تقييم جودة الأداء التدريسي في جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية في ضوء معايير المرکز الوطني للتقويم والاعتماد الأکاديمي Assessing the Quality of Teaching Performance at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in the Light of the National Center Standards for Academic Assessment and Accreditation

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

الأستاذ المساعد في قسم المناهج وطرق التدريس -کلية التربية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدف البحث إلى تقييم جودة الأداء التدريسي في جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية في ضوء معايير المرکز الوطني للتقويم والاعتماد الأکاديمي. واتُّبع البحث المنهج الوصفي المسحي، وأُعدَّت استبانة لاستطلاع آراء الأعضاء حول مستوى أدائهم، ومن ثم تطبيقها على عينة البحث المتمثلة في (460) عضواً من أعضاء هيئة التدريس في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1439/1440ه، وقد توصل البحث إلى أنَّ مستوى الأداء التدريسي في جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية في ضوء معايير جودة الأداء التدريسي بشکل عام کان مرتفعاً، حيث بلغ المتوسط العام للاستبانة ککل (2.52)، فيما کان مستوى الأداء التدريسي في مجال تخطيط التدريس متوسطاً بمتوسط (2.21)، ومرتفعاً في مجالي تنفيذ التدريس وتقويم التدريس وتطويره بمتوسطين حسابيين بلغا (2.74) و (2.56) على التوالي. کما کشفت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطيّ استجابات عينة الدراسة من الذکور والإناث في محور التخطيط للتدريس لصالح الذکور، فيما لم يکن هنالک فرق دال إحصائياً بين المتوسطين في محوري تنفيذ التدريس وتقويم التدريس وفي الاستبانة ککل، کذلک أظهرت نتائج البحث وجود فرق ذا دلالة إحصائية يعزى لمتغير الرتبة في درجة موافقة أفراد العينة على الاستبانة ککل لصالح أستاذ مساعد وأستاذ مشارک وأستاذ، وکذلک وجود فرق دال احصائياً بين رتبة أستاذ مساعد وأستاذ لصالح أستاذ.
The present research sought to assess the quality of teaching performance at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in the light of the standards of the NationalCenter for Academic Accreditation and Assessment. The research adopted the descriptive survey method and a questionnaire was prepared to survey the faculty members’ opinions concerning their level of performance and it was completed by the research sample (totaling 460) members during the second semester of the academic year 1439/1440 AH. The research revealed that the level of teaching performance at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in the light of the standards of the quality of teaching performance in general was high as the overall mean of the questionnaire was (2.52). However, the level of teaching performance in the field of teaching planning was average (2.21), and it was high in the fields of teaching implementation, evaluation and development as the mathematical means reached (2.74) and (2.56) respectively. The results of the research revealed that there is a statistically significant difference between the mean responses of the males and females of the study sample in the dimension of planning teaching in favor of males. Furthermore, there was no statistically significant difference between the two means in the dimensions of teaching implementation and evaluation as well as in the questionnaire as a whole. The results of the research showed that there is a statistically significant difference attributed to the rank variable in the degree of respondents’ approval to the questionnaire as a whole in favor of the assistant professor, associate professor and professor respectively. Added to that, There was a statistically significant difference attributed to the rank variable in the degree of the sample's approval of the questionnaire as a whole in favor of the assistant professors, an associate professor, and a professor as well as the existence of a statistically significant difference between the rank of assistant professor and professor in favor of a professor.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولا: المراجع العربية

أبو فارة، یوسف أحمد (2004م - 3-5یولیو). دراسة تحلیلیة لواقع ضمان جودة التعلیم فی جامعة القدس (عرض ورقة). مؤتمر النوعیة فی التعلیم الجامعی الفلسطینی، جامعة القدس، رام الله .
الأسدی، سعید جاسم (2014م). فلسفة التربیة فی التعلیم الجامعی والعالی. دار الصفاء.
بابیة، برهان وبابیة، محمد (2012م). تقویم الأداء التدریسی لأعضاء هیئة التدریس بجامعة الطائف فی ضوء استراتیجیات التدریس المتمرکزة حول الطالب ومتطلباتها. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 25. 13-40.
بارة، سمیرة والإمام، سالمة (2017م). مستوى جودة معاییر تقویم الأداء التدریسی فی جامعة ورقلة الجزائریة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس فیها. المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی، جامعة العلوم والتکنولوجیا، 10 (31). 121-143.
