وحدة مقترحة قائمة علي استراتيجية الألعاب التعليمية لتنمية مهارات التواصل والابتکار لدى تلاميذ الصف السادس بالمرحة الابتدائية بالمملکة العربية السعودية A Proposed Unit Based on the Educational Games Strategy for Developing Communication and Innovation Skills among the Sixth Grade Pupils in the Elementary School in the Kingdom of Saudi Arabia

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

باحثة في مجال المناهج وطرق التدريس

المستخلص

هدف البحث التعرف على مهارات القرن الحادي والعشرين "التواصل والابتکار"، ومفهوم الألعاب التعليمية، ووضع نموذج مقترح لتوظيف الألعاب التعليمية أثناء تدريس اللغة العربية لتنمية مهارتي التواصل والابتکار. مشکلة البحث يحاول البحث الإجابة عن التساؤلات الآتية: ماالمقصود بمهارات القرن الحادي والعشرين؟ - ما المقصود بالألعاب التعليمية؟ - ما التصور المقترح لتوظيف الألعاب التعليمية في تنمية مهارات التواصل والابتکار؟ أهم نتائج البحث: أن انخفاض الاداء تأتي  من عدم توفير فرص تعليمية متنوعة للمتعلمين، وأن استخدام الألعاب في عملية التدريس من أبرز الاستراتيجيات والطرق التدريسية المناسبة لتعليم الطفل، أسلوب التدريس باللعب ينمي عملية التفاعل بين الطفل والمعلم، کما ينمي مهارتي  التواصل والابتکار من خلال الانشطة والالعاب التعليمية، وأهم توصيات البحث في: التوسع في تبني استخدام ألعاب متنوعة للتعلم والتعليم في مدارس المرحلة الابتدائية. 2- إدراج هدف تنمية التواصل والابتکار ضمن أهداف المقررات الدراسية ودمج مهارات التفکير بمراحل التعليم المختلفة واعداد المقررات الدراسية المناسبة لذلک، إقامة دورات للمعلمين والمعلمات لتدريبهم على استخدام استراتيجيات التعلم باللعب وتنمية التفکير وطريقة دمجها مع المناهج الدراسية.
The present study aimed to identify the twenty-first century skills, namely communication and innovation and the concept of educational games in order to develop a proposed model for employing the educational games while teaching Arabic language to develop communication and innovation skills. The current research sought to answer the following questions: 1) what is meant by the twenty-first century skills? 2)What is meant by the educational games? What is the proposed model for employing educational games in developing communication and innovation skills? The results of the study revealed that the decline in the performance among children comes from the failure to provide various educational opportunities for learners, and that the use of games in the teaching process is one of the most important teaching strategies and methods appropriate for educating children. Furthermore, teaching via games improved the process of interaction between the children and the teacher, as well as the skills of communication and innovation. The research recommended expanding the adoption of various games for learning and teaching in elementary schools, including the goal of developing communication and innovation within the objectives of the academic curriculum, integrating the thinking skills in the different stages of education and preparing appropriate academic courses in the light of such objectives. The study also recommended holding training courses for teachers to train them in terms of the use of learning through playing strategy and developing thinking for integrating such skills within the academic curriculum.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)  المراجع العربية

