الصفات السلوکية لدى الطلبة المتفوقين دراسياً وأقرانهم العاديين في کلية العلوم والآداب شروره• Behavioral characteristics among the outstanding students and their ordinary students at the Faculty of Science and Arts in Sharura

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

قسم التربية ورياض الأطفال – کلية العلوم والآداب بشروره – جامعة نجران - المملکة العربية السعودية

المستخلص

تم هذا البحث في العام الجامعي 2018-2019، بهدف معرفة مدى توافر الصفات السلوکية (الإبداعية، والقيادية، والدافعية، والتعلمية)، لدى الطلبة المتفوقين دراسياَ، واقرانهم العاديين بکلية العلوم والآداب في شروره، لتحقيق ذلک، تم تطبيق مقياس" رينزولي واخرون"   1976، ترجمة وتقنيين "کلنتن" خلال الفترة من 1990 -2004 المقنن على البيئة البحرينية والسعودية. وبلغ حجم العينة (310) فرداَ، بواقع (98) من الطلبة المتفوقين دراسياَ، منهم (61) ذکورًا، (37) اناثاً، في مقابل (212) من أقرانهم العاديين، منهم (109) ذکورًا، (103) اناثاً. واسفرت النتائج عن أن الصفات السلوکية (الابداعية، والقيادية، والدافعية، والتعلمية) شائعة لدى الطلبة المتفوقين دراسياً "بصفة دائمة" فيما هي شائعة لدى اقرانهم العاديين في "اغلب الاحيان"، وکانت الفروق دالة احصائياً بين المتفوقين والعاديين في جميع الصفات السلوکية المقاسة، ولصالح الطلبة المتفوقين.
This research was conducted in the academic year 2018-2019, in order to determine the availability of behavioral characteristics‎ (creativity, leadership, motivation, and learning) among the outstanding students and their ordinary students at the Faculty of Science and Arts in Sharura , Translation and technicians "Clinton" during the period 1990-2004 on the environment of Bahrain and Saudi Arabia. The total sample size (310) persons, by (98) of the outstanding students of study, including (61) male, (37) female, (212) from their normal peers, of whom (109) male, (103) female. The results revealed that the behavioral qualities (creative, leadership, motivation, and learning) are common among students who are academically outstanding. They are usually common among their ordinary peers. Outstanding students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)                         المراجع العربية
الزبیدی, عبد القوی; حمدان, احمد; کاظم, علی. (2015). الخصائص السلوکیة للطلبة المتفوقین فی الصفوف من (5-10) فی سلطنة  عمان. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، 16(3)، 63-91.
 
السرور, نادیا. (2013). الخصائص السلوکیة للطلبة المبدعین فی الصفوف العادیة من وجهة نظر المعلمین فی عینة أردنیة. دراسات- العلوم التربویة، 40(2)، 449-664.
 
الشهاب, إبراهیم. (2016). الخصائص السلوکیة الممیزة للطلبة الموهوبین والمتفوقین فی مدرسة الملک عبدالله الثانی للتمیز بأربد. مجلة التربیة للبحوث التربویة والنفسیة والاجتماعیة، 4(169)،  396-417.
 
الصبحی, إبراهیم. (2001). الخصائص المعرفیة والشخصیة للطالب الموهوب فی المرحلة المتوسطة بالعاصمة المقدسة.
 
القریطی, عبد المکلک. (2004). الموهوبون والمتفوقون خصائصهم واکتشافهم ورعایتهم. عالم الکتب.
 
المعمری, بدر. (2008). الموهبة والتفوق. مجلة التطویر التربوی- وزارة التربیة والتعلیم، سلطنة عمان، 7(44)، 20-19.
 
جونسن, سوزان. (2011). التعرف على الطلاب الموهوبین  دلیل عملی. (غسان خضیر،مترجم)، 2014.
 
حداد, عفاف; السرور, نادیا. (1999). الخصائص السلوکیة للطلبة المتمیزین دراسة عاملیة. مجلة مرکز البحوث التربویة - قطر، 8 (15)، 42-77.
 
