جامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701بروفيلات ما وراء المعرفة لدى معلمي التعليم العام وعلاقتها بالإبداع التدريسي. Metacognition Profiles among General Education Teachers and its Relation to Teaching Creativity23610990110.21608/jsrep.2020.109901ARعادل عبد المعطيالأبيضأستاذ مساعد بقسم علم النفس التعليمي، کلية التربية ،
جامعة الأزهرJournal Article20200429هدفت الدراسة الکشف عن بروفيلات ما وراء المعرفة لدى معلمي التعليم العام، والکشف عن العلاقة الإرتباطية بين ما وراء المعرفة وأبعادها والابداع التدريسي، والکشف عن القدرة التنبؤية لأبعاد ما وراء المعرفة بالإبداع التدريسي، وتکونت العينة من (200) من معلمي التعليم العام بمدينة عرعر بالمملکة العربية السعودية. واستخدم الباحث مقياس الوعي بما وراء المعرفة للمعلمين، ومقياس الإبداع التدريسي، وتوصلت الدراسة إلى أن بروفيلات ماوراء المعرفة تمثلت في تصدر بعد (المعرفة التصريحية) في المرتبة الأولى، ثم بعد (المراقبة الذاتية ) في المرتبة الثانية، ثم بعد (المعرفة الإجرائية) في المرتبة الثالثة، بينما جاء بعدي(التخطيط، والمعرفة الشرطية) في المرتبة الرابعة، وجاء بعد (التقييم الذاتي) في المرتبة الخامسة، وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية بين ما وراء المعرفة بأبعادها والإبداع التدريسي، وأن أکثر أبعاد ما وراء المعرفة تنبؤاً بالإبداع التدريسي بعدي (المعرفة التصريحية، والمراقبة الذاتية).<br /> <strong>The study aimed to reveal the profiles of metacognition among general education teachers, the correlation between metacognition, its dimensions and creativity in teaching and the predictive ability of metacognitive components of teaching creativity. The study sample consisted of 200 general education teachers of Arar city, Kingdom of Saudi Arabia. The researcher used Metacognitive Awareness Inventory for Teachers (MAIT) and Creative Teaching Scale. The study concluded that the metacognitive profiles were represented in the arrangements of dimensions: declarative knowledge was first; self-monitoring was second; procedural knowledge were third; planning and conditional knowledge dimension were fourth and self-evaluation was the fifth. The study also found a correlation between metacognition dimensions and creative teaching, and that the most predictive metacognition dimensions of creative teaching were declarative knowledge and self-monitoring</strong><strong>.</strong>https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109901_d338edcf0e8f009f2180afd7f7dfb564.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701فاعلية برنامج مسرحي قائم على التفاعل الاجتماعي لتنمية المسؤولية الشخصية لدى طفل الروضة The Effectiveness of a Theater Program based on Social Interaction to Develop the Personal Responsibility of the Kindergarten Child389510990210.21608/jsrep.2020.109902ARسمر عبد العليمالدسوقىکلية التربية للطفولة المبکرة جامعة القاهرةJournal Article20200417هدف البحث إلى فاعلية برنامج مسرحي قائم على التفاعل الاجتماعي لتنمية المسؤولية الشخصية لدى طفل الروضة، وتناولت الباحثة الاطار النظري والدراسات سابقة عن الأنشطة المسرحية لطفل الروضة، والتفاعل الاجتماعي لدى أطفال الروضة، ودور الانشطة المسرحية في تنمية المسؤولية الشخصية لدى طفل الروضة ،وبلغ عدد أطفال عينة البحث إلى (30 طفلاً) للمجموعة التجريبية (16 ذکور) و (14 اناث) و(30) طفلاً للمجموعة الضابطة (16ذکور) و(14) اناث، من الملتحقين بالمستوى الثاني بالروضة. وأعدت الباحثة أدوات البحث وتتمثل في بطاقة ملاحظة حول أبعاد التفاعل الاجتماعي والمسؤولية الشخصية لدى طفل الروضة، ومقياس التفاعل الاجتماعي المصور لطفل الروضة، ومقياس المسؤولية الشخصية المصور لدى أطفال الروضة، وأعدت الباحثة برنامج مسرحي قائم على التفاعل الاجتماعي لتنمية المسؤولية الشخصية لدى طفل الروضة، واستخدمت الباحثة المنهج التجريبي (Experimental Method) لمناسبته لطبيعة هذا البحث، وذلک باستخدام التصميم التجريبي لمجموعتين متکافئتين (تجريبية وضابطة) والمجموعة التجريبية هي التي تخضع لتأثير البرنامج المسرحي وهو المتغير التجريبي (المستقل) قائم على التفاعل الاجتماعي (کمتغير وسيط) ومعرفة أثره على تنمية المسؤولية الشخصية (کمتغير تابع) وقامت الباحثة باستخدام القياسات القبلية والبعدية والتتبعية لکل من المجموعتين التجريبية والضابطة على متغيرات البحث للتحقق من صحة الفروض وفاعلية البرنامج. وتوصلت الباحثة الى النتائج الاتية: توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على مقياس التفاعل الاجتماعي ومقياس المسؤولية الشخصية المصور لصالح القياس البعدي. توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الأطفال بالنسبة للمجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على مقياس التفاعل الاجتماعي بأبعاده ومقياس المسؤولية الشخصية المصور بأبعاده بعد تطبيق البرنامج لصالح المجموعة التجريبية.<br /> <strong>The research aimerd at exploring the effectiveness of a theatrical program based on social interaction to develop personal responsibility for the kindergarten child, and the researcher discussed the theoretical framework and previous studies on the theatrical activities of the kindergarten child, the social interaction of kindergarten children and the role of theatrical activities in developing the personal responsibility of the kindergarten child. The number of sample children (30 children) of the experimental group (16 males) and (14 females) and (30) children of the control group (16 males) and (14) females, who are enrolled in the second level in kindergarten. The researcher prepared the research tools, which are a note card about the dimensions of social interaction and personal responsibility of the kindergarten