جامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101A Proposed Strategy for Improving Job Quality of School Social Specialists in light of Egypt's 2030 Visionاستراتيجية مقترحة لتحسين جودة الحياة الوظيفية للأخصائي الاجتماعي بالمجال المدرسي في ضوء رؤية مصر 2030م22917724610.21608/jsrep.2021.177246ARمصطفى محمد احمدالفقيجامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل، المملکة العربية السعوديةمحمد أبو الحمد سيدأحمدأستاذ بقسم الخدمة الاجتماعية وتنمية المجتمع کلية التربية –
جامعة الأزهر بالقاهرةJournal Article20201002The school field is one of the oldest and most important areas of professional practice of social work, as the profession plays a very important role in supporting the social and societal function of the school, especially in the light of the contemporary social, cultural and technological changes that contributed to developing Egypt’s vision 2030. However, the school social worker faces a number of challenges and obstacles which affect the quality of his life which in turn reflects on his role in achieving the goals of the modern school. Thus, there was a dire need for developing a strategy to improve the quality of the career life of the school social worker in the light of Egypt’s vision 2030. Accordingly, the study aimed at developing a strategic vision to improve the quality of the career life of the school social worker in the light of Egypt’s vision 2030, after determining the quality of the career of the school social worker, through the descriptive method and using the social survey method for a sample of 380 school social workers in the Arab Republic of Egypt. The results were discussed and the proposed strategy was developed to improve the quality of career in the light of Egypt's vision 2030.يعد المجال المدرسي من أقدم وأهم مجالات الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية حيث تضطلع المهنة فيه بدور بالغ الأهمية في دعم الوظيفة الاجتماعية والمجتمعية للمدرسة، خاصة في ضوء التغيرات الاجتماعية والثقافية والتکنولوجية المعاصرة التي ساهمت في وضع رؤية مصر 2030م ، إلا أن الأخصائي الاجتماعي المدرسي يواجه جملة من التحديات والمعوقات لا زالت تؤثر على جودة حياته ومن ثم دوره في تحقيق أهداف المدرسة الحديثة التي تستطيع التعاطي مع تلک التغيرات. من هنا تتضح أهمية وضع استراتيجية لتحسين جودة الحياة الوظيفية للأخصائي الاجتماعي المدرسي في ضوء رؤية مصر 2030م وعليه هدفت الدراسة إلى وضع رؤية استراتجية لتحسين جودة الحياة الوظيفية للأخصائي الاجتماعي المدرسي في ضوء رؤية مصر 2030م ، بعد تحديد مدى جودة الحياة الوظيفية للأخصائي الاجتماعي المدرسي ، من خلال المنهج الوصفي وباستخدام أسلوب المسح الاجتماعي لعينة قوامها 380 مفردة من الأخصائيين الاجتماعيين المدرسيين بجمهورية مصر العربية ، وقد نوقشت النتائج وتم وضع الاستراتيجية المقترحة لتحسين جودة الحياة الوظيفية في ضوء رؤية مصر 2030مhttps://jsrep.journals.ekb.eg/article_177246_b6fc13e49646dd06956642845bfdb627.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101The Effectiveness of a Training Program Based on Mindfulness in Reducing the Symptoms of Borderline Personality Disorder among a Sample of University Studentsفاعلية برنامج تدريبي قائم على اليقظة العقلية في خفض أعراض اضطراب الشخصية الحدية لدى عينة من طلاب الجامعة329717724710.21608/jsrep.2021.177247ARعبد المنعم علي عليعمرکلية التربية بالقاهرة جامعة الأزهرهليل زايد هليلزايدمدرس علم النفس والإحصاء التربوي کلية التربية بالقاهرة -جامعة الأزهرJournal Article20201012This research aimed at reducing the symptoms of borderline personality disorder among a sample of university students through preparing a training program in which mindfulness strategies and skills were employed as one of the dialectical behavior therapy strategies. The research also aimed at investigating the effectiveness of the program in reducing the symptoms of borderline personality disorder among the sample and identifying to what extent the program was effective after the follow-up period. The sample of the research consisted of (22) university students enrolled in the first year, Faculty of Education in Cairo, Al-Azhar University whose age ranged between (18) and (19) years, and were divided into two groups: experimental (11 students) and control (11 students). The researchers prepared and utilized the scale of borderline personality disorder symptoms, and the training program. The results revealed that there were statistically significant differences at (0.01) level between the ranks mean scores of the experimental group students in the pre and post-tests of the scale of borderline personality disorder symptoms. Furthermore, there were statistically significant differences at (0.01) level between the ranks mean scores of the experimental and control groups in the post-test of of the scale of borderline personality disorder symptoms. In addition, there were no statistically significant differences between the ranks mean scores of the experimental group students in the post and follow up-tests of the scale of borderline personality disorder symptoms.<strong>هدف البحث</strong> إلي خفض أعراض اضطراب الشخصية الحدية لدي طلاب الجامعة من خلال إعداد برنامج تدريبي يتم من خلاله توظيف استراتيجيات ومهارات اليقظة العقلية باعتبارها أحد استراتيجيات العلاج السلوکي الجدلي. ثم التحقق من فاعلية البرنامج في خفض أعراض اضطراب الشخصية الحدية لدي عينة الدراسة. ثم التعرف علي مدى استمرارية فاعلية البرنامج بعد فترة المتابعة. وشارک فى الدراسة (22) طالباً من طلاب الفرقة الأولي بکلية التربية جامعة الأزهر بالقاهرة، الذين تتراوح أعمارهم ما بين 18: 19 سنة. تم تقسيمهم إلى مجموعتين مجموعة تجريبية وأخرى ضابطة، بواقع (11) طالباً في کل مجموعة. واستخدمت الدراسة مقياس أعراض الشخصية الحدية إعداد الباحثان، والبرنامج التدريبي إعداد الباحثان. وأشارت نتائج الدراسة إلىوجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطى رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس أعراض الشخصية الحدية فى کل من القياسين القبلى والبعدى لصالح القياس البعدي. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطى رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس أعراض الشخصية الحدية فى القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. کما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس أعراض الشخصية الحدية فى کل من القياسين البعدي والتتبعي.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_177247_0831157cdfcf5744664b1b50001495fb.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101Academic Burnout among University Students during Covid-19 Pandemic in the Light of Psychological Resilience and
