ممارسة العاملين الإداريين بجامعة القصيم للرشاقة التنظيمية وفاعليتها في تدعيم سلوکيات المواطنة لديهم: دراسة ميدانية The practice of administrative staff in the Qassim University of organizational agility and its effectiveness in supporting their citizenship behaviors: a field study

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

أستاذ الإدارة التربوية المشارک کلية التربية - جامعة القصيم المملکة العربية السعودية

المستخلص

يهدفُ البحث الحالي إلى دراسة الرشاقة التنظيمية وفاعليتها في تدعيم سلوکيات المواطنة لدى العاملين الإداريين بجامعة القصيم، وذلک من خلال التعرف على درجة مشارکة العاملين الإداريين في وضع إستراتيجية المؤسسة لتدعيم سلوکيات المواطنة المرتبطة بالانتماء والولاء لها، ودرجة استثمار العاملين الإداريين لتکنولوجيا المعلومات في تحقيق التفوق الإداري والتنمية الذاتية، ودرجة سرعة الاستجابة للتغيير والاتجاه للاستباقية في تطوير السلوکيات المرتبطة بطبيعة العمل الإداري، ودرجة مشارکة العاملين الإداريين في صنع القرار ودعم اللامرکزية في تحقيق المبادرة الشخصية، وطبيعة المناخ الداعم للابتکار والقدرة على تطبيق الأفکار الجديدة والمتميزة في تدعيم السلوکيات الحضارية للعاملين الإداريين. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي (أسلوب الدراسات المسحية)، ويتمثل مجتمع البحثِ في العاملين الإداريين بکليات جامعة القصيم البالغ عددهم (1767) فردا، وقد قامت الباحثة باختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية البالغ قوامها (316) فردا من العاملين الإداريين بجامعة القصيم، ولجمع البيانات الخاصة بالبحث استخدمت الباحثة استمارة استبانة الرشاقة التنظيمية وفاعليتها في تدعيم سلوکيات المواطنة لدى العاملين الإداريين بجامعة القصيم، وکانت من أهم النتائج أنّ هناک قصورا في درجة مشارکة العاملين الإداريين في وضع إستراتيجية المؤسسة لتدعيم سلوکيات المواطنة المرتبطة بالانتماء والولاء لها، وکانت من أهم التوصيات إعطاءُ حرية أکبر للعاملين في الإبداع والابتکار وتشجيع وحماية العاملين والمبدعين والمبتکرين.
effectiveness in supporting citizenship behaviors among administrative workers in the Qassim University, by identifying the degree of administrative employees participation in setting the institution's strategy to support citizenship behaviors associated with affiliation and loyalty to it, and the degree of administrative workers investing in information technology in achieving administrative excellence and development Subjectivity, the degree of response speed to the change and direction of anticipation in developing behaviors related to the nature of administrative work, the degree of participation of administrative workers in decision-making, support for decentralization in achieving personal initiative, the nature of the climate supporting innovation and the ability to apply new and distinct ideas in strengthening the civilizational behaviors of administrative workers. The researcher used the descriptive approach (the method of survey studies), and the research community represents the administrative workers in the colleges of the Qassim University, who number (1767) individuals, and the researcher selected the research sample in a random manner of (316) individuals from the administrative workers at the University of Qassim, and to collect data for the research were used The researcher questionnaire questionnaire for organizational agility and its effectiveness in supporting citizenship behaviors among the administrative staff at Qassim University, and one of the most important results was that there was a deficiency in the degree of administrative workers participation in setting the institution's strategy to support citizenship behaviors associated with belonging and loyalty to them, and one of the most important recommendations was to give greater freedom to workers in creativity Innovating, encouraging and protecting workers, creators and innovators.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية

 
 