برقاوی، باسم وأبو الرب، عماد (9-11فبرایر، 2016). إطار نموذج لتقویم جودة أداء أعضاء هیئة التدریس (عرض ورقة). المؤتمر العربی الدولی السادس لضمان جودة التعلیم العالی، جامعة السودان للعلوم والتکنولوجیا، السودان.
البصیص، حاتم (10-12مایو، 2011). ضمان جودة الأداء التدریسی فی التعلیم الجامعی " تطویر الکفایات الأدائیة للمعلم على ضوء معاییر الجودة" (عرض ورقة). المؤتمر العربی الأول لضمان جودة التعلیم العالی، جامعة الزرقاء الخاصة، الأردن.
التویجی، أحمد عبد السلام (2016م). مستوى الأداء التدریسی لهیئة التدریس فی جامعة العلوم والتکنولوجیا الیمینة فرع عدن من وجهة نظر الطلاب. المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی، 9 (25). 59-91.
الجبر، جبر بن محمد (2014م). تقییم جودة الأداء التدریسی لأعضاء هیئة التدریس فی کلیة العلوم بجامعة الملک سعود من وجهة نظر الطلاب. مجلة الزرقاء للبحوث والدراسات الإنسانیة، 14(2).2-14.
حبیب، صفاء وطارق، حسین شیماء صلاح. (2016م). تطویر کفایات أداء أعضاء هیئة التدریس الجامعی وانعکاساتها على تحقیق الجودة الشاملة فی التعلیم العالی. مجلة کلیة التربیة للبنات، جامعة بغداد، 27 (6)، 1874 – 1885.
الحراحشة، محمد وعبود، أحمد ویاسین، عبد الوهاب (2013م). درجة ممارسة أعضاء هیئة التدریس للکفایات التدریسیة فی ضوء معاییر إدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر طلبة کلیة التربیة بجامعة الباحة فی المملکة العربیة السعودیة. المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی، 6(13)، 55-80.
خیری، ثناء وخلف، جامع ومولى، لمیاء (2-4 أبریل، 2013). التقویم وأثره فی تحسین جودة أداء الأستاذ الجامعی: دراسة تطبیقیة (عرض ورقة). المؤتمر العربی الدولی الثالث لضمان جودة التعلیم العالی، جامعة الزیتونة، الأردن.
الربیعی، محمود ومحمود، آمنة وعلی، نعمان (2010م). تقویم کفایات تدریسی کلیة التربیة الریاضیة بجامعة بابل وفق منظور إدارة الجودة من وجهة نظر طلبتهم. مجلة علوم التربیة الریاضیة، 3(4)، 816-824.
ردمان، محمد سعید وغالم، توفيق علي (2008م). التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس مدخل للجودة الشاملة فی التعلیم الجامعی.المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی، 1 (1). 160-188.
الزوی، عائدة (2017م). تقویم جودة الأداء التدریسی الجامعی من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس بجامعة بنغازی. مجلة العلوم والدراسات الإنسانیة. کلیة الآداب والعلوم بالمرج. جامعة بنغازی، 34. 1- 26.
السر، خالد خمیس (2004م). تقویم جودة قدرات التدریس الجامعی لدى أساتذة جامعة الأقصى فی غزة. مجلة جامعة الأقصى- سلسلة العلوم الإنسانیة، 8 (2). 277-315.
السرانی، نواف مقبل (2016م). تقییم الأداء التدریسی لأعضاء هیئة التدریس بکلیة العلوم بجامعة طیبة من وجهة نظر طلبتهم. مجلة اتحاد الجامعات العربیة للبحوث فی التعلیم العالی، 2 (37). 101-125.
سیدهم، هناء خالدة (28-30 أکتوبر، 2004). تقویم معاییر جودة الأداء بمؤسسات التعلیم العالی الجزائریة من أجل ضمان جودة أکادیمیة مستقبلیة ( عرض ورقة). المؤتمر الخامس والعشرین جودة الأداء فی المکتبات ومراکز المعلومات والأرشیف، الاتحاد العربی للمکتبات والمعلومات، تونس.
الشحادة، عبد الرزاق قاسم (2-4 إبریل، 2013م) تقییم مهارات أداء الهیئة التدریسیة بکلیة الاقتصاد والعلوم الإداریة بجامعة الزیتونة الأردنیة على ضوء معاییر ضمان الجودة (عرض ورقة) المؤتمر العربی الدولی الثالث لضمان جودة التعلیم العالی، جامعة الزیتونة، الأردن. 804-822.