إبراهیم، معتز، بلعاوی، برهان (2007).  فن التدریس وطرائقه العامة.  مکتبة الفلاح.
القحفة، أحمد عبد الله (2014).  مدى توافر معاییر الجودة فی الأداء التدریسی.  مجلة کلیة التربیة جامعة الناصر، 4.
عبد النبی الرسول، إقبال أحمد (2019).  بناء برنامج قائم على التعلم المدمج ومدخل عملیات الکتابة التفاعلیة  لتنمیة مهارات الکتابة الأکادیمیة وتحقیق الذات اللغویة لطلاب المرحلة الثانویة بمدارس المتفوقین (STEM) (رسالة دکتوراه).  جامعة طنطا.
طلبة، أمانی (2003).  أثر استخدام الألعاب اللغویة فی تدریس القواعد النحویة على تنمیة بعض مهارات التحدث لدى تلامیذ الصف الأول الإعدادی (رسالة ماجستیر).  جامعة أسیوط.
البکری، أمل والکسْوانی، عفاف (2011).  أسالیب تعلیم اللغة العربیة.  دار الفکر.
السعدی، باسم أحمد (2016).  التجدید فی التربیة.  مؤسسة الفردوس للطباعة والنشر.
بیرز، سیو (2014).  تدریس مهارات القرن الحادی والعشرین.  أدوات عمل (ترجمة الجیوسی).  مکتب التربیة العربی لدول الخلیج.
تریلنج، بیرنی، وفادل، تشارلز (2013).  مهارات القرن الحادی والعشرین.  التعلم فی زمننا (ترجمة بدر عبدالله الصالح).  جامعة الملک سعود.  النشر العلمی والمطابع.  
القدومی، تغرید عبد الرحیم (2007).  أثر التعلم عن طریق اللعب فی التحصیل الدراسی والاحتفاظ فی مادة اللغة الإنجلیزیة لدى طلبة الصف الرابع الأساسی فی مدارس مدینة نابلس الحکومیة (رسالة ماجستیر) جامعة النجاح الوطنیة.
حمداوی، جمیل (2018).  التواصل اللسانی والتربوی.  https. //ia801300. us. archive. org
أحمد، حمد ابراهیم (2011).  الاتجاهات المعاصرة فی التطویر التنظیمی بالمدارس.  الهندسة الاداریة –الادارة بالأهداف-ادارة الجودة الشاملة.  دار الفکر العربی.
 خلیل، إبراهیم بن الحسین (2019).  فاعلیة وحدة تعلیمیة مقترحة قائمة على نموذج التکامل بین البراعة الریاضیة ومهارات القرن الحادی والعشرین فی تنمیة التحصیل الدراسی والاحتفاظ بالتعلم لدى تلامیذ الصف الرابع الابتدائی (رسالة دکتوراه غیر منشورة).  جامعة الملک سعود.
خمیس، ساما فؤاد (2018).  مهارات القرن الـ 21.  إطار عمل للتعلم من أجل المستقبل.  مجلة الطفولة والتنمیة- مصر، 31.
العرنوسی، ضیاء عوید (2014).  محاضرات فی التواصل اللفظی وغیر اللفظی.  جامعة بابل.
یعقوب، طاهر محمود (2016).  اللغة العربیة ومکانتها العلمیة فی فهم القرآن وتفسیره.  مجلة القسم العربی، 23.
سحاب، عبد الشافی أحمد (2017 ).  فاعلیة برنامج مقترح لتنمیة المهارات الإملائیة لتلامیذ الحلقة الثانیة من التعلیم الأساسی.  المجلة التربویة، کلیة التربیة، جامعة سوهاج، 12.
الوطبان، عبد العزیز (2017).  مهارات القرن الحادی والعشرین فی رؤیة المملکة 2030.
صبری، عبد العظیم (2017).  إعداد المعلم فی ضوء تجارب بعض الدول.  المجموعة العربیة للنشر.
بکار، عبد الکریم محمد (1440).  التعلیم من  أجل الریادة.  دار وجوه للنشر والتوزیع
عبد المجید، جمیل طارق (2005).  الأنشطة الإبداعیة للأطفال.  دار صفاء للنشر والتوزیع.
الناجی، عبدالسلام (2017).  مجلة المعرفة، 170.
آل طالب، علی (2019).  التعلیم فی السعودیة والحاجة لمهارات القرن.  middle-east-online. com.
الغانم، غانم سعد (1436).  الدلیل الإجرائی لتألیف الکتب الدراسیة.  وزارة التربیة والتعلیم بالمملکة العربیة السعودیة.
العتیبی، فرات ( ٢٠١٥).  مشکلات التواصل اللغوی.  مرکز الکتاب الأکادیمی.
مدبولى، محمد عبد الخالق (2017).  التنمیة المهنیة للمعلمین.  الاتجاهات المعاصرة – المدخل – الاستراتیجیات.  دار الکتاب الجامعی.
الحیلة، محمد محمود (2013 ).  طرائق التدریس واستراتیجیاته.  دار الکتاب الجامعى.
الحیلة، محمد محمود (2011).  الالعاب التربویة وتقنیات انتاجها - سیکولوجیاً وتعلیمیاً وعلمیاً.  دار المسیرة للنشر والتوزیع.
یوسف، محمد (2019).  أهم اهداف التعلیم فی المرحلة الابتدائیة.  www. almrsal. com.
یاسین، منال محمد (2014).  أثر برنامج تدریبی لمعلمی الاقتصاد فی استخدام استراتیجیات التعلم النشط فی التدریس على مستواهم المهنی واتجاهات طلابهم نحو المادة.  مجلة العلوم التربویة.
عبد الهادی، نبیل (2009).  إستراتیجیات تعلم مهارات التفکیر بین النظریة والتطبیق.  دار وائل للنشر والتوزیع.
وثیقة سیاسة التعلیم فی المملکة العربية السعودية (1436).  وزارة التربیة والتعلیم، اللجنة العلیا لسیاسة التعلیم، الأمانة العامة السعودیة.