Achievement Goals Orientationالاحتراق الأکاديمي لدى طلبة الجامعة خلال جائحة کوفيد-19 في ضوء الصمود النفسي وتوجهات أهداف الإنجاز10017317724810.21608/jsrep.2021.177248ARماجد محمد عثمانعيسىأستاذ علم النفس التعليمي کلية التربية للبنين بأسيوط- جامعة الأزهرJournal Article20201003This research aimed to examine the differences between the hypothetical and realistic means of academic burnout among university students during the Covid-19 pandemic, and to reveal differences in academic burnout in light of the resilience levels (high /low) and achievement goals orientation (orientation towards the goals of mastery, orientation towards performance - approach, orientation towards performance - avoidance) in light of the interaction between resilience levels and achievement goals orientation. Furthermore, the research also aimed at revealing the differences in academic burnout due to the variables of (gender, academic specialization, and academic level). The research sample consisted of (600) male and female students from the second, third and fourth levels enrolled in the Faculties of (Sciences for Boys, Science for Girls, Islamic and Arabic Studies for Boys, Islamic and Arab Studies for Girls) at Al-Azhar University in Cairo during the academic year 2020/2021. The descriptive approach was applied, and the researchers prepared the: <em>Academic Burnout Scale</em>,<em> Psychological Resilience Scale</em>, and <em>Achievement Goals Orientation Scale</em>. Results revealed high level of academic burnout during <em>Covid-19</em> pandemic among the sample of students. There were statistically significant differences in academic burnout among students high /low in resilience in favor of low resilience students, and that there were statistically significant differences in academic burnout in the light of achievement goals orientation, these differences can be attributed to orientation towards performance - avoidance, orientation towards performance - approach, and orientation towards the goals of mastery, respectively. There was no statistically significant effect of the interaction between resilience levels and achievement goals orientation in academic burnout. There were statistically significant differences between males and females only in the dimension of the decreased self and social efficacy - as one of the dimensions of academic burnout - in favor of females. Results indicated that there were differences in (decreased self and social efficacy, poor participation, and the total degree of academic burnout) in favor of the theoretical specialization, while there were no statistically significant differences in academic burnout due to the academic level. هدف البحث إلى التعرف على الفروق بين المتوسط الفرضي والمتوسط الواقعي للاحتراق الأکاديمي لدى طلبة الجامعة خلال جائحة کوفيد-19، والکشف عن الفروق في الاحتراق الأکاديمي في ضوء مستوى الصمود النفسي (مرتفع- منخفض) وتوجهات أهداف الإنجاز (توجه نحو الإتقان، توجه نحو الأداء- إقدام، توجه نحو الأداء- إحجام) وفي ضوء التفاعل بين مستوى الصمود النفسي وتوجهات أهداف الإنجاز، وکذلک الکشف عن الفروق في الاحتراق الأکاديمي وفقًا لمتغيرات (النوع، والتخصص الدراسي، والمستوى الدراسي)، وتکونت العينة من (600) طالبًا وطالبة بالفرق الدراسية الثانية والثالثة والرابعة بکليات (العلوم للبنين، والعلوم للبنات، والدراسات الإسلامية والعربية للبنين، والدراسات الإسلامية والعربية للبنات) بجامعة الأزهر بالقاهرة في العام الجامعي2020/2021، وتم استخدام المنهج الوصفي، وأعد الباحثان مقاييس: الاحتراق الأکاديمي، والصمود النفسي، وتوجهات أهداف الإنجاز، وأظهرت النتائج ارتفاع مستوى الاحتراق الأکاديمي خلال جائحة کوفيد-19 لدى العينة، ووجود فروق دالة إحصائيًا في الاحتراق الأکاديمي بين مرتفعي ومنخفضي الصمود النفسي لصالح منخفضي الصمود النفسي، ووجود فروق دالة إحصائيًا في الاحتراق الأکاديمي في ضوء توجهات أهداف الإنجاز، وتعزى هذه الفروق على الترتيب إلى التوجه نحو الأداء- إحجام، ثم التوجه نحو الأداء-إقدام، ثم التوجه نحو الإتقان، ولم يوجد أثر دال إحصائيًا للتفاعل بين مستوى الصمود النفسي وتوجهات أهداف الإنجاز في الاحتراق الأکاديمي، ووجدت فروق دالة إحصائيًا بين الذکور والإناث في بعد انخفاض الکفاءة الذاتية والاجتماعية-کأحد أبعاد الاحتراق الأکاديمي- لصالح الإناث، کما أشارت النتائج إلى وجود فروق في کل من (انخفاض الکفاءة الذاتية والاجتماعية، وضعف المشارکة، والدرجة الکلية للاحتراق الأکاديمي) لصالح طلبة التخصص النظري، ولم توجد فروق دالة إحصائيًا في الاحتراق الأکاديمي ترجع للمستوى الدراسي.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_177248_ecc7c555fba194e80607a2ca2ba70eff.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101Developing the Egyptian University Students' Critical Thinking in Light of Higher Education Quality Assurance Standards: An Approach to Intellectual Securityتنمية التفکير الناقد لدى طلبة الجامعات المصرية في ضوء معايير جودة التعليم العالي: مدخل للأمن الفکري17623617724910.21608/jsrep.2021.177249ARأحمد محمد عليسليمانعضو المکتب الفني بقطاع التعليم الأزهري –
الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد
عضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلاميةJournal Article20201012Challenges facing intellectual security of Egyptian university students require creative solutions based on education as the basis for a safe and conflict-free future. Such solutions focus on modern education - which is based on learning, and on the learner as the center of the educational process - for rapid and direct transition from dependence on memorization and the ability to retrieve infromation, to the deep understanding, analysis, forward-looking, creativity, problem solving and critical thinking, in order to achieve a qualitative shift in the outputs of educational institutions, and to make learners able to renew and innovate, refute weak arguments, misconceptions. This study aimed also to identify the conceptual framework for critical thinking in contemporary educational and psychological literature in terms of concept, types, components, steps, and importance, and to review the standards of quality of higher education, especially what is related to emphasizing the formation of the critical mind among young Egyptian universities; and to clarify the role of Egyptian universities in developing critical thinking among students to achieve their intellectual security and develop their abilities to confront the views, arguments, and disputes of extremist thinkers. In order to answer the research questions and achieve its goals, the researcher used the analytical method, utlizing a number of sources, documents and literature that suit the nature of the topic, as well as the dependence on the descriptive approach. The study reached a number of results summarized in that the educational system in the Egyptian universities still depends on traditional education in terms of memorization, and needs modern curricula, activities and programs that contribute to forming critical thinking which is reflected on contribution to their intellectual security.