رؤيـة مستقبليـة لتطـويــر مجـال أصــول التـربيـة في ضــوء الاتجـاهــات الحـديثـة Future Vision for Developing the Field of Foundations of Education in the Light of the Contemporary Trends

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

أستاذ أصول التربية، کلية التربية للبنين بأسيوط، جامعة الأزهر

المستخلص

تعد أصول التربية من المجالات التربوية المهمة؛ حيث إنها تمثل الأسس التي يقوم عليها أي نظام تربوي، ويشتق منها مبادئه، وتوجِّه ممارساته، وتعکس فلسفة المجتمع وغاياته، وتشارک في رسم السياسات التعليمية، ومعالجة القضايا التربوية، وتشير أدبيات البحث التربوي إلى أن هذا المجال يشوبه قصور في جوانبه التدريسية والبحثية والخدمية؛ لذا هدفت هذه الدراسة إلى تطوير مجال أصول التربية في هذه الجوانب الثلاثة في ضوء الاتجاهات الحديثة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، والأسلوب الإشرافي ومجموعات الترکيز لتحقيق أهداف الدراسة. وتناولت الدراسة في إطارها النظري مجال أصول التربية، والاتجاهات الحديثة في هذا المجال في التدريس والبحث العلمي وخدمة المجتمع، ثم طرح الباحث رؤية مستقبلية لتطوير مجال أصول التربية في الجوانب التدريسية والبحثية والخدمية.
The foundations of education is an important educational field as it represents the foundations on which any educational system is based. Its principles are derived from the philosophy of society and its goals are reflected, and it participates in drawing educational policies as well as addressing educational issues. Reviewing the literature of educational research indicated that this field has deficiencies in teaching, research, and service aspects. Therefore, this study aimed to develop the field of foundations in these three aspects in the light of recent trends. The researcher used the descriptive method, supervisory approach, and focus groups to achieve the goals of the study. The study, in its theoretical framework, dealt with the field of the foundations of education and the recent trends in this field in teaching, scientific research and community service, then the researcher presented a future vision for developing the field of the foundations of education in the teaching, research, and service aspects.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


