متطلبات تدويل التعليم الجامعي عن بُعد من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية Requirements of Internationalizing Distant University Education from the Viewpoints of Staff Members in the Saudi Universities

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

دکتوراه في الإدارة التربوية التخطيط، جامعة أم القرى، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على متطلبات تدويل التعليم الجامعي عن بُعد من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية، ولتحقيق أهداف الدراسة اُستخدم المنهج الوصفي، واستخدم منه: الوصفي المسحي، والوصفي الارتباطي، واستخدمت الاستبانة کأداة للدراسة، طُبقت على جميع أفراد مجتمع الدراسة البالغ عددهم (230) عضو هيئة التدريس ممن لديهم خبرة ويدرّسون بأسلوب التعليم عن بُعد، بکل من الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية بالرياض. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة توافر متطلبات تدويل التعليم الجامعي عن بُعد (التنظيمية، البشرية، التقنية) کانت متوسطة بکل من الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة وجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بالرياض، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد مجتمع الدراسة حول تقديرهم لدرجة توافر متطلبات تدويل التعليم الجامعي عن بُعد تبعاً لمتغير الجامعة، وکانت الفروق لصالح جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تبعاً لمتغيري الدرجة العلمية، والخبرة في مجال التعلم الالکتروني والتعليم عن بُعد، وأوصت الدراسة بضرورة تبني الجامعات اهداف استراتيجية واقعية لتدويل التعليم الجامعي عن بُعد والعمل على تحقيقها من أجل تقليص الفجوة الحالية بين مستوى أداء الجامعات السعودية ومستوى أداء الجامعات العالمية.
The present study aimed to identify the requirements of internationalizing distant university education from the teaching staff members viewpoints in Saudi Universities. To achieve the goals, the study adopted the descriptive Method (Surveying Descriptive, and Correlative Descriptive). Furthermore, a questionnaire was developed as an instrument for collecting the study data and administered to all the study community (totaling 230 staff members) who previously experienced, and currently teach students via distant learning, at both the Islamic University in Madinah and Al-Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University in Riyadh. The results of the research revealed the availability of the organizational, human resources, and technical requirements of internationalizing distant university education fairly exists in both the Islamic University in Madinah and Al-Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University in Riyadh. Furthermore, there were statistically significant differences among the mean response of the study participants about their estimation of the availability of the requirements of internationalizing distant university education in the light of the university’s variable. There were statistically significant differences in favor of Al-Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University in Riyadh. Whereas there were no statistically significant differences in terms of both the variables of the educational degree and the experience in distant electronic learning. The study recommended that the Saudi universities need strategic objectives for internationalizing distant university education and endeavor to achieve them so as to make the gap between the level of their performance and other world universities narrower.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولا: المراجع العربية

البحیری، السید السید محمود (2015). استراتیجیة مقترحة للتوسع فی التعلیم الجامعی الأزهری فی ضوء صیغ التعلیم الجامعی الحدیثة والمتغیرات المحلیة والعالمیة. دراسات العلوم التربویة، عمادة البحث العلمی، الجامعة الأردنیة، 42 (3). 1087-1113.
جامعة الملک عبد العزیز (2010). منظمة التجارة العالمیة وتأثیرها على التعلیم العالی، سلسلة دراسات نحو مجتمع المعرفة، مرکز الدراسات الاستراتیجیة، الإصدار 23.
جوروز، کمال (2012). التعلیم العالی وحراک الطلاب الدولیین فی اقتصاد المعرفة العالمی )ترجمة وزارة التعلیم). مجلة مرصد التعلیم،7.
حسن، ماهر أحمد (2014). تدویل التعلیم الجامعی کمدخل لزیادة القدرة التنافسیة للجامعات المصریة: آراء عینة من أعضاء هیئة التدریس فی بعض الجامعات المصریة. المجلة التربویة، الکویت، مجلد 29 ( 113). 141-218.
