قلق المستقبل وتقدير الذات کمنبئات بالصلابة النفسية لدى طلبة الجامعة. Future Anxiety and Self-esteem as Predictors of Psychological Hardness among University Students

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

جامعة القصيم- کلية التربية- قسم علم النفس

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الصلابة النفسية لدى طلبة الجامعة، والتعرف على درجة الاختلاف في الصلابة النفسية لدى عينة الدراسة وفقاً لمتغيرات: النوع، التخصص الدراسي، المستوى الدراسي، عدد أفراد الأسرة، مستوى الدخل، کما هدفت إلى التعرف على إمکانية التنبؤ بالصلابة النفسية لدى العينة من خلال تقدير الذات وقلق المستقبل لديهم. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس الصلابة النفسية ومقياس قلق المستقبل ومقياس تقدير الذات لجمع البيانات من العينة التي بلغت 450 طالب وطالبة من جامعة القصيم. وتوصلت النتائج إلى أن مستوى الصلابة النفسية لدى عينة الدراسة متوسط، ووجود فروق دالة إحصائياً في متغير التخصص لصالح العلوم الطبيعية، ومتغير المستوى الدراسي لصالح المستوى الأول والثاني، ومتغير عدد أفراد الأسرة لصالح الأکثر أفراد، ومتغير مستوى الدخل لصالح مستوى الدخل الضعيف، في حين أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق تبعاً لمتغير النوع. کما توصلت النتائج إلى أن تقدير الذات يسهم إسهاماً دالاً وموجباً في التنبؤ بالصلابة النفسية لدى طلبة الجامعة (الدرجة الکلية وأبعادها، الالتزام والتحکم والتحدي)، وقلق المستقبل يسهم إسهاماً دالاً وموجباً في التنبؤ بالصلابة النفسية لدى طلبة الجامعة (الدرجة الکلية، وبعد الالتزام). وخرجت الدراسة بعدد من التوصيات بناء على ما توصلت إليه من نتائج.
The study aimed to identify the level of psychological hardness among university students, and to identify the degree of difference in psychological hardness among the study sample in the light of gender, major, level of study,  number of family members, and income level, as well as, identifying the possibility of predicting psychological hardness at the sample through their self-esteem and their future anxiety. To achieve the goals of the study, psychological hardness, future anxiety, and self-assessment scales were used to collect data from the sample of 450 students at Qassim University. The findings revealed that the level of psychological hardness of the study sample is average, and that there are statistically significant differences in the variable of major in favor of sciences majors, level of study in favor of the first and second level, number of family members for the benefit of the most individuals, and the level of income in favor of the weak income level. In addition, the results revealed that the self-esteem makes a significant and positive contribution to predicting the psychological hardness of university students (total score and its dimensions, commitment, control, and challenge), and future anxiety makes a significant and positive contribution to predicting the psychological hardness of university students (total score, and commitment dimension). The study came out with a number of recommendations based on its findings.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية

أبو ندى، عبدالرحمن (2007). الصلابةالنفسیة وعلاقتها بضغوط الحیاة لدى طلبة جامعةالأزهر بغزة (رسالة ماجستیر غیر منشورة). کلیة التربیة، جامعة الأزهر، غزة.
آدم، هالة کمال ویوسف، صدیق محمد (2019). الصلابة النفسیة وعلاقتها بقلق المستقبل لدى المعاقین بصریاً باتحاد المکفوفین بولایة الخرطوم. مجلة آداب النیلین، جامعة النیلین، 4(1)،77 -101.
الأقصری، یوسف (2002). کیف تتخلص من الخوف والقلق من المستقبل. دار اللطائف للنشر والتوزیع.
البیرقدار، تنهید عادل (2011). الضغط النفسی وعلاقته بالصلابة النفسیة لدى طلبة کلیة التربیة. مجلة کلیة التربیة الأساسیة، جامعة الموصل، 11(1) ،28 -56.
الزهرانی, عبدالله أحمد (2019). القدرة التنبؤیة لإدراک الضغوط النفسیة من خلال الصلابة النفسیة والدعم الاجتماعی لدى عینة من طلاب جامعة الملک سعود. مجلة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، (53) ،142 -196. 