 
الشخیبی، علی وکمال، سناء (10-11 أغسطس، 2014م). تقویم منظومة أداء عضو هیئة التدریس الجامعة: دراسة نظریة تحلیلیة (عرض ورقة). المؤتمر القومی السنوی الثامن عشر لمرکز تطویر التعلیم الجامعی بجامعة عین شمس تطویر منظومة الأداء فی الجامعات العربیة فی ضوء المتغیرات المعاصرة، مصر.
الصمادی، مروان (2013م). تقویم جودة الممارسات التدریسیة لدى أعضاء هیئة التدریس بجامعة نجران. المجلة التربویة الدولیة المتخصصة، 2(8)، 732 -753.
الضبع، محمود. (2006م). المناهج التعلیمیة: صناعتها وتقویمها. مکتبة الأنجلو المصریة.
طعیمة، رشدی والبندری، محمد (2004م). التعلیم الجامعی بین رصد الواقع ورؤى التطویر. دار الکتاب العربی.
الطناوی، عفت مصطفى. (31 یولیو-3 أغسطس، 2005). معاییر محتوى مناهج العلوم: مدخل لتطویر مناهج العلوم بالمرحلة الإعدادیة (عرض ورقة). المؤتمر العلمی التاسع معوقات التربیة العلمیة فی الوطن العربی التشخیص والحلول، مصر.
العبادی، هاشم والطائی، یوسف (2011م). التعلیم الجامعی من منظور إداری: قراءات وبحوث. دار الیازوری العلمیة.
عبد الحمید، رانیا عزت (2010م). تقویم الأداء التدریسی لأعضاء هیئة تدریس المقررات العملیة فی ضوء المعاییر القومیة للممارسة الأکادیمیة للمعلم الجامعی. بحوث التربیة الریاضیة، 44(82)، 239- 276.
العتیبی، منصور نایف (2011م). تقویم بعض الجوانب الأکادیمیة لدى أعضاء هیئة التدریس بجامعة نجران من وجهة نظر الطلبة. المجلة التربویة جامعة عین شمس، 36 (1).
العربی، هشام یوسف (2017م). تقویم أداء أعضاء هیئة التدریس بجامعة حائل فی ضوء معاییر الجودة والاعتماد الأکادیمی. المجلة التربویة، 49. 280-319.
عزیز، إلهام حسن، جاسم، وفاء محمود (2014م). فاعلیة تقییم الأداء التدریسی لتدریسیی هیئة التعلیم التقنی کرکوک، الحویجة.تنمیة الرافدین، 36 (115). 237-250.
العزیزی. محمود والمحزری، عبد الله (2018م). جودة الأداء التدریسی بکلیة التربیة جامعة صنعاء. مجلة الأندلس للعلوم الإنسانیة والاجتماعیة، 19. 7-38.
عطیة، محسن علی (2008م). الجودة الشاملة والمنهج. دار المناهج للنشر والتوزیع.
العمرانی، عبدالکریم وسالم، مضر ولایخ، خالد (10 – 12 مایو 2011م). التخطیط الاستراتیجی لمؤسسات التعلیم العالی فی ضوء نظام إدارة الجودة الشاملة (عرض ورقة). المؤتمر العلمی الدولی الأول ضمان جودة التعلیم العالی، جامعة الزرقاء، الأردن.
العمروسی، نیللی وعمّار، إیمان (2019م). تقویم الطالبات للأداء التدریسی لعضوات هیئة التدریس بکلیة التربیة للبنات فی جامعة الملک خالد بالسعودیة. المجلة الدولیة للأبحاث التربویة، جامعة الإمارات العربیة المتحدة، 43 (3). 100 – 126.
العودة، إبراهیم سلیمان (2013م). تصور مقترح لتقویم أداء أعضاء هیئة التدریس بالجامعات فی ضوء واجباتهم وبعض الخبرات العالمیة. مجلة جامعة الملک عبد العزیز للعلوم التربویة. 17. 119-158.
عیاصرة، عطاف منصور (2017م). تقییم الأداء التدریسی لأعضاء هیئة التدریس فی کلیة التربیة بجامعة الجوف من وجهة نظر الطالبات. المجلة الدولیة للدراسات التربویة والنفسیة، 2. 413-429.
غالب، أحمد حسان (2007م). توظیف المعاییر الدولیة للجودة (الأیزو).  مجلة جامعة صنعاء للعلوم التربویة والنفسیة، 4 (2). 6 - 39.