حلاق، محمد أحمد (2012). المتطلبات اللازمة لتحقیق اللامرکزیة فی مدارس التعلیم الأساسی والثانوی العام فی الجمهوریة العربیة السوریة. مجلة جامعة دمشق، 2 (28).(155-196).
حمدان، محمد سعید (2007). التجارب الدولیة والعربیة فی مجال التعلیم الإلکترونی الجامعی (ورقة بحثية). المؤتمر السنوی الثالث التعلیم عن بعد ومجتمع المعرفة متطلبات الجودة واستراتیجیات التطویر. مرکز التعلیم المفتوح، جامعة عین شمس، مصر.
الدهشان، جمال علی (25-26 نوفمبر 2007). الجامعة الافتراضیة أحد الأنماط الجدیدة فی التعلیم الجامعی (ورقة عمل). المؤتمر القومی الرابع عشر لمرکز تطویر التعلیم الجامعی أفاق جدیدة فی التعلیم الجامعی العربی، دار الضیافة بجامعة عین شمس، مصر.
الصالح، بدر عبد الله (1428ھ). التعلیم الجامعی الافتراضی: دراسة مقارنة لجامعات عربیة وأجنبیة افتراضیة مختارة. مجلة کلیات المعلمین، العلوم التربویة، 7  (1).
العامری، عبدالله محمد (1434ھ). متطلبات تدویل التعلیم العالی کمدخل لتحقیق الریادة العالمیة للجامعات السعودیة: تصور مقترح (رسالة دکتوراه غیر منشورة)، قسم الإدارة التربویة والتخطیط، کلیة التربیة، جامعة أم القرى بمکة المکرمة. السعودية.
عبدالعزیز، محمد إبراهیم (2015). تدویل التعلیم أحد مداخل تحقیق المیزة التنافسیة للجامعات المصریة. مجلة کلیة التربیة بالزقازیق، مصر، 87. 223-278.
العجمی، محمد حسنین. (2003). التطور الأکادیمی والإعداد للمهنة الأکادیمیة بالجامعات المصریة بین تحدیات العولمة ومتطلبات التدویل. مجلة کلیة التربیة، جامعة المنصورة، 52 (1). 124-198.
 
العربی، أسامة زکی (18-21 ربیع الأول 1432ھ). الجامعة الافتراضیة والتعلیم الالکترونی عن بُعد: فرضیة غائبة عن مجال تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخرى (ورقة عمل). المؤتمر الدولی الثانی للتعلیم الالکترونی والتعلیم عن بُعد تعلم فرید لجیل جدید.  المرکز الوطنی للتعلیم الالکترونی والتعلیم عن بًعد، الریاض.
العصیمی، خالد محمد. (2007). أسس ومتطلبات إدارة الجودة الشاملة فی سیاسة التعلیم بالمملکة العربیة السعودیة.  اللقاء السنوی الرابع عشر للجمعیة السعودیة للعلوم التربویة والنفسیة  (جستین) "الجودة فی التعلیم العام"، جامعة الملک سعود، کلیة التربیة، الریاض. 177-237.
عفونة، سائدة  وزواهره، سامی (6-8/4/2010). التخطیط الاستراتیجی للتعلم الالکترونی تبعاً لنمط خان دراسة حالة جامعة القدس المفتوحة (ورقة بحثية). المؤتمر والمعرض الدولی الثالث دور التعلم الالکترونی فی تعزیز مجتمعات المعرفة. مرکز التعلم الالکترونی، جامعة البحرین.
العنزی، سعد عید والدویش، عبدالعزیز سلیمان (2015). تطویر تدویل التعلیم الجامعی السعودی فی ضوء خبرات بعض الدول، مجلة کلیة التربیة، جامعة الأزهر، 163 (3). 519-546.
الفریح، أحمد عبدالله (13-15 أکتوبر 2009م). تعلیم القرآن الکریم عن بُعد: دراسة وصفیة تحلیلیة لبعض التجارب. في ندوة القران الکریم والتقنیات المعاصرة تقنیة المعلومات، مجمع الملک فهد لطباعة المصحف الشریف، المدینة المنورة.
