@article { author = {حسين, محمد فتحي عبد الفتاح}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {13-63}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39234}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تصور مقترح لتفعيل دور جامعة تبوک في تحقيق الأهداف التعليمية للرؤية الوطنية السعودية 2030 في ضوء بعض التجارب الأجنبية}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة تقديم تصور مقترح لتفعيل دور جامعة تبوک في تحقيق الأهداف التعليمية للرؤية الوطنية السعودية 2030 في ضوء بعض التجارب الأجنبية، وذلک من خلال التعرف على الدور الواقعي الذي تقوم به الجامعة، والاسترشاد ببعض التجارب الأجنبية، من أجل تحقيق الأهداف التعليمية للرؤية الوطنية 2030م وذلک على ثلاث محاور أساسية تعکس دور الجامعة وحددتها الرؤية الوطنية السعودية تتمثل في: ·         تفعيل الشراکة بين الجامعة والمجتمع ومؤسسات القطاع الخاص. ·         مواءمة الخريجين مع متطلبات سوق العمل. ·         تحسين رتبة الجامعة في التصنيف العالمي للجامعات.           کما استهدفت الدراسة معرفة ما إذا کانت هناک فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات عينة الدراسة حول دور جامعة تبوک في تحقيق الأهداف التعليمية للرؤية الوطنية السعودية 2030 تعزى لمتغيرات الدراسة (التخصص والجنس)، وفي سبيل تحقيق هذه الأهداف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، حيث طبقت استبانة على (201) من أعضاء هيئة التدريس بجامعة تبوک، بينهم (111) بالتخصصات النظرية، و(90) بالتخصصات العملية، منهم (120) ذکور و(81) إناث، وبعد المعالجات الإحصائية باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والنسب المئوية واختبار (ت)، توصلت الدراسة لجملة من النتائج أبرزها أن دور جامعة تبوک في تفعيل أهداف الرؤية الوطنية السعودية "2030" تحقق بدرجة متوسطة، توجد فروق جوهرية وذات دلالة إحصائية بين استجابات أعضاء هيئة التدريس في کل من التخصصات النظرية والتخصصات العملية فيما يتعلق بدور الجامعة في تحقيق الأهداف التعليمية للرؤية الوطنية 2030، لصالح التخصصات العملية، بينما لم يوجد تأثير دال لمتغير الجنس على تقديرات أعضاء هيئة التدريس حول واقع دور جامعة تبوک في تحقيق الأهداف التعليمية للرؤية الوطنية، واخيراً قدمت الدراسة تصوراً مقترحا يعتمد على نتائج الدراسة والتجارب الأجنبية التي تم استعراضها في الاطار النظري من أجل تفعيل دور جامعة تبوک في تحقيق الأهداف التعليمية للرؤية الوطنية السعودية 2030. The study aims to provide a perspective to enhance the role of Tabuk University to achieve the educational goals of the National Vision 2030 in the light of some foreign experiments. This aim achieved through exploring the real role of the university leaders in achieving the educational goals of the National Vision 2030 on the following three basic axes including:        I.      the activation of community partnership and the involvement of Private Sector,     II.      Consistency of graduates with the labor market requirements,  III.      Improving the University's ranking in the Global Classification of Universities In addition, the study aimed to make utilization of some foreign experiments, and to know whether there are statistically significant differences in the responses of the study sample on the role of Tabuk University in achieving the educational goals of The National Vision 2030 attributed to the variables (specialization and gender). For the sake of achieving these objectives, the study used the descriptive method. A questionnaire was introduced to the faculty members at University of Tabuk. Sample of the study contained (201) members, including (111) from theoretical depts., and (90) belong to practical ones, (120) of them were males and (81) were females. The results highlighted a middle degree to role of university in activating the objectives of the national vision "2030". There are significant Statistical differences between responses of staff in both theoretical depts. and practical depts. in achieving the role of educational objectives of National Vision 2030 in favor of practical ones.’ Staff, while there was no significant impact of gender on the estimates of staff about the real role of the University of Tabuk in achieving the educational goals of vision 2030. Finally, the study presented a proposed Perspective based on the results of the study and the international experiments that were reviewed in the theoretical framework in order to enhance the role of Saudi universities achieve the educational goals of the National Vision 2030}, keywords_ar = {الرؤية الوطنية السعودية – جامعة تبوک – بعض التجارب الأجنبية Saudi National vision – Tabuk University,some foreign experiments}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39234.html}, eprint = {} } @article { author = {الطيار, خالد عبد الله and جادو, جمال عبد الحميد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {67-117}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39235}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الإيجابية لدى طلاب الجامعة في ضوء متغيرات العلاقات الأسرية والتنظيم والضبط الأسريين کما يدرکها الطلاب}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الإيجابية والعلاقات الأسرية والتنظيم والضبط الأسري لدى طلاب جامعة القصيم، وکذلک دراسة الفروق بين مرتفعي ومنخفضي الإيجابية في العلاقات الأسرية والتنظيم والضبط الأسري، ودراسة العلاقة الارتباطية بين الإيجابية والمتغيرات الأسرية، کما هدفت إلى معرفة الفروق بين الذکور والإناث في الإيجابية ومکوناتها الخمسة، ودراسة إمکانية التنبؤ بالإيجابية من خلال العلاقات الأسرية والتنظيم والضبط الأسري، تکونت عينة الدراسة من 286 طالبا وطالبة بجامعة القصيم، وتم استخدام مقياس جامعة عين شمس للإيجابية، ومقياس العلاقات الأسرية ومقياس التنظيم والضبط الأسريين، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من جميع المتغيرات الأسرية والإيجابية وأبعادها الفرعية ما عدا الاتزان الانفعالي، ظهر بمستوى متوسط، ووجدت فروق دالة إحصائيا بين مرتفعي ومنخفضي الإيجابية على مستوى الدرجة الکلية وأبعادها الفرعية في عدد من المتغيرات الأسرية، کما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود ارتباط دال إحصائيا بين الإيجابية کدرجة کلية وأبعادها الفرعية وبين عدد من المتغيرات الأسرية التي تم تناولها في الدراسة الحالية، ولم توجد فروق بين الذکور والإناث في الإيجابية، وتوصلت نتائج الدراسة إلى إمکانية التنبؤ بالإيجابية من خلال عدد من المتغيرات الأسرية. The current Study aimed to know the level of Positivism, Family relationships, organization and control. Also it aimed to study the differences between the students who have high level and low level in Positivism, and it aimed to study the correlation between positivism and family variables. Also this study aimed to know the possibility of predicting with positivism from Family relationships, organization and control. The sample study were 286 students from Qassim university. They study tools included Ain-Shams university’ positivism scale, and Family relationships, organization and control scale. The results of this study  indicated a high level of all family variables except emotional equilibrium, there was statistical significant differences between students with high level and which with low level of positivism in some of family variables, also it was found statistical significant correlation between positivism and some of family variables. There wasn’t statistical significant differences between male and female students. It was found that family variables could be predicted with positivism.}, keywords_ar = {الإيجابية – العلاقات الأسرية,التنظيم والضبط الأسريين Positivism – family relationships – family organization and control}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39235.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39235_652d15c73fb5bfffad7b0154f654648d.pdf} } @article { author = {الغامدي, آمنه بنت محمد صالح}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {121-157}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39264}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تقويم برنامج إعداد المعلم من وجهة نظر طالبات جامعة أم القرى في ضوء معايير جودة الأداء المهني للمعلم في المملکة العربية السعودية}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى تقويم برنامج إعداد المعلم من وجهة نظر طالبات جامعة أم القرى في ضوء معايير جودة الأداء المهني للمعلم في المملکة العربية السعودية. واستخدمت الباحثة في بحثها الحالي المنهج الوصفي التحليلي الذي يقوم وصف الظاهرة وتحليلها وتحديدها کمياً, وإعطاء نتائج صحيحة حول تقويم برنامج إعداد معلم العلوم في جامعة أم القرى في ضوء جودة الأداء المهني. ومن أبرز ما توصلت إليه الدراسة من نتائج: -        البرنامج الحالي لإعداد معلم العلوم لم تتوفر فيه معايير الجودة بدرجة کبيرة وأنه يعاني من قصور مما يستوجب إعادة النظر في مکوناته, -        ضعف الإعداد التحصيلي لدى الطالبات في برنامج معلم العلوم، وقد يرجع ذلک لعدم کفاية مقررات التخصص وضعف في طريقة تقديمها وتدريسها وتقويمها لديهن وضعف الاهتمام بتطويرها بشکل مستمر. -        معايير جودة الطالبات کأحد مکونات برنامج الإعداد لمعلم العلوم کانت بشکل عام بدرجة متوسطة.}, keywords_ar = {برنامج,إعداد المعلم,معايير الجودة,الأداء المهني للمعلم}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39264.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39264_05ee161e677285afe38367e0db5c1e7d.pdf} } @article { author = {الدباس, خولة عبد الحليم}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {161-205}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39268}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مهارات التفکير الناقد وعلاقته بمهارات التفکير ما وراء المعرفة لدى طلبة الصف العاشر في محافظة البلقاء}, abstract_ar = {هدفت الدراسة معرفة  مستوى مهارات التفکير الناقد واستراتيجيات التفکير ما وراء المعرفي والعلاقة بينهما لدى طلبة الصف العاشر في محافظة البلقاء، کذلک التعرف إلى أثر الجنس على کل منهما. تم أخذ عينة عشوائية قوامها (260) طالبًا وطالبة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق الصورة المعربة لمقياس جسلر ووطسونand Watson)  Glaser) لقياس مستوى التفکير الناقد، والصورة المعربة من مقياس شراو ودينسن Schrawt Dennison, 1994)) لقياس مستوى التفکير ما وراء المعرفة بعد أن تم التأکد من صدقهما وثباتهما، وقد تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن الطلاب يملکون مستوى متوسطًا من التفکير الناقد على المقياس ککل، ومستوى مرتفعًا من التفکير ما وراء المعرفي على المقياس ککل، وقد أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين التفکير الناقد والتفکير ما وراء المعرفي، کما وأظهرت النتائج عدم وجود أثر دال إحصائيًا لمتغير الجنس لجميع مهارات التفکير الناقد ما عدا مهارة تقويم المناقشات؛ حيث کان المناقشات جاءت لصالح الإناث، ولجميع استراتيجيات التفکير ما وراء المعرفي ما عدا استراتيجية التقويم ولصالح الإناث. Abstract: This study aims to identify the level of critical thinking skills and strategies of met cognitive thinking and the effect of gender on tenth grader at schools of Balqa province. A random sample of (260) students both male and female were studied. For the purposes of this study the Gilser and Watson scale of critical thinking and the Schraw and Dennison (1994) scale for met cognitive thinking scale were used. The correlative descriptive methodology was used. The results showed that students have a moderate level of critical thinking on the scale.  And have a high metacognitive thinking on Schraw and Dennison scale. The results also showed a positive relationship between critical thinking and metacognitive thinking. In addition, the results showed no effect of gender variable on all critical thinking skills except discussion evaluation skill; where females scored higher points. }, keywords_ar = {التفکير الناقد,التفکير ما وراء المعرفي,طلبة الصف العاشر,محافظة البلقاء}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39268.