) المراجع العربية :
إبراهیم، خدیجة (2018). المردود التربوی لحاضنات الأعمال الجامعیة على تحقیق التنمیة المستدامة فی مصر. مجلة کلیة التربیة، جامعة أسیوط، 34(5)، 365-479.
إبراهیم، مجدی(2007). موسوعة المعارف التربویة. عالم الکتاب للنشر والتوزیع والطباعة.
أبوالمجد، مها (2015). حاضنة الأعمال البحثیة وتنمیة القدرة التنافسیة للجامعة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، (66)، 305-331.
 أحمد، نجم الدین و عبداالله، محمد و الحنفی، رشا (2018). تصور مقترح لتطویر مجال أصول التربیة فی ضوء بعض النماذج العالمیة. دراسات تربویة ونفسیة، کلیة التربیة، جامعة الزقازیق، (100)، 177-232.
إسکاروس، فیلیب(2016). التوقعات الأنجلو أمریکیة لبحوث أصول التربیة فی المستقبل القریب. المؤتمر العلمی الثالث والعشرون(التعلیم والتقدم فی دول أمریکا الشمالیة)، الجمعیة المصریة للتربیة المقارنة والإدارة التعلیمیة، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، ینایر، 377- 391.
 بیومی، محمد (2016). معوقات تفعیل الدراسات البینیة فی العلوم الاجتماعیة: دراسة میدانیة. مجلة الآداب والعلوم الاجتماعیة، جامعة السلطان قابوس، 3(3)، 123-139.
 بیومی، ولاء و عبدالوهاب، إیمان (2018). تصور مقترح لتطویر الدراسات العلیا بقسم أصول التربیة کلیة التربیة جامعة بنها فی ضوء فلسفة التمیز الأکادیمی. مجلة کلیة التربیة، جامعة المنوفیة، 23(1)، 38-123.
الدوسری، نوف (2014). مراکز التمیز البحثی فی مجال التربیة الإسلامیة بجامعة الأمیرة نورة بنت عبدالرحمن. دراسات تربویة ونفسیة، کلیة التربیة، جامعة الزقازیق، (82)، 117-153.
السمیت، عمر (2017). اتجاهات فلسفة التربیة وعلاقتها بالعملیة التربویة. مجلة دراسات تربویة، المرکز القومی للمناهج والبحث التربوی، 18(35)، 58- 93.
عبد الحسیب، جمال (2006). تطویـر التعلیم الجامعی الأزهـری فی ضـوء فلسفة الجامعة المنتجة واتجاهـات أعضـاء هیئـة التـدریس نحـو تطـبیقها (رسالة دکتوراه غیر منشورة). کلیة التربیة بالقاهرة، جامعة الأزهر.
عبدالرحیم، سامح (2014، أبریل، 27- 28). دعوة لتطویر أصول التربیة ( ورقة عمل). المؤتمر العلمی السابع (تطویر کلیات التربیة: فلسفته، أهدافه، مداخله). کلیة التربیة، جامعة المنیا، (1)،183- 187.
عبدالعال، نجلاء (2016). تصمیم خریطة بحثیة لقسم أصول التربیة بکلیة التربیة جامعة بن سویف فی ضوء الأولویات البحثیة، مستقبل التربیة العربیة. المرکز العربی للتعلیم والتنمیة، 23(101)، 293- 425.
عبدالقادر، مها (2016). تدویل التعلیم الجامعی الأزهری فی ضوء الاقتصاد القائم على المعرفة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس. مجلة جامعة الملک خالد للعلوم التربویة، کلیة التربیة، (26)، 87-110.
 عبده، هانی (2016). البحوث البینیة وتقدم المجتمعات الإنسانیة خلال الألفیة الجدیدة: تجارب عملیة وخیارات مستقبلیة. مجلة الآداب والعلوم الاجتماعیة، جامعة السلطان قابوس، 3(3)، 155-165.
عرابة، رابح و شیخ، هجیرة(2018). تنمیة روح المقاولاتیة للطالب الجامعی. مجلة کلیة الحقوق والعلوم الإنسانیة، جامعة زیان عاشور بالجلفة، الجزائر، (11)،334-345.
علی، هیام (2017). رؤیة مقترحة لإنشاء حاضنات للمعرفة التربویة بالجامعات المصریة. دراسات فی التعلیم الجامعی، مرکز تطویر التعلیم الجامعی، جامعة عین شمس، (37)، 586-639.
الفقیه، أحمد (2017). تصمیم البحث النوعی فی المجال التربوی. المجلة التربویة للدراسات التربویة والنفسیة، 2(3)، 354-368، متاح على .www.refaad.com
الکندری، لطیفة و ملک، بدر (2008). تعلیقة أصول التربیة (ط3). الکویت، مکتبة الفلاح.
محمد، أحمد (2001). أصول التربیة. دار المناهج للنشر والتوزیع.
محمد، ماهر (2017). تفعیل الشراکة البحثیة بین الجامعات المصریة والقطاع الخاص فی ضوء خبرات وتجارب بعض الدول المتقدمة. المجلة الدولیة للبحوث التربویة، جامعة الإمارات، 41(2)، 240-294.
 مراد، مهدی(2108). التعلیم ﺍﻟﻤﻘﺎﻭﻻﺗﻲ ﺍﻟﺠﺎﻣﻌﻲ ﺁﻟﻴﺔ ﻟﺘﻨﻤﻴﺔ ﺍﻟﺜﻘﺎﻓﺔ ﺍﻟﻤﻘﺎﻭﻻﺗﻴﺔ ﻓﻲ ﺃﻭﺳﺎﻁ الطلبة ﻓﻲ ﻇﻞ ﺍﻟﺘﺤﻮﻻﺕ ﺍﻻﻗﺘﺼﺎﺩﻳﺔ ﺍﻟﻤﻌﺎﺻﺮﺓ. ﻣﺠﻠﺔ ﺃﺑﻌﺎﺩ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻳﺔ، ﻛﻠﻴﺔ ﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﺍﻻﻗﺘﺼﺎﺩﻳﺔ، ﺟﺎﻣﻌﺔ أمحمد ﺑﻮﻗﺮﺓ ﺑﻮﻣﺮﺩﺍس، الجزائر، 8 ،404-422.
مرسی، عمر (2018). تصور مقترح لإنشاء مرکز للتمیز التربوی البحثی بکلیة التربیة جامعة أسیوط فی ضوء خبرات بعض الدول. مجلة کلیة التربیة، جامعة المنوفیة، 33(1)، 1- 35.
النوح، مساعد حمد(2015). خریطة بحثیة مقترحة فی أصول التربیة فی الجامعات السعودیة. رابطة التربیة الحدیثة، 7(22)، 215- 271.
 