child, the scale of the social interaction depicted for the kindergarten child, and the scale of the personal responsibility illustrated for the kindergarten children. Furthermore, the researcher prepared a theater program based on social interaction to develop the personal responsibility of the kindergarten child. The researcher used the experimental method as it is appropriate to the nature of this research, using the experimental design of two equal groups (experimental and control) and the experimental group is subject to the influence of the theatrical program, which is the experimental (independent) variable based on social interaction (as an intermediate variable) and knowledge of its impact on the development of personal responsibility (dependent variable). The researcher used the pre-test, dimensional and consecutive measurements for each of the experimental groups and control the search variables to verify the assumptions and the effectiveness of the program. The researcher reached the following results: there are statistically significant differences between the mean scores of children of the experimental group in the pre and post measurement on the social interaction scale and the personal responsibility scale illustrated in favor of the post measurement; there are statistically significant differences between the means of children's scores with respect to the experimental group and the control group on the scale of social interaction with its dimensions and the scale of personal responsibility illustrated with its dimensions after applying the program in favor of the experimental group.</strong>https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109902_ca03a153df4731cd634e76ce257b5227.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701فعالية برنامج تدريبي کمبيوتري في تحسين الذاکرة العاملة وخفض حدة التلعثم لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية البسيطة. The Effectiveness of a Training Program in Enhancing Working Memory and its Impact on Stuttering among Children with Mild intellectual Disability9814110990310.21608/jsrep.2020.109903ARأسامة عادل محمودالنبراوىدکتوراه في التربية الخاصةسماح مصطفي الامين عليجبرجامعة بني سويف - کلية التربيةJournal Article20200429هدف البحث إلى التعرف على فعالية البرنامج التدريبى في تنمية الذاکرة العاملة وخفض التلعثم لدى الأطفال ذوى الإعاقة الفکرية البسيطة، وتکونت العينة من (20) طفلا تراوحت أعمارهم ما بين (9 – 12) عاما، بمتوسط عمرى قدره (10.62)، وانحراف معيارى (0.69)، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين الأولى تجريبية، والثانية ضابطة، قوام کل منهما (10) أطفال، واشتملت أدوات البحث على مقياس الذکاء لـ ستانفورد – بينية (الصورة الخامسة) تقنين: محمود أبو النيل (2011)، مقياسي الذاکرة العاملة وشدة التلعثم من إعداد الباحثين، والبرنامج التدريبي، وأسفرت عن وجود تحسن دال لدى المجموعة التجريبية فى الذاکرة العاملة وخفض التلعثم.<br /> <strong>The aim of the present research was to identify the effectiveness of a training program in improving working memory and its impact on stuttering severity among children with mild Intellectual Disability (ID). The participants were (20) children with ID between 9-12 years of age (mean age= 10.62 yrs. SD= 0.69). They were equally divided into an experimental group and a control one. To collect data, the Stanford-Binet Intelligence Scales (5<sup>th</sup> ed) (Mahmoud Abu-El Neil, 2011) and working memory and stuttering severity scales (Prepared by the researchers) were used. Results indicated the program has been successful in developing working memory which in turn reduced stuttering severity among the trained subjects.</strong>https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109903_0d253909296060b96b2d240f41e5adea.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701دور حاضنات الأعمال کآلية لدعم الاقتصاد الإبداعي في تمکين الشباب The Role of Business Incubators as a Mechanism to Support the Creative Economy in Youth Empowerment14418310990410.21608/jsrep.2020.109904ARإيمان صلاح ىإبراهيمرزققسم إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة- کلية الاقتصاد المنزلى-جامعة الأزهرJournal Article20200410هدف البحث إلى دراسة دور حاضنات الأعمال کآلية لدعم الاقتصاد الإبداعى فى تمکين الشباب، وکذلک دراسة الفروق فى کل من دور حاضنات الأعمال کآلية لدعم الاقتصاد الإبداعى وتمکين الشباب تبعاً لمغيرات (الحاضنة، النوع، الفئة العمرية، المستوى التعليمى). وتمثلت أدوات البحث فى استمارة البيانات العامة، إستبيان دور حاضنات الأعمال کآلية لدعم الاقتصاد الإبداعى، إستبيان تمکين الشباب. وتم تطبيق البحث على (42) من الشباب المستفيدين من حاضنات الأعمال محل الدراسة. ولقد تم اختيارهم بطريقة صدفية غرضية. واتبع البحث المنهج الوصفى التحليلى. وکان من أهم النتائج: وجدت علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين دور حاضنات الأعمال کآلية لدعم الاقتصاد الإبداعى وتمکين الشباب عند مستوى معنوية 0.01، کما وجد تأثير دال إحصائياً لمرحلة النضج والتخرج من الحاضنة على تمکين الشباب وجميع مراحل بناء التمکين عند مستوى معنوية 0.001، ومن توصيات البحث: تفعيل دور الحاضنات کآلية لدعم الاقتصاد الإبداعى فى احتضان المشاريع الريادية والابتکارية بما يسهم فى تحقيق تمکين الشباب.