الزواهرة، محمد خلف (2015). العلاقة بین الصلابة النفسیة وقلق المستقبل ومستوى الطموح لدى طلبة جامعة حائل بالسعودیة. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربویة والنفسیة، 3(10) ،47 -80.
السبیعی، سلمان مطلق (2019). الصلابة النفسیة لدى طلاب المرحلة الثانویة فی محافظة حفر الباطن بالمملکة العربیة السعودیة فی ضوء بعض المتغیرات. مجلة التربیة، جامعة المنوفیة، 34(1) ،46 -67.
السهلی، عمر مصلح (2015). مصادر الضغوط النفسیة وعلاقتها بالصلابة النفسیة لدى طلاب المرحلة الثانویة بمحافظة الجموم (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة أم القرى.
الشاوی، سعاد سبتی (1999). أثر أسلوب الإرشاد وقت الفراغ فی خفض قلق المستقبل لدى بنات دور الدولة (رسالة دکتوراه غیر منشورة)، کلیة التربیة، الجامعة المستنصریة.
  الشلاش، عمر سلیمان (2015). قلق المستقبل وعلاقته بالصلابة النفسیة والأفکار اللاعقلانیة لدى عینة من طلاب جامعة شقراء. مجلة البحث العلمی فی التربیة، (16) ،246 -283.
الشهری، عبدالله (2015). الصلابة النفسیة وعلاقتها بجودة الحیاة لدى طلبة کلیة التربیة فی جامعة الدمام (رسالة ماجستیر غیر منشورة). کلیة التربیة، جامعة الملک فیصل.
العبدلی، خالد محمد (2012). الصلابة النفسیة وعلاقتها بأسالیب مواجهة الضغوط النفسیة لدى عینة من طلاب المرحلة الثانویة المتفوقین دراسیاً والعادیین بمدینة مکة المکرمة (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
العوض، مهدی ونحیلی، علی (2014). الصلابة النفسیة وعلاقتها بقلق المستقبل: دراسة میدانیة لدى عینة من طلبة جامعة دمشق. مجلة جامعة البعث، ٣٦(25) ،71 -102.
الفقی، إبراهیم (2000). قوة التحکم فی الذات. المرکز الکندی للبرمجة اللغویة والعصبیة.
المنشاوی، أحمد وأحمد، بدریة کمال (2017). المهارات الاجتماعیة وعلاقتها بالصلابة النفسیة لدى عینة من طلاب الجامعة: دراسة وصفیة ارتباطیة مقارنة. مجلة کلیة التربیة ببنها، جامعة بنها، 1(109) ،354 -373.
بلال، أمل بدری و حبیب، نهى عبدالله (2018). الصلابة النفسیة وعلاقتها بالقلق لدى طلاب الجامعات الحکومیة بولایة الخرطوم. مجلة الآداب، جامعة إفریقیا العالمیة، (7) ،89 -121.
حراث، علی وعرفات، جخراب محمد (2018). الصلابة النفسیة لدى طلبة البکالوریا: دراسة میدانیة بمدینة الأغواط. مجلة الباحث فی العلوم الإنسانیة والاجتماعیة، جامعة قاصدی مرباح، (34) ،211 -224.
حمزة، جیهان أحمد (2002). دور الصلابة النفسیة والمساندة الاجتماعیة وتقدیر الذات فی إدراک المشقة والتعایش معها لدى الراشدین من الجنسین فی سیاق العمل (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة الآداب، جامعة القاهرة.
دخان، نبیل کامل والحجار، بشیر إبراهیم (2006). الضغوط النفسیة لدى طلبة الجامعة الإسلامیة وعلاقتها بالصلابة النفسیة لدیهم. مجلة الجامعة الإسلامیة، سلسلة الدراسات الإنسانیة، 14(2) ،369 -398.
  راضی، زینب (2008). الصلابة النفسیة لدى أمهات شهداء انتفاضة الأقصى وعلاقتها ببعض المتغیرات (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة التربیة، الجامعة الإسلامیة، غزة.
زهران، حامد عبد السلام (2005). الصحة النفسیة والعلاج النفسی( ط4). عالم الکتب.
