحو استخدام منصات التعلم الإلکترونية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء مقياس للتعرف على تلک الاتجاهات لدى أعضاء هيئة التدريس والطلاب، وقد صُمم المقياس وفقاً لطريقة ليکرت ذات الخمسة مستويات، وقد تکونت عينة الدراسة من (692) طالبًا وعضو هيئة تدريس، من التخصصات العملية والشرعية والإنسانية بجامعة الأزهر، وتم التوصل إلى مجموعة من النتائج تمثلت في: وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين المتوسط الملاحظ لدرجات أفراد العينة ککل على مقياس الاتجاه نحو استخدام منصات التعلم الإلکترونية، والمتوسط الافتراضي للاتجاه المحايد نحو استخدام المنصات وذلک لصالح المتوسط الملاحظ لدرجات أفراد العينة، وبناءً عليه تم التوصل إلى أن اتجاه أفراد العينة ککل نحو استخدام منصات التعلم الإلکترونية جاء في المستوى الإيجابي، کذلک توصلت الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات أعضاء هيئة التدريس ومتوسط درجات الطلاب على مقياس الاتجاه نحو استخدام منصات التعلم الإلکترونية يرجع إلى اختلاف مستوى الفئة (أعضاء هيئة التدريس – الطلاب) وذلک بصرف النظر عن نوع التخصص، وذلک لصالح أعضاء هيئة التدريس؛ أما بالنسبة لتحديد أثر التخصص فقد جاءت النتائج لصالح أفراد العينة ذوي التخصص العملي بصرف النظر عن الفئة، وأخيراً توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات أفراد العينة على مقياس الاتجاه نحو استخدام منصات التعلم الإلکترونية ترجع إلى تأثير التفاعل بين مستوى الفئة (أعضاء هيئة التدريس – الطلاب) ونوع التخصص (شرعي – إنساني – عملي).
This study aimed to identify the attitudes of faculty staff Members compared to those of students at Al-AzharUniversity towards the use of electronic learning platforms, and the impact of specialization (legal - humanitarian - practical) on these attitudes. It also aimed to investigate the effect of the interaction between the category (faculty staff - students) and the specialization (Legal - human - practical), in the attitudes towards the use of electronic learning platforms. For achieving the goals of the study, a scale was designed according to the five-level Likert method to identify these attitudes among faculty staff members and students. The study sample consisted of (692) students and faculty members from the practical, legal and humanitarian specializations at Al-AzharUniversity. The results were as follows: there is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the observed average of the scores of the sample members as a whole on the scale of the attitude towards using electronic learning platforms, and the default average for the neutral attitude towards the use of platforms in favor of the observed average of the scores of the sample members, and accordingly it was concluded that the tendency of the sample members as a whole towards using electronic learning platforms was at the positive level. Moreover, there is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average grades of faculty members and the average score of students on the scale of the attitudes towards the use of electronic learning platforms due to the difference in the level of the category (faculty members - students), regardless the type of specialization, in favor of faculty staff members. Regarding the effect of specialization, the results were in favor of the sample members with practical specialization, regardless the category. Finally, the study found that there were no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the sample members on the scale of the attitude towards the use of electronic learning platforms due to the effect of interaction between the level of the category (faculty members - students) and the type of specialization (legal - humanitarian - practical).

الكلمات الرئيسية


1)    المراجع العربية
أبو خطوة، السيد عبدالمولى. (2016). المقررات الإلکترونية المفتوحة واسعة الانتشار (MOOCs) وعولمة التعليم، مجلة التعليم الإلکتروني، متاح على:
http://emag.mans.edu.eg/index.php?sessionID=36&page=news&task=show&id=466
أبو موسى، مفيد أحمد أمين. (2018). دراسة وصفية لمنصة تعليمية تمزج التطورات التکنولوجية الحديثة في عمليتي التعلم والتعليم: تجربة خاصة مع التوجيهي الأردني، مجلة المعهد الدولي للدراسة والبحث –جسر، المعهد الدولي للدراسة والبحث، 4، (4)، 2-18.