أحمد، کمال (2016). تحسین الأداء الإداری بکلیات جامعة جازان فی ضوء مدخل الرشاقة التنظیمیة، الجمعیة المصریة للتربیة المقارنة والإدارة التعلمیة. مجلة الإدارة التربویة، 15 – 116.
باشا، باسل (2007). تأثیر تطویر المسار الوظیفی على سلوکیات المواطنة التنظیمیة ـ دراسة مقارنة بین المستشفیات الحکومیة الخاصة (رسالة ماجستیر غیر منشورة). کلیة التجارة، جامعة عین شمس.
توفیق، عبد الرحمن (2005). المناهج التدریبیة المتکاملة ـ تخطیط المسار الوظیفی والتنمیة الذاتیة(ط1). مرکز الخبرات المهنیة للإدارة (بیمک).
حسین، سلامة  (2008). الجودة والاعتماد التربوی. دار الجامعة الجدیدة.
خطاب، عایدة (2004). العلوم السلوکیة. مکتبة جامعة عین شمس.
الداود، خالد . (2019). سلوک المواطنة التنظیمیة للمشرفین التربویین بمدینة الریاض، الواقع وسبل التعزیز. المجلة التربویة، کلیة التربیة، جامعة سوهاج، 578- 602.
الرویلی، نواف (2017). مجالات تطویر التعلیم الجامعی فی بعض الجامعات السعودیة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس، دراسة میدانیة. المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی، جامعة الجوف،10(29)، 199- 222.
العامری، أحمد (2003) .محددات وآثار سلوک المواطنة التنظیمیة فی المنظمات. مجلة جامعة الملک عبد العزیز، الاقتصاد والإدارة، 17(2)، 65-83.
عمران، حسن (2018). دور العدالة التنظیمیة فی تحقیق سلوکیات المواطنة التنظیمیة بمؤسسات التعلیم العالی، دراسة تحلیلیة لآراء عینة من أعضاء هیئة التدریس بکلیة الاقتصاد، جامعة سبها. مجلة الدراسات المالیة والمحاسبة والإداریة، جامعة العربی بن مهیدی أم البواقی، 9، 267 – 280.
محمد، حمدی (2011). أثر الثقافة التنظیمیة علی سلوکیات المواطنة التنظیمیة، دراسة تطبیقیة. مجلة جامعة الملک سعود، العلوم الإداریة، 21(1)، 1-29.
الفهداوی، فهمی (2005). علاقة المواطنة التنظیمیة مع التغیر التحولی دراسة میدانیة لتصورات موظفی الدوائر الحکومیة فی مدینة الکرک. مجلة دراسات العلوم (العلوم الإداریة)، الجامعة الأردنیة، عمان، 23(2)، 392-414.
المحاسنة، لمیس (2017). الدور الوسیط للبراعة التنظمیة فی العلاقة بین القدرات الدینامیکیة والرشاقة التنظمیة (رسالة ماجستیر غير منشورة). کلیة الأعمال، جامعة الشرق الأوسط.
مدنی، یاسر (2019). واقع ممارسة الإدارة بالتجوال وأثرها علی الرشاقة التنظیمیة بالجامعات الحکومیة العامة بإقلیم جنوب الصعید. مجلة الدراسات التجاریة المعاصرة، کلیة التجارة، جامعة کفر الشیخ، (8)، 2-53.
مغاوری، هالة (2016). الرشاقة التنظیمیة مدخل لتحسین القدرة المؤسسیة فی التعلیم الجامعی المصری. الجمعیة المصریة للتربیة المقارنة والإدارة التعلمیة، السنة الثالثة (10)، 133 – 174.
الهنداوی، یاسر (2006). العدالة التنظیمیة وأداء العاملین لسلوک المواصلة بالمدارس الثانویة العامة فی مصر (رسالة دکتوراه غیر منشورة). کلیة التربیة، جامعة عین شمس.
ویح، محمد والباز، أحمد (2012). تطویر مؤسسات التعلیم الجامعی فی ضوء أسلوب حلقات الجودة. المؤتمر العربی الدولی لضمان جودة التعلیم العالی.
 
 
 
 

2)المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

Ahmed, K. (2016). Improving Administrative Performance in Jazan University Colleges according to Organizational Agility Approach. The Egyptian Association for Comparative Education and Educational Administration, Journal of Educational Administration, 15-116.
Basha, B. (2007). The Impact of Career Path Development on Organizational Citizenship Behaviors - A Comparative Study between Private and Governmental Hospitals (Unpublished Master Thesis). Faculty of Commerce, Ain Shams University.
Tawfiq, A. (2005). Integrated Training Curricula - Career Path Planning and Self-Development (1st Ed.). Adminstration and occupational Experiences Center (BIMC).
Hussein, S. (2008). Educational Quality and Accreditation. Al Gamaa Al Jadidih House.
Khattab, A. (2004). Behavioral Sciences. Ain Shams University Library.
Al-Daoud, K. (2019). Educational Supervisors’ Organizational Citizenship Behavior in Riyad, Reality and Means of Reinforcement. The Educational Journal, College of Education, Sohag University, 578-602.
Royale, N. (2017). Fields of developing university education in some Saudi universities from the point of view of  the faculty members, a field study. The Arab Journal for Quality Assurance of High Education, Al-Jouf University, 10 (29), 199-222
Al-Amri, A. (2003). Organizational Citizenship Behavior Determinants and Effects in Organizations. King Abdul Aziz University Journal, Economics and Administration, 17 (2), pp. 65-83.
Omran, H. (2018).The Role of Organizational Justice in Achieving Organizational Citizenship Behaviors in Higher Education Institutions, An Analytical Study of the a Sample of Faculty Members Views at Faculty of Economics, Sebha University. Journal of Financial, Accounting and Administration Studies, University of Al-Arabi Bin Mahidi Umm Al-Bowaki , 9, 267--280.
Muhammad, H. (2011). The Impact of Organizational Culture on Organizational Citizenship Behaviors, An empirical Study. King Saud University Journal, Administrative Sciences, 21 (1), 1-29.
Al-Fahdawi, F. (2005). The Relationship between Organizational Citizenship and Transformational Change, A Field Study of Karak City Government Employees Perceptions. Journal of Science Studies (Administrative Sciences), The University of Jordan, Amman, 23 (2), 392-414.
Al-Mahasna, L. A. (2017).The Mediating Role of Organizational Excellence in the Relationship between Dynamic Capabilities and Organizational Agility (Unpublished Master Thesis). College of Business, Middle East University, Amman, Jordan.
Madani, Y. (2019).Management By Walking Around (MBWA) and Its Impact on Organizational Agility in Public Government Universities in South Upper Egypt. Journal of Contemporary commercial Studies, Faculty of Commerce, Kafr El Sheikh University, (8), 53-2.
Maghawri, H. (2016). Organizational Agility as an approach to Improve Institutional Capacity in Egyptian University Education. Egyptian Association for Comparative Education and Educational Administration, Third Year (10), 133-174.
Al-Hendawi, Y. (2006). Organizational Justice the of Employees Performance for Continuing Behavior in Egyptian Public High Schools (Unpublished PH. D Dissertation). College of Education, Ain Shams University.
Waiah, M., Al-Baz, A.(2012). Developing University Institutions in the Light of the Quality Sessions approach. The Arab International Conference for Quality Assurance of Higher Education.
 