2) المراجع العربية المترجمة Translation of the Arabic References
Ibrahim, K. (2018). The educational impact of university business incubators on achieving sustainable development in Egypt. Faculty of Education Journal, Assiut University, 34 (5), 365-479.
Abraham, M. (2007). Encyclopedia of Educational Knowledge. Alam Al Ketab for publishing, distribution and printing.
Abu Al-Majd, M. (2015). Incubator for research work and developing the university's competitiveness. Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, (66), 305-331.
Ahmad, N., Abdullah, M., & Al-Hanafi, R. (2018). A proposed vision for developing the field of pedagogy in light of some international models. Educational and psychological studies, Faculty of Education, Zagazig University, (100), 177-232.
Escaros, P. (January, 2016). Anglo-American expectations for Educational Basics Research in the Near Future. The 23rd Scientific Conference (Education and Progress in North American Countries), Egyptian Association for Comparative Education and Educational Administration, Faculty of Education, Ain Shams University, 377-391.
Bayoumi, M. (2016). Obstacles to activating Interdisciplinary studies in social sciences: a field study. Journal of Arts and Social Sciences, Sultan Qaboos University, 3 (3), 123-139.
Bayoumi, W., Abdel Wahab, E. (2018). A proposed vision for developing postgraduate studies in Educational Foundations Department, Faculty of Education, Benha University, in light of the philosophy of academic excellence. Faculty of Education Journal, Menoufia University, 23 (1), 38-123.
Al-Dossary, N. (2014). Outstanding Research Centers in the field of Islamic education at Princess Noura Bint Abdulrahman University. Educational and psychological studies, Faculty of Education, Zagazig University, (82), 117-153.
Simit, O. (2017). Educational philosophy orientation and its relationship to the educational process. Journal of Educational Studies, The National Center for Curricula and Educational Research, 18 (35), 58-93.
Abdel-Hassib, J. (2006). Education Development in Al-Azhar University according to productive university philosophy and the faculty members’ attitudes towards its implementation (unpublished PhD thesis). Faculty of Education in Cairo, Al-Azhar University.
Abdul Rahim, S. (2014, April, 27th -28th).  A Call to develop pedagogical foundations (working paper). The Seventh Scientific Conference (Faculties of Education Development: its philosophy, objectives, and approaches). Faculty of Education, Minia University, (1), 183-187.
Abdel Aal, N. (2016). Designing a research map for the Educational Foundations Department at Faculty of Education, Bin Suef University in light of the research priorities, the future of Arab education. Arab Center for Education and Development, 23 (101), 293-425.
Abdel Qader, M. (2016). Internationalization of Al-Azhar university education in the light of the knowledge-based economy from the point of view of faculty members. King Khalid University Journal of Educational Sciences, College of Education, (26), 87-110
Abdo, H. (2016). Interdisciplinary Research and Human Societies Developmentduring the New Millennium: Practical Experiences and Future Options. Journal of Arts and Social Sciences, Sultan Qaboos University, 3 (3), 155-165.
Araba, R., Sheikh, H. (2018). Developing the entrepreneurial spirit amongthe university student. Journal of Faculty of Law and Human Sciences, University of Zian Ashour in Djelfa, Algeria, (11), 334-345.
Ali, H. (2017). A proposed vision to establish incubators for educational knowledge in Egyptian universities. Studies in university education, University Education Development Center, Ain Shams University, (37), 586-639.
Al Faqeh, A. (2017). Designing qualitative research in the educational field. Educational Journal of Educational and Psychological Studies, 2 (3), 354-368. Retrieved from www.refaad.com.
Al-Kandari, L., Malak, B. (2008). The Pedagogy Suspension (3rd ed.). Kuwait, Al Falah Library.
Mohsen, M. (2007). Academic professionalism of faculty members. The Future of Arab Education Magazine, Arab Center for Education and Development, 13 (44), 9-39.
Muhammad, A. (2001). Fundamentals of Education. Al Manaheg House for Publishing and Distribution.
Muhammad, M. (2017). Activating the research partnership between Egyptian universities and the private sector, in light of the experiences of some developed countries. International Journal of Educational Research, UAE University, 41 (2), 240-294.
Murad, M. (2108). University entrepreneurial education is a mechanism for developing the entrepreneurial culture among students in light of the contemporary economic transformations. The Journal of Economic Dimensions, Faculty of Economic Sciences, University of Mohammed Bougherra, Boumerdes, Algeria, 8, 404-422.
Morsi, O. (2018). A proposed vision for establishing a Center for Educational Research Excellence at the Faculty of Education, Assiut University, in light of the experiences of some countries. Faculty of Education Journal, Menoufia University, 33 (1), 1-35.
Al-Noah, M. (2015). A proposed research map for fundamentals of education in Saudi universities. Modern Education Association, 7 (22), 215-271.
 