إسماعيل، محمد إسماعيل. (2018). تصميم بيئة تعلم إلکترونية ثلاثية الأبعاد قائمة على استراتيجيات مجموعات العمل الجماعي لتنمية مهارات استخدام الشبکات الإلکترونية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، مجلة کلية التربية، جامعة الأزهر، 2، (177)، 784-841.
إطميزي، جميل والسالمي، فتحي. (2019). الموارد التعليمية المفتوحة: الاستخدام والمشارکة والتبني، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم.
الباوي، ماجدة إبراهيم وغازي، أحمد باسل. (2019). أثر استخدام المنصة التعليمية Google Classroom في تحصيل طلبة قسم الحاسبات لمادة Image Processing واتجاهاتهم نحو التعليم الإلکترونى، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل، 2, (2) ، 123 - 170.
الجهني، ليلي سعيد. (2016). تقصي نوايا طالبات الدراسات العليا السلوکية في استخدام منصة ادمودو التعليمية مستقبلًا باستخدام نموذج قبول التقنية، مجلة کلية التربية والعلوم الإنسانية، جامعة بابل،28، 68-90.
الحارثي، إيمان بنت عويضة. (2016). متطلبات تفعيل المقززات المفتوحة واسعة الانتشار (MOOCs) عبر الانترنت ودرجة أهميتها وتوفرها والاتجاهات نحوها في الجامعات السعودية، مجلة کلية التربية، جامعة بنها، 27، (106)، 1، 99-142.
الحبشي، آيات بنت علوي حسين وبدر، بثينة بنت محمد بن محمود. (2017). أثر إستخدام المنصات التعليمية لمتابعة الواجبات المنزلية في الکفاءة الذاتية المدرکة وتحصيل الرياضيات لطالبات الصف الثالث المتوسط بمدينة مکة المکرمة. مجلة تربويات الرياضيات: الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، 20, (9) ، 25 - 58.
الحلفاوي، وليد سالم محمد وزکي، مروة زکي توفيق. (2015). تکنولوجيا التعليم من التقليدية إلى الرقمية، مرکز النشر العلمي، جامعة الملک عبدالعزيز.
الدوخي، هنادي خليل هلال. (2018). فاعلية بيئة افتراضية ثلاثية الأبعاد في تنمية مهارات استخدام برنامج اسکراتش لذوي صعوبات التعلم.( رسالة ماجستير)، جامعة بنها.
الزيات، فتحي مصطفى. (2004). سيکولوجية التعلم بين المنظور الارتباطي والمنظور المعرفي. (ط 2)، سلسلة علم النفس المعرفي 2، دار النشر للجامعات.
السامرائي، نبيهة صالح. (2002). مقدمة في علم النفس،  دار زهران للنشر والتوزيع.
السنوسي، هالة عبدالقادر سعيد. (2019). أدوار المنصات الإلکترونية E-platforms والشبکات الإجتماعية social networks کبيئات تعلم تواصلية تشارکية في التعليم الإلکتروني في ضوء خبرة الطالبة، مجلة التربية، کلية التربية، جامعة الأزهر،3 (181), ، 57 - 89.
الشبيبة، ثرياء بنت سليمان بن حمد؛ والعياصرة، محمد عبدالکريم. (2019). أثر استراتيجية الصف المقلوب "Flipped Classroom" في التحصيل الدراسي: دراسة ببليومترية، المجلة التربوية الدولية المتخصصة، دار سمات للدراسات والأبحاث، 8, (3)، متاح على: http://search.mandumah.com/Record/999627
الشواربة، دالية خليل عبد الکريم. (2019). درجة استخدام طلبة الدراسات العليا في الجامعات الأردنية الخاصة للمنصات التعليمية الإلکترونية، رسالة ماجستير، کلية العلوم التربوية، جامعة الشرق الأوسط،.
العتوم، عدنان يوسف؛ وآخرون. (2005). علم النفس التربوي، دار المسيرة.
العفون، نادية حسين؛ وجليل، وسن ماهر. (2013). التعلم المعرفي، واستراتيجيات معالجة المعلومات، دار المناهج للنشر والتوزيع.