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39268_2198ed8c5b5eefb9a695697b28e22d21.pdf} } @article { author = {السعدي, سحر عبد الله محمد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {207-242}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39324}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دعم الأطفال السوريين اللاجئين من خلال الإرشاد النفسي في الأردن ومشکلات الدعم من وجهة نظر مديري ومعلمي المدارس}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دعم الأطفال السوريين اللاجئين من خلال الإرشاد النفسي في الأردن ومشکلات الدعم من وجهة نظر مديري ومعلمي المدارس. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته للدراسة الحالية. تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية حيث طبقت على عينة مکونة من(300) مديراً ومعلماً. استخدمت الاستبانة کأداة رئيسية لجمع المعلومات. أظهرت نتائج الدراسةما يلي: أن دعم الأطفال السوريين اللاجئين من خلال الإرشاد النفسي في الأردن من وجهة نظر مديري ومعلمي المدارس جاء مرتفعاً بحيث بلغ المتوسط الحسابي (3. 78) والانحراف المعياري للمتوسط العام (67. ). وجود مشکلات تواجه الإرشاد النفسي في دعم الأطفال السوريين اللاجئين في الأردن من وجهة نظر مديري ومعلمي المدارس ومن أهمها الافتقار إلى المتابعة والزيارة الإشرافية في مدارس اللجوء. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدعم الأطفال السوريين اللاجئين من خلال الإرشاد النفسي في الأردن ومشکلات الدعم من وجهة نظر مديري ومعلمي المدارس. تعزى إلى: الجنس، المؤهل العلمي سنوات الخبرة، المسمى الوظيفي، بينما أظهرت وجود فروق تعزى لمتغير العمر ولصالح فئة "اقل من 30 سنة". وبناءً على ما توصلت إليه الدراسة من نتائج، أوصت الباحثة بتوصيات منها: عقد دورات تدريبية لمديري المدارس والمعلمين لتوضيح أهمية دور الإرشاد النفسي في دعم أطفال اللجوء السوريين، وضرورة جعل حصة الإرشاد النفسي ضمن جدول الحصص الأسبوعية.           Abstract: The present study aims at identifying supporting in supporting Syrian refugee children through psychological counseling in Jordan and the problems of supporting from the point of view of principals and teachers. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical method to its suitability with the current study. The sample of the study was randomly selected and applied to a sample of (300) managers and teachers. The questionnaire was used as a key tool for collecting data. The results of the study showed the following: The results of the study showed that supporting Syrian refugee children through psychological counseling from the point of view of school principals and teachers was so high that it reached the mean (3. 78) and the standard deviation of the general average (67. ).   There are problems encounter psychological counseling in support of Syrian refugee children in Jordan from the point of view of school principals and teachers, the most important of which is the lack of follow-up and supervisory visit in asylum schools There are no statistically significant differences in supporting Syrian refugee children through psychological counseling in Jordan and the problems of supporting from the point of view of school principals and teachers due to the variables: gender, scientific qualification years of experience, job title, while differences were shown due to the variable age and for the category of " 30 years". Based on the results of the study, the researcher recommended the following recommendations: Holding training courses for school principals and teachers to clarify the importance of the role of psychological counseling in supporting the Syrian asylum children, the need to make the psychological counseling course within the weekly schedule.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39324.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39324_55dd6f601bb614735c8f099d6091cfa1.pdf} } @article { author = {عبد القادر, التهامي محمد إبراهيم متولي}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {245-335}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39335}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تطوير أداء مرکز ضمان الجودة والتدريب بجامعة الأزهر باستخدام مدخل القياس المقارن}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى تطوير أداء مرکز ضمان الجودة والتدريب بجامعة الأزهر في ضوء مدخل القياس المقارن، وذلک من خلال تعرف الإطار المفاهيمي للقياس المقارن، ومنهجيته في التعليم الجامعي، وتعرف واقع مرکز ضمان الجودة والتدريب بجامعة الأزهر وأهدافه ووظائفه من خلال اللوائح والتشريعات المنظمة، وتحديد الفجوة النسبية بين درجة (أهمية/توافر) عمليات القياس المقارن (التخطيط ـــ التحليل ـــ التکامل ـــ التنفيذ ـــ الرقابة والمتابعة) بمرکز ضمان الجودة والتدريب بجامعة الأزهر من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، والتوصل إلى أهم التوصيات لتطويره في ضوء القياس المقارن. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي للوقوف على واقع مرکز ضمان الجودة والتدريب بجامعة الأزهر، کما استخدمت الدراسة استبانة موجهة لعينة من أعضاء هيئة التدريس الذين تلقوا دورات تدريبية بالمرکز في الفترة من 7 إلى 19 يوليو 2018م والبالغ عددهم (125) عضوًا للتعرف على آرائهم حول درجة (أهمية/ توافر) عمليات القياس المقارن بمرکز ضمان الجودة والتدريب بجامعة الأزهر وتوصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين استجابات أفراد عينة الدراسة بحسب متغير المنطقة، الدرجة، جهة الحصول على الدکتوراه، الاعتماد، بينما توجد فروق ذات دلالة بحسب متغير النوع والکلية، وقدمت الدراسة العديد من التوصيات، من أهمها: ضرورة اقتناع واهتمام المسئولين بمرکز ضمان الجودة والتدريب بجامعة الأزهر بتطبيق القياس المقارن کمدخل إداري لتطوير مخرجات التعليم الجامعي الأزهري وتحقيق التحسين المستمر، وإنشاء وحدة داخلية فرعية بمرکز ضمان الجودة والتدريب بجامعة الأزهر تسمى وحدة القياس المقارن أو المرجعي، تکون مهمتها الأساسية البحث بصورة مستمرة والکشف عن أبرز التقنيات والأساليب والنماذج الحديثة في مجال الجودة والاعتماد، وتطويعها بصورة ميسرة للاستفادة منها بداخل المرکز بصفة خاصة وجامعة الأزهر بصفة عامة. The current study aimed at improving the performance of the quality Assurance and training center at Al-Azhar University in the light of the approach of