سرار، محمد رمضان (2019). الأحداث الضاغطة وعلاقتها بالصلابة النفسیة لدى طلاب کلیة التربیة جامعة الزیتونة. مجلة جامعة الزیتونة، (32) ،1 -25.
سلامة، ممدوحة (1991). المعاناة الاقتصادیة وتقدیر الذات والشعور بالوحدة النفسیة لدى طلاب الجامعة. مجلة دراسات نفسیة،(3) ،475 -496.
شقیر، زینب محمود (2005). مقیاس قلق المستقبل. مکتبة الأنجلو المصریة.
صالح، عایدة شعبان والمصدر، عبدالعظیم (2013). الصلابة النفسیة وعلاقتها بالتوافق النفسی والاجتماعی لدى طلبة جامعتی الأقصى والأزهر بمحافظة غزة. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، 1(29) ،41 -76.
عباس، مدحت (2010). الصلابة النفسیة کمنبئ بخفض الضغوط النفسیة والسلوک العدوانی لدى معلمی المرحلة الإعدادیة. مجلة کلیة التربیة بأسیوط، جامعة جنوب الوادی، 26(1) ،167 -236.
عبدالرحمن، محمد السید (1998).  نظریات الشخصیة. دار قباء للطباعة والنشر.
عشری، محمود محیى الدین (2004). قلق المستقبل وعلاقته ببعض المتغیرت الاجتماعیة:  دراسة حضاریة مقارنة بین طلاب بعض کلیات التربیة بمصر وسلطنة عمان. المؤتمر السنوی الحادی عشر لمرکز الإرشاد النفسی، جامعة عین شمس، الشباب من أجل مستقبل أفضل، الإرشاد النفسی وتحدیات التنمیة ٢٥ - 27 دیسمبر.
عشعش، نورا محمود، سعفان، محمد إبراهیم ومحمد،عبدالصبور منصور (2018). أسالیب مواجهة الضغوط النفسیة وعلاقتها بالصلابة النفسیة لدى طلاب الجامعة. مجلة کلیة التربیة، جامعة بورسعید، (23) ،401 -430.
عطار، إقبال أحمد (2007). الذکاء الاجتماعی وعلاقته بکل من مفهوم الذات والصلابة النفسیة لدى طالبات الاقتصاد المنزلی بجامعة الملک عبدالعزیز. مجلة کلیة التربیة، جامعة طنطا، (36) ،37 -64. 
عوض، نادیة عبدالخالق  وعمر، بشرى خطاب (2016). نمط التفکیر الإیجابی والسلبی وعلاقته بالصلابة النفسیة لدى طلبة الجامعة. مجلة جامعة تکریت للعلوم الإنسانیة، 23(5) ،1 -21.
کاشف، زاید (2004). تقدیر الذات  لدى طلاب قسم التربیة الریاضیة بجامعة السلطان قابوس وعلاقته بمستوى التحصیل الأکادیمی. مؤتمر التربیة الریاضیة: الریاضة نموذج للحیاة المعاصرة، الأردن، 1، 321–329.
محمد، عایدة ذیب (2010). الانتماء وتقدیر الذات فی مرحلة الطفولة. دار الفکر ناشرون وموزعون.
محمود، إبراهیم إبراهیم  (2006).  فاعلیة الإرشاد العقلانی الانفعالی فی خفض قلق المستقبل لدى طلاب لتعلیم الفنی (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة التربیة، جامعة أسیوط.
مخیمر، عماد محمد( 1996). إدراک القبول /الرفض الوالدی وعلاقته بالصلابة النفسیة لدى طالب الجامعة.  رابطة الأخصائیین النفسیین، مجلة دراسات نفسیة، 6(2) ،275 -299.
مخیمر، عماد محمد( 1997). الصلابة النفسیة والمساندة الاجتماعیة: متغیرات وسیطة فی العلاقة بین بین ضغوط الحیاة وأعراض الاکتئاب لدى الشباب الجامعی. الجمعیة المصریة للدراسات النفسیة، المجلة المصریة للدراسات النفسیة، 7(17)، 103-138.