الياجزي، فاتن. (2018). فاعلية بيئة تعلم ثلاثية الأبعاد في تنمية مهارات استخدام نظام إدارة بيئات التعلم الافتراضية (Sloodle) لدى طالبات ماجستير تقنيات التعليم بجامعة الملک عبدالعزيز، رسالة ماجستير، جامعة الملک عبدالعزيز.
اليونسکو. (2020). الآثار السلبية لإغلاق المدارس، منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلوم والثقافة، متاح على:
https://ar.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences
حناوي، مجدي محمد رشيد. (2018). تصور مقترح لمشروع منصة عربية مشترکة لمقررات إلکترونية مفتوحة واسعة الانتشار لطلبة الجامعات عبر الوطن العربي في ضوء معايير الجودة، المجلة الدولية لضمان الجودة، 1(1)، 27-43.
خميس، محمد عطية. (2012). النظرية الترابطية (2) Connectivism Theory، مجلة تکنولوجيا التعليم، الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم، 22، (4)، 1-4.
درويش، عبد الکريم أ‌بو الفتوح. (1998). التعليم والتدريب من خلال الشبکات الإلکترونية، مجلة التربية، مرکز البحوث التربوية،9 (31)، 108- 115.
زهران، حامد عبدالسلام. (2000). علم النفس الاجتماعي. (ط6) عالم الکتب.
زيتون، عايش محمود. (2007). النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم، دار الشروق.
زيتون، کمال عبدالحميد. (2003). التدريس نماذجه ومهاراته، القاهرة، عالم الکتب.
زين الدين، محمد محمود. (2006). تطوير کفايات المعلم للتعليم عبر الشبکات، فى: منظومة التعليم عبر الشبکات، تحرير محمد عبد الحميد، القاهرة، عالم الکتب.
سعد، على؛ والصالح، غسان. (2000). اتجاهات طلبة الجامعة نحو ظاهرة الغش الامتحاني، المجلة العربية للتربية، 20، (1)، 159-198.
سنون، ريهام محمد حسن محمد. (2015). فاعلية استخدام العصف الذهنى فى بيئة التعلم الجوال لتنمية مهارات حل المشکلات لدى طلاب تکنولوجيا التعليم واتجاهاتهم نحوه.( رسالة ماجستير غير منشورة)،جامعة عين شمس.
شريف، أسماء بسام والدولات، عدنان سالم فلاح. (2019). أثر استخدام المنصات التعليمية في تعديل مفاهيم البيولوجية البديلة لدي طالبات الصف التاسع الأساسي، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، الجامعة الإسلامية بغزة، شئون البحث العلمي والدراسات العليا، 27, (6) ، 484 - 498.
عبدالحميد، عبدالعزيز طلبة. (2015). دور تکنولوجيا التعليم في برامج إعداد المعلم من أجل التميز، المؤتمر العلمي الدولي الثالث "برامج إعداد المعلمين في الجامعات من أجل التميز"، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، دار الضيافة بجامعة غين شمس، 281-286.
عبدالنعيم، رضوان محمد رضوان. (2016).المنصات التعليمية: المقررات التعليمية المتاحة عبر الانتزنت، دار العلوم للنشر والتوزيع.
عزازي، فاتن محمد عبد المنعم. (2009). التخطيط الاستراتيجي للتعليم من بعد بين النظرية والتطبيق، مکتبة ابن سينا.
على، على محمد عبد المنعم. (1998). طبيعة بحوث تکنولوجيا التعليم المسارات الحالية والمستقبلية. المؤتمر العلمي السادس للجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم، (8), 59-64.
فارس، نجلاء محمد وإسماعيل، عبدالرؤوف محمد. (2017). التعليم الإلکترونى: مستحدثات فى النظرية والاستراتيجية، عالم الکتب.
قطامي، يوسف محمود. (2013). استراتيجيات التعليم والتعلم المعرفية، دار المسيرة.
کابلي، طلال حسن ، وآخرون. (2012) التعليم الإلکتروني: التقنيات المعاصرة ومعاصرة التقنية،مکتبة دار الإيمان.