<br /> <strong><span>The objective of this study was to study the role of business incubators as a mechanism to support the creative economy in youth empowerment, studying the differences in both of the role of business incubators as a mechanism to support the creative economy and youth empowerment according to: the type incubators, sex, age, and educational level. The study tools included: the general data form, questionnaire of the role of business incubators as a mechanism to support the creative economy, questionnaire of youth empowerment. The research was applied to a sample of (42) of the youth benefiting from the business incubators. The research followed the analytical descriptive method. The most important result revealed that there was a statistically significant correlation at 0.01 between the role of business incubators as a mechanism to support the creative economy in youth empowerment; there was a statistically significant effect at 0.001 of maturity and graduation from the incubator on youth empowerment and all stages of achieving of empowerment.. The reseach recommended ctivating the role of incubators as a mechanism to support the creative economy in embracing entrepreneurial and innovative projects to achieve youth empowerment</span></strong><br /> <br /> https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109904_522c90402b169fd5a26d774c34d19667.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701فاعلية برنامج قائم على نظام کانفس في تنمية مهارات تصميم وبناء المواقع التعليمية لدى الطلاب في مقرر تقنيات التعليم The Effectiveness of a Program Based on Canvas System in Developing Skills of Designing and Building Educational Websites for Students in Education Technology Course18622110990510.21608/jsrep.2020.109905ARعبداللهالعقابکلية التربية جامعة الامام محمد بن سعود الاسلاميةJournal Article20200429هدفت الدِّراسة إلى الکشف عن فاعلية برنامج قائم على نظام (کانفس) في تنمية مهارات تصميم وبناء المواقع التعليمية لدى الطلاب في مقرر تقنيات التعليم؛ ولتحقيق أهداف الدِّراسة تم بناء برنامج معلم للوحدات محل الدراسة، ورفعه على نظام إدارة التعلم (کانفس)، وکانت أداة الدِّراسة بطاقة ملاحظة مهارات تصميم وبناء المواقع التعليمية. وتکونت عينة الدِّراسة من (48) طالباً، توزعوا على مجموعتين؛ إحداهما مجموعة ضابطة، والأخرى تجريبية. وقد توصلت الدِّراسة إلى أن هناک فروقاً ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التقييم البعدي لأدائهما في مهارات تصميم وبناء المواقع التعليمية، وکذلک في الدرجة الکلية لتقييم أداء المجموعتين، وکان ذلک لصالح المجموعة التجريبية. کما أظهرت النتائج أن هناک فروقاً ذات دلالة إحصائية بين التقييم القبلي والتقييم البعدي لأداء المجموعة التجريبية في مهارات تصميم وبناء المواقع التعليمية، وکذلک في الدرجة الکلية لتقييم أداء تلک المجموعة، وکان ذلک لصالح التقييم البعدي. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بمجموعة من التوصيات.<br /> <strong>The present study aimed at exploring the effectiveness of a program based on the Canvas system to develop skills of designing and building educational websites for students in education technology course. The study employed the quasi-experimental to answer the study questions. The study sample consisted of (48) students, divided into two groups; An experimental and a control group. Tools of the study included a pre/post Skills Performance Card. The study found that there are statistically significant differences between the experimental group and the control group in the post-assessment of their performance in designing and building educational sites skills, as well as in the overall score for assessing the performance of the two groups in favor of the experimental group. The results also showed that there are statistically significant differences between pre-evaluation and post-evaluation for the performance of the experimental group in the skills of designing and building educational sites, as well as in the overall degree to assess the performance of that group in favor of post-evaluation. </strong>https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109905_0d8cec05c5885becbc53c3844de45614.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701مستوى امتلاک معلمي المدارس الابتدائية في الباحة للکفايات التربوية اللازمة لدمج الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العادية من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات The Level of Primary School Teachers' Posession of Educational Competencies Necessary to Include Students with Special Needs in Al-Baha General Schools from their Viewpoints in the light of some Var22425410994410.21608/jsrep.2020.109944ARکوثرالربيعقسم التربية الخاصة/کلية التربية/جامعة الباحة /السعوديةJournal Article20200411هدفت الدراسة معرفة مستوى امتلاک معلمي المدارس الابتدائية في الباحة للکفايات اللازمة لدمج الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العادية من وجهة نظر المعلمين أنفسهم في ضوء متغيري النوع والخبرة في التدريس. وقامت الباحثة بتصميم استبانة لکفايات معلمي المدارس الابتدائية في الباحة اللازمة لدمج الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة تم اشتقاقها من المعايير العالمية لمعلمي التربية الخاصة والتي أصدرها مجلس الطلبة غير العاديين. Council for Exceptional Children (CEC) وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى امتلاک معلمي المدارس الابتدائية للکفايات اللازمة للدمج جاءت بمستوى (متوسطة) على جميع أبعاد المقياس؛ إذ جاءت الأبعاد مرتبة تنازليًا حسب مستوى الامتلاک کما يلي: بُعد خصائص الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة، بُعد الأسس العامة في تربية ذوي الاحتياجات الخاصة، الخطط والاستراتيجيات التعليمية لذوي الاحتياجات الخاصة، بُعد مهارات التعاون والإرشاد للطلبة ذو الاحتياجات الخاصة وأسرهم، تقييم وتشخيص ذو الاحتياجات الخاصة. کما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى امتلاک المعلمين للکفايات تعزى للنوع ولصالح الذکور، وفروق في الخبرة في التعليم لصالح الخبرة أقل من 5 سنوات.