تتطلب التحديات التي تواجه الأمن الفکري لدى طلبة الجامعات المصرية حلولا إبداعية، ترتکز على التربية باعتبارها قاعدة الانطلاق نحو المستقبل الآمن، وعلى التعليم الحديث -الذي يرتکز على التعلُّم، وعلى اعتبار المتعلم محور العملية التعليمية- للانتقال من الاعتماد على الحفظ والتلقين والقدرة على الاسترجاع، إلى الفهم العميق والتحليل والاستشراف والإبداع وحل المشکلات والتفکير الناقد؛ بما يحقق نقلة نوعية في مخرجات المؤسسات التعليمية، وجعل المتعلمين قادرين على التجديد والابتکار، وتفنيد الحجج الواهية، وتصحيح الأفکار والمفاهيم الخاطئة. وتستهدف الدراسة التعرف على الإطار المفاهيمي للتفکير الناقد في الأدب التربوي والنفسي المعاصر من حيث مفهومه، وأنواعه، ومکوناته، وخطواته، وأهميته، واستعراض معايير جودة التعليم العالي، لاسيما ما يرتبط بالتأکيد على تکوين العقل الناقد لدى شباب الجامعات المصرية؛ وإيضاح دور الجامعات المصرية في تنمية التفکير الناقد لدى الطلبة؛ لتحقيق أمنهم الفکري وتنمية قدراتهم على مجابهة آراء أصحاب الفکر المتطرف وحججهم، وتفنيدها. ومن أجل الإجابة على أسئلة البحث، وتحقيق أهدافه، استخدم الباحث المنهج التحليلي، معتمدا على عدد من المصادر والوثائق والأدبيات التي تلائم طبيعة الموضوع، کما تم الاعتماد على <span style="text-decoration: underline;">المنهج الوصفي الوثائقي.</span> وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، من أبرزها: أن نظام التعليم في الجامعات المصرية ما يزال يعتمد -في کثير منه- على التعليم التقليدي القائم على الحفظ والتلقين والاستظهار، ويحتاج إلى المناهج والأنشطة والبرامج والمماراسات التي تزخر بها معايير ضمان جودة التعليم العالي، والتي تسهم في تکوين التفکير الناقد لدى الطلبة، وما يترتب على ذلک من الإسهام في تعزيز أمنهم الفکري.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_177249_a803e0b85781b76fcc39fc23e8cfbd31.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101A Proposed Vision for Establishing a Community Partnership Organization for the Development of Education in the Egyptian Governoratesتصور مقترح لإنشاء هيئة للمشارکة المجتمعية في تطوير التعليم في جميع محافظات الدولة المصرية23825017725210.21608/jsrep.2021.177252ARسالم حسن علىهيکلأستاذ أصول التربية المتفرغ
بجامعة الأزهر- کلية التربية بالقاهرةJournal Article20201004The study aimed to identify the characteristics and features of the members of the large community organization to participate in the establishment and development of Egyptian education and improve its quality. The most prominent findings of the study are that the continuous, fruitful, purposeful and serious cooperation stemming from love and enthusiasm to serve the Egyptian nation between businessmen, distinguished education experts, experts and men of the labor market and responsible gentlemen in the different governorates is the right way to achieve success, progress and continuous growth through permanent cooperation between country and society. Such organization will be one entity and everyone has a duty to make that entity in which we live and we love and sanctify, especially if this entity is Egypt. Hence, it is the duty of every Egyptian who lives on Egypt to cooperate with others so that we can rise in Egypt. It was very imperative for the country and society to cooperate through a large organization consisting of businessmen, education experts, labor market experts and officials in the governorates to achieve continuous, serious and purposeful community partnership to achieve the desired goals and advance the Egyptian country to the position it deserves among the countries of the world through a scientific and educational renaissance in all governorates of the Egyptian country.هدفت الدراسة التعرف على صفات وخصائص أعضاء الهيئة الکبري المجتمعية للمشارکة في إنشاء وتطوير التعليم المصري وتحسين جودتة. وأبرز ما وصلت إليه الدراسة من نتائج: أن التعاون الجاد المستمر والمثمر والهادف والنابع من محبة وحماس لخدمة الوطن المصري بين رجال المال والاعمال وخبراء التعليم المميزين وخبراء ورجال سوق العمل والسادة المسئولين بالمحافظات المختلفة هو الطريق السليم الي تحقيق النجاح والتقدم والنمو المستمر من خلال تعاون دائم بين الدولة والمجتمع؛ ففي الاساس والواقع هي کيان واحد وواجب علي الجميع إنجاح ذلک الکيان الذي نحيا فية، ومن ثم فواجب علي کل مصري يعيش علي أرضها التعاون مع غيرة حتي ننهض بمصر والتي بها خزائن الارض؛ فکان حتمي جدا أن تتعاون الدولة والمجتمع من خلال هيئة کبري تتکون من خيرة المصريين من رجال المال والاعمال وخبراء التعليم وخبراء سوق العمل والمسئولين بالمحافظات لتحقيق الشراکة المجتمعية المستمرة والجادة والهادفة لتحقيق الاهداف المأمولة والرقي بالدولة المصرية للمکانة التي تستحقها بين دول العالم من خلال نهضة علمية وتعليمية في جميع محافظات الدولة المصرية.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_177252_9cb432e966a53fa3206b0b15e7759f87.