تحليل کتب العلوم لصفوف المرحلة الأساسية العليا في الأردن في ضوء عمليات العلم The Analysis of Science Books for the Upper Basic Grades in the Basic Education in Jordan in Light of Science Process

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

1 أستاذ مساعد، مناهج العلوم وأساليب تدريسه، قسم العلوم التربوية، کليه إربد الجامعيه، جامعه البلقاء التطبيقية، الأردن.

2 أستاذ مشارک، تخصص التربية الخاصة (الموهبة والإبداع)، قسم العلوم التربوية، کليه إربد الجامعيه، جامعه البلقاء التطبيقية، الأردن

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الوقوف على عمليات العلم الأساسية والمتکاملة الواردة في کتب العلوم لصفوف المرحلة الأساسية العليا في الأردن، باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، وقد تکوَّن مجتمع الدراسة من کتب العلوم لصفوف المرحلة الأساسية العليا (السابع، الثامن، التاسع) في الأردن للعام الدراسي 2019/2020، وکانت عيِّنة الدراسة مجتمعها، وأظهرت الدراسة نتائج من أبرزها أن عملية الملاحظة هي أکثر عمليات العلم الأساسية تضمينا في کتب العلوم موضوع الدراسة فيما لم تتضمن الکتب عمليتي استخدام العلاقات الزمانية والمکانية، وعملية الاتصال، وقد تضمنت الکتب عمليات العلم المتکاملة جميعها، وکانت عملية التجريب هي أکثر العمليات تکرارًا. وأوصت الدراسة في ضوء نتائجها بمجموعة من التوصيات منها؛ تضمين عمليات العلم الأساسية في کتب صفوف المرحلة الأساسية العليا بشکل منظم ومتوازن
The study aims to examine the integrated and preliminary science processes mentioned in the upper basic grades science books at the basic educational stage of Jordan, by using the analytical and descriptive approach, where the study population consisted of science books for the upper basic grades of the basic educational stage of Jordan, for the school year 2019/2020, and used this study population as the study sample. The study came with several results, and the most important are: the noticing and observation process is the most implied basic science process in the science books; as the study topic, but the books didn’t include the use of temporal and spatial relationships, and communication processes, but includes all of the integrated science processes, where the experimentation process was the most frequent. The study made a group of recommendations; upon its results, some of those are: including the basic science processes in the books of the upper basic grades regularly and in a balanced way,