لاشين، سمر. (2009). فاعلية نموذج التعلم القائم على المشروعات في تنمية مهارات التنظيم الذاتي والأداء الأکاديمي في الرياضيات، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس, جامعة عين شمس،151، 135-167.
لطفي، إيمان محمد عبدالعال. (2019). استخدام منصة Google Classroom التعليمية لتدريس مقرر إلکتروني مقترح في التغذية الصحية للمعاقين وفاعليته في تنمية التحصيل المعرفي والاتجاه لدى الطلاب المعلمين، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، رابطة التربويين العرب 115، 165-202.
محمد، إيمان زکي موسى. (2017). أثر التفاعل بين نمط التشارک ومصدر التقويم في منصة التعلم الاجتماعية على تنمية نواتج التعلم ودافعية الانجاز الأکاديمي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، مجلة تکنولوجيا التربية-دراسات وبحوث، الجمعية العربية لتکنولوجيا التربية، 31، 307-416.        
محمد، هبة هاشم. (2017). استخدام منصة Edmodo في تنمية مهارات التعلم المنظم ذاتيًا والاتجاه نحو توظيفها في تدريس الدراسات الاجتماعية لطلاب الدبلوم العام بکلية التربية، مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية،90، 99-139.
محمود، إبراهيم يوسف محمد. (2015). أثر التفاعل بين حجم محتوى التعلم المصغر (صغير – متوسط – کبير) ومستوى السعة العقلية (منخفض – مرتفع) على تنمية تحصيل طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم الفوري والمؤجل لمفاهيم تکنولوجيا المعلومات، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس،2 (70)، 15-77.
محمود، إبراهيم يوسف محمد. (2016). نوع التنافس (الفردي - الجماعي) في التلعيب وأثره على تنمية التحصيل والدافعية نحو التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، مجلة تکنولوجيا التعليم، الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم، 28، (1)، 163-255.
مصطفى، أکرم فتحي. (2014). استراتيجيات التعلم الإلکتروني المتکاملة، مجلة التعليم الإلکتروني، جامعة المنصورة، 13،متاح على:
http://emag.mans.edu.eg/index.php?page=news&task=show&id=421&sessionID=33
مهناوي، مصطفى محمد. (2014). فاعلية توظيف التطبيقات الجمعية وتطبيقات التشبيک الاجتماعي عبر الانترنت في تنمية مهارات تصميم البرامج التعليمية لطلاب تکنولوجيا التعليم، رسالة دکتوراه، کلية التربية، جامعة حلوان.
مهوس، محمد مهوس فلاج والعمري، محمد عبدالقادر. (2015). تصورات أعضاء هيئة التدريس حول فاعلية المنصات التعليمية الإلکترونية في رفع مستوى التفاعل الصفي لدى طلبة کلية علوم وهندسة الحاسب الآلي في جامعة حائل.(رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة اليرموک
هنداوي، أسامة سعيد علي وکابلي، طلال حسن (2013). دراسة مقارنة لاتجاهات أعضاء هيئة التدريس والطلاب بجامعة طيبة نحو استخدام أدوات الويب 2.0 في التعليم. دراسات عربية في التربية وعلم النفس. 2 (36) ، 40-94.
يماني، هناء عبدالرحيم. (2007). التدريب الإلکتروني وتحديات العصر الرقمي. ورقة عمل مقدمة إلى ملتقى التدريب والتنمية. الجمعية السعودية للإدارة، الرياض، في الفترة من1-3 مايو.
 
2)    المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Abu Khotwa, A. A. (2016). Massive Open Online Courses (MOOCs) and the Globalization of Education. E-Learning Journal, available at:
http://emag.mans.edu.eg/index.php?sessionID=36&page=news&task=show&id=466
Abu Musa, M. A. A. (2018). A descriptive study of an educational platform that blends modern technological developments in the learning and teaching processes: Special Experience with the Jordanian Tawjihi. Global institute for study and research- Journal (GISR-J), 4, (4), 2-18.
Ismail, M. I. (2018). Designing a three-dimensional electronic learning environment based on the strategies of teamwork groups to develop the skills of using electronic networks among students of education technology. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, 2, (177), 784-841.