2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

Ibrahim, M. , & Balawi, B.  (2007).  The art of teaching and its general methods.  Al Falah Library.
Al-Qahfah, A.  A.  (2014).  The extent of quality standards availability in teaching performance.  Journal of the Faculty of Education, Al-Nasser University, 4.
Abdul-Nabi Al-Rasoul, E.  A.  (2019).  Building a program based on blended learning and interactive writing approach to develop academic writing skills and achieve linguistic self-realization for high school students in STEM schools (doctoral  dissertation).  Tanta University.
Students, A.  (2003).  The effect of using language games in teaching grammar on developing some speaking skills of first-grade middle school pupils (Master dissertation).  Assiut University.
Al-Bakri, A.  & Al-Kasawani, A.  (2011).  Teaching methods of the Arabic language.  Al-Fikr House for Publication.
Al-Saadi, B.  A.  (2016).  The Renewal in education.  Al-Firdaws Foundation for Printing and Publishing.
Beers, S.  (2014).  Teaching 21st century skills.  action tools (translated by Al-Jyousi).  Arab Bureau of Education for the Gulf States.
Trilling, B. , & Fadel, C.  (2013).  21st Century Skills.  Learning for Life in Our Times (translated by Al-Saleh).  King Saud University.  Scientific Publishing and Press.
Al-Qaddoumi, T.  A.  (2007).  The effect of game-based learning on academic achievement and retention in English among 4th grade students in Nablus Schools (Master Dissertation) An-Najah National University.
Hamdaoui, G (2018).  Linguistic and educational communication.  https. //ia801300. us. archive. org
Ahmed, H.  I.  (2011).  Contemporary trends in organizational development within schools.  administrative engineering – goal–based management - total quality management.  Al-Fikr Al-Arabi publishing House.
 Khalil, I.  A.  (2019).  The effectiveness of a proposed educational unit based on the model of integration between mathematical proficiency and twenty-first century skills in developing academic achievement and retention of learning among fourth-grade students (unpublished doctoral dissertation).  King Saud University.
Khamis, S.  F.  (2018).  21st Century Skills.  a framework for future Learning.  Journal of Childhood and Development - Egypt, 31.
Al-Arnoussi, D.  O.  (2014).  Lectures of verbal and non-verbal communication.  University of Babylon.
Yaqoub, T.  M.  (2016).  The Arabic language scientific position in understanding and interpreting the Holy Qur’an.  Journal of Arab Section, 23.
Sahab, A.  A.  (2017).  The effectiveness of a proposed program for developing spelling skills for second grade pupils of basic education.  The Educational Journal, faculty of Education, Sohag University, 12.
Al-Wattban, A.  (2017).  The 21st century skills included in the Kingdom's vision 2030.
Sabry, A.  (2017).  Teacher preparation according to the experiences of some countries.  Arab Publishing Group.
Bakkar, A.  M.  (1440).  Education for Entrepreneurship.  Wojooh House for Publishing and Distribution
Abdul-Majeed, G T.  (2005).  Creative activities for children.  Safaa House for Publishing and Distribution.
Al-Naji, A.  (2017).  Journal of Knowledge, 170.
Al Talib, A.  (2019).  Education in Saudi Arabia and the need for skills of the century.  middle-east-online. com.
Al-Ghanim, G.  S.  (1436).  Procedural guide for writing textbooks.  The Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia.
Al-Oteibi, F.  (2015).  Language communication problems.  Academic Book Center.
Madbouli, M.  A.  (2017).  Teacher Professional Development.  Contemporary Trends - approaches - Strategies.  Al-Ketab Al-Jame'i Publishing House.
Al-Hailah, M.  M.  (2013).  Teaching methods and strategies.  Al-Ketab Al-Jame'i Publishing House.
Al-Hailah, M.  M.  (2011).  Educational games and their production techniques - psychologically, educationally and scientifically.  Al Masirah House for Publishing and Distribution.
Yusef, M.  (2019).  The most important goals of primary education.  www. almrsal. com.
Yassin, M.  M.  (2014).  The impact of a training program for economics teachers' use of active learning strategies in teaching on their professional level and their students' attitudes towards the subject.  Journal of Educational Sciences.
Abdel Hadi, N.  (2009).  Strategies for learning thinking skills between theory and practice.  Wael House for Publishing and Distribution.
Education Policy Document in the Kingdom of Saudi Arabia (1436).  The Ministry of Education, the Supreme Committee for Education Policy, the Saudi General Secretariat.

3)            المراجع الأجنبية

The Best Ways to Learn Arabic.  Retrieved 19-12-2019.  
Alene L.  (2015).  10 Reasons Why Education is Important.  www. idreamyouth. org.