مخیمر، عماد محمد (2002). استبیان الصلابة النفسیة. مکتبة الأنجلو المصریة.
مریم، رجاء محمود (2016). الصلابة النفسیة وعلاقتها بجودة الحیاة لدى طالبات جامعة الملک سعود. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، (74)،355 -384.
معوض، محمد ومحمد، سید عبد العظیم (2005).  مقیاس قلق المستقبل. مکتبة الأنجلو المصریة.
یوسفی، حدة (2013). الصلابة النفسیة وعلاقتها باستراتیجیات المواجهة لدى عینة من طالبات الجامعة: دراسة میدانیة بجامعة الحاج لخضر، باتنة. مجلة دراسات لجامعة الأغواط، (24)،117 -147.
 

 

 

2)المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

Abu Nada, A. (2007). Psychological hardiness in relation to life stressors among students of Al-Azhar University in Gaza (Unpublished Master thesis). Faculty of Education, Al-Azhar University, Gaza.
Adam, H. ,& Yusef, S. (2019). Psychological hardiness in relation to future anxiety among visually impaired in Blind Union in Khartoom State. Nilin Literature Journal, Nilin University, 4 (1), 77-101.
Al-Auxory, Y. (2002). How to overcome fear and anxiety from the future. Dar Al-Ltaef for Publishing and Distribution.
Al-Byrkdar, T. (2011). Psychological stress and its relations to psychological hardiness among students at faculty of Education. Faculty of Basic Education Journal, University of Mosel, 11 (1), 28--56.
Al-Zahrani, A.  (2019). Predicting  psychological stress perception through Psychological hardiness and social support among a sample of King Saud University students. Journal of Human and Social Sciences, Imam Muhammad bin Saud Islamic University, (53), 142-196.
Al-Zawahra, M. K. (2015).The relationship between Psychological hardiness, future anxiety, and the level of ambition among students of Hail University in Saudi Arabia. Journal of the Open University of Jerusalem for Educational and Psychological Research and Studies, 3 (10), 47-80.
Al-Sebaei, S. M. (2019).Psychological hardiness among high school students in Hafr Al-Batin Governorate in the Kingdom of Saudi Arabia in relation to some variables. Journal of Education, Menoufia University, 34 (1), 46-67.
Al-Sahili, O. M. (2015). Psychological stress sources in relationship to Psychological hardiness among high school students in Jumum Governorate (Unpublished Master Tthesis), Umm Al-Qura University.
Al-Shawi, S. (1999). Effectiveness of free-time counseling in reducing future anxiety among girls in state residence (Unpublished Ph.D. Dissertation), Faculty of Education, Al-Mustansiriya University.
Al-Shalash, O. (2015). Future anxiety and its relationship to psychological hardiness and irrational thoughts among a sample of Shaqraa University students. Journal of Scientific Research in Education, (16), 264-283.
Al-Shehri, A.(2015). Psychological hardiness in relationship to quality of life among  Faculty of Education students at the University of Damam (Unpublished Master Thesis). Faculty of Education, King Faisal University.
Al-Abdali, K.  (2012). Psychological hardiness in relation to stress coping styles among sample of high school  out standing and ordinary students in  Makkah Al-Mokarama (Unpublished Master Thesis). Faculty of Education, Umm Al-Qura University.
Al-Awad, M., & Nahli, A. (2014). Psychological hardiness and its relation to future anxiety: a field study of a sample of Damascus University students. Journal of Al-Baath University, 36 (25), 71-102.
Al-Fiqi, E. (2000).The power of self-control. Canadian Center for Linguistic and Neurological Programming.
Al-Minshawi, A., & Ahmed, B. K. (2017). Social skills in relation to Psychological hardiness among a sample of university students: a comparative descriptive study. Journal of Faculty of Education in Benha, Benha University, 1(109), 354-373.
Belal, A., & Habib, N. (2018). Psychological hardiness in relation to anxiety among students of public universities in Khartoum State. Journal of Arts, International University of Africa, (7), 89-121.
Haras, A., & Arafat, K. (2018). Psychological hardiness among undergraduate students: a field study in the city of  Al Aghowat. Journal of Researcher in Human and Social Sciences, Qasidi Merbah University, (34), 211-224.