Etmizi, J. & Salmi, F. (2019). Open Educational Resources: Use, Participation and Adoption. Arab League Educational, Cultural and Scientific Organization.
Al-Bawi, M. I. & Ghazi, A. B. (2019). The effect of using the Google Classroom educational platform on Computer Department students ’achievement of Image Processing and their attitudes towards e-learning. International Journal of Research in Educational Sciences, Future Prospects International Foundation, 2, (2), 123-170.
Al-Juhani, L. S. (2016). Investigating the behavioral intentions of postgraduate students to use the Edmodo educational platform in the future using the Technology Acceptance Form. Journal of the College of Education and Human Sciences, University of Babylon, 28, 68-90.
Al-Harthi, I. B. A. (2016). The requirements for activating the Massive open disgusts (MOOCs) via the Internet and their degree of importance, availability, and Attitudes towards them in Saudi universities. Journal of the College of Education, Benha University, 27, (106), 1, 99-142.
Al-Habashi, A. B. A. H. and Badr, B. B. M. (2017). The effect of using educational platforms to follow up on homework on the perceived self-efficacy and mathematics achievement of middle-grade third-grade students in the city of Makkah. Mathematics Pedagogy Journal: The Egyptian Mathematics Pedagogical Association, 20, (9), 25-58.
Al-Halafawi, W. S. M. & Zaky, M. Z. T. (2015). Educational Technology from Traditional to Digital. Scientific Publishing Center, King Abdulaziz University.
Dokhi, H. K. H. (2018). The Effectiveness of a 3D Virtual Environment in Developing the Skills of Using the Scratch Program for People with Learning Difficulties. (MA Thesis), Benha University.
Al-Zayat, F. M. (2004). Learning psychology between the relational and cognitive perspectives. Cognitive Psychology Series 2, University Press.
Samurai, N. S. (2002). Introduction to Psychology. Dar Zahran for Publishing and Distribution.
Senussi, H. A. S. (2019). The Roles of E-platforms and social networks as a participatory learning environment in e-learning in light of the student’s experience. Journal of Education, College of Education, Al-Azhar University, 3 (181), 57-89.
Senussi, H. A. S. (2019). The Roles of E-platforms and social networks as a participatory learning environment in e-learning in light of the student’s experience. Journal of Education, College of Education, Al-Azhar University, 3 (181), 57-89.
Shawarbeh, D. K. A. (2019). The degree of using of electronic educational platforms by graduate students in private Jordanian universities. (MA Thesis) College of Educational Sciences, Middle East University.
Al-Atoum, A. Y. et al. (2005). Educational Psychology. Dar Al-Maseerah.
Afoun, N. H. & Jalil, W. M. (2013). Cognitive learning, and information processing strategies. Centre of Curriculum for Publishing and Distribution.
Al-Yagzi, F. (2018). The effectiveness of a three-dimensional learning environment in developing the skills of using the virtual learning environments management system (Sloodle) among female students of the Master of Education Technologies at King Abdulaziz University. (MA Thesis). King Abdulaziz University.
UNESCO. (2020). Negative Effects of School Closures, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, available at:
https://ar.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences
Hinnawi, M. M. R. (2018). A proposed conception of a joint Arab platform project for Massive open online courses for university students across the Arab world in light of quality standards. International Journal of Quality Assurance, 1 (1), 27-43.
Khamis, M. A. (2012). Connectivism Theory. Journal of Educational Technology, Egyptian Association for Educational Technology, 22, (4), 1-4.Al-kotob.
Darwish, A. A. (1998). Education and training through electronic networks. Journal of Education, Center for Educational Research, 9 (31), 108-115.
Zahran, H. A. (2000). Social Psychology. Alam Al-Kotob .
Zaytoun, A. M. (2007). Constructivist theory and science teaching strategies. Dar Al Shorouk.
Zaitoun, K. A. (2003). Teaching models and skills. Alam Al-Kotob.
Zain El Din, M. M. (2006). Developing the teacher's competencies for learning via networks, edited by Mohamed Abdel-Hamid. Alam Al-Kotob.