3)المراجع الأجنبية:
ALshumaimiri, A. (2016). The university technology transfer revolution in Saudi Arabia. Journal Technology Transfer, 41(12), 590-615.
ALsumih, A. (2016). Research map of research priorities studies in the kingdom of Saudi Arabia. Universal Journal of Educational Research, 4(7), 1629-1643.
Beldag, A. (2016). Values education research trends in Turkey: A content analysis. Journal of education and training studies, 4(5), 101-112.
Cherrstrom, C, Robbins, S, & Bixby, J. (2017). 10 years of adult education: Content analysis of an Academic Journal. Adult learning, 28(1), 3-11.
Coetzee, E. (2012). Community engagement by higher education institutions– a practical model and guidelines. Africa Education Review, 9(3), 501-517.
Eyal, N. (2015). Epistemological trends in educational leadership studies in Israel (2000-2012). Journal of Educational Administration, 53(5), 574-596.
Hoidn, S. (2018). Conducting Interdisciplinary Research in Higher Education: Epistemological Styles, Evaluative Cultures and Institutional Obstacles, International Journal of Interdisciplinary Research and Innovations, 6 (3), 288-297.
Johnson, R. (2016). Teachers, tasks, and tensions: lessons from a research– practice partnership, Published online, Science and Business Media Dordrecht, 19 (1), 169-185.
Mundia, L. (2017). A glimpse of challenges and benefits associated with collaborative postgraduate programmers in sub-Saharan African Universities. Educational Research and Reviews, 12(4), 172-167.
O’Mahony, M., & Jeske, D. (2019).Study-Work-Life Balance of International Students, Journal of Interdisciplinary Studies in Education, Ireland,7(2),63-79.
Pramanik, A. (2014).  Role of Interdisciplinary Studies in Higher Education in India, Journal of Education and Human Development, Published by American Research Institute for Policy Development,3(2),589-595.
Reischl, C., khasnabis, D., & karr, k. (2017). A partnership between a research university and two schools in its community shows the power of collaboration to address achievement gaps while also preparing future teachers. kappanonline.org, 98(8), 48-53.
Rizk, A. (2019). Participation in the Egyptian Pre-university Education Sector, University of Toronto, Canada, Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 8(1),76-106.
Saito, K., & Kim, S. (2019). Internationalization of Japanese higher education: Effective organization of internationally cooperative higher education programs, Higher Learning Research Communications,9(1), 47 -63.
Sarker, M. F. H., Al Mahmud, R., Islam, M. S., & Islam, M. K. (2019). Use of e-learning at higher educational institutions in Bangladesh, Journal of Applied Research in Higher Education,11(2),210 -223.
Shechter, D., & Strier, R., (2015). Visualizing access: knowledge development in university–community partnerships, Published online. Science and Business Media Dordrecht, 71(1), 343-359.
Steele, A. (2017). An alternative collaborative supervision practice between university-based teachers and school-based teachers, Issues in Educational Research, 27(3), 582-599.
Stern, V. (2019). International Graduate Outcomes in the United Kingdom, United Kingdom, International Higher Education, (99),1,2.
Tran, T., Bowman-Carpio, L., Buscher, N., Ford, J. J., Jenkins, E., Kalay, H. N., & Davidson, P. (2017). Collaboration in action: measuring and improving contracting performance in the university of California contracting network. Research management review22(1), 28.‏
Zweekhorst, M., & Essink, D. (2019). Integrating community service learning into a master’s program, Journal of Applied Research in Higher Education,11(2),235 -249.