حسن, السید. (2003). محکات التعرف على الموهوبین والمتفوقین  دراسة مسحیة للبحوث العربیة فی الفترة من عام 1990  إلى 2002. مجلة أکادیمیة التربیة الخاصة،  (3)، 1-34.
 
رینزولی, لنددا; الن, سمیث; کارولاین, وایت. (1976). مقیاس تقییم الصفات السلوکیة للطلبة المتمیزین.( کلنتن، عبد الرحمن نور الدین، مترجم) (1990)، تم الاسترداد من https://www.alshref.com/vb/filedata/fetch?id=3409590.
 
زحلوق، مها (2001). اﻟﻤﺘﻔﻮﻗﻮن دراﺳﻴًﺎ ﻓﻲ ﺟﺎﻣﻌﺔ دﻣﺸﻖ واﻗﻌﻬﻢ ﺣﺎﺟﺎﺗﻬﻢ-ﻣﺸﻜﻼﺗﻬﻢ دراسة میدانیة. ﻣﺠﻠﺔ ﺟﺎﻣﻌﺔ دﻣﺸ، 17(1)، 9-50.
 
زید, کاظم; حمزة, صباح. (2015). الخصائص السلوکیة لدى طلبة الجامعة المتفوقین واقرانهم العادیین فی منطقة الفرات الاوسط. مجلة کلیة التربیة الاساسیة للعلوم التربویة والانسانیة، (24)، 428-446.
 
طنوس, عادل; ریحانی, سلیمان; الزبون, سلیم. (2012). السمات الشخصیة التی تمیز الطلبة الموهوبین والعادیین. دراسات، العلوم التربویة 39(1)، 119-13.
 
عامر, طارق. (2005). الاتجاهات الحدیثة لرعایة الموهوبیین والمتفوقیین، رعایتهم، خصائصهم، اکتشافهم. المکتبة الأکادیمة.
 
عید, یوسف. (2018). التفوق الدراسی وعلاقته بالقابلیة للتعلم الذاتی والدافعیة للانجاز وتوقعات الکفاءة الذاتیة لدى طلاب جامعة الملک خالد. مجلة التربیة الخاصة، (25)، 1-37.
 
غبرس, عزمی. (1995). ﺍﻟﺘﻔﻮﻕ ﺍﻟﺪﺭﺍﺳﻲ ﻭﻋﻼﻗﺘﻪ ﺑﺒﻌﺾ ﺍﻟﺠﻮﺍﻧﺐ ﺍﻟﻤﻌﺮﻓﻴﺔ ﻭﻏﻴﺮ ﺍﻟﻤﻌﺮﻓﻴﺔ ﻟﺪﻯ ﻋﻴﻨﺔ ﻣﻦﻃﻼﺏ ﺍﻟﺠﺎﻣﻌﺔ. ﺩﺭﺍﺳﺎﺕ ﺗﻳﺔ ﻭﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻴﺔ، 1(4 )، 193-240.
 
معاجینی, اسامة. (1997). أبرز الخصائص السلوکیة للطلبة المتفوقین فی الصفوف الدراسیة العادیة کما یدرکها المعلمون فی أربع دول خلیجیة. المجلة التربویة - جامعة الکویت، 11(43)، 31-109.
 
معاجینی, اسامة; هویدی, محمد. (1995). الفروق بین الطلبة المتفوقین والعادیین فی المرحلة الإعدادیة بدولة البحرین على مقیاس تقدیر الخصائص السلوکیة للطلبة المتفوقین. المجلة التربویة-الکویث، 9(35)، 105-142.
 
یخلف, عثمان; خلیفة, بتول. (2012). دافعیة التعلم لدى طلبة جامعة قطر وعلاقتها ببعض المتغیرات. مجلة علم النفس والإنسانیات المعاصر- کلیة الآداب والعلوم- جامعة المنیا، (25)، 184-137.
 
2)                         المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Al-Zubeaidi, A.; Hamdan, A.& Kazem, A. (2015). Behavioural characteristics of outstanding students in grades 5-10 in Oman. Journal of Educational and Psychological Sciences, 16(3), 63- -91.
 