<br /> <strong>The current study aimed to find out the level of primary school teachers in Al-Baha possession of the necessary competencies to include students with special needs in general schools from the viewpoints of the teachers themselves in the light of the gender and experience in teaching variables. The researcher designed a questionnaire for primary school teachers competencies in the courtyard necessary to include students with special needs that was derived from the international standards for special education teachers issued by the Council for Exceptional Children (CEC) and the results of the study concluded that the level of primary school teachers' acquisition of the competencies necessary for inclusion came at A level (medium) on all dimensions of the scale as the dimensions were descending according to the level of possession as follows: Dimension of characteristics of students with special needs, general foundations in education for people with special needs, educational plans and strategies for people with special needs, cooperation and counseling skills for students with special needs and their families, assessment and diagnosis of special needs. The study also showed that there are statistically significant differences in the level of teachers' possession of competencies due to gender and in favor of males, and differences in experience in education in favor of experience less than 5 years.</strong>https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109944_b818192a95011aa1db1cf1f01045a1e9.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701القيادة متعددة العوامل لدى عمداء الکليات وعلاقتها بالتماثل التنظيمي Multi-Factor Leadership among College Deans and its Relationship to Organizational Forms25628810994710.21608/jsrep.2020.109947ARنوره بنت عوضالقرنيقسم العلوم التربوية، کلية التربية، جامعة شقراء،
المملکة العربية السعودية.Journal Article20200429هدفت الدراسة التعرف إلى القيادة متعددة العوامل لدى عمداء الکليات وعلاقتها بالتماثل التنظيمي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في جامعة شقراء، ولجمع البيانات استخدمت الباحثة استبانة مکونة من (38) فقرة موزعة على محورين کل محور يتکون من (19) فقرة. لتحقيق أهداف الدراسة وللإجابة عن أسئلتها تم استخدام المنهج الوصفي، وذلک لوصف وتحليل وتفسير نتائج استجابات أعضاء هيئة التدريس في جامعة شقراء، والمنهج الارتباطي لمعرفة العلاقة الارتباطية بين القيادة متعددة العوامل لدى عمداء الکليات والتماثل التنظيمي. تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة ممثلة لمجتمع الدراسة، حيث اشتملت العينة على (283) مستجيباً، أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة عمداء الکليات بجامعة شقراء للقيادة متعددة العوامل من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس کان متوسطاً، کما أظهرت النتائج ان درجة التماثل التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة شقراء من وجهة نظرهم کانت متوسطة، کما أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين درجة ممارسة عمداء الکليات بجامعة شقراء ودرجة التماثل التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس من وجهة نظرهم وبين تعزيز تنمية قدرات العمداء على ممارسة الأنماط القيادية بفعالية، وفي ضوء نتائج الدراسة فقد أوصت الدراسة بإتاحة الفرصة لأعضاء هيئة التدريس للمشارکة في صنع القرار مما ينعکس على زيادة التماثل مع المنظمة. وتعزيز آليات وأساليب التحفيز في الجامعات مما يحفز على عملية التماثل لدى أعضاء هيئة التدريس. وإجراء دراسة مقارنة على الجامعات في المملکة العربية السعودية عن الأنماط القيادية وعلاقتها بالتماثل التنظيمي.<br /> The study aimed to identify the multi-factor leadership of the deans of colleges and their relationship to organizational forms from the viewpoint of faculty members at ShaqraUniversity. To collect data, the researcher used a questionnaire consisting of (38) items distributed on two domains, each domain consisting of (19) item. To achieve the objectives of the study and to answer its questions, a descriptive approach was used, to describe, analyze and interpret the results of faculty responses at ShaqraUniversity, and the relational approach to know the correlation between multi-factor leadership among college deans and organizational forms. The sample of the study was selected via the simple random method and included (283) respondents. The results of the study showed that the degree of colleges deans at ShaqraUniversity for multi-factor leadership from the viewpoint of faculty members was average, and the results also showed that the degree of organizational forms with the faculty members of ShaqraUniversity from their point of view were average. The results showed a statistically significant relationship at the level of significance (α≤0.05) between the degree of college deans ’practice at ShaqraUniversity and the degree of organizational symmetry of faculty members from their viewpoint: strengthening and developing the capabilities of deans to practice patterns leading effectively. In the light of the results attained, the study recommended that faculty members should be given the opportunity to participate in decision-making which will be reflected in increasing symmetry with the organization. The study also recommended strengthening mechanisms and methods of motivation at universities, which stimulates the process of symmetry among the faculty members. Finally, the study recommended conducting a comparative study on universities in the Kingdom of Saudi Arabia on leadership patterns and their relationship to organizational symmetry.