Hamza, J. (2002).The role of psychological hardiness, social support and self-esteem in hardship perception and adaptation  with  it among adult males and females at work environment (Unpublished Master Thesis), Faculty of Arts, Cairo University.
Dokhan, N., & Al-Hajjar, B. (2006). Psychological stress among Islamic University students and its relation to their Psychological hardiness. Journal of Islamic University, Series of Human Studies, 14 (2), 369-398.
Radi, Z. (2008). Psychological hardiness among mothers of the martyrs of Al-Aqsa rising and its relation to some variables (Unpublished Master Thesis), Faculty of Education, Islamic University, Gaza.
Zahran, H.(2005). Mental health and psychotherapy (4th ed. ). Alam El Kotob House.
Sarar, M. (2019). Stressful events in relation to Psychological hardiness among students of the Faculty of Education - Al-Zaytuna University. Journal of Al-Zaitouna University, (32), 1-25.
Salameh, M. (1991).Economic suffering, self-esteem in relation to psychological loneliness among university students. Journal of Psychological Studies, 1(3), 475-496.
Shukair, Z. M. (2005). Future anxiety scale. Anglo-Egyptian Library.
Saleh, A. ,& Al Mosader, A. (2013). Psychological hardiness in relation to psychological and social adjustment among students of Al-Aqsa and Al-Azhar Universities in Gaza Governorate. Journal of Al-Quds Open University for Research and Studies, 1(29), 41-76.
Abbas, M. (2010). Psychological hardiness as a predictor of reducing psychological stress and aggressive behavior among middle school teachers. Journal of the Faculty of Education in Assiut, South Valley University, 26(1), 167-236.
Abd Ai-Rahman, M.(1998).Theories of Personality. Dar Qubaa for printing and Publishing.
Ashri, M. (2004). Future anxiety in relation to some social variables:  a comparative intercultural study between students of some educational colleges in Egypt and Sultanate Oman.The 11th Annual Conference of Psychological Counseling Center , Ain Shams University, Youth for better Future, Psychological Counseling and Development Challenges 25-27 December.
Ashash, N., Saafan, M.,& Muhammad, A. (2018). Stress coping strategies in relation to Psychological hardiness among university students. Journal of Faculty of Education, Port Said University, (23), 401-430.
Attar, E. A. (2007).Social intelligence in relation to both self-concept and Psychological hardiness among students of home economics at King Abd El-Aziz University. Journal of Faculty of Education, Tanta University, (36), 37-64.
Awad, N., & Omar, B.  (2016).Positive and negative thinking styles in relationship to Psychological hardiness among university students. Tekreet University Journal of Human Sciences, 23(5), 1-21.
Kashef, Z. (2004). Self-esteem among students of Sports Education Department at Sultan Qaboos University and its relation to the level of academic achievement. Sports Education Conference: Sport is a Model for Contemporary Life, Jordan, 1, 321-329.
Muhammad, A. (2010). Belongness and self-esteem in childhood. Dar Al -Fikr Publishers and Distributors.
Mahmoud, E. (2006). Effectiveness of rational and emotional counseling in reducing future anxiety among technical education students (Unpublished Master Thesis). Faculty of Education, Assiut University.
Mukhayer, E. (1996).Perception of parental acceptance / rejection in relation to Psychological hardiness among university students. Association of Psychologists, Journal of Psychological Studies, 6(2), 275-299.
Mukhayer, E. M. (1997). Psychological hardiness and social support: mediators in the relationship between life stress and  depression symptoms among university youth. The Egyptian Association for Psychological Studies, The Egyptian Journal of Psychological Studies, 7(17), 103-138.
Mukhayer, E. (2002). Psychological hardiness Questionnaire. Anglo-Egyptian Library.
Maryam, R. M. (2016). Psychological hardiness in relation to quality of life among students of King Saud University. Arabic Studies in Education and Psychology, (74), 355-384.
Moawad, M., & Muhammad, S. (2005). Future anxiety scale. Anglo-Egyptian Library.