Saad, A.& Saleh, G. (2000). Attitudes of university students towards the phenomenon of exam cheating. Arab Journal of Education, 20, (1), 159-198.
Snoon, R. M. H. (2015). The effectiveness of using brainstorming in the mobile learning environment to develop problem-solving skills among students of educational technology and their attitudes towards it. (Unpublished Master Thesis), Ain Shams University.
Sharif, A. B. & Dolat, A. S. F. (2019). The effect of using educational platforms in modifying alternative biological concepts among ninth grade female students. Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, Islamic University of Gaza, 27, (6), 484-498.
Abdul Hamid, A. T. (2015). The Role of Educational Technology in Teacher Preparation Programs for Excellence. The Third International Scientific Conference "Teacher Preparation Programs in Universities for Excellence", The Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, Ain Shams University, 281-286.
Abdel Naim, R. M. R. (2016). Educational platforms: educational courses available via the Internet. Dar Al Uloom for publishing and distribution.
Azazi, F. M. A. (2009). Strategic planning for distance education between theory and practice. Ibn Sina Bookshop.
Ali, A. M. A. (1998). The nature of educational technology research, current and future paths. The Sixth Scientific Conference of the Egyptian Society for Educational Technology, (8), 59-64.
Faris, N. M. & Ismail, A. M. (2017). E-learning: innovations in theory and strategy. Alam Al-Kotob.
Qatami, Y. M. (2013). Cognitive teaching and learning strategies. Dar Al Massira.
Kabli, T. H. et al. (2012) E-Learning: Contemporary Technologies and Contemporary Technology. Dar Al-Iman Bookshop.
Lashin, S. (2009). The Effectiveness of the Project-Based Learning Model in the Development of Self-Organization Skills and Academic Performance in Mathematics. The Egyptian Association for Curriculum and Instruction, Ain Shams University, 151, 135-167.
Lotfi, I. M. A. (2019). Using the Google Classroom educational platform to teach a proposed electronic course on healthy nutrition for the disabled and its effectiveness in developing cognitive achievement and attitude among student teachers. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 115, 165-202.
Muhammad, I. Z. M. (2017). The effect of the interaction between the pattern of participation and the source of evaluation in the social learning platform on the development of learning outcomes and academic achievement motivation among educational technology students. Journal of Education Technology, 31, 307-416.
Muhammad, H. H. (2017). The use of the Edmodo platform in developing self-organized learning skills and the Attitudes towards employing it in the teaching of social studies to students of the General Diploma in the Faculty of Education. Journal of the Educational Association for Social Studies, 90, 99-139.
Mahmoud, I. Y. M. (2015). The effect of the interaction between the size of the microlearning content (small - medium - large) and the level of mental capacity (low - high) on the development of students of the Division of Immediate and Delayed Education Technology of the concepts of information technology. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 2 (70), 15- 77.
Mahmoud, I. Y. M. (2016). The type of competition (individual - collective) in gamification and its impact on the development of achievement and motivation towards learning among educational technology students. Journal of Education Technology, Egyptian Society for Educational Technology, 28, (1), 163-255.
Mustafa, A. F. (2014). Integrated E-Learning Strategies. E-Learning Journal, Mansoura University, 13, available at:http://emag.mans.edu.eg/index.php?page=news&task=show&id=421&sessionID=33
Mahnawi, M. M. (2014). The effectiveness of employing collective applications and social networking applications via the Internet in developing the skills of designing educational programs for students of educational technology. (PhD thesis). Faculty of Education, Helwan University.
Geek, M. M. F. & Al-Omari, M. A. (2015). Perceptions of faculty members about the effectiveness of electronic educational platforms in developing the level of classroom interaction among students of the College of Computer Science and Engineering at the University of Hail. (Unpublished Master Thesis). Yarmouk University
Hindawi, U. S. A. & Kabli, T. H. (2013). A comparative study of attitudes of faculty and students at Taibah University towards the use of Web 2.0 tools in education. Arab Studies in Education and Psychology. 2 (36), 40-94.
Yamani, H. A. (2007)E-training and the challenges of the digital age. A working paper submitted to the Training and Development Forum. Saudi Management Association, from May 1-3.
