دراسة تحليلية لمستوى اتساق محتوى کتب الفقه وأصوله للمسارين المشترک والإنساني في المرحلة الثانوية في المملکة العربية السعودية مع المعايير الوطنية لمجال تعلم التربية الإسلامية. Analytical Study for the Level of Alignment of Jurisprudence and its Foundations in the Two Tracks of High School: Common and Humanity in the KSA with the National Strandards

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

جامعة طيبة بالمدينة المنو رة المملکة العربية السعودية

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية الکشف عن مستوى اتساق محتوى مناهج الفقه وأصوله في المرحلة الثانوية، الـمُطبّقة في المملکة العربية السعودية عام 1439/1440هـ، مع المعايير الوطنية لمجال تعلم التربية الإسلامية للصفوف (10-12)، وتحديد نسب المعالجة المقترحة؛ ولهذا الغرض اُستخدم المنهج الوصفي المعتمد على أسلوب تحليل المحتوى، وأُعِدّت (4) بطاقات تحليل محتوى؛ (2) للمسار المشترک، و(2) للمسار الإنساني، وبعد التحقّق من صدق الأدوات وثباتها؛ اُستخدمت لتحليل محتوى الکتب المستهدفة. وأظهرت نتائج الدراسة مستويات تحقق متوسطة للفروع: الفقه في المسار المشترک بمتوسط حسابي قدره (1.94)، وفي المسار الإنساني بمتوسط حسابي قدره (2.13)، في حين بلغ المتوسط الحسابي لموضوعات أصول الفقه في المسار المشترک (1.81)، وفي المسار الإنساني بمتوسط حسابي (1.88). کما توصلت الدراسة إلى نسبة المعالجة الإجمالية (19.7%)؛ جاء فرع الفقه في المسار المشترک الأعلى في نسب المعالجة بنسبة بلغت (35.2%)، في حين جاء فرع أصول الفقه في المسار الإنساني بنسبة معالجة قدرها (24.9%).  وقد ختمت الدراسة عددًا من التوصيات والمقترحات في ضوء نتائجها.
The present study aims to reveal the level of alignment of the Islamic Education curriculum content implemented in 2018 /2019 at the High School level, applied in the Kingdom of Saudi Arabia with the national Islamic Education standards for grades (10 -12) In the branches of Jurisprudence and its foundations, and to determine the percentage of treatment needed in order to meet the requirments of the national standards. To this end. A descriptive content analysis method was used. And (4) content analysis cards of the Islamic Education’s textbooks for grades (10-12) were designed. Moreover. The validity and reliability of the research tools were verified. And the content of the targeted textbooks was analyzed accordingly. The results of the study showed  moderate levels of allingment. Jurisprudence in the common track received an arithmetic average of (1.94), and in the human track, with an arithmetic mean (2.13), while the arithmetic mean for the subjects of the foundations of jurisprudence in the common track (1.81), and in the human track, with an arithmetic average (1.88). The study also explored the total percentage of the needed development, (19.7%); the jurisprudence branch in the common track came at the highest treatment percentage by (35.2%), while the foundations of Jurisprudence branch in the human track came with a treatment rate of (24.9%). The study concluded with the number of recommendations in light of its results.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية

الأحول، أحمد (2017). مناهج التربیة الإسلامیة فی المملکة العربیة السعودیة ودورها فی مجابهة الإرهاب والتطرف: دراسة تقویمیة لمحتوى کتب المرحلة الثانویة. المجلة التربویة، جامعة سوهاج،49، 120-194 .
إسلیم، ناصر (2010). المفاهیم الصحیة المتضمنة فی کتب التربیة الإسلامیة بالمرحلة الثانویة فی المملکة العربیة السعودیة. مرکز البصیرة للبحوث والاستشارات والخدمات التعلیمیة، دراسات نفسیة، (3) ،83-132.
آل کحلان، ثابت والبحیری، محمد (2013). دراسة تحلیلیة لمقررات الفقه بالمرحلة الثانویة بالمملکة العربیة السعودیة فی ضوء معالجتها لقضایا الفساد. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، جامعة القصیم،1 (7) ،429-479.
الجابری، عبدالله و سنجی، سید (2010). تقویم مناهج الفقه فی المرحلة الثانویة فی ضوء مبادئ التربیة الاقتصادیة فی الإسلام (رسالة ماجستیر غير منشورة)، جامعة طیبة.
الجهنی، عوض (2017). دراسة تحلیلیة لمحتوى کتب الفقه بالمرحلة الثانویة فی ضوء مبادئ وسطیة الإسلام.  مجلة العلوم التربویة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، (9)،291-386.
الخطیب، إبراهیم (2018). دراسة تقویمیة ناقدة لمحتوى مقررات الفقه فی المرحلة الثانویة بالمملکة العربیة السعودیة فی ضوء مفاهیم الخلاف الفقهی. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربویة والنفسیة، جامعة القدس المفتوحة،10(27)،44-71.
الراجح، نوا ل و العمرانی، هیا و السلولی، مسفر و الشعلان، سهام و الشایع، فهد (1437). اتساق المواصفات التربویة والفنیة فی دلیل معلم الریاضیات للصف الثالث الابتدائی (النسخة السعودیة) مع دلیل المعلم (النسخة الأصلیة – ماجروهل). مجلة العلوم التربویة،1(1).
الرفاعی، رابعة (2016). دراسة تحلیلیة لمحتوى کتب الفقه للمرحلة الثانویة فی المملکة العربیة السعودیة ومدى تضمنه لقضایا النساء. المجلة التربویة، جامعة سوهاج، (43)،47-81.
سنجی، سید (2008). تقویم منهج التربیة الإسلامیة بالمرحلة الثانویة العامة فی ضوء مقاصد الشریعة الإسلامیة. دراسات فی المناهج وطرق التدریس، جامعة عین شمس، (131) ،104-191.
طعیمة، رشدی أحمد (1987). تحلیل المحتوى فی العلوم الإنسانیة: مفهومه، أسسه، استخداماته.  دار الفکر العربی.
العساف، صالح (2016). المدخل إلى البحث فی العلوم السلوکیة. دار الزهراء.
الغبان، محروس (2009). التنمیة الشاملة للمجتمعات الإسلامیة ودور التربیة الإسلامیة فی تحقیقها. مکتبة دار الإیمان.
الفاضل، عبدالرحمن و عطایا، عبدالناصر (2009). التربیة الجنسیة فی مقررات الفقه فی المرحلة الثانویة بالمملکة العربیة السعودیة: دراسة تحلیلیة (رسالة ماجستیر غير منشورة)، جامعة أم القرى.
المطیری، منى (2018). درجة تضمین مهارات التفکیر التحلیلی فی مقرر الفقه بالصف الأول المتوسط بالمملکة العربیة السعودیة. جمعیة الثقافة من أجل التنمیة – الثقافة والتنمیة،19(135) ،434-462.
النجار، یوسف و حلس، داود (2015). مدى تضمین محتوى کتب الفقه للفرع الشرعی فی المرحلة الثانویة للقضایا الفقهیة المعاصرة وتصور مقترح لإثرائها(رسالة ماجستیر غير منشورة)، الجامعة الإسلامیة فی غزة.
الهاشمی، عبد الرحمن وعطیة، محسن (2011). تحلیل مضمون المناهج المدرسیة. دار صفاء للنشر والتوزیع.
هیئة تقویم التعلیم والتدریب (2018). الإطار الوطنی لمناهج التعلیم العام(ط1). هیئة تقویم التعلیم والتدریب.
هیئة تقویم التعلیم والتدریب (2019). الإطار التخصصی لمجال تعلم التربیة الإسلامیة(ط1). هیئة تقویم التعلیم والتدریب.
هیئة تقویم التعلیم والتدریب (2019). وثیقة معاییر مجال تعلم التربیة الإسلامیة(ط1). هیئة تقویم التعلیم والتدریب.
الوعلانی، صالحة و العلی، ریم (2019). تحلیل محتوى مقرر الفقه بالمرحلة الثانویة فی ضوء مهارات التفکیر الاستدلالی. المجلة الدولیة للعلوم التربویة والنفسی، (33) ،60-100.
 
 
 