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109947_9b755e58456179a1701afa37c0f93762.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701تصور مقترح لتنمية ثقاقة الدراسات المستقبلية لدى طلاب الدراسات العليا بکليات التربية جامعة الأزهر Developing future studies culture of higher studies Students at colleges of education, Alazhar university:A proposed prospect29034810995110.21608/jsrep.2020.109951ARحنان مصطفيکفافيتخصص أصول التربية، کلية التربية بنات، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر.إيمان مصطفيمحمدأستاذ مساعد الإدارة والتخطيط کلية التربية بنات جامعة الأزهرJournal Article20200429هدفت الدراسة إلي التعرف علي مفهوم الدراسات المستقبلية وأهميتها وخصائصها والتعرف علي معوقات إجراءها من وجهة نظر طلاب الدراسات العليا بکليات التربية بجامعة الأزهر، ووضع تصور مقترح لتنمية ثقافتها لدي طلاب الدراسات العليا . واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي من خلال استبانة طبقت علي عينة قوامها (111) من طلبة الدراسات العليا بکليات التربية جامعة الأزهر، وتوصلت الدراسة في نتائجها إلي ؛ وجود معوقات للدراسات المستقبلية في مجال التربية من وجهة نظر طلاب الدراسات العليا بکليات التربية جامعة الأزهر بدرجة متوسطة، جاءت المعوقات المرتبطة بالبحث التربوي في مقدمة المعوقات، يليها المعوقات المرتبطة بالباحث التربوي، وأخيرا المعوقات المرتبطة بعضو هيئة التدريس. ووضعت الدراسة تصوراً مقترحاً من أهم متطلباته، نشر ثقافة التفکير المستقبلي والتدريب عليه بين الطلاب، إنشاء وحدة خاصة بالتخطيط والدراسات المستقبلية تتولي الاهتمام بتطوير التعليم الجامعي الأزهري، إنشاء قاعدة بيانات الکترونية تفيد في نشر کل ما هو جديد في مجال التفکير في المستقبل واستشرافه،الاهتمام بتدعيم البحوث ذات الکفاءة في مجال دراسة المستقبل والنهوض به، وضع مقررات خاصة بالدراسات المستقبلية لطلاب الدراسات العليا، تشمل التخطيط الاستراتيجي ومناهج الدراسات المستقبلية وتقنياتها.<br /> <strong>The study aimed to proposing a prospect for developing future studies culture of higher studies at colleges of education , Alazhar university .A number of questions were proposed to be answered :(1) what is conceptual framework of the future studies ? (2) what are the typs of future studies? (3) what is the theoretical framework of the future studier ? ( 4) what are the obsticals and the problems of carrying out future studies as perceived by higher studies candidates at colleges of education, Alazhar university ? (5) what are the components of the proposed prospect? The proplem was stated and formulated due to presenting the previce studies . The researcher presented the methodological procedures for the study , where the descriptive survey method was used , and a questionnaire was constructed to collect a data oncering obstecls of carrying out future studies from the students candidates point of view ,, and those connected and related to faculty members and research in general. The questionnaur was revicued and panled by group of experts, and them administered to (111) of candidates . The data were analyzed using SPSS.The results showed that candidates were facing obstecles to carryout future studies such obstecles were related to educational research, researchers, and faculty members.</strong>https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109951_a9bf43a9c030a4b476ef40c76c8e0992.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701واقع الشفافية الإدارية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوک The Reality of Administrative Transparency in the General Administration of Education in Tabuk.34840010995510.21608/jsrep.2020.109955ARشيخه فضل محمدالشهريدرجة الماجستير في التربية - تخصص إدارة وتخطيط تربوي، کلية التربية والآداب، جامعة تبوک، المملکة العربية السعودية.https://orcid.org/00Journal Article20200429هدفت الدراسة إلى الکشف عن درجة تطبيق الشفافية الإدارية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوک من وجهة نظر منسوبيها وفقاً للمجالات التالية: (اللوائح والأنظمة، والاتصال الإداري، وإجراءات العمل، وتقييم الأداء، والمساءلة، والمشارکة في اتخاذ القرار)، ولتحقيق أهداف الدراسة اُستُخدم المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي، کما اُستُخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات، و تکونت عينة الدراسة من(520) فرداً بنسبة (38%) من مجتمع الدراسة البالغ عددهم (1375 ) فرداً من کافة المشرفين والمشرفات والإداريين والإداريات في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوک، وتم اختيارهم بطريقة العينة الطبقية العشوائية، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: جاء المتوسط العام لواقع تطبيق الشفافية الإدارية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوک بدرجة قليلة؛ وبمتوسط حسابي (2,56)، حيث جاءت مجالات تطبيق الشفافية الإدارية ما بين المتوسطة والقليلة، ومرتبة على النحو التالي (مجال اللوائح والأنظمة في المرتبة الأولى، تلاه مجال إجراءات العمل في المرتبة الثانية، ثم مجال تقييم الأداء في المرتبة الثالثة، تلاه مجال المساءلة في المرتبة الرابعة، و في المرتبة الخامسة مجال المشارکة في اتخاذ القرار، وحل مجال الاتصال الإداري في المرتبة الأخيرة).