Benchmarking, by identifying the theoretical framework of Benchmarking, its methodology at university education and the nature of the quality assurance and training center at Al-Azhar University, its objectives and functions according to regulations and legislations. In addition to identifying the stategic gap between the degree of (importance / availability) for Benchmarking processes(planning, analysis, implementation, monitoring and follow-up) in the quality Assurance and training center from the viewpoint of the study samples to make the most important recommendations for developing in the light of Benchmarking approach. The study used the descriptive method to identify the reality of the quality Assurance and training center at Al-Azhar University besides using a questionnaire headed for a sample of faculty members who received training courses at the center from July 7 to 19, 2018 estimated by (125) members to know their opinions about the degree (importance / availability) of Benchmarking at the quality assurance and training centre at Al-Azhar University.The study found that there were no statistically significant differences at the level of (0,05) between the responses of the sample of the study according to the region variable, degree,PhD, accreditation, while there are differences according to the variable type and college, The study presented several recommendations, the most important of which are: convincing those who are in charge of the Quality assurance and training center at Al-Azhar University to apply the Benchmarking as an administrative approach to develop the outputs of Al-Azhar university education and achieve continuous improvement. In addition to that, establishing an internal sub-unit in the center of Quality Assurance and training at Al-Azhar University called the Benchmarking unit whose function is to continually searching and identifying the most prominent techniques, methods and modern models in the field of quality and accreditation and easily benefit from them by particularly applying these models inside the center and Al-Azhar University as General.}, keywords_ar = {الجودة – التطوير – الأداء – تطوير الأداء – القياس المقارن – وحدات ضمان الجودة – التدريب- مراکز ضمان الجودة والتدريب,الأزهر quality,Development,performance,developing performance – Benchmarking,quality assurance units – training – quality assurance centres – Al-Azhar}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39335.html}, eprint = {} } @article { author = {لغامدي, سعيد عبد الله جار الله ا}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {305-352}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39345}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مدى ممارسة طلاب المرحلة الثانوية لمهارات الاستقصاء العلمي في الأنشطة العملية بمقررات الفيزياء بمحافظة القريات - منطقة الجوف المملکة العربية السعودية}, abstract_ar = {سعى البحث الحالي إلى معرفة مدى ممارسة طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة القريات - منطقة الجوف بالمملکة العربية السعودية لمهارات الاستقصاء العلمي في الأنشطة العملية بمقررات الفيزياء من وجهة نظر المعلمين والطلاب. وتکونت عينة البحث من (39) معلماً، و(852) طالباً، بالمرحلة الثانوية بالمدارس الحکومية بمحافظة القريات، وأعد الباحث استبيان للکشف عن مدى ممارسة الطلاب لمهارات الاستقصاء العلمي بمقررات الفيزياء للمعلمين والطلاب. وأظهرت النتائج ارتفاع ممارسة الطلاب لمهارات الاستقصاء العلمي في الأنشطة العملية بمقررات الفيزياء من وجهة نظر معلميهم، وضعف ممارسة الطلاب لمهارات الاستقصاء العلمي من وجهة نظرهم، مع عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات المعلمين حول ممارسة الطلاب لمهارات الاستقصاء العلمي وذلک في جميع محاور الاستبيان على الرغم من اختلاف نوع المؤهل العلمي للمعلمين ومستوى تأهيلهم وعدد سنوات خبرتهم في التدريس، وکذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات الطلاب حسب متغير الصف الدراسي في جميع محاور الاستبيان والمجموع الکلي في اتجاه الصفوف الأعلى، کما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات المعلمين والطلاب حول ممارسة الطلاب لمهارات الاستقصاء العلمي بحيث جاءت جميع الفروق في جميع محاور الاستبيان ودرجته الکلية لصالح المعلمين. وأوصى البحث بضرورة تفعيل ممارسة طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة القريات بمنطقة الجوف لمهارات الاستقصاء العلمي على ضوء نتائج المعلمين والطلاب، مع عقد ندوة علمية تجمع عينة من المعلمين والطلاب لمناقشة أسباب اختلاف وجهات النظر فيما بينهم حول ممارسة مهارات الاستقصاء العلمي، ووجه إلى إجراء أبحاث مستقبلية تتناول مقررات علمية أخرى مثل الکيمياء والأحياء وتطبيق نفس البحث الحالي على الطالبات وعلى المدارس الأهلية ومناطق أخرى بالمملکة العربية السعودية. The current research aimed to know the practice extent of secondary students in Al Guryate city - Al Jouf region Saudi Arabia for scientific inquiry skills in practical activities in physics courses, from teachers and students views. The sample of the research contain (39) teachers, and (852) students, in the secondary stage at government schools in Al Guryate city. The results showed the high practice of the students for scientific inquiry skills in the practical activities of physics courses from the teachers view of their, the weakness of secondary the students' practice of scientific inquiry skills from their view, with there weren't statistically significant differences between the teachers' responses about the practice of scientific inquiry skills of the students in all axes of the questionnaire, despite the difference in the type of academic qualification, level of qualification and the number of years of teaching experience, and so there were statistically significant differences between the responses of the students according to the variable of the class in all the axes of the questionnaire and its total degree and in the direction of