 

3)المراجع الأجنبية:

Abbesi, S., Mohammadi, M., & Shafieepur, D. (2013). The role of organizational agility capabilities in the successful performance of the national production. World of Sciences Journal3, 17-32.‏
 Elanain, H. M. A. (2010). Work locus of control and interactional justice as mediators of the relationship between openness to experience and organizational citizenship behavior. Cross Cultural Management: An International Journal, (17),2.
Araujo, C. (2010). Creating Organizational Agility, itSm Soluations.(6), 35.
Aval , S., Haddadi, E., & Keikha ,A. (2017). Investigating the effect of Organizational citizenship (OCB) behavior components on Organizational agility. Interdisciplinary Journal of Education, 2(1), 59-67.
Becton, J. (2008). Evaluating and rewarding OCBs-Potential consequences of formally incorporating. Organizational citizenship Behavior in performance appraisal and reward system, Relation Relations, 8(25).
Castro, C. B., Armario, E. M., & Ruiz, D. M. (2004). The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty. International journal of Service industry management.‏ (15)1
Belogolovsky, E., & Somech, A. (2010). Teachers’ organizational citizenship behavior: Examining the boundary between in-role behavior and extra-role behavior from the perspective of teachers, principals and parents. Teaching and Teacher education26(4), 914-923.‏
Esnard, C., & Jouffre, S. (2008). Organizational citizenship behavior: Social valorization among pupils and the effect on teachers’ judgments. European Journal of Psychology of Education23(3), 255-274.‏
Khan, N. R., Ghouri, A. M., & Awang, M. (2013). Leadership styles and organizational citizenship behavior in small and medium scale firms. Researchers World-Journal of Arts, Science & Commerce4(2), 153-163.‏
Holsapple, C. W., & Li, X. (2008). Understanding organizational agility: a work-design perspective. KENTUCKY UNIV LEXINGTON SCHOOL OF MANAGEMENT.‏
Bove, L. L., Pervan, S. J., Beatty, S. E., & Shiu, E. (2009). Service worker role in encouraging customer organizational citizenship behaviors. Journal of business research62(7), 698-705.
Park, Y. K. (2011). The Dynamics of Opportunity and Threat Management in Turbulent Environments: The Role of Information Technologies (Published Ph.D dissertation). University of Southern California.
Bogler, R., & Somech, A. (2005). Organizational citizenship behavior in school: how does it relate to participation in decision making?. Journal of educational Administration.‏43(5).
Santala, M. (2009). Strategic Agility in Small Knowledge Intensive Business Compy:Case Swot Consulting (Published Master Thesis). Helsinki school of economics , Espoo, Finland.
Shiri, A. (2014). A study on relationship between conflict management styles and organizational agility: A case study of Ilam state University, Iran. Management Science Letters4(1), 87-94.‏
Su, G. (2015). Exploring Reauirements of  Agility for  knowledge Management. Retrieved from http://subs,emismde/LNI/proceedings/proceeding182.
Yeganegi, K., & Azar, M. S. Z. A. (2012). The effect of IT on organizational agility. In Proceedings of the 2012 International Conference on Industrial Engineering and Operations Management.‏