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)  المراجع العربية

الأغا، إحسان والزعانین، جمال (2007، أغسطس). مدى توافر بعض عناصر التنور العلمی فی کتب العلوم للمرحلة الابتدائیة. المؤتمر العلمی الرابع للجمعیة المصریة للتربیة العلمیة، التربیة العلمیة للجمیع.
بدوی، رمضان (2003). تنمیة المفاهیم والمهارات الریاضیة لأطفال ما قبل المدرسة. دار الفکر للنشر والتوزیع.
أبو جحجوح، یحیى (2008). مدى توافر عملیات العلم فی کتب العلوم لمرحلة التعلیم الأساسی بفلسطین. مجلة جامعة النجاح للأبحاث، 22(5)، 1387-1420. 
أبو عاذرة، سناء (2012). تنمیة المفاهیم العلمیة ومهارات عملیات العلم. دار الثقافة.
خطایبة، عبد الله. (2011). تعلیم العلوم للجمیع (الطبعة الثالثة). دار المسیرة للنشر والتوزیع.
بعارة ، حسین (2003). مدى الترکیز على العملیات العلمیة المحتواة فی النشاطات العلمیة لکتب العلوم للصفوف الأربعة الأولى من مرحلة التعلیم الأساسی فی الأردن . مؤتة للبحوث والدراسات، ١(١٢).
بنی خلف، محمود (2011). جوانب قصور تعلم العلوم لدى طلبة الصف العاشر الأساسی کما یحددها ویقدرها معلمو العلوم فی إحدى المناطق التعلیمیة فی الأردن. المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة ،4 (7)، 369-357.
السامرائی، نبیهة (2014). الإستراتیجیات الحدیثة فی طرق تدریس العلوم. دارالمناهج.
القبیلات ، راجی (2013). العلوم العامة مفاهیم فی العلوم الطبیعیة. دار الثقافة.
زیتون، عایش (2014). أسالیب تدریس العلوم. دار الشروق.
سلامة، عادل أبو العز (2015).  تخطیط المناهج المعاصرة. دار الثقافة.
السویدی، برلنتی (2010). مستوى إتقان طلبة الصف التاسع من التعلیم الـأساسی لعملیات العلم الأساسیة فی مادة العلوم. مجلة جامعة دمشق ، 26 ،210-234.
السیفی، سعید (2011). قیاس عملیات العلم لدى طلبة التعلیم العام بسلطته عمان (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة السلطان قابوس.
الشعیلی، علی وخطایبة، عبد الله. (2003). عملیات العلم الأساسیة المتضمنة فی الأنشطة العلمیة لکتب العلوم للصفوف الأربعة الأولى من مرحلة التعلیم الأساسی فی سلطنة عمان.  مجلة العلوم التربویة والنفسیة، 4(1)، 158-197.
طعیمة، رشدی ( 1987). تحلیل المحتوى فی العلوم الإنسانیة: مفهومه، أسسه، استخداماته. دار الفکر العربی.
عبد الهادی، جمال (2003). تقویم کراسة التدریبات والأنشطة لمناهج العلوم بالمرحلة الابتدائیة فی ضوء أسالیب الاتصال البصریة وعملیات العلم الأساسیة. مجلة التربیة العلمیة، 6(2)،1-27.
القادری، سلیمان. (2004). معیقات تعلم التلامیذ للمفاهیم الفیزیائیة من وجهة نظر معلمی الفیزیاء فی شمال الأردن. المنارة، 10 (4)، 254-217.
القطیش، حسین (2012). عملیات العلم المتضمنة فی دلیل المعلم للأنشطة و التجارب العملیة لکتب العلوم للمرحلة الأساسیة بالأردن. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، 1(27)،52-82.
مرعی، توفیق والحیلة، محمد (2004). المناهج التربویة الحدیثة مفاهیمها وعناصرها وأسسها وعملیاتها( ط4(. دار المسیرة للنشر والتوزیع.
وزارة التربیة والتعلیم (2014). منهاج العلوم وخطوطه العریضة فی مرحلة التعلیم الأساسی. المدیریة العامة للمناهج وتقنیات التعلیم.

2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

Al Agha, E., AlZaanen, G. (August, 2000). Availability of Some Scientific Enlightenment Elements in Elementary School Science Books. Fourth Scientific Conference for the Egyptian Association for Scientific Education, Scientific Education for All.
Ramadan, B. (2003). Developing the Concepts and mathematical skills among pre-school children. Al Fekr House for publishing and distribution.
Abu Gahgouh, Y. (2008). Availability of Science process in Palestinian Elementary School Science Books. Journal of Al Nagah University, 22 (5), 1387- 1420.
Abu Azrah, S. (2012). Developing Scientific Concepts and Science Processes skills. Al Thaqafa House.
Khatiaba, A. (2011).Science Education for All (3rd Ed). Al Masera House for publishing and distribution,
Baarah, H. (2003). Focusing on Science processes Included in Scientific Activities in First four Grades Elementary School Science books in Jordan. Mu'tah Journal for studies and research, 1 (12).
Khalaf, M. (2011). Aspects of weaknesses in science learning among tenth grade students as perceived by science teachers in an educational districts in Jordan. The Jordanian Journal of Educational Sciences, 4(7), 357-369.
Al Sameraee, N. (2014). Modern strategies in science teaching methods. Al Mnaheg House.
Al Kobielat, R. (2013).General sciences are concepts in the natural sciences. Al Thaqafa House.
Ziton, M. (2014). Science Teaching Methods. Al Shrouk press. Al-Shorouk House.
Salama. A. (2015). Contemporary curriculum planning.  Al Thaqafa House.
Al sowidy, P. (2010). Levels of science processes mastery in science among ninth grade elementary school students. Damascus University Journal, 210, 26-234
Al Saify, S. (2011). Science processes Measurment among public education students in Oman (Unpublished Master Thesis). Sultan Qaboos university.
Al Shoaili, A., Khatabia, A.(2003).Basic science processes included in scientific activities of science books for the first four grades of basic education in Oman. Journal of Educational and Psychological Sciences, 4 (1), 158- 197.
Teama, R. (1987). Content Analysis in Human Sciences: Definition, Basics and Uses. Al Fekr Al Arabi House.
Abd El Hady, G. (2003). Evaluating science activity book in elementary stage in light of visual communication methods and basic science processes. Journal of Scientific Education, 6 (2), 1-27.
Al Qadri, S. (2004).Obstacles of Learning physical concepts  among students according to physics teachers' viewpoint in northern Jordan. Al Mannara Journal, 1(4), 217-254.
Al Qteesh, H. (2012). Scientific Processes included in teacher's Guide for activities and scientific experiments in elementary school science books in Jordan. Al Qouds University journal, 1 (27), 52-82.
Maree, T., Al Hela, M. (2004). Modern Educational curricula: Concepts, Elements, Basics and processes (4th ed). Al Maseara House for publishing and distribution.
Ministry of Education. (2014). Science curriculum and its outlines in elementary stage. The General Directorate of Curricula and Educational Technologies.