the higher grade, and finally there were statistically significant differences between the average responses of teachers and students about the practice of the scientific inquiry skills in all axes of the questionnaire and its overall degree in the benefit of teachers. The study recommended the necessity of activating the practice of secondary student’s scientific inquiry skills in Al Guryate city Al Jouf region in the light of the results of teachers and students, and holding a scientific symposium that gathers a sample of teachers and students to discuss the reasons of different views among them about the practice of scientific inquiry skills. The research directed to conduct future research dealing with other scientific courses such as chemistry and biology and applying the same current research to female students and to private schools and other areas in Saudi Arabia.}, keywords_ar = {مهارات الاستقصاء العلمي، الأنشطة العملية، مقررات الفيزياء. scientific inquiry skills,practical activities,physics courses}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39345.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39345_7bc27f98ac594801987b856e6638e80b.pdf} } @article { author = {رزق, حنان بنت عبد الله}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {355-380}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39347}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر التعلم الحقيقي في تنمية مهارات التفکير الرياضي لدى طالبات المرحلة المتوسطة بمدينة مکة المکرمة}, abstract_ar = {هدف البحث معرفة فاعلية استخدام أساليب التعلم الحقيقي في تنمية مهارات التفکير الرياضي (الاستقراء، الاستنباط، التعبير بالرموز، المنطق الشکلي، البرهان الرياضي) لدى طالبات الصف الأول المتوسط بمنطقة مکة المکرمة، أما فروض الدراسة فکانت: -لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05)  بين متوسط درجات المجموعة التجريبية وبين متوسط درجات المجموعة الضابطة في القياس البعدي عند مهارة الاستقراء بعد الضبط القبلي. -لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05)  بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في القياس البعدي عند مهارة الاستنباط بعد الضبط القبلي. - لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05)  بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في القياس البعدي عند مهارة التعبير بالرموز بعد الضبط القبلي. - لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05)  بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في القياس البعدي عند مهارة المنطق الشکلي  بعد الضبط القبلي. - لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05)  بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في القياس البعدي عند مهارة البرهان الرياضي بعد الضبط القبلي. - لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05)  بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في القياس البعدي لاختبار التفکير الرياضي ککل بعد الضبط القبلي. اتبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي ذا التصميم شبه التجريبي، طبقت على عينة عشوائية من الصف الأول المتوسط عددها (62) طالبة بمدينة مکة المکرمة، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية (32 طالبة  تم تدريسها باستخدام أسالب التعلم الحقيقي، ضابطة (30) طالبة تم تدريسها بالطريقة المعتادة. وعولجت البيانات باستخدام اختبار (ت) T-test لمجموعتين مستقلتين وحساب حجم التأثير.  وکانت أهم نتائج الدراسة توجد فروق ذات بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية في القياس البعدي لمهارات التفکير الرياضي (الاستقراء، الاستنباط، التعبير بالرموز، المنطق الشکلي، البرهان الرياضي.  وأوصت الباحثة بإقامة الدورات التدريبية لمعلمات المرحلة المتوسطة عن التعلم الحقيقي في تدريس الرياضيات. The aim of the research was to find out the effectiveness of the use of real learning methods in the development of mathematical thinking skills (induction, extrapolation, symbolism, formal reasoning, mathematical proof) in the first grade students in Makkah. - There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group and the average score of the control group in the telemetry after induction. - There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean of the experimental group and the mean of the control group in the post-measurement after the pre-adjustment. - There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean of the experimental group and the average score of the control group in the post measurement after the skill of expression with the symbols after the tribal adjustment. - There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean of the experimental group and the mean of the control group in the telemetry after the skill of the formal logic after tribal adjustment. - There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group and the average score of the control group in the telemetry in the skill of mathematical proof after tribal adjustment. - There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group and the average score of the control group in the post-measurement to test the mathematical thinking as a whole after tribal adjustment. The researcher followed the Semi-Experimental Semi-Experimental Method, which was applied to a random sample of the first grade (62) students in the city of Makkah. They were divided into 32 experimental groups, The data were processed using the T-test of two independent groups and the magnitude calculation of the effect. The most important results of the study were differences between the mean scores of the experimental group and the average of the control group scores for the experimental group in the post-measurement of mathematical thinking skills (induction, extrapolation, symbolism, formal logic, mathematical proof). In teaching mathematics.}, keywords_ar = {التعلم الحقيقي ، التفکير الرياضي Real Learning,Mathematical Thinking}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39347.