Al-Souror, N.. (2013). The Behavioural characteristics of creative students in the normal classes from the point of view of the teachers in a Jordanian sample. Journal of Educational Sciences, 40(2), 449- -664.
 
Al-Shihab, I.. (2016). The Behavioural characteristic of talented and outstanding students at the King Abdullah II School of Excellence in Arbad. Journal of Education for Educational, Psychological and Social Research, 4 (169), 396-417.
 
Al-Sobhy, I. (2001). The personal and cognitive characteristics of the talented student in the middle school in the Holy Capital.
 
Al-Qurity, A. (2004). Talented and outstanding their characteristics, their honor and their care. The World of Books.
 
Al-M’mary, B. (2008). Talent and excellence. Journal of Educational Development - Ministry of Learning and Education, Oman, 7(44), 20-19.
 
Jhonsn, S. (2011). knowing talented students is a practical evidence. (Ghassan Khudair, rans.), 2014.
 
Hadad, A.& Al-Souror, N. (1999). The behavioural characteristics of the distinguished students a practical study.  Journal of The Educational Research Center - Qatar, 8 (15), 42-77.
 
Hassan, A.d. (2003). Simulators to identify talented and outstanding students a survey of Arab research from 1990 to 2002. Special educational academy Journal, (3), 1-34.
 
Renzoly, L.; Alien S. & Caroline, w. (1976). Assessments of the behavioural qualities of distinguished students. (Clyten, Abdul Rahman Nour al-Din, Trans.) (1990), recovered from https://www.alshref.com/vb/filedata/fetch?id=3409590.
 
Zahlouq, Maha (2001). Outstanding students in the University of Damascus their fact their needs - their problems a Field study.  Damascus University Journal, 17(1), 9-50.
 
Zaid, Kazem& Hmza, Sabah. (2015). The behavioural characteristics of the university's outstanding students and their peers in the Middle Fourat region. Journal of Basic Education for Educational and Human Sciences , (24), 428-446.
 
Tanus, Adel; Rayhani, Soliman& Al-Ziboun, Salim. (2012). Personal characteristics that distinguish talented and normal students. Journal of Educational Sciences, 39(1), 119- -13.
 
Amer, Tareq. (2005). Modern trends to care for the talented and the outstanding, their care, their characteristics, their honor. The Academic Library.
 
Eid, Yousef. (2018). Academic excellence and its relation to the ability to learn and motivation for achievement and the expectations of self-sufficiency among the students of The King Khalid University.  Special educational academy Journal, (25), 1-37.
 
Ghibras, Azmy. (1995). Academic excellence and its relation to certain cognitive and non-cognitive aspects of a sample of university students. Journal of Educational Sciences, 1(4), 193- -240.
 
Ma’agny, Osama. (1997). The most prominent behavioural characteristics of outstanding students in the classrooms from the teachers point of view in four Gulf countries. Educational Journal- Kuwit University,11(43), 31-109.
 
Ma’agny, Osama& Huaida, Mohamed. (1995). Differences between outstanding and casual students in the middle school in the State of bahrain on the values of the Slovak characteristics of the outstanding students.  Educational Journal- Kwuit, 9(35), 105-142.
 
Yakhlif, Osman& Khalifa, Batoul. (2012). The motivation of learning among Qatar University students and its relation to some variables.  Journal of Psychology and Contemporary Humanities - Faculty of Arts and Sciences - University of Minia, (25), 184-137
 
3)                         المراجع الأجنبية:
Centre for Education Statistics and Evaluation. (2019). Revisiting Gifted Education, NSW Department of Education, Retrieved from https://www.cese.nsw.gov.au/publications-filter/ revisiting -gifted-education
 
Griffin, Richard; MacKewn, Angie; Moser, Ernest; Vuren, Van. (2013). learning skills and motivation. Business education & Accreditation,5(1), 53-65.
 
Rogalla, M. (2003). Teacher Nomination: German version of the scales for rating the behavioral characteristics of superior students. Gifted Education International, 18(1), 67-76.
 
Turkey, Jehad. (2018). The Level of Creative Thinking Skills among Gifted and Ordinary Students in Tafila Governorate. Journal of Studies in Education, 8(1), P P 68-80.