الغامدی، علی محمد (2009م). تعدد الأسالیب لتقویم أداء أعضاء هیئة التدریس بالجامعات طریقنا نحو تحسین جودة الأداء المؤسسی. في الاتجاهات الحدیثة فی التطویر الإداری وتحسین جودة الأداء المؤسسی(ندوة). المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة، المغرب.
قرشم، أحمد، العراقی، السعید، الثقفی، أحمد (2013م). تقویم الأداء التدریسی لدى أعضاء هیئة التدریس بجامعة الطائف فی ضوء معاییر جودة الأداء. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 2(27). 48-90.
قمر، أحمد مجذوب، محمد، محجوب الصدیق، حامد، موسى مکی، داؤود، محمد عبد الله (2017م). الأداء الأکادیمی لأعضاء هیئة التدریس بکلیتی التربیة جامعتی دنقلا والقضارف کما یدرکها الطلبة. المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی، 10(29). 3-18.
الکبیسی، عبد الواحد وآخرون. (2009م). المتطلبات التربویة للتدریس الجامعی. جامعة الأنبار: إصدارات مرکز طرائق التدریس.
کعکی، سهام محمد (15-17دیسمبر، 2010). متطلبات تحسین جودة الأداء الجامعی (عرض ورقة). المؤتمر العربی الثالث الجامعات العربیة التحدیات والآفاق. المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة.
المرکز الوطنی للتقویم والاعتماد الأکادیمی (2008م). دلیل ضمان الجودة والاعتماد الأکادیمی فی المملکة العربیة السعودیة. الهیئة الوطنیة للتقویم والاعتماد الأکادیمی.
نصر، رحال، نادیة، حماش (2018م). إدارة الجودة والاعتماد الأکادیمی فی التعلیم العالی. مجلة اقتصادیات المال والأعمال،7. 56 -73.
 

ثانيا: المراجع المترجمة Translation of the Arabic References

Abu Fara, Y. A. (3-5 July 2004). An Analytical Study of the Reality of Education Quality Assurance at Al-Quds University (Research Paper). The Quality in Palestinian University Education Conference, Al-Quds University, Ramallah.
Al-Assad, S. J. (2014). Educational Philosophy in University and Higher Education. Dar El Safaa.
Babiya, B. and Babi, M. (2012). Evaluating the teaching performance of faculty members at Taif University according to the student-centred teaching strategies and their requirements. Arab Studies in Education and Psychology, 25. 13-40.
Bara, S. and Imam, S. (2017). Quality Level of the Standards Used to Evaluate Teaching Performance- University of Ouargla, Algerian- from the Faculty Members’ Perspective.The Arab Journal for Quality Assurance of tertiary education, University of Science and Technology, 10 (31). 121-143.
Barqawi, B. and Abu al-Rub, I. (February 9-11, 2016).Model framework for evaluating the performance quality of faculty members (research paper). The Sixth Arab International Conference for Quality Assurance in Higher Education, Sudan University of Science and Technology, Sudan.
Al-Busais, H. (May 10-12, 2011). Quality Assurance of Teaching performance in tertiary education Development of the performance competencies of the teacher in the light of quality standards (research paper). The First Arab Conference for Quality Assurance in Higher Education, Zarqa Private University, Jordan.
Al-Tawiji, A. A. (2016). Teaching Performance Level of the Faculties at The Yemen University Of Science And Technology, Aden Branch, From The Students' Point Of View. The Arab Journal for Quality Assurance Of Tertiary Education, University Of Science And Technology, 10 (25). 59-91.
Al-Jabr, J. M. (2014). Students Perceptions about Quality of Teaching Performance of Faculty Members in Science College at King Saud University. Zarqa Journal for Research and Humanitarian Studies, 14 (2). 2-14.
Habib, Safa and Tariq, H, S. S. (2016). Improving faculties performance competencies and its effect on achieving total quality in higher education. Journal of the College of Education for Girls, University of Baghdad, 27 (6).  1874-1885.
Harahsheh, M. and A, A. W, A. (2013). faculties teaching competencies practicing degree according to total quality management standards from students Perceptions of the Faculty of Education at Al-Baha University in the Kingdom of Saudi Arabia. Students Perceptions about Quality of Teaching Performance of Faculty Members in Science College at King Saud University. The Arab Journal for Quality Assurance of tertiary education, University of Science and Technology, 10 (13).  55-80.
Khairy, T. and K., J. and M., M. (April 2-4, 2013).Evaluation And Its Impact On Improving The Quality Of The University Professor’s Performance, An Applied Study (Research Paper).The third Arab International Conference for Quality Assurance in Higher Education, Zaytona University of Science and Technology.