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39347_f6e62a51e54bdea17f67b790eced6855.pdf} } @article { author = {السليطي, ظبية سعيد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {387-428}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39352}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {صعوبات تعليم القواعد النحوية وتعلمها في المرحلة الابتدائية بقطر (تشخيصها وعلاجها)}, abstract_ar = {برزت مشکلة هذا البحث في ضعف تلاميذ المرحلة الابتدائية في تعلم مادة القواعد النحوية، وذلک من خلال الزيارات الميدانية للباحثة لبعض المدارس الابتدائية في قطر، واللقاء مع معلمي المادة ومعلماتها، والاطلاع على واقع درس القواعد النحوية وملاحظة نسب النجاح التي تدنت فيه وخصوصاً في السنوات الماضية. ومن ذلک يتضح حجم المشکلة الماثلة وهي صعوبات تعلم مادة القواعد النحوية إذ هي صعوبات واقعية تواجه التلاميذ، الأمر الذي دعا الباحثة إلى الشروع بهذا البحث مبتغية من ذلک الکشف عن جوانب الصعوبة وأسبابها ورفع المستوى العلمي للتلاميذ في هذه المادة والحفاظ على سلامة اللغة العربية. واوصى البحث بما يأتي من خلال النتائج التي توصل إليها هذا البحث، يوصي البحث بما يأتي: تضمين کتب القواعد النحوية في المرحلة الابتدائية المزيد من التمارين والأمثلة المحلولة. اهتمام المعلم بصياغة الأهداف السلوکية لکل موضوع في مادة القواعد النحوية. التأکيد على أهمية القراءة والکتابة في المرحلة الابتدائية لکونها مفتاحا لدراسة المواد الأخرى. عرض مادة القواعد النحوية بصورة تجعلها ترتبط بحياة التلاميذ وخبراتهم السابقة وتنمية الشعور لديهم بأنها مادة ذات فائدة کبيرة في حياتهم. الاهتمام بالصعوبات التي يواجهها تلاميذ المرحلة الابتدائية في مادة القواعد النحوية ومتابعة استخدام السبل الکفيلة والمناسبة لذلک. الإفادة من العلاجات المختلفة التي ترتبط بطبيعة النحو واستراتيجيات التدريس وطبيعة المتعلم باعتبارها علاجات صادرة عن المعلمين الواقفين على خطوط الإنتاج البشري داخل الفصول، وکذلک من التلاميذ وهم الجمهور المستهدف. العمل على إعداد دليل خاص لمعلمي القواعد النحوية ومتابعة استخدام لماله من دور مهم في مواجهة هذه الصعوبات والتخلص منها}, keywords_ar = {صوبات تعليم,القواعد النحوية,تشخيص,علاج}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39352.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39352_5f47a282bc2f06b7032323183d7ab7ca.pdf} } @article { author = {العتيبي, عبد الله غازي الدعجاني}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {431-467}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39357}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مدى توافر معايير استراتيجيات التقويم الأکاديمي الواقعي من جهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة شقراء}, abstract_ar = {هدفت  الدراسة تعرف مدى توافر معايير استراتيجيات التقويم الأکاديمي الواقعي في أساليب التقويم المستخدمة بکليات العلوم والدراسات الإنسانية في جامعة شقراء من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بها، ومعرفة الفروق في ممارسة أعضاء هيئة التدريس لاستراتيجيات التقويم الواقعي تبعاً لمتغيرات الدراسة" التخصص، والخبرة، و النوع"، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، والاستبانة کأداة للدراسة، وتکونت عينة الدراسة من جميع  أعضاء هيئة التدريس بکليات العلوم والدراسات الإنسانية في جامعة شقراء خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1438/1439هـ. وقد بلغت عينة الدراسة (329) من مجتمع الدراسة، والبالغ عددهم (609) عضواً، وقد خلصت الدراسة إلى نتائج من أهمها: درجة استخدام محور الإعداد والتخطيط کبيرة، أما محور تنفيذ التقويم الأکاديمي الواقعي فقد کانت  درجة الاستخدام متوسطة،  وکذلک محور المتابعة البعدية، وقد إشارة نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة الدراسة تعود لاختلاف تخصص أفراد العينة، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة الدراسة تعود لاختلاف عدد سنوات خبرة أفراد العينة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة الدراسة تعود لاختلاف نوع العينة، وکانت تلک الفروق لصالح عينة الذکور. The present study aimed to identify the degree of availability of the degree of availability of the standards of  the realistic academic evaluation strategies in the evaluation methods used in colleges of science and humanities, Shaqra  University from its teaching staff view points, and identifying the differences in using the realistic evaluation strategies by the teaching staff in using the realistic evaluation strategies according to the study variables: "Field of Specification, Experience and Gender." The researcher used the survey analytical methodology and a questionnaire in the present study as a study tool. The study sample contained all the teaching staff of colleges of science and humanities in Shaqra  University during the second semester of the academic year 1438-1439 H. The study sample reached (329) of the study population which was (609) members. The findings of the present study showed that the degree of using the axis of preparation and planning was great, while the degree of using the axis of implementation of the realistic academic evaluation was medium, the same as the post Follow-up axis. The findings of the present study also showed that: there were significant statistical differences between the responses of the study sample because of the differences in the field of specification of the study sample,  and there were no significant statistical differences between the responses of the study sample because of the years of experience of the study sample and there were significant statistical differences between the responses of the study sample because of the gender of the study sample, these differences were in favor of the male in the study sample.}, keywords_ar = {التقويم الأکاديمي الواقعي,المعايير – الاستراتيجيات,جامعة شقراء. Realistic Academic Evaluation,Standards,strategies,Shaqra University}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39357.