 
3)    المراجع الاجنبية
Alenezi, A. (2012). Faculty members’ perception of e-learning in higher education in the Kingdom of‎ Saudi Arabia‎‎(KSA)‎ (Doctoral dissertation).
Almarabeh, T., Mohammad, H., Yousef, R., & Majdalawi, Y. K. (2014). The University of Jordan e-learning platform: State, students’ acceptance and challenges. Journal of Software Engineering and Applications7(12), 999.
Al-Said, K. M. (2015). Students' Perceptions of Edmodo and Mobile Learning and Their Real Barriers towards Them. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET14(2), 167-180.
Andergassen, M., Ernst, G., Guerra, V., Mödritscher, F., Moser, M., Neumann, G., & Renner, T. (2015, September). The evolution of e-learning platforms from content to activity based learning: The case of Learn@ WU. In 2015 International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL) (pp. 779-784). IEEE.
Asiri, O. I. (2014). A comparison between international and us graduate students’ attitudes and experiences using massive open online courses (MOOCs).
Arnseth, H. C. (2008). Activity theory and situated learning theory: contrasting views of educational practice. Pedagogy, Culture & Society16(3), 289-302.
Atapattu, T,  Falkner, K, &  Tarmazdi, H. ( 2020). Topic-wise Classification of MOOC Discussions: A Visual Analytics Approach, Proceedings of the 9th International Conference on Educational Data Minin, Hamid Tarmazdi School of Computer Science University of Adelaide Adelaide, Australia, A: http://scholar.google.com.eg/scholar_url?url=https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED592727.pdf&hl=ar&sa=X&scisig=AAGBfm3ccelQYdsnxJGCRJEtsB_34G6c0A&nossl=1&oi=scholarr
Beetham, H., & Sharpe, R. (2013). An introduction to rethinking pedagogy. Rethinking pedagogy for a digital age: Designing for 21st century learning, 41-61.
Boutefara, T., & Mahdaoui, L. (2017). The Isolation Emotion: An Emotional Point of View on Teaming and Group Tools in E-Learning Environments. International Association for Development of the Information Society.
CHINH NGO. (2020).  10 Best Free and Affordable Platforms for Online Courses, A: https://www.bestcolleges.com/blog/platforms-for-online-courses/
Clark, D. (2013, April 16). MOOCs: taxonomy of 8 types of MOOC. Donald Clark Plan B [Blog post]. Retrieved from http://donaldclarkplanb.blogspot.co.uk/2013/04/moocstaxonomy-of-8-types-of-mooc.html
Conole, G. (2014). A new classification schema for MOOCs. The international journal for Innovation and Quality in Learning2(3), 65-77.
Retrieved from http://empower.eadtu.eu/images/fields-of-expertise/OERsMOOCs/INNOQUAL-Issue-3Publication-Sep-2014-FINAL-w-cover.pdf#page=72
Mödritscher, F. (2006). E-learning theories in practice: A comparison of three methods. Journal of Universal Science and Technology of Learning28(1), 3-18.
Valencia, H. G., Villota Enriquez, J. A., & Agredo, P. M. (2017). Strategies Used by Professors through Virtual Educational Platforms in Face-to-Face Classes: A View from the Chamilo Platform. English language teaching10(8), 1-10.
Hearrington, D. (2010). Evaluation of learning efficiency and efficacy in a multi-user virtual environment. Journal of Digital Learning in Teacher Education27(2), 65-75.
Holland, C., & Muilenburg, L. (2011, March). Supporting student collaboration: Edmodo in the classroom. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 3232-3236). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Kats, Y. (Ed.). (2010). Learning Management System Technologies and Software Solutions for Online Teaching: Tools and Applications: Tools and Applications. IGI Global.
O'Brien, K., Forte, M., Mackey, T., & Jacobson, T. (2017). Metaliteracy as pedagogical framework for learner-centered design in three MOOC platforms: Connectivist, Coursera and Canvas. Open Praxis9(3), 267-286.
Kurbel, K. (2004). Virtuality on the Students and on the Teachers Sides: A Multimedia and Internet based International Master Program,ICEF Berlin Gmbll (EDS), Proceedings on the Inernational Conference on Technology Supported Learning and Traning – onlin Fduca, Berlin, Germany, pp. 133-136.