Al-Rabie , M. and Mahmoud, A. and Ali, N. (2010). Students’ viewpoint of teaching efficiencies Evaluation of physical education college in Babel university according to quality management perspective. physical education science journal, 3 (4).  816-824.
Radman, M. S. and Ghalim, T. A. (2008). Professional Development Of Faculties As An Approach Territory Total Quality Management.The Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education, 1 (1).  160-188.
Al-Zawy, A. (2017). Assessment of University Teaching Performance Quality from The Point of View of University of Benghazi’s Faculties. Humanity science and studies journal, El marj art and science college, university of Benghazi, 34. -126.
Al-Sir, K. K. (2004). Al-Aqsa University faculties teaching abilities quality assessment in Gaza. Al-Aqsa University journal, humanity science series, 8 (2).  277-315.
Al-Sarrani, N. M. (2016). Students Perceptions about Quality of Teaching Performance of Faculty Members in Science College at King Saud University. Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education, 2(37).  101-125.
Seedhom, H. K. (28-30 October 2004). performance quality standards assessment in Algerian higher education institutions for future academic quality assurance (research paper). The 25th Conference of Performance Quality in Libraries, Information Centres and Archives, Arab Federation for Libraries and Information, Tunisia.

Al-Shehadeh, A. R. Q. (April 2-4, 2013). Faculties performance skills assessment according to quality assurance standards at Faculty of Economics and Administrative Sciences, Zaytona University. The third Arab International Conference for Quality Assurance in Higher Education, Zaytona University, Jordan. 804-822.
Al-Shakhibi, A. and K., S. (August 10-11, 2014). Faculties performance system assessment a theoretical analytical study (research paper). University Education Development Centre Eighteenth Annual National Conference, Ain Shams University, development of performance system in Arab universities according to contemporary variables, Egypt.
Samadi, M. (2013). Evaluating Quality of Teaching Practices of Najran University Staff Members. The International Interdisciplinary Journal of Education, 2 (8).  732-753.
El daba, M. (2006). Educational curricula, formation and evaluation. The Anglo Egyptian Bookshop
Taaima, R. and Al-Bandari, M. (2004). University education between reality monitoring and development visions. Dar el ketab el araby
Al-Tanawy, E. M. (July 31-August 3, 2005). Science curricula content standards: An approach for developing preparatory science curricula (research paper). The Ninth Scientific Conference Scientific Education Obstacles in the Arab World Diagnosis and Solutions, Egypt.
Al-Abdi, H. and A., Y. (2011). Higher education from management perspective:  reviews and studies. Dar al yazori el almia
Abdel Hamid, R. E. (2010). Teaching performance assessment for practical syllabus faculties according to the National Reference Standards for Higher Education Practice. physical education science journal, 44 (82). 239-276.
Al-Otaibi, M. N. (2011). Evaluating faculties academic aspects in Najran University from the students' point of view. Journal of the Faculty of Education- Ain Shams University education and psychology, 36 (1).  
Al-Arabi, H. Y. (2017). Evaluating University of Hail ‘s faculties performance acording to quality standards and academic accreditation. Journal of the Faculty of Education- Ain Shams University education and psychology, 49. 280-319.
Aziz, I. H. and Jasim, W. M. (2014). Effectiveness of The Technical Institute Teaching Staff Performance Evaluation In Kirkuk And Hawija. Tanmayt Alraafidyn, 36 (115). 237-250.
Al-Azizi, M. and Al-Mahzari, A. (2018). Teaching Performance Quality of the Academic Staff Members at Education Faculty - Sana'a University Based on Students Perception. Alandalus Journal for Humanities and Social Sciences, 19.  7-38.
Attieh, M. A. (2008). Total quality and curriculum. Dar Almanahij for Publishing and Distribution.
Al-Omrani, A. and Salem, M. and Layakh, K. (10-12 May 2011). Strategic planning for higher education institutions in light of the Total Quality Management System (research paper). The First International Scientific Conference on Quality Assurance of Higher Education, Zarqa University, Jordan.
Al-Amrousi, N. and Ammar, I. (2019). Evaluation of Students for Teaching Performance of the Members of Teaching Staff College of Education for Girls - King Khalid University of Saudi Arabia. International Journal for Research in Education (IJRE), 43 (3).  100-126.
Al-Awda, A. S. (2013). A Proposal for Evaluating the Performance of University Faculty Members Through Their Duties and Some International Experiences. King Abdul Aziz University Journal for Educational Sciences, 17.  119-158.