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101The Educational Purposes of the Concept (Repentance) in the Holy Qur’an and the Prophetic Sunnah and Their Applications in Educational Institutions (An Analytical Study)المقاصد التربوية لمفهوم ( التوبة) في القرآن الکريم والسنة النبوية وتطبيقاتها في مؤسسات التعليم (دراسة تحليلية)25230617725610.21608/jsrep.2021.177256ARمنصور محمد ابو العدبعمروکيل منطقة الجيزة الأزهرية وباحث في مجال التربية الإسلاميةJournal Article20201014The study aimed to reveal the educational purposes of the concept of (repentance) in the Holy Quran and the Sunnah of the Prophet and its applications in educational institutions. The study used the descriptive analytical method, as well as the deductive method. The most important results of the study are: repentance has many educational purposes in the Holy Quran and the Sunnah of the Prophet such as the moral, psychological, health, security, economic, and intellectual purposes. The moral purposes of repentance included urging to modify wrong behavior, maintaining obedience and rooting values, and assuring and sticking to the moral values. Meanwhile, the psychological purposes included strengthening the sense of the psychological security, self-esteem and self-fulfillment. On the other hand, the health purposes included getting people back to their natural behaviors, actions and psychological mood, and bringing happiness back after the misery and harm they suffered from due to the sins. The security and protective purposes are the stability, survival and protection of the society from all evil by immediately stopping committing any wrongful act that would harm the individual and society, so that goodness continues growing and the evil keeps on collapsing. The economic purposes of repentance is to invest every minute, effort and work, especially when the heart is full of joy and happiness, the time is blessed, and souls are optimist and having the desire to work fruitfully due to repentance. Moreover, repentance is a way to stop doing all wrong actions especially crimes. The intellectual purposes of repentance are to preserve the integrity of the body, heart and soul, by eliminating the humiliation and bitterness of guilt, so the body strengthens, and the mind is energized. Repentance is considered an ablation of extremist thought, such as terrorism and violence by ceasing it completely. Repentance also protects and saves a lot of souls and cost.هدفت الدراسة إلى الکشف عن المقاصد التربوية لمفهوم( التوبة) في القرآن الکريم والسنة النبوية وتطبيقاتها في مؤسسات التعليم.واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وکذلک الطريقة الاستنباطية ، وأبرز ما توصلت إليه الدراسة من نتائج: أن للتوبة مقاصد تربوية کثيرة في القرآن الکريم والسنة النبوية، من أبرزها:المقاصد الأخلاقية، والنفسية، والصحية، والأمنية، والاقتصادية، والفکرية.من أبرز المقاصد الأخلاقية للتوبة:الدافعية إلى تعديل السلوک الخاطئ، التزود من الطاعات وترسيخ القيم ، المحافظة علي القيم الأخلاقية.ومن أبرز المقاصد النفسية للتوبة:تقوية الإحساس بالأمن النفسي، إعادة الثقة بالنفس وتحقيق الذات ، تقوية الإحساس بالرضا.ومن أبرز المقاصد الصحية للتوبة إعادة الإنسان إلى حالته الطبيعية في تصرفاته وأفعاله ومزاجه النفسي، وإعادة السعادة له تلک التي غابت عنه بعد الأذى والضرر الذي لحقه من جراء المعصية، ومن أبرز المقاصد الأمنية والوقائية استقرار وحفظ ووقاية المجتمع من کل سوء، عن طريق التوقف الفوري عن ارتکاب أي فعل سيئ من شأنه الإضرار بالفرد والمجتمع، ليظل الخير في استمرار والشر في انحسار. ومن أبرز المقاصد الاقتصادية للتوبة استثمار کل لحظة من الوقت والجهد والعمل، وخاصة أن الصدر في رحاب التوبة منشرح، والقلب فرِح، والوقت مبارک، والنفس مقبلة وراغبة في کل جهد مفيد، وعمل مثمر، کما أن التوبة کوسيلة من وسائل الکف والتوقف التام وخاصة عن الجرائم، تحسم الداء قبل استفحاله، وتحقن الدماء وتُؤَمَّن الحياة.ومن أبرز المقاصد الفکرية للتوبة المحافظة على سلامة الجسم والقلب والروح، عن طريق التخلص من مذلة ومرارة الذنب، فيقوي الجسم، وينشط العقل ، ويصفو الفکر، کما تعتبر التوبة اجتثاثا للفکر الضال المتطرف، کالإرهاب والعنف بالتوقف التام عنه، کما توفر التوبة على المجتمع الکثير من نفقات وتبعات المواجهة بالأرواح.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_177256_32447706644d05377410c5feabad61f1.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101Evaluation of Hadith Course at Secondary Stage in the Light of Dialogue and Tolerance Valuesتقويم مقرر الحديث بالمرحلة الثانوية في ضوء قيم الحوار والتسامح30836517883810.21608/jsrep.2021.178838ARمها بنت صالح بن فهيدالفهيدماجستير في مناهج وطرق تدريس العلوم الشرعية، کلية التربية، جامعة القصيم، المملکة العربية السعوديةعبدالرحمن بن محمد بن نصيانالنصيانأستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم الشرعية المشارک في کلية التربية بجامعة القصيم، المملکة العربية السعوديةJournal Article20201020The study aimed at building a list of the necessary values of dialogue and tolerance that the Hadith course at the secondary stage should contain, then analyzing the content of the course, and presenting a proposal for developing the course in the light of the results. The researchers used the descriptive method, which depends on content analysis. The sample of the study was taken from two secondary stage books ‘Hadith 1’ and ‘Hadith 2’ for secondary stage students. Data collection instruments included: a list of dialogue and tolerance values, content-analysis card verified in terms of validity and reliability, and analyzing the two books accordingly. A number of findings have been reached after analyzing the data statistically. One of the most important findings is building a list of 25 values of dialogue and tolerance, 13 for dialogue and 12 for tolerance, necessary for Sharia Sciences secondary stage courses. The study also reflected on uneven and imbalanced inclusion of these values in the two books where values of kindness and flexibility in dialogues came first with percentage of 18.93%, and values of establishing and supporting points of view with proof and argument, and authenticity in quoting came second with percentage of 15.23%. Both books, however, were completely void of the two values of ‘acceptance of constructive criticism,’ and ‘avoidance of generalizations when making judgments.’ In addition, values of dialogue and tolerance were more implicitly included in ‘Hadith 1’, while in ‘Hadith 2’ they are more explicitly stated. Upon findings, a number of recommendations were made, including enhancing teacher-student and student-student dialogue through activities, and associating values of dialogue and tolerance to real life. Other recommendations included training Sharia teachers on the proper methods of dialogue, specifically the ones followed by prophet Mohamed (PBUH) and his approach to tolerance. The study also suggested a proposed plan for developing Sharia courses in the light of dialogue and tolerance valuesهدف البحث إلى بناء قائمة بقيم الحوار والتسامح والتي يلزم توافرها في مقرر الحديث اللازمة لطلاب المرحلة الثانوية، ومن ثم الکشف عن مدى توافرها في مقررات الحديث للمرحلة الثانوية نظام مقررات، وتقديم تصور مقترح لتطوير المقرر في ضوء نتائج البحث. ومن أجل تحقيق أهداف البحث قام الباحثان باستخدام المنهج الوصفي الذي يعتمد على تحليل المحتوى، وتکونت عينة البحث من کتابي (حديث 1) و (حديث2) المقررين على طلاب المرحلة الثانوية نظام مقررات. ولجمع البيانات اللازمة قام الباحثان بإعداد أدوات البحث المکونة من: قائمة بقيم الحوار والتسامح اللازمة لطلاب المرحلة الثانوية، وبطاقة لتحليل المحتوى، تم التأکد من صدقها وثباتها، وتحليل الکتابين في ضوئها. وبعد الانتهاء من جمع البيانات وتحليلها إحصائياً تم التوصل إلى عدد من النتائج، ومن أهم النتائج التي تم التوصل إليها: بناء قائمة بقيم الحوار والتسامح اللازم توافرها في مقررات العلوم الشرعية للمرحلة الثانوية، حيث بلغ عددها (25) قيمة فرعية موزعة على فئتين رئيستين وهما: (قيم الحوار، وقيم التسامح) وتفرع منهما (13) قيمة للحوار، و(12) قيمة للتسامح. کما بينت نتائج البحث أن هناک تفاوت وعدم توازن في نسبة تضمين الکتب لقيم الحوار والتسامح، حيث توفرت قيمة الرفق واللين بالتحاور مع الآخر في الترتيب الأول في مقرر الحديث للمرحلة الثانوية بنسبة توافر 18.93%، وتليها قيمتان: قيمة بيان وجهة النظر بالحجة والبرهان وقيمة الأمانة في طرح الأفکار ونقلها في الترتيب الثاني من حيث نسبة التوافر في مقرر الحديث للمرحلة الثانوية بنسبة توافر بلغت 15.23%، وخلا المقرران تماماً من قيمتي (تقبل النقد البناء) وقيمة (تجنب التعميم عند إصدار الحکم)، وتوفرت قيم الحوار والتسامح الضمنية في مقرر (حديث1) بنسب أعلى من القيم الصريحة. وعلى النقيض من ذلک توفرت قيم الحوار والتسامح الصريحة بنسب أعلى من القيم الضمنية، وفي ضوء نتائج البحث قدم الباحثان عدداً من التوصيات والمقترحات، ومن أهمها رفع مستوى الحوار بين المعلم والطالب، وبين الطلاب مع بعضهم من خلال الأنشطة، وربط القيم بواقع الطلاب، وتدريب معلمي العلوم الشرعية على أساليب الحوار وخاصة التي اتبعها الرسول ﷺ ، ومنهجه ﷺ في التسامح، وکيفية تفعيل ذلک في مقررات العلوم الشرعية، کما قدم البحث تصوراً مقترحاً لتطوير المقررات في ضوء قيم الحوار والتسامح.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_178838_8cd12cdc3ac17794edaf5b7c02d10e8c.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101The Effectiveness of the Life Model in Dealing with the Social Stresses Resulted from Family Breakdownفعالية نموذج الحياة في التعامل مع الضغوط الاجتماعية المرتبطة بالتصدع الأسرى36839917884010.21608/jsrep.2021.178840ARمحمد عبد الحميد محمداحمدالمدرس المساعد تخصــص خدمة الفرد، قسم الخدمة الاجتماعية وتنمية المجتمع، کليــــــة التـربيـــــــة بالقاهرة، جامعــة الأزهــرشعبان عبد الصادقعزامأستاذ خدمة الفرد
ووکيل المعهد العالى للخدمة الاجتماعية بکفر الشيخهانى جعفر محمدنورمدرس بقسم الخدمة الاجتماعية
وتنمية المجتمع بکلية التربية - جامعة الأزهر- بالقاهرةJournal Article20200907The current research aims to identify the effectiveness of a professional intervention program within the frame of the life model in social casework in alleviating the severity of social stresses, which were represented in the following dimensions (stresses associated with the son’s social relationship with others – school stresses – psychological stresses – physical stresses – stresses associated with residing in the institution) for the children of broken families. The quasi-experimental approach was used with two groups, one is experimental group and the other is control group using the pre- and post- experiment on the experimental group, and exposing them to the professional intervention program without the control group. The research was applied on a sample of children of divorce-broken families residing in Resalah Charity Organization, Atfal Ad-EIHaya (children capable of living) activity in Wadi Hof, consisting of 20 individuals. They were divided into two groups, one is experimental group consisting of 10 individuals and the other is control group consisting of 10 individuals. The research relied on some tools represented in (social stress scale – professional interviews – records and documents – statistical methods and treatments). The results of research concluded that the life model is effective in alleviating the social stress in its dimensions among the children of broken families.هدف البحث الحالي إلى تحديد فعالية برنامج للتدخل المهنى في إطار نموذج الحياة في خدمة الفرد للتخفيف من حدة الضغوط الاجتماعية والتي تمثلت في الأبعاد التالية (الضغوط المرتبطة بعلاقة الابن الاجتماعية بالآخرين-الضغوط المدرسية-الضغوط النفس-جسدية-الضغوط المرتبطة بالإقامة في المؤسسة) لأبناء الأسر المتصدعة. وتم استخدام المنهج شبة التجريبي باستخدام مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة باستخدام التجربة القبلية البعدية على المجموعة التجريبية وتعرضهم لبرنامج التدخل المهنى دون الضابطة، وطبق البحث على عينة من أبناء الأسر المتصدعة بالطلاق من المقيمين بمؤسسة رسالة نشاط "أطفال قد الحياة" بوادى حوف قوامها (20) مفردة تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية قوامها (10) مفردة والأخرى ضابطة قوامها (10) مفردة، واعتمد البحث على بعض الأدوات متمثلة في (مقياس الضغوط الاجتماعية – المقابلات المهنية – السجلات والمستندات – الأساليب والمعالجات الإحصائية )، وتوصلت نتائج البحث إلى فاعلية نموذج الحياة في التخفيف من الضغوط الاجتماعية بأبعادها لدى أبناء الأسر المتصدعة.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_178840_4cf43cee8e7a0c5799ea618d4b8b079a.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101The Effectiveness of Differentiated Teaching Strategy in Developing Grammatical Control skills in Oral Expressions among First- Year AlAzhar Preparatory Students.فاعلية استراتيجية التعليم المتمايز في تنمية مهارات الضبط النحوي في التعبير الشفهي لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي الأزهري40243917885510.21608/jsrep.2021.178855ARسامح رجب جلولمسعودمحمد عبد الوهاب محمدعبد اللهأستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد کلية التربية –
جامعة الأزهرفتحي إبراهيمأبو شعيشعمدرس مناهج وطرق تدريس اللغة العربية