Luo, N., Zhang, Y., & Zhang, M. (2019). Retaining learners by establishing harmonious relationships in e-learning environment. Interactive Learning Environments27(1), 118-131.
Marques, B. P., Villate, J. E., & Vaz de Carvalho, C. (2015). A Proposal to Enhance the Use of Learning Platforms in Higher Education. International Association for Development of the Information Society.
Kopp, M., Ebner, M., & Dorfer-Novak, A. (2014). Introducing MOOCs to Austrian Universities. for Innovation and Quality in Learning, 46.
Shcherbinin, M., Kruchinin, S. V., & Ivanov, A. G. (2019). MOOC and MOOC degrees: New learning paradigm and its specifics. Manag. Appl. Sci. Tech10, 1-14.
Moreno, V., Cavazotte, F., & Alves, I. (2017). Explaining university students’ effective use of e‐learning platforms. British Journal of Educational Technology48(4), 995-1009.
Ozatok, M., & Brett, C. (2012). Social Presence and Online Learning : A Review Of Research, The Journal Of Distance Education, 26 (2).  UNESCO. OER development and publishing initiatives. Av: http://oerwiki.iiepunesco.org/index.php?title=OER_development_and_publishi ng_initiatives.
Ouma, G. O., Awuor, F. M., & Kyambo, B. (2013). E-Learning Readiness in Public Secondary Schools in Kenya. European Journal of Open, Distance and E-learning16(2), 97-110.
Paavola, S., Lipponen, L., & Hakkarainen, K. (2004). Models of innovative knowledge communities and three metaphors of learning. Review of educational research74(4), 557-576.
Poondej, C., & Lerdpornkulrat, T. (2019). Gamification in e-learning. Interactive Technology and Smart Education.
Raouna, K. (2020). The 11 Best Online Learning Platforms (for 2020), A: https://www.learnworlds.com/online-learning-platforms/
Saavedra, J. (2020). Learn how the World Bank Group is helping countries with COVID-19 (coronavirus), Available at:  https://blogs.worldbank.org/team/jaime-saavedra.
‌Sabina R. (2020). 10 key features of an e-learning platform, a: https://justcoded.com/blog/7-key-features-of-an-e-learning-platform
Sanders, K. (2012). An examination of the academic networking site Edmodo on student engagement and responsible learning.
Siemens, G. (2012). Adjacent possible: MOOCs, Udacity, edX, Coursera. xED Book Blog, Retrieved November 7, 2012 from http://www. xedbook.com/?p=81
Sitra, O., Katsigiannakis, V., Karagiannidis, C., & Mavropoulou, S. (2017). The effect of badges on the engagement of students with special educational needs: A case study. Education and Information Technologies22(6), 3037-3046.
Sokolova, S. (2014). What are the advantages of MOOCs and how can you benefit from them?, Available at: https://www.linkedin.com/pulse/whatadvantages-moocs-benefits.
Tisovic, J. (2011). learning platforms, in E-learning methodologies A guide for designing and developing e-learning courses, Food and Agriculture Organization of the United Nations, A: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi8mOSX_NDqAhWpyIUKHasOBgYQFjAKegQIAhAB&url=http%3A%2F%2Fwww.fao.org%2F3%2Fi2516e%2Fi2516e.pdf&usg=AOvVaw1vTyPg9FjrgS25GueMYBrn
Valencia, H. G., Enríquez, J. A. V., & Tigreros, M. E. F. (2018). Innovative Scenarios in the Teaching and Learning Process: A View from the Implementation of Virtual Platforms. English Language Teaching11(7), 131-141.
Van Merrienboer, J. J., & Sweller, J. (2005). Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions. Educational psychology review17(2), 147-177.
Worarit. K; Pachoen. K; Chaiyot, R. (2011) the development of self-directed learning by using sdl e–training system, European, Journal Of Social Sciences, 21(4).
Yuan, L., MacNeill, S., & Kraan, W. G. (2008). Open Educational Resources-Opportunities and challenges for higher education.