2)المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

El- Ahwal, A. (2017). Islamic education curriculua in Saudi Arabia and its role in confronting terrorism and extremism: an evaluation study on the content of secondary school books. The Educational Journal, Sohag University, 49, 120-194.
Eslam, N. (2010). Health concepts included in Islamic education books in secondary stage in Saudi Arabia Kingdom. Al- Basira Center for researches, Consultation and Educational services, Psychological Studies, (3), 83-132.
Al- Kahlan, T., & Al-Buhari, M. (2013). An analytical study of jurisprudence courses in secondary stage in the Kingdom of Saudi Arabia according to its way of dealing with corruption issues. Journal of Educational and Psychological Sciences, Qassim University, 7 (1), 429-479.
Al-Jabri, A., & Senji, S. (2010). Evaluating jurisprudence Curriculua in  secondary stage according to the principles of economic education in Islam (Unpublished  Master thesis), Teiba University.
Al-Juhani, A. (2017). An analytical study on the content of jurisprudence books in secondary stage according to the principles of moderation of Islam. Journal of Educational Sciences, Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University, (9), 291-386.
Al- Khateeb, E. (2018). A critical evaluation study of the content of jurisprudence courses in secondary stage in Saudi Arabia Kingdom according to the concepts of the jurisprudential dispute. Journal of Al-Quds Open University for Research and Educational and Psychological Studies, Al-Quds Open University, 10 (27), 44-71.
Al- Rajeh, N., Al- omrane, H., Al- sloly, M., Al- Shalan ,S., &  Al- Shaye, F. (1437). Consistency of the educational and technical specifications in teacher’s guide in mathematics for the third grade of primary school (the Saudi version) with the teacher's guide (the original version - Magrohl). Journal of Educational Sciences, 1(1).
Al-Rifai, R. (2016). An analytical study of the content of jurisprudence books for secondary stage in Saudi Arabia  Kingdom  and the extent to which it includes women's issues. The Educational Journal , Sohag University, (43), 47-81.
Senji, S. (2008). Evaluating Islamic education curriculum in the general secondary stage according to the objectives of Islam. Studies in Curriculum and teaching methods, Ain Shams University, (131), 104-191.
Teama, R. (1987). Content analysis in human science, its concept, foundations, and uses. Dar El- Fikr El- Araby..
Al-Assaf, S. (2016). Introduction to research in behavioural sciences .Dar El- Zahraa.
 Al- Ghabban, M. (2009).The comprehensive development of Islamic communities and the role of Islamic education in achieving it. Dar Al-Eman Library.
Al-Fadil, A., & Ataya, A. (2009). Sexual education in jurisprudence courses in secondary stage in Saudi Arabia Kingdom : an analytical study(Unpublished  Master thesis), Umm Al-Qura University.
Al-Mutiri, M. (2018). The degree of analytical thinking skills inclusion in jurisprudence course in the middle first grade in the  Saudi Arabia Kingdom. Association of culture for Development - Culture and Development, 19 (135), 434-462.
Al-Najjar, Y., & Halles, D. (2015).The extent of including contemporary jurisprudential issues in the content of jurisprudence books in  secondary stage religious section and a proposed vision to enrich them ( Unpublished Master thesis), Islamic University of Gaza.
Al-Hashemi, A., & Attia, M. (2011). Analysis of school curricula content. Dar  Safaa for Publishing and Distribution.
Educational Evaluation and Training authority. (2018).The National Framework for the General Education Curricula (1st ed.). Educational Evaluation and Training authority.
Educational Evaluation and Training authority.(2019).The Specialized Framework for Teaching Islamic Education (1st ed). Educational Evaluation and Training authority.
Educational Evaluation and Training authority.(2019). Islamic Education Learning criteria Document (1st ed. ). Educational Evaluation and Training authority.
Al-Walni, S., & Al-Ali, R. (2019). Analyzing  jurisprudence course content in secondary stage according to inferential thinking skills. The International Journal of Educational and Psychological Sciences, (33), 60-100.
 
 

3)المراجع الأجنبية:

Anderson, L. W. (2002). Curricular alignment: A re-examination. Theory into practice, 41(4), 255-260.‏
Bhatti, A. J. (2015). Curriculum Audit: Analysis of Curriculum Alignment at secondary Level in Punjab (Unpublished Ph.D. Dissertation). International Islamic University, Islamabad.
Center on Standards and Assessment Implementation (2017), Standards Alignment to Curriculum and Assessment, file:///C:/Users/salrashedi/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/Content.Outlook/BYFAPTJS/CSAI%20Update_Standards_Alignment%20(002)%20(002).pdf
Council of Chief State School Officers [CCSSO]. (2002). Models for alignment analysis and assistance to states. Washington, DC: Council of Chief State School Officers. Retrieved April 20, 2019 .
Fan, L., & Zhu, Y. (2007). Representation of problem-solving procedures: A comparative look at China, Singapore, and US mathematics textbooks. Educational studies in Mathematics, 66(1), 61-75.‏
Hok-chun, K. D. (2002). Quality education through a post-modern curriculum. Hong Kong Teacher’s Centre Journal, 1,.56-73.
Hsieh, H.-F., and Shannon, S.E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9):p1276 –1288.
Jitendra, A. K., Griffin, C. C., & Xin, Y. P. (2010). An evaluation of the intended and implemented curricula’s adherence to the NCTM standards on the mathematics achievement of third grade students: A case study. Journal of Curriculum and Instruction, 4(2), 33.‏ 
Webb, N. L. (1997). Criteria for Alignment of Expectations and Assessments in Mathematics and Science Education. Research Monograph No. 6.‏
Webb, N. L. (2007). Issues related to judging the alignment of curriculum standards and assessments. Applied Measurement in Education, 20, 7–25.