3)المراجع الأجنبية:

Aldossari, A. T., Al Khaldi, J. K., & Altarawneh, M. H. (2016). Content Analysis of Science Books for Upper Primary Stage in Jordan and Intermediate Stage in Saudi Arabia from an Islamic Perspective: Analytical Comparative Study. Journal of Education and Practice7(30), 60-69.‏
American Association for the Advancement of Science. (1994). Benchmarks for science literacy. Oxford University Press.‏
 Aktamis, H. & Ergin, O. 2008. The effect of scientific process skills education on students’ scientific creativity, science attitudes and academic achievements. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching ,9 (1), 1-21.
Aziz, M. S., & Zain, A.N.M (2010). The inclusion of science process skills in Yemeni secondary school physics textbooks. European Journal of physics Education, 1 , 44-55.
Bansiong, A. (2019). Readability, content, and mechanical feature analysis of selected commercial science textbooks intended for third grade Filipino learners. Cogent Education, 6 (1706395), 1-22.
Bennett, J. (2003). Teaching and Learning Science. British Library.
Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. Free Press.
Carin, A. A., & Bass, J.E (2001).Teaching science as inquiry. Upper saddle River, N. J. Merrill/prentice-Hall.
Chin, C., Brown, D., &Bruce, B. (2002). Student-generated question: A meaningful aspect of learning in science, International Journal of Science Education, 24 (5)521-549.
 Chiappetta, E. L., Fillman, D.A.(2007). Analysis of five High school Biology Textbooks Used in the United States for Inclusion of the nature of science. International Journal of Science Education, 29 (5), 1847-1868.
Department for Education, UK. (2009). The National Strategies. published on Dcst.gov.uk/National Stratiges,Common Weaknesses in GCSE science.
Eisner, E. (1979). The Educational imagination. Macmillan: New York.
Erbas, A. K., Alacaci, C., & Bulut, M. (2012). A Comparison of Mathematics Textbooks from Turkey, Singapore, and the United States of America. Educational Sciences: Theory and Practice12(3), 2324-2329.‏
Gega, P. (1994). How to teach elementary school science (2nd edition). MacMillan Publishing Company
Gilavand, A., Moosavi, A., Gilavand, M., Moosavi, Z., Almasi-Hashiani, A., Sepidarkish, M.,. & Shahhatami, H. (2020). 10. Content Analysis of the Science Textbooks of Iranian Junior High School Course in terms of the Components of Health Education. Journal Archive8.‏
Marshall, J. E.(1990).An investigation of the construct validity of the test of basic science process skills in science: A multitrait-multimethod analysis (Ph. D Dissertation). University of south Florida.
Martin, R., Sexton, C., & Gerlouich, J. (2001). Teaching science for all children (3rd edition). Massachusetts, USA: Allyn and Bacon.
Shahmohammadi, N. (2013). Content analysis of elementary science text books based on the achievment motivation constructs. Procedia-Social and Behavioral Sciences84, 426-430.‏
Tobin, k., Capie ,W .(1982).Relationships between formal reasoning ability, locus of control, academic enagaement and integrated process skills achievement. Journal of Research in Science Teaching, 19 (2), 113-121.
Wolfinger, D. (2000). Science in the elementary and middle school. Longman.
Simsek, p., & Kabapinar, F. (2010).The effect of inquiry-based learning on elementary students' conceptual understanding of matter, scientific process skills and science attitudes. Procedia Social and Behavioral Science, 2, 1190-1194.