فیجل، عبدالحمید & براق، محمد (2018). المتطلبات التشریعیة والتنظیمیة لإقامة سوق أوراق مالیة إسلامیة  إشارة إلى حالة سوق الأسهم السعودیة ومحاولة الاستفادة منها لبورصة الجزائر. مجلة المعیار، کلیة أصول الدین، جامعة الأمیر عبدالقادر للعلوم الإسلامیة، الجزائر، 44 (22). (475-491).
فیلیب جی، ألتباخ، لیز ریزبیرغ، لورا إی، رامبلی (2009). توجهات فی التعلیم العالی العالمی: رصد الثورة الأکادیمیة،(ترجمة مرکز البحوث والدراسات، وزارة التعلیم العالی، المملکة العربیة السعودیة.
الکیرعانی، محمد کشیم (1430ھ). استراتیجیة تدویل التعلیم الجامعی فی المملکة العربیة السعودیة لمرحلة ما بعد الانضمام لمنظمة التجارة العالمیة (رسالة دکتوراه غیر منشورة).  کلیة التربیة، جامعة الملک سعود بالریاض. السعودية.
محمود، سعید طه (2000). الاتجاه نحو تدویل التعلیم العالی العوامل والملامح والمتطلبات. مجلة کلیة التربیة بالزقازیق، 34. 65-102.
نایت، جین (1433ھ). الابتعاث والحراک الدولی للطلاب (ورقة عمل). المؤتمر الدولی للتعلیم العالی فی دورته الثانیة نظام الجامعات العالمیة الرائدة، وزارة التعلیم العالی، الریاض. 134-141.
النجار، فرید (2002). إدارة الجامعات بالجودة الشاملة (ط2). ایتراک للنشر والتوزیع.
الهادی، محمد محمد (2007). التعلیم الإلکترونی عبر شبکة الانترنت. الدار المصریة اللبنانیة.
هلال، ناجی عبدالوهاب، نصار، علی عبد الرؤوف (2012). تدویل التعلیم العالی المصری على ضوء تحدیات العولمة.  مجلة مستقبل التربیة العربیة، 77 (19). 185-448.
وزارة الاقتصاد والتخطیط (1431-1436ھ). خطة التنمیة التاسعة. وزارة الاقتصاد والتخطیط، المملکة العربیة السعودیة.

ثانيا: المراجع المترجمة Translation of the Arabic References

Al-Kayriari, M. K. (1430 A.H.). An Internationalization Strategy of University Education in The Kingdom of Saudi Arabia for The Post-Accession Period to The World Trade Organization (Unpublished Ph. D. dissertation), College of Education, King Saud University, Riyadh. Saudi.
Mahmoud, S. T. (2000). Towards Internationalization of Higher Education: Factors, Features and Requirements. Journal of the Faculty of Education in Zagazig, 34. 65-102.
Nate, J. (1433 A.H.). students Scholarship and international mobility (working paper). The second International Higher Education Conference, leading international universities system, Ministry of Higher Education, Riyadh. 134-141.
Al-Najjar, F. (2002). University management with total quality (2nd ed). Etrac Publishing and Distribution.
Al-Hadi, M. M. (2007). E-learning via the Internet. Al Dar Al Masriah Al Lubnaniah.
Hilal, N. A. and Nassar, A. A. (2012). Egyptian Higher Education Internationalization According to Globalization Challenges. Future of Arab Education journal, 77 (19). 185-448.
Ministry of Economy and Planning (1431-1436 A.H.). The Ninth Development Plan. Ministry of Economy and Planning, Saudi Arabia.
Al-Buhari, A. A. M. (2015). A Proposed Strategy for the Expansion of University Education Azhari in Light of Formulas Expansion of Modern University Education and Local Variables and Global Momentum. Educational sciences studies, Jourdan university, 42 (3). 1087-1113.
King Abdul Aziz University (2010). The World Trade Organization and its effect on higher education. Toward knowledge society studies series, strategic studies center, 23.