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39357_a27c32e71d16e666498a1cb884fe3035.pdf} } @article { author = {الشاذلي, عادل إبراهيم عبد الله and الشيخ, بسيوني إسماعيل عبد الجواد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {471-569}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39362}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {فاعلية استراتيجية قبعات التفکير الست لتدريس مقرر المناهج وطرق التدريس في تنمية مهارات التفکير الإبداعي والتحصيل لدى طلاب کلية الشريعة والدراسات الإسلامية بالأحساء}, abstract_ar = {تحددت مشکلة البحث الحالي في تدنى مستوى طلاب کلية الشريعة والدراسات الإسلامية بالأحساء في درجات الاختبار التحصيلي في مقرر المناهج وطرق التدريس، وکذلک في مهارات التفکير الإبداعي، وللتصدي لعلاج تلک المشکلة يحاول البحث الحالي الإجابة عن السؤال الرئيس التالي: ما فاعلية استراتيجية قبعات التفکير الست لتدريس مقرر المناهج وطرق التدريس في تنمية مهارات التفکير الإبداعي والتحصيل المعرفي لدى طلاب کلية الشريعة والدراسات الإسلامية بالأحساء؟ في ضوء ما توصل إليه هذا البحث من نتائج يوصي الباحثان بما يلى:  ضرورة اهتمام أعضاء هيئة التدريس بمهارات التفکير الإبداعي التي تم التوصل إليها عند تدريس المقررات المختلفة في الجامعة.  ضرورة تدريب الطلاب على استخدام مهارات التفکير الإبداعي. جعل التعليم ذا معنى للمتعلمين من خلال مراعاة احتياجاتهم وميولهم، وعن طريق تقديم المحتوى بصورة تتسق مع المشکلات التي تواجههم. تدريب المعلمين والمعلمات في المراحل التعليمية المختلفة على استخدام  استراتيجية القبعات الست في التدريس. تزويد واضعي المناهج بمعلومات کافية وواضحة عن أهمية استراتيجية القبعات الست لمراعاة ذلک في تصميم وتخطيط المناهج الدراسية في المراحل المختلفة.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39362.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39362_8e4c87680057d7899faabd360e89ff10.pdf} } @article { author = {لاشين, محمــــــــد عبد الحميد and القمشوعية, سامية بنت مطر and الشيادية, موزة بنت علي and الکندي, أحمـد بن خميس}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {523-577}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39368}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تصور مقترح لتسويق البرامج التعليمية بجامعة السلطان قابوس في ضوء بعض المتغيرات الاقتصادية}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التعرف على الأسس النظرية والفکرية لتسويق البرامج التعليمية بجامعة السلطان قابوس في سلطنة عمان، ودراسة واقع تسويق هذه البرامج ومعوقاته في ضوء بعض المتغيرات الاقتصادية المؤثرة، واقتراح تصورًا لتسويق البرامج التعليمية بجامعة السلطان قابوس في سلطنة عمان، وذلک من خلال الإجابة على الأسئلة التالية: ما الأسس النظرية والفکرية لتسويق البرامج بجامعة السلطان قابوس في سلطنة عمان؟ ما واقع تسويق البرامج بجامعة السلطان قابوس ومعوقاته في سلطنة عمان؟ ما المتغيرات الاقتصادية المؤثرة على تسويق البرامج بجامعة السلطان قابوس في سلطنة عمان؟ ما التصور المقترح لتسويق البرامج بجامعة السلطان قابوس في سلطنة عمان؟ وللإجابة على هذه الأسئلة استخدم الباحثون المنهج الوصفي من خلال تطبيق استبانة مکونة من ثلاث محاور هي واقع تسويق البرامج في جامعة السلطان قابوس، ومعوقات تسويق البرامج في جامعة السلطان قابوس، ومقترحات تفعيل تسويق البرامج في جامعة السلطان قابوس، وذلک على عينة تکونت من (92) عضو هيئة تدريس في (3) کليات بالجامعة هي کلية التربية، وکلية العلوم الزراعية والبحرية، وکلية الآداب والعلوم الاجتماعية، وفي ضوء الإطار النظري والدراسة الميدانية وضعت الدراسة تصورا مقترحا لتسويق البرامج التعليمية بجامعة السلطان قابوس (سلطنة عمان) في ضوء بعض المتغيرات الاقتصادية. This study aims to identify the theoretical and intellectual bases for marketing educational programs at Sultan Qaboos University in the Sultanate of Oman,and study the reality of marketing these programs and obstacles in the light of some economic variables affecting and propose a vision to market educational programs at Sultan Qaboos University in the Sultanate of Oman, by answering the following questions: 1. What are the theoretical and intellectual foundations for marketing programs at Sultan Qaboos University in Oman? 2. What is the reality of the marketing of programs at Sultan Qaboos University and its obstacles in the Sultanate of Oman? 3. What is the economic variables affecting the marketing of programs at Sultan Qaboos University in Oman?  4. What is the proposed scenario for marketing programs at Sultan Qaboos University ? To answer these questions, researchers used the descriptive approach by applying questionnaire (the reality of marketing programs at Sultan Qaboos University, the obstacles to marketing programs at Sultan Qaboos University, and the proposals for activating marketing programs at Sultan Qaboos University). The sample of study is (92) from (4) colleges in the university: College of Education, College of Agricultural and marine Sciences, and the college of Arts and social Sciences. In the light of the theoretical framework and field study; the study developed a proposal for marketing educational programs in Sultan Qaboos University (Oman).}, keywords_ar = {تسويق البرامج التعليمية,المتغيرات الاقتصادية}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39368.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39368_33dd244f03b7e46ad57748620a555abf.pdf} } @article { author = {حامد, مروة حسن}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {561-607}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39371}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر التشارک في استخدام الخرائط الذهنية في بيئة التعلم المدمج السحابي على التحصيل الفوري والمرجأ والعبء المعرفي لطلاب تکنولوجيا التعليم}, abstract_ar = {استهدف البحث الحالي تصميم بيئة تعلم مدمج سحابي قائمة علي التشارک في استراتيجية الخرائط الذهنية والتعرف علي أثرها علي التحصيل الفوري والمرجأ والعبء المعرفي لدى طلاب الفرقة الثالثة قسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية جامعة عين شمس حيث تألفت عينة البحث من (30) طالباً وطالبه ، وأسفرت النتائج أنه: يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية (التشارک في الخرائط الذهنية) في التطبيقين القبلي والبعدي في