کلية التربية بالقاهرة – جامعة الأزهرJournal Article20201013 The study aims at investigating the effectiveness of differentiated Teaching strategy in developing oral grammatical control skills among a sample of first- year AlAzhar preparatory students. The study was conducted on a sample of (60) students in the first year preparatory stage in Minit El Heit preparatory institute and Itsa preparatory institute from Azhar Fayoum Zone. The sample was chosen randomly and was divided into two groups. The first group (the experimental group) was from Minit Elheit preparatory Institute and it consisted of (30) students and The second group( the control group) was from Itsa Preparatory Institute and it consisted of (30) students. To achieve the aims of the study, the researcher has deigned his study tools; a list of oral grammatical control skills appropriate to Azhar first year preparatory students, a performance test to measure the oral grammatical control skills, a graduated appreciation scale, a questionnaire to recognize the teaching patterns favourable by students. The researcher has also prepared experimental remedial materials such as the student book which was designed according to the differentiated teaching, a teacher's guide for teaching according to the differentiated teaching. The results showed the effectiveness of differentiated teaching in developing the oral grammatical control skills. هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية استراتيجية التعليم المتمايز في تنمية مهارات الضبط النحوي في التعبير الشفهي لدى عينة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي الأزهري، وتم إجراء البحث على عينة مکونة من (60) تلميذًا من تلاميذ الصف الأول الإعدادي بمعهد منية الحيط الإعدادي الأزهري، ومعهد إطسا الإعدادي الأزهري، بمنطقة الفيوم الأزهرية، حيث مثلت مجموعة معهد منية الحيط - وعددها (30) طالبًا -المجموعةَ التجريبية، بينما مثلت مجموعة معهد إطسا - وعددها (30) طالبًا -المجموعةَ الضابطة، ولتحقيق أهداف البحث قام الباحث بإعداد أدوات البحث التي تمثلت في قائمة مهارات الضبط النحوي في التعبير الشفهي المناسبة لتلاميذ الصف الأول الإعدادي الأزهري، واختبار أدائي لقياس مهارات الضبط النحوي في التعبير الشفهي، ومقياس تقدير متدرج، واستبانة للتعرف على أنماط التعلم المفضلة للتلاميذ، کما أعد الباحث مواد المعالجة التجريبية التي تمثلت في کتاب التلميذ الذي تم إعداده وفقًا للتعليم المتمايز، ودليلاً للمعلم للتدريس وفقًا للتعليم المتمايز، وقد أظهرت نتائج البحث فاعلية التعليم المتمايز في تنمية مهارات الضبط النحوي في التعبير الشفهي.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_178855_0a8c66aca7bf935329200678e9a636b1.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101Types of Hate Speech on Social Media in Jordanian Society from the Viewpoint of Employees of the Unti CyberCrime Unitأشکال خطاب الکراهية على مواقع التواصل الاجتماعي في المجتمع الأردني من وجهة نظر العاملين في وحدة مکافحة الجرائم الإلکترونية44249017885710.21608/jsrep.2021.178857ARمرو رياض عليابوظريسطالبة دکتوراه، تخصص علم الجريمة، قسم علم الاجتماع، کلية العلوم الاجتماعية، جامعة مؤتة، الأردنمراد عبداللهالمواجدةأستاذ مشارک- قسم علم الاجتماع-
کلية العلوم الاجتماعيةJournal Article20200921 The study aimed to identify the types of hate speech on social media in Jordanian society from the viewpoint of employees of the Cybercrime Unit. Using the descriptive method, social survey. To achieve the aims of study, an opinion poll was designed to cover the entire study population of (35) workers in the Cyber Crime Unit. For data analysis, iterations, means, standard deviations and chi-square were used. The results of study showed that there is no significant relationship at the significance level (α> 0.05) between the use of social media and spreading hate speech due to the demographic variables (gender, age group, educational level) of users of social media. And the posts contain incitement based on racism and on the basis of race, religion or gender are among the most common types of hate speech on social media. The study showed that social upbringing based on nervousness and discrimination is one of the most important factors contributing to strengthening a person's concepts of hate, which prompts him to spread hate speech on social media. The results showed that the social networking site (Facebook) has occupied the first place in the social networking sites through which hate speech is spread in the Hashemite Kingdom of Jordan.هدفت الدراسة إلى معرفة أشکال خطاب الکراهية على مواقع التواصل الاجتماعي في المجتمع الأردني من وجهة نظر العاملين في وحدة مکافحة الجرائم الإلکترونية. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الدراسة المنهج الوصفي باستخدام أسلوب المسح الاجتماعي، وتم تصميم استبيان وتوزيعه على مجتمع الدراسة بأکمله والبالغ حجمه (35) عاملاً في وحدة مکافحة الجرائم الإلکترونية، ولتحليل البيانات تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ومربع کاي. ومن أهم ما توصلت إليه نتائج الدراسة أنه لا يوجد علاقة ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05>α) بين استخدام مواقع التواصل الاجتماعي وبث خطاب الکراهية تُعزى للمتغيرات الديموغرافية (الجنس، الفئة العمرية، المؤهل العلمي) من قِبل مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي. وأن المنشورات التي تحوي تحريضاً قائماً على العنصرية وعلى أساس العرق أو الدين أو الجنس هي من أبرز أشکال خطاب الکراهية على مواقع التواصل الاجتماعي. کما توصلت الدراسة إلى أن التنشئة الاجتماعية للفرد المبنية على العصبية والتمييز من أهم العوامل المساهمة في تعزيز مفاهيم الکراهية لديه، الأمر الذي يحثه على بث خطابات الکراهية على مواقع التواصل الاجتماعي. بينت النتائج أن موقع التواصل الاجتماعي فيسبوک (Facebook) قد احتل المرتبة الأولى اعتباره أکثر مواقع التواصل الاجتماعي التي ينتشر عليها خطاب الکراهية في المملکة الأردنية الهاشمية. وقد أوصت الدراسة بضرورة تکثيف جهود المؤسسات التربوية والتعليمية لتطوير مناهج التعليم، بحيث تتضمن مواضيع تغرس بالطلاب قبول الآخر ونبذ التمييز والکراهية. وتغليظ العقوبات بحق من يبث خطاب الکراهية على مواقع التواصل الاجتماعي لتحقيق کل من الردع العام والخاص.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_178857_533e5d2c40fae458f51ee0eeac4d3f27.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101Using the Planned Change Model in Developing Care Service in Psychiatry Institutionsاستخدام نموذج التغيير المخطط فى تحسين خدمات الرعاية بمؤسسات الصحة النفسية49251917910610.21608/jsrep.2021.179106ARإيمان إبراهيم أحمدالجندىکلية التربية جامعة الأزهرزکنية عبدالقادرخليلأستاذ ورئيس قسم المجالات کلية الخدمة الإجتماعية_ جامعة حلوانإبراهيم عبدالمحسنحجاجأستاذ مساعد قسم الخدمة الإجتماعية کلية التربية – جامعة الأزهرJournal Article20200921The objectives of study are defined as follows: 1- What is the effect of using The Planned Change Model (PCM) on improving care services in mental health institutions? The previous question emerges the following questions: A- What is the effect of using The Planned Change Model (PCM) on increasing the efficiency of social care services provided in mental health institutions? B - What is the effect of using The Planned Change Model (PCM) on increasing the effectiveness of social care services provided in mental health institutions? The results of the study: The results of the study proved the following: 1 - The validity of the first sub-hypothesis that "it is expected that the use of The Planned Change Model (PCM) will increase the efficiency of social care services provided in mental health institutions." 