Gauruz, K. (2012). Higher education and international students Mobility from global knowledge economics perspectives.Observatory of Education, 7.
Hassan, M. A. (2014). Internationalization of Education: An Approach to Increase the Competitiveness of Egyptian Universities. Education journal, Kuwait, 29 (113). 141-218.
Hallaq, M. A. (2012). Requirements for achieving decentralization in elementary and secondary Schools in Syrian Arab Republic: a field study in Damascus Suburbs. university of Damascus journal, 2 (28). 155-196.
Hamdan, M. S. (2007). International and Arabian experiments in university electronic learning (research paper). The Third Annual Conference Distance Learning and the Knowledge Society Quality requirements and development strategies, open learning center, Ain Shams University. Egypt.
Al-Dahshan, J. A. (25-26 November 2007). Virtual university as a new form of higher education (research paper). The Fourteenth National Conference of the higher education development Center New Perspectives in Arab Higher Education, Dar Al-Dhiafa of Ain Shams University, Egypt. 
Al-Saleh, B. A. (1428 A.H.). University Virtual Education: A Comparative Study of Selected Arabic and Foreign Virtual Universities. Teachers colleges journal,7 (1).
Al-Ameri, A. M. (1434 A.H.). Higher Education Internationalization Requirements as an Approach for Saudi Universities’ Global Leadership: A Proposed Model (Ph. D. dissertation, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah. Saudi).
Abdul Aziz, M. I. (2015). achieve the competitive advantage of Egyptian universities in the light of the internationalization of education. Educational and psychological studies: Journal of the Faculty of Education in Zagazig, 87. 223-278.
Al-Ajami, M. H. (2003). Academic development and preparation for the academic profession in Egyptian universities between globalization challenges and internationalization requirements. Journal of the Faculty of Education - Mansoura University, 52 (1). 124-198.
Al-Arabi, O. Z. (18-21 Rabi Al-Awal 1432 A.H.). The Virtual University and Distance Learning: An Absent Hypothesis in Teaching Arabic to Non-Native Language Students Field (Working Paper). The Second International Conference on E-Learning and Distance Learning is a unique learning for a new generation. National Center for E-learning and Distance Education, Riyadh.
Al-Osaimi, K. M. (2007). Total Quality Management Essentials and Requirements in The Kingdom of Saudi Arabia Education Policy. The fourteenth annual meeting of the Saudi Educational and Psychological Sciences Association "Quality in General Education", King Saud University, College of Education, Riyadh. 177-237.
Afouneh, S. and Zawahra, S. (6-8 / 4/2010). Strategic planning for e-learning according to the Khan’s model Al-Quds Open University case study (research paper). The Third International Conference the Role of E-Learning in Promoting Knowledge Societies. E-Learning Center, University of Bahrain.
Al-Enezi, S. E. and Al-Dawish, A. S. (2015). developing proposals for the internationalization of education in Saudi universities in the light of some countries' experiences. Journal of the College of Education, Al-Azhar University, 163 (3). 519-546.
Al-Faraih, A. A. (13-15 October 2009). the Holy Qur’an Teaching from a distance: An analytical descriptive study of some experiences. In a seminar of the Holy Qur’an and Contemporary Information Technology Technologies, King Fahd Complex for the Printing of the Holy Qur’an, Medina.
Fegel, A. & Buraq, M. (2018). The Requirements legislative and regulatory for establishing an Islamic stock market - Case of the Saudi stock market and its utilization on the stock exchange of Algeria. Al Mayar journal, Emir Abdelkader University, Algeria, 44 (22). (475-491).
Altbach, P. G., Reisberg, L., & Rumbley, L. E. (2009). Trends in global higher education: Tracking an academic revolution (Translated by Research and Studies Center, Ministry of Higher Education, Saudi Arabia. (original work published in 2009).