<br /> <strong>This study aimed to reveal the degree of applying the administrative transparency in General administration of education in Tabuk from the viewpoint of the employees based on the following fields: (laws, regulations, provisions, administrative communication, work procedures, evaluation performance, accountability and participation in the decision-making process). In order to achieve the objectives of the study, a descriptive approach using a questionnaire was used for data collection. The study sample consisted of 520 individuals with a percentage of 38% among the society of the study which consisted of (1375) member of males and females supervisors and administrators in the general administration of education in the area of Tabuk whom were chosen randomly. The study revealed that the overall average of the application of the administrative transparency in the general administration of education in Tabuk was low, the mathematical average was (2,56), whereby the fields of applying the administrative transparency came between medium and low, and ranked as following (the field of regulations and systems in the first place, followed by the field of work procedures in second place, then the field of performance evaluation in the third place, followed by the field of accountability in the fourth place, the area of participation in decision-making, and solving the field of administrative communication came in the last ran). </strong>https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109955_cbfe93a0f60144677c079a3dae150ced.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701معايير الاختيار الزواجي لدى الطالبات الجامعيات "دراسة تطبيقية على طالبات جامعة الملک عبدالعزيز في محافظة جدة" Marital Selection Criteria for King Abdul Aziz University Students: An applied Study on Students of the Department of Sociology and Social Work at King Abdul Aziz University in Jeddah Governorate40244110996010.21608/jsrep.2020.109960ARمنال عائض سعدالقحطانيالماجستير في قسم التوجيه والإصلاح الأسري، کلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة الملک عبدالعزيز، جدة، المملکة العربية السعوديةمنى مشعل جزاالذيابيالماجستير في قسم التوجيه والإصلاح الأسري، کلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة الملک عبدالعزيز، جدة، المملکة العربية السعوديةJournal Article20200529 استهدفت هذه الدراسة التعرف على المعايير التي تلجأ إليها طالبات الجامعة في الاختيار الزواجي، والکشف عن أسلوب الاختيار الزواجي لدى طالبات الجامعة، وأيضًا الکشف عن التغيرات الحديثة التي أثّرت على توجهات المرأة في عملية الاختيار، وللوصول إلى هذه الأهداف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي، وعلى الاستبانة أداةً لجمع المعلومات، وقد طبقت هذه الدراسة على عدد من طالبات قسم علم الاجتماع والخدمة الاجتماعية في جامعة الملک عبدالعزيز بمحافظة جُـدَّة، والذين بلغ عددهن (300) طالبة، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج کان أهمها أنَّ أبرز المعايير التي کانت تعتمدها الطالبات في عملية الاختيار الزواجي معيار الالتزام السلوکي في الحياة الأسرية، يليه معيار العاطفة والشعور بالحب، ثم المعيار الديني، وأن أساليب الاختيار الزواجي تتمثل في الأسلوب الفردي، والأسلوب الذي يجمع بين الأسلوب الوالدي والفردي، وأن من أهم التغيرات التي أثرت في عملية الاختيار الزواجي هي انفتاح الفرص التعليمية للمرأة في التخصصات کافة، الترويج للمفاهيم الخاطئة عن الزواج من قبل مشاهير التواصل الاجتماعي، تمکين المرأة من العمل في جميع القطاعات المختلفة. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين آراء أفراد العينة حول المعايير التي تلجأ إليها طالبات الجامعة في الاختيار الزواجي وفقًا لمتغير السنة الدراسية، وهذه الفروق لصالح فئة (السنة الثانية) بالمتوسط الحسابي الأعلى، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين آراء أفراد العينة حول المعايير التي تلجأ إليها طالبات الجامعة في الاختيار الزواجي وفقًا لمتغير الحالة الاجتماعية، وهذه الفروق لصالح فئة (أخرى: مطلقة/أرملة) بالمتوسط الحسابي الأعلى، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين آراء أفراد العينة حول المعايير التي تلجأ إليها طالبات الجامعة في الاختيار الزواجي وفقًا للمتغيرات (العمر – التخصص – المهنة)، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين آراء أفراد العينة حول أساليب الاختيار الزواجي لدى الطالبات للمتغيرات الديموغرافية.<br /> This study aimed to identify the criteria used by university students in marital selection and to reveal the method of marital selection among university students and also to reveal recent changes that have affected women's attitudes in the selection process. For fulfilling such purpose, the study relied on the descriptive survey method and the questionnaire As a tool for gathering information, this study was applied to a number of students from the Department of Sociology and Social Work at King Abdul Aziz University in Jeddah Governorate totaling (300) students. The study revealed that the most prominent criteria are applied to students in the process of marital selection, the criterion of behavioral commitment in family life, followed by the criterion of emotion and the feeling of love, then the religious standard. The methods of marital selection are represented in the individual style and the method that combines the parenting and individual style. However, material selection is opening up educational opportunities for women in all disciplines, promoting misconceptions about marriage by social media celebrities, empowering women to work in all different sectors. There are statistically significant differences between the opinions of the sample members on the criteria used by university students in marital selection according to the variable of the school year, and these differences are in favor of the category (second year).https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109960_907b6e0506a98ba8ab702f9650d85509.