2- The validity of the second sub-hypothesis that "it is expected that the use of The Planned Change Model (PCM) will increase the effectiveness of social care services provided in mental health institutions." From the above, it becomes clear that all the sub-hypotheses of the study are correct. Based on this, the main hypothesis of the study is confirmed, which says, "It is expected that the use of The Planned Change Model (PCM) will lead to the improvement of care services in mental health institutions."هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على ما تأثير استخدام نموذج التغيير المخطط فى تحسين خدمات الرعاية بمؤسسات الصحة النفسية ؟ وينبثق من هذا التساؤل التساؤلات التالية : ما تأثير استخدام نموذج التغيير المخطط فى زيادة کفاءة خدمات الرعاية الإجتماعية المقدمة بمؤسسات الصحة النفسية ؟ و ما تأثير استخدام نموذج التغيير المخطط فى زيادة فعالية خدمات الرعاية الإجتماعية المقدمة بمؤسسات الصحة النفسية ؟ ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بتصميم مقياس تکون من (97) فقرة اشتملت على مؤشرات کفاءة الخدمات المقدمة وفعالية الخدمات المقدمة وتم توزيعهم على أفراد العينة المکونة من (60) من فريق العمل والمرضى النفسيين وبعد إجراء المعالجات الإحصائية أظهرت النتائج التالية : 1-صحة الفرض الفرعى الأول القائل " أنه من المتوقع أن يؤدى استخدام نموذج التغيير المخطط إلى زيادة کفاءة خدمات الرعاية الإجتماعية المقدمة بمؤسسات الصحة النفسية" . 2-صحة الفرض الفرعى الثانى القائل " أنه من المتوقع أن يؤدى استخدام نموذج التغيير المخطط إلى زيادة فعالية خدمات الرعاية الإجتماعية المقدمة بمؤسسات الصحة النفسية". ومما سبق يتضح صحة جميع الفروض الفرعية للدراسة وبناءً عليه يتأکد صحة الفرض الرئيسى للدراسة القائل " أنه من المتوقع أن يؤدى استخدام نموذج التغيير المخطط إلى تحسين خدمات الرعاية بمؤسسات الصحة النفسية " .https://jsrep.journals.ekb.eg/article_179106_e8b30280498e39f372cf5973754dda87.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101Psychological Stress Associated with The Spread of The Corona Epidemic and Its Relationship to The Motivation for Distance Learning Among Shaqra University Studentsالضغوط النفسية المصاحبة لانتشار وباء کورونا وعلاقتها بالدافعية للتعلم عن بعد لدى طلاب جامعة شقراء.52157317910710.21608/jsrep.2021.179107ARمحمد بن فهد فارعالدلبحيقسم التربية الخاصة، کلية التربية، جامعة شقراء، المملکة العربية السعودية.Journal Article20201006The study aimed to address the psychological stress associated with the spread of the Corona epidemic and its relationship to the motivation for distance learning among ShaqraUniversity students. The research tools were the distance learning motivation scale and the psychological stress scale, and the research sample consisted of 240 students from ShaqraUniversity, and the research reached the following results: The level of motivation towards distance learning among ShaqraUniversity students ranges between medium and high. There is an average level of psychological stress among ShaqraUniversity students. There are no differences in the motivation for distance learning among ShaqraUniversity students due to the type of college (scientific-administrative). There are no differences in motivation for distance learning among ShaqraUniversity students due to their academic level (first through eighth). There are differences in psychological stress among ShaqraUniversity students due to the type of college (scientific-administrative). There are no differences in psychological stress among university students. Shaqra is attributed to the academic level (first-eighth). There is a correlation between motivation for distance learning and psychological stress among ShaqraUniversity students. The distance learning motivation among ShaqraUniversity students can be predicted through the dimensions of psychological stress<strong>.</strong>هدفت الدراسة تناول الضغوط النفسية المصاحبة لانتشار وباء کورونا وعلاقتها بالدافعية للتعلم عن بعد لدى طلاب جامعة شقراء، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي (الارتباطي – المقارن)، وتمثلت أدوات البحث في: مقياس دافعية التعلم عن بعد، ومقياس الضغوط النفسية، وتکونت عينة البحث من (240) طالباً من طلاب جامعة شقراء، وتوصل البحث إلى النتائج التالية: يتراوح مستوى الدافعية نحو التعلم عن بعد لدى طلاب جامعة شقراء ما بين متوسط ومرتفع، يوجد مستوى متوسط من الضغوط النفسية عند طلاب جامعة شقراء، لا توجد فروق في الدافعية للتعلم عن بعد لدى طلاب جامعة شقراء تعزى إلى نوع الکلية (علمية – إدارية)، لا توجد فروق في الدافعية للتعلم عن بعد لدى طلاب جامعة شقراء تعزى إلى المستوى الدراسي (الأول- الثامن)، توجد فروق في الضغوط النفسية لدى طلاب جامعة شقراء تعزى إلى نوع الکلية (علمية – إدارية)، لا توجد فروق في الضغوط النفسية لدى طلاب جامعة شقراء تعزى إلى المستوى الدراسي (الأول- الثامن)، توجد علاقة ارتباطية بين الدافعية للتعلم عن بعد والضغوط النفسية لدى طلاب جامعة شقراء، يمکن التنبؤ بالدافعية للتعلم عن بعد لدى طلاب جامعة شقراء من خلال أبعاد الضغوط النفسية.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_179107_8e97b7fde2e12cc64d94559f0f0045f3.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101A Proposal for Developing Performance of Faculties of Education Staff in Egyptian universities Based on Governance Approachتصور مقترح لتطوير أداء أعضاء هيئة التدريس بکليات التربية بالجامعات المصرية في ضوء مدخل الحوکمة . A Proposal for Developing Performance of Faculties of Education Staff in Egyptian universities Based on Governance Approach57560717910810.21608/jsrep.2021.179108ARمحمد سعيد محمدأبو العزالمدرس المساعد بقسم الإدارة والتخطيط والدراسات المقارنة کلية التربية بالدقهلية ـــ جامعة الأزهرحشمت عبد الحکم محمدينفراجأستاذ الإدارة والتخطيط والدراسات المقارنة والعميد السابق لکلية التربية بنين بالقاهرة جامعة الأزهرمحمد عباس محمدعبد الرحيمأستاذ مساعد الإدارة والتخطيط والدراسات المقارنة بکلية التربية بالدقهلية جامعة الأزهرJournal Article20200615هدفت الدراسة التعرف على واقع أداء أعضاء هيئة التدريس بکليات التربية بالجامعات المصرية في ضوء مدخل الحوکمة من وجهة نظرهم, ووضع تصور مقترح لتطوير أدائهم في ضوء مدخل الحوکمة, واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي, والاستبانة کأداة لجمع البيانات, طُبقت على (408) عضوًا من أعضاء هيئة التدريس بکليات التربية بجامعات (الأزهر, عين شمس, المنوفية, بنها, أسيوط, أسوان), وکشفت نتائج الدراسة عن توافر بُعد العدالة التنظيمية بدرجة (متوسطة) في المرتبة الأولى وبمتوسط موزون (2.07), تبعه بُعد الحرية الأکاديمية في المرتبة الثانية وبدرجة (ضعيفة) بمتوسط موزون (1.66), کما توصلت الدراسة إلى وجود معوقات تحد من تطبيق الحوکمة بالجامعات منها: قلة توافر الضمانات الکافية للحرية الأکاديمية بالجامعات, وتعدد أهداف الجامعة وتشابکها, وغياب التشريعات المساعدة على تطبيق الحوکمة, وفي ضوء الدراسة النظرية والميدانية تم وضع تصور مقترح لتطوير أداء أعضاء هيئة التدريس بکليات التربية بالجامعات المصرية في ضوء مدخل الحوکمة.