Aaysara, A. M. (2017). The Evaluation of the Basic Teaching Performance of the Faculty Members of the Faculty of Education at Al-Jouf University From the Viewpoint of the Students. International Journal of Educational and Psychological Studies, 2. 413-429.
Ghalib, A. H. (2007). Applying The International Organization for Standardization (ISO). Sana'a University Journal of Educational & Psychological Science, 4 (2). 6-39.
Al-Ghamdi, A. M. (2009). The Multiplicity Methods for Evaluating University Faculty Members’ Performance Is Our Path Towards Improving the Institutional Performance Equality. In seminar on modern trends in administrative development and improving the institutional performance equality. ‎The Arab Administrative Development organization, Morocco.
Qarsham, A., Al-Iraqi, A. and Al-Thaqafi, A. (2013). Evaluating University of Taif ‘s faculties teaching performance according to performance quality standards. Arab Studies in Education and Psychology, 2 (27).  48-90.
Amar, A., Muhammad, M., Hamed, M. and Daoud, M. (2017). Academic Performance of the Faculty Members as Perceived by Students of the Faculty of Education at the Universities of Dongola, Gedaref. The Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education, 10 (29).  3-18.
Al-Kubaisi, A. W. and etc. (2009).  The educational requirements for university teaching. Publications of the Centre for Teaching Methods, Anbar University.
Kaaki, S. M. (December 15-17, 2010). University performance quality improvement requirements (paper presentation). The Third Arab Conference, Arab Universities, Challenges and Prospects. ‎ The Arab Administrative Development organization.
National Centre for Assessment and Academic Accreditation (2008). A guide to quality assurance and academic accreditation in the Kingdom of Saudi Arabia. National Commission for Academic Accreditation.
Nasr, R. and Nadia, H. (2018). Quality Management and Academic Accreditation in Higher Education. Journal of business and finance economy.  56-73.

ثالثا: المراجع الأجنبية

Agsalud, P. L. (2017). Teaching effectiveness of the teacher education faculty members in Pangasinan State University Asingan Campus, Philippines. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research5(1), 16-22.
Aškerc, Katarina. (2016). Teaching excellence and qualifications of academic staff in the context of quality in higher education. CEPS journal: Centre for Educational Policy Studies Journal. 6 (4). 141- 161.
Belsito, Courtney. (2016). The importance of ‘teacher quality’ and ‘quality teaching’ on academic performance. Journal of Student Engagement: Education Matters, University of Wollongong, Australia, pp. 28-38.
Bhatty, Tim McIntyre. (2019). Continuous Development of Teaching Competences. learning & teaching paper, European University Association, Thematic Peer Group Report, 3-12.
Bichi, A. A. (2017). Evaluation of teacher performance in schools: Implication for sustainable development goals. Northwest Journal of Educational Studies2(1), 103-113.
David, A. P. & Macayan, J. V. (2010). Assessment of teacher performance. The Assessment Handbook, 3. 65-76.
Lu, Y. L., & Wu, C. W. (2018). An integrated evaluation model of teaching and learning. Journal of University Teaching & Learning Practice15(3), 8.
Lyde, A. R., Grieshaber, D. C., & Byrns, G. (2016). Faculty teaching performance: Perceptions of a multi-source method for evaluation (MME). Journal of the Scholarship of Teaching and Learning16(3), 82-94.
Peterson, K. D. (2000). Teacher evaluation: A comprehensive guide to new directions and practices (2ne ed). Corwin Press. pp. 36- 39.
T Saeed, S. (2018). Impact of Quality Assurance on Academic Performance. International Journal of Social Sciences & Educational Studies5(1), 178-190.
Silva, Jesu; Lobo, Costa; Periera, Santos; Durao, Seabra. (6 – 8 March 2017). Evaluation Of Teaching Performance In Higher Education: Students Perspectives And Teaching Management Indicators (Working Paper), Submitted To International Technology, Education And Development Conference, Valencia, Spain.
Bourke, T., Ryan, M., & Ould, P. (2018). How do teacher educators use professional standards in their practice?. Teaching and Teacher Education75, 83-92.
Benton, Stephen& Young, Suzzane. (2018). Best Practices in the Evaluation of Teaching. IDEAedu, pp. 1-18.
Theall, M. (2017). MVP and faculty evaluation. New Directions for Teaching and Learning2017(152), 91-98.
Hornstein, H. A. (2017). Student evaluations of teaching are an inadequate assessment tool for evaluating faculty performance. Cogent Education4(1), 1304016.