Trahir, S. (2013). Internationalization of academic curricula: concepts and practice of work, European Commission, TEMPUS, IRIS project, International Information Network (Internet), browsing date 1/9/1438.
http://www.hit.ac.il/.upload/minisites/tempusiris/Publications/IoC%20Publication%20arabic.pdf
Childress, Lisa. (2011). University of the twenty-first century: developing the participation of faculty members in internationalization, )translated by the Ministry of Education. Education Observatory Journal(, 4. Kingdom of Saudi Arabia, International Information Network (Internet), browsing date 1/10/1438 ﮪ.
http://ohe.gov.sa/Pages/BookletDetails.aspx?IssueID=4&Lang=#tag30
The Islamic University. (1438 AH). The site of the Islamic University on the international information network (internet). the page of the Deanship of E-learning and Distance Education, browsing date 11/10/1438 AH.
http://www.iu.edu.sa/deanships/eLearning/About/Pages/default.aspx
The Islamic University. (1438 AH). The Islamic University website on the international information network (internet). the page of the Deanship of Admission and Registration, browsing date 5/19/1438 AH.
 http://admission.iu.edu.sa/Advantages.aspx
Imam Muhammad bin Saud Islamic University. (1438 AH). The site of the Islamic University on the international information network (internet), the page of the Deanship of E-learning and Distance Education, browsing date 10/16/1438 AH.
https://elearn.imamu.edu.sa/profile/Pages/default.aspx
The Organization for Economic Cooperation and Development and the World Bank. (2010). Reviews of National Education Policies, Higher Education in Egypt. International Information Network (Internet), browsing date 6/28/1436.
http://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/44913775.pdf
Ministry of Education. (26 Jumad al-Akhira 1436). Exhibition and Conference, issued on the occasion of the sixth session of the International Exhibition and Conference on Higher Education, First Issue, Wednesday April 15, 2015 AD, International Information Network (Internet).
http://www.ieche.com.sa/documents/

ثالثا: المراجع الأجنبية

 
Bowen, W. G., Chingos, M. M., Lack, K. A., & Nygren, T. I. (2012). Interactive learning online at public universities: Evidence from randomized trials. Ithaka S+ R22, 1-53.‏
Carmical, B. H. (2002). Internationalizing the Campus: What Do You Need To Know?. New directions for higher education117, 79-86.‏
Frencken, Henk ; Jacobi, Ria ; Jager, Karen. (2006). E-Learning and International Education in The Netherlands, Date of Browsing 27/12/1436.
International Association Of Universities. (2012).  Affirming Academic Values in Internationalization of Higher Education: A Call for Action, A worksheet paper submitted to International Association Of Universities. Retrieved 1 May 2015.
Jiang, N & Carpenter, V. (2013). A Case Study of Issues of  Strategy Implementation in Internationalization of Higher Education, International Journal of Educational Management, 27(1). PP 4-18.
Makovec, Maja. (2016). Strategy for the Internationalization of Slovenian Higher Education 2016-2020, The Government of the Republic of Slovenia, Centre of the Republic of Slovenia for Mobility and European Educational and Training Programmes and The Ministry of the Republic of Slovenia for Education, Science and Sport.
Mihhailova, Gerda. (2007). E-Learning as Internationalization Strategy in Higher Education: Lecturer’s and Student’s Perspective. 0Baltic Journal of Management, 1(3). PP 270-284.
Noble, D. F. (1998). Digital diploma mills: The automation of higher education. Science as culture7(3), 355-368.‏
The World Bank. (2011). Internationalization of Higher Education in MENA: Policy Issues Associated with Skills Formation and Mobility, The World Bank, Report No (63762-MINA), Retrieved 4 oct 2016.
UNESCO. (1995).  policy paper for change and development in higher ducation, Paris, Retrieved 28 Aug 2015.
Wittenberg, Hof. (2011). Current and Future Trends in Higher Education. Austrian Federal Ministry for Education, Science and Culture, Retrieved 4 oct 2016.
Zakaria, M., Janjua, S. Y., & Fida, B. A. (2016). Internationalization of Higher Education: Trends and Policies in Pakistan. Bulletin of Education and Research38(1), 75-88.‏