<br /> The study aimed to identify the reality of the performance of faculty members in colleges of education in Egyptian universities in light of the approach to governance from their point of view, and to develop a proposed vision for developing their performance in light of the approach to governance. The study used the descriptive approach and the questionnaire as a tool for data collection. Teaching in the Faculties of Education in the universities (Al-Azhar, Ain Shams, Menoufia, Benha, Assiut, Aswan), and The results of the study revealed the availability of the organizational justice dimension with a degree (medium) in the first place with a weighted average (2.07), followed by the dimension of academic freedom in the second place and with a (weak) degree with a weighted average (1.66). The study also found that there are obstacles that limit the application of governance in universities, including: And the multiplicity of the university’s goals and their intertwining, and the absence of legislation to assist in the application of governance, and in light of theoretical and field study, a proposed vision was developed to develop the performance of faculty members in the Faculties of Education in Egyptian universities in light of the approach to governance.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_179108_da8bc32cfedb6468690948487103e2cf.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101The Effectiveness of Kahoot on Technical Vocabulary Learning and Motivation of Engineering StudentsThe Effectiveness of Kahoot on Technical Vocabulary Learning and Motivation of Engineering Students60963324620710.21608/jsrep.2021.246207ARشيماء صلاح الدينعفيفيقسم المناهج وطرق التدريس ، کلية الدراسات العليا للتربية ، جامعة القاهرةإيمان محمد فتحيعبد اللطيفقسم المناهج وطرق التدريس ، کلية الدراسات العليا للتربية ، جامعة القاهرةJournal Article20220626The main purpose of this research is to investigate the effectiveness of on-line game Kahoot on technical vocabulary learning and motivation among preparatory year engineering students. To achieve the purpose of the study, a pre- post-test was constructed to measure students' level in technical vocabulary learning and a questionnaire to measure the students’ motivation towards learning technical vocabulary. The participants of the study, totaling 60 divided into two groups (experimental and control), were selected from AL Salam Higher Institute for Engineering and Technology during the second semester of the academic year 2019/2020. Both the control group and experimental group received their lectures online. In addition, the experimental group used the on –line game Kahoot to do extra quizzes on technical vocabulary. Independent T. test was used to analyze the results of the study. The findings of the study indicated that there were statistically significant differences in the post- test and post questionnaire between the control and the experimental groups in favor of the experimental group. In addition, there were statistically significant differences between the results of the pre- and post-test and questionnaire of the experimental group in favor of posttest and questionnaire. These findings revealed that the on-line game Kahoot had a positive effectiveness on the students’ technical vocabulary learning and their motivation towards learning technical vocabulary. <br />
The main purpose of this research is to investigate the effectiveness of on-line game Kahoot on technical vocabulary learning and motivation among preparatory year engineering students. To achieve the purpose of the study, a pre- post-test was constructed to measure students' level in technical vocabulary learning and a questionnaire to measure the students’ motivation towards learning technical vocabulary. The participants of the study, totaling 60 divided into two groups (experimental and control), were selected from AL Salam Higher Institute for Engineering and Technology during the second semester of the academic year 2019/2020. Both the control group and experimental group received their lectures online. In addition, the experimental group used the on –line game Kahoot to do extra quizzes on technical vocabulary. Independent T. test was used to analyze the results of the study. The findings of the study indicated that there were statistically significant differences in the post- test and post questionnaire between the control and the experimental groups in favor of the experimental group. In addition, there were statistically significant differences between the results of the pre- and post-test and questionnaire of the experimental group in favor of posttest and questionnaire. These findings revealed that the on-line game Kahoot had a positive effectiveness on the students’ technical vocabulary learning and their motivation towards learning technical vocabulary. <br />
https://jsrep.journals.ekb.eg/article_246207_084ef8125bc5b3321bdb6b3afbb9bbf7.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X4018920210101From an Educational Perspective: Leadership "Influences and Effects"القيادة "تأثير وأثر"63563817918110.21608/jsrep.2021.179181ARأحمد عبد الفتاح حمديالهنداويکلية التربية بنين بالقاهرة – جامعة الأزهرJournal Article20201004 <br /> <br />
<br /> <br />
https://jsrep.journals.ekb.eg/article_179181_5f8517b16ba5fdebbeccda3bb9079e4f.pdf