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701معايير مُقترحة لبناء سياسة مستقبلية للتعليم العالي في المملکة العربية السعودية Suggested Standards for Future Policies of Saudi Higher Education44447710996210.21608/jsrep.2020.109962ARأسرار بنت عبد الرحمن حسنغوصالماجستير، قسم أصول التربية، کلية التربية، جامعة طيبة، المملکة العربية السعوديةJournal Article20200410هدفت هذه الدراسة إلى صياغة معايير مقترحة لبناء سياسة مستقبلية للتعليم العالي بالمملکة, حيثُ استخدمت الباحثة المنهج الوصفيَّ المسحيَّ. وقد صممت الباحثة استبانة تکونت من (10) معايير رئيسة, وکانت الإجابة على فقراتها وَفقَ مقياس خماسيَّ لمدى الأهمية, ومدى التوفر, وأُخضعت لإجراءات الصدق والثبات, وطُبقت على عينة قوامُها (951) من أعضاء هيئة التدريس في (5) جامعات حکومّية, وکانت النتائج کما يلي: حازت تسعة من المعايير العشرة المقترحة على درجة أهمية کبيرة جدَّاً وهي کالتالي: (تکافؤ الفرص التعليمية, التعليم للجميع مدى الحياة, تبني الاتجاهات الحديثة في تحسين الجودة وضمانها, التفاعل مع تحديات العولمة والتحول لتدويل التعليم, الربط بين برامج التعليم العالي ومتطلبات التنمية, تعزيز دور مؤسسات التعليم العالي في البحث العلمي, الأخذ بمتطلبات الثورة التکنولوجية, زيادة المقدرة لاستيعاب الطلب المتزايد على التعليم, تنويع مصادر تمويل التعليم واستقرارها), فيما حاز معيار واحد (المشارکة المجتمعية في صنع السياسة التعليمية) على درجة أهمية کبيرة. حصل اثنين من المعايير المقترحة على درجة توافر(کبيرة) في السياسات الراهنة وهما: الأخذ بمتطلبات الثورة التکنولوجية, تکافؤ الفرص التعليمية, وفي حين حازت ثلاث معايير هي: تبني الاتجاهات الحديثة في تحسين الجودة وضمانها, التفاعل مع تحديات العولمة والتحول لتدويل التعليم, زيادة مقدرة مؤسسات التعليم العالي على استيعاب الطلب المتزايد على التعليم, على درجة توافر متوسطة, أما المعايير الأربعة التالية فلقد کانت درجة توافرها (قليلةً) وهي: التعليم للجميع مدى الحياة, الربط بين برامج التعليم العالي والتنمية, تنويع مصادر تمويل التعليم واستقرارها وترشيد الانفاق عليها, تعزيز دور مؤسسات التعليم العالي في البحث العلمي, فيما کانت درجة توفر معيار(المشارکة المجتمعية في صنع السياسة التعليمية) غير متوفرة في السياسات الراهنة.<br /> <strong>This study attempts to define and formulate future policies for Saudi Higher Education. The researcher used descriptive analysis and developed a questionnaire comprising ten standards to be measured in terms of their importance and presence. It was administered to the study sample (951) instructors working for Saudi public universities. The ten standards are: equal learning opportunities for all, lifelong education for all, new trends in quality improvement, managing and coping with the challenges of globalization, linking learning outcomes with development requirements, reinforcing the role of higher education institutes in research, coping with the requirements of technological revolution, enable institutions to face the increasing demands for learning, diversify educational funds and ensure their sustainability, universities' social responsibilities in designing educational policies. Findings revealed that the first nine of these standards appeared to be extremely important. The tenth standard seemed very important. Standards one and seven appear to be abundantly present in current policies. Also, results showed that standards three, four and eight have an average presence. While the tenth standard appeared to be inexistent, standards two, five, nine, and six standards seemed to be scarcely present in Saudi Educational Policies. </strong>https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109962_7c1ea13f881f116dd5f7624411ca7d6b.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701طبيعة اتجاهات المعلمات نحو استراتيجية التنافس برياض الأطفال بالمملکة العربية السعودية في ضوء بعض المتغيرات The Status-quo of Kindergarten Teachers Attiudes towards the Strategy of Competition in the Light of some Variables in the Kingdom of Saudi Arabia48153010996510.21608/jsrep.2020.109965ARهيا بنت ناصر بن عايضالقحطانيمعلمة رياض أطفال بالمملکة العربية السعودية، ماجستير طفولة مبکرةنجلاء بنت عيسى بن عبدالرحمنالبيزأستاذ الطفولة المبکرة المساعد بکلية التربية، جامعة الملک سعود، المملکة العربية السعوديةJournal Article20200412هدفت الدراسة التعرف على طبيعة اتجاهات معلمات رياض الأطفال نحو استراتيجية التنافس التدريسية في رياض الأطفال بمدينة بيشة بالمملکة العربية السعودية وکذلک إلى تباين الاتجاهات بفعل اختلاف المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة التدريسية، والتدريب. ولتحقق الهدف تم استخدام مقياس الاتجاهات وتکونت عينة الدراسة من )122( معلمة رياض أطفال. توصلت الدراسة إلى أن طبيعة اتجاهات المعلمات نحو استراتيجية التنافس في تدرس الأطفال متوسطة بين الإيجابية والسلبية. حيث وافقت المعلمات ولکن إلى حد ما بأن للاستراتيجية آثار إيجابية على تعلم الأطفال وفي الوقت ذاته توافق المعلمات إلى حد ما على وجود آثار سلبية للاستراتيجية التنافسية. وکذلک لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية تعود لمتغير المؤهل العلمي. ولکن يوجد فروق لصالح المعلمات ذوات سنوات الخبرة الأطول في مقترحات البدائل للاستراتيجية التنافسية. ويوجد فروق لصالح المعلمات اللواتي تلقين دورات تدريبية أکثر.