Youssef, H. (2013). Psychological hardiness in relation to coping strategies among a sample of university students: A field study at El Hajj Lakhdar University, Batna. Journal of Studies of Laghouat University, (24), 117-147.
 

3)المراجع الأجنبية:

Almahaireh, A. S. F., Aldalaeen, A. S. R., & Takhaineh, S. K. A. (2018). Efficacy of a preventive counseling program for improving psychological hardiness and the positive use of social network sites among students at risk. International Journal for the Advancement of Counselling, 40(2), 173-186.
‏Abel, M. (1996). Self-Esteem: moderator of mediator between perceived Stress and Expectancy. Psychological Reports. (79), 635-64.
Bartone, T. (2007).Harnessing hardiness -psychological resilience in persons and organizations. Industrial College of the Armed Forces National Defense University Washington, DC, USA college students. Journal of Social Behavior and Personality, 26 (1), 51-56.
Birkadar, T. (2011). Psychological stress and its relation to psychological hardiness among students of the Faculty of Education. Research Journal of the College of Basic Education, 11 (1), 28-56.
Cole, M. S., Field, H.S., & Harris, S. G. (2004). Student learning motivation and psychological hardiness: Interactive effects on students reactions to a management class. Academy of Management Learning and Education, 3 (1), 64-85.
Davidsdottir, S. (2004). Do we Think Ourselves Sick Psychological Processes and Health Behaviors Associated with Adolescents Somatic Complaints. Counseling and Clinical Psychology Journal, 1 (1), 42 – 59.
Gordon, J. R. (1993). A Diagnostic Approach to Organizational Behavior (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
Heredia, R. S., Arocena, F. L., & Garate, J. L. (2012). Psychological Hardiness and Self-esteem of Students at University. Journal of Employment Counseling, 16 (1), 110-115.
Hull, J. G., Van Treuren, R. R., & Virnelli, S. (1987). Hardiness and health: A critique and alternative approach. Journal of personality and social psychology, 53(3), 518.‏
 Khoshad, D., & Maddi, S. (1999). Early antecedent of hardiness. Consulting Psychology Journal, 51 (2),106-117.
Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, Personality and Health: An Inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37 (1), 1-11.
Kobasa, S. C. (1982). Commitment and coping in stress resistance among lawyers. Journal of Personality and Social Psychology, 42 (1), 168-177.
Kobasa, S. C., & Puccetti, M. C. (1983). Personality and social resources in stress resistance. Journal of Personality and Social Psychology, 45 (4), 839-850.
Kobasa, S., Maddi, S., Puccetti, M., & Zola, M. (1985). Effectiveness of hardiness, exercise and social support as resources against illness. Journal of Psychosomatic Research, 29 (5), 525-5.
Lambert, V. A. (2007). Predictors of physical and mental health in hospital nurses within the People’s Republic of China. Journal of International Nursing, 54 (1), 85-91.
Murk, C. (1999). Self-esteem: Research, Theory, and Practice (2nd ed.). N.Y: Springer.
Nguyen, T. D., Shultz II, C. J., &  Westbrook, M. D. (2012). Psychological Hardiness in Learning and Quality of College Life of Business Students: Evidence from Vietnam. Journal of Happiness Studies, 13 (6), 1091–1103.
Ndlovu, V., & Ferreira, N. (2019). Students’ psychological hardiness in relation to career adaptability. Journal of Psychology in Africa, 29 (6), 598–604.
Porter, J. R., & Washington, R. E. (1989). Developments in research on Black identity and self-esteem: 1979–1988. Revue Internationale de Psychologie Sociale, 2 (3), 339–353.
Singh, R. (2016). Stress among School-Going Adolescents in Relation to Psychological Hardiness. Journal on Educational Psychology, 9 (4), 8-15.
Saxena, S. (2015). Relationship between psychological hardiness and mental health among college students. Indian Journal of Health and Wellbeing, 6 (8), 823-825.
Taylor, S. (1995). Health psychology (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
Weiten, W., & Lloyd, M. (1997). Psychology Applied to Modern Life (5th ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
Zaleski, Z. (1996). Future anxiety concept, measurement, and preliminary research Personality and Individual differences. Journal of Personality Assessment, 21 (2), 165 – 174.