<br /> The study aimed to identify the nature of teachers' attitudes toward competition teaching strategy in kindergarten in Bisha, Saudi Arabia, as well as to vary the nature of teachers' attitudes due to the different educational qualifications, years of teaching experience, and training. To achieve the goal, an attitude scale was used. The study sample consisted of (122) kindergarten teachers. The study found that the nature of teachers' attitudes toward competition teaching strategy was moderate between positive and negative. The teachers agreed, but to some extent, that the strategy had positive effects on children's learning, and at the same time the teachers agreed to some extent on the negative effects of the competitive strategy. Also, there were no statistically significant differences due to the variable of the educational qualification. However, there were differences because of teachers with more years of experience in proposals for alternatives to competitive teaching strategy. Also, there were differences because of teachers who received more training sessions.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109965_19484f9f9bec6a1ea6dc5dde3522ba73.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701الأسس التربوية الملائمة للممارسة التدريسية التأملية من وجهة نظر عينة من خبراء التربية والتعليم Pedagogical Bases of Reflective Teaching Practices from the Viewpoints of Education Experts53256110996710.21608/jsrep.2020.109967ARفاطمة عبد العزيز هجادالخثعميماجستير المناهج وطرق تدريس الرياضيات، وزارة التعليمعزة محمد آل محمودالغامديماجستير المناهج وطرق التدريس العامة، وزارة التعليمعبد الله دخيل الله شلوانالمنتشريأستاذ مساعد – کلية العلوم والآداب - جامعة القصيمJournal Article20200410 هدفت الدراسة إلى تحديد الأسس التربوية المناسبة للممارسة التدريسية التأملية من وجهة نظر عينة من خبراء التربية والتعليم، وتم توظيف المنهج الوصفي التحليلي للوصول إلى النتائج من خلال أداة المقابلة البؤرية المرکزة، وتمثلت عينة الدراسة في ستة (6) من الخبراء، وتوصلت النتائج إلى أربعين أساساً تربوياً موزعة على أربعة محاور تتمثل في الأسس المتعلقة بفکر المعلم وقناعاته، والأسس المتعلقة بالسياق الاجتماعي والثقافي، والأسس المتعلقة بالأداء المهني للمعلم، والأسس المتعلقة بإدارة بيئة التعلم، وانتهت الدراسة إلى جملة من التوصيات الإجرائية التي من شأنها توظيف الأسس الواردة في نتائج الدراسة وتفعيلها لتحسين الممارسة التدريسية التأملية ومنها: إدراج مفاهيم وعناصر الأسس التربوية الملائمة للممارسة التدريسية التأملية ضمن مفردات مقررات إعداد المعلم في جميع الکليات المعنية، وصياغة خطة علمية واضحة لتنفيذ مهارات الممارسات التدريسية التأملية لدى طلبة کليات التربية الخريجين من خلال التربية العملية، وتوجيه برنامج التطوير النوعي (خبرات) نحو الدول التي تهتم بالتوجه نحو الممارسة التدريسية التأملية، وذلک بعد تنفيذ مسح علمي شامل للنظم التعليمية في تلک الدول. وأخيراً تضمين الأولويات البحثية في وزارة التعليم وقطاعاتها ذات العلاقة لموضوع الممارسة التدريسية التأملية والأسس التي تقوم عليها، مع تشجيع الباحثين على دراسة التجارب الدولية الرائدة في هذا المجال.<br /> The study aimed to formulate pedagogical bases suitable for reflective teaching practice from the viewpoints of a sample of education experts. The descriptive analytical method was used to reach the results through the focus focal interview tool. The study sample consisted of six experts, and the results reached forty bases distributed over four dimensions which are the foundations relating to the teacher's thinking and convictions, the foundations related to the social and cultural context, the foundations related to the professional performance of the teacher, and the foundations related to the management of the learning environment. The study concluded to a number of procedural recommendations that would be in the foundations contained in the results of the study and activated to improve the reflective teaching practice, including: inclusion of the concepts and elements of educational foundations appropriate for reflective teaching practice within the vocabulary of teacher preparation courses in all concerned colleges, and formulate a clear scientific plan to implement the skills of reflective teaching practices among students of colleges of education graduates through practical education and directing the qualitative development program (experiences) towards the countries that are interested in moving towards reflective teaching practice, after the implementation of a comprehensive scientific survey of the educational systems in those countries. Finally, the study recommended including research priorities in the Ministry of Education and its relevant sectors to reflective teaching practice and its foundations. The study also suggested encouraging researchers to study leading international experiences in this area.https://jsrep.journals.ekb.eg/article_109967_ccebbef8c954a7e17754ec479ce7b487.pdfجامعة الأزهر، کلية التربيةالتربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية)1110-323X39187ج120200701من زاوية تربوية کبَّر دماغک..56456612255010.21608/jsrep.2020.122550ARخالد محمود محمدعرفانعميد کلية التربية للبنين بالقاهرة، جامعة الأزهرJournal Article20200410https://jsrep.journals.ekb.eg/article_122550_0269e2a6de376e8cbef91ef3c24e1514.pdf