الدرجة الکلية للاختبار التحصيلي لصالح البعدي، ولا يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والمرجأ في الاختبار التحصيلي. ويوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية لمقياس العبء المعرفي قبل وبعد التجربة"}, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39371.html}, eprint = {} } @article { author = {الحسين, أسماء عبد العزيز}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {611-645}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39379}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {بعض أساليب التفکير وعلاقتها بالتوافق الدراسي لدى طالبات قسم علم النفس بکلية التربية بجامعة الأميرة نورة}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى: التّعرف على أساليب التفکير التي تتبعها طالبات قسم علم النفس بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، والکشف عن مدى التوافق الدراسي لديهن، وطبيعة العلاقة ببين أساليب التفکير والتوافق، واشتملت عينة الدراسة على (150) طالبة مقيدة بقسم علم النفس- بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن جميع السنوات الدراسية، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتم استخدام مقياس أساليب التّفکير لـ: (أ. هاريسون، وبرامسون، بارليت ومعاونيهم)، تقنين (مجدي عبد الکريم حبيب) على البيئة المصرية (2004). وقد اعتمدت الدراسة على الاستبانة في جمع بيانات الدراسة، کما اعتمدت على الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) لمعالجة بيانات الدراسة واستخراج نتائجها. وتوصلت الدراسة إلى نتائج: من أهمها: أنّ التفکير المثالي والتفکير الواقعي هي الأساليب الأکثر شيوعاً واستخداماً لدى طالبات قسم علم النفس بکلية التربية بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن بالرياض، کما بينت النتائج أنّ هناک علاقة بين أساليب التفکير والتوافق الدراسيلدى الطالبات وهي علاقة موجبة قوية حيث بلغت 71%، کما أظهرت النتائج أيضا أنّ هناک فروق بين مجموعات الطالبات وفقا لمتغير التخصص الأصلي بالثانوية العامة – علمي/ أدبي. The aim of the study was to identify the thinking methods of female psychology students at Princess Noura Bint Abdul Rahman University, And to reveal their compatibility, The nature of the relationship between methods of thinking and compatibility, The sample of the study included (150) students enrolled in the Department of Psychology - Princess Noura Bint Abdul Rahman University, All the academic years, the study followed the descriptive approach, The measure of thinking methods was used to:      )A. Harrison, Bramson, Bartlett and their collaborators( (Magdy Abdel Karim Habib) on the Egyptian environment (2004) The study relied on the questionnaire in the collection of study data, It also relied on the Statistical Package of Social Sciences (SPSS) to process the data of the study and extract the results.                                                                                       The study reached the following results: That the ideal thinking and realistic thinking are the most common methods used by students of the Department of Psychology at the College of Education Princess Noura Bint Abdul Rahman University in Riyadh, the results also showed that there is a relationship between the methods of thinking and the academic compatibility of students, which is a strong positive relationship, Where 71%. The results also showed that there are differences between the groups of students according to the variable of the original specialization in the secondary school - scientific / literary.                                                                                          }, keywords_ar = {Methods of thinking,Students,Academic compatibility,university}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39379.html}, eprint = {} } @article { author = {مصطفى, منال محمود محمد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {649-708}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2019.39471}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {التحيز المعرفي والامتنان کمنبآت بالصمود الأکاديمي ‏لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى تحديد العلاقة بين الصمود الأکاديمي وکلٍّ من الامتنان والتحيز المعرفي لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية، کما هدفت لتحديد إسهام کل من الامتنان وأبعاد التحيز المعرفي في التنبؤ بالصمود الأکاديمي لدى عينة الدراسة، ومعرفة أيٍّ من هذين المتغيرين يتنبأ بدرجة أکبر بالصمود الأکاديمي لدى عينة الدراسة.وقد استخدمت الدراسة الأسلوب الارتباطي التنبؤي لتعرُّفِ نمطَ العلاقة بين متغيرات الدراسة، والتنبؤ بينها. وتکوّنت عينة الدراسة من (115) طالبا وطالبة من طلبة المرحلة الثانوية، وهم الطلبة المقيدون للعام الدراسي 2018/ 2019 الفصل الدراسي الأول، وتم انتقاؤهم بالمعاينة العشوائية البسيطة. وبلغ المتوسط والانحراف المعياري لِعُمرِأفراد العينة (16.26±0.608) عامًا. وأعدت الباحثة کلًا من مقياس الامتنان، ومقياس التحيز المعرفي، من خلال المواقف الحياتية، وتعريب مقياسCassidy (2016) للصمود الأکاديميمن خلال مواقف الحياة. وتوصلت الدراسة إلى أن جميع معاملات ارتباط بيرسون بين متغير الصمود الاکاديمي والتحيز المعرفي وأبعاده (القفزإلىالاستنتاجات، وتحيز جمود المعتقدات، وتحيز الانتباه للمهددات،  والتحيز للعزو الخارجي، والمشکلاتالمعرفيةالاجتماعية، والمشکلاتالمعرفيةالذاتية، والسلوکالآمن) - اتسمت بکونها معاملات ارتباط سالبة، بينما کان معامل ارتباط بين الصمود الأکاديمي والامتنان موجبا، کما تنبأ کل من الامتنان وبُعد القفز إلى الاستنتاجات، وبُعد تحيز جمود المعتقدات، وبُعد التحيز للعزو الخارجي - بالصمود الأکاديمي، وکان الامتنان أقوى منبئ بالصمود الأکاديمي، يليه تحيز جمود المعتقدات، ثم بُعد القفز إلى الاستنتاجات، وبُعد التحيز للعزو الخارجي.  this study aims to explore the relationship among academic resilience, gratitude and the cognitive bias resilience among sample of secondary students. A second purpose of this study is to determine the contribution of gratitude and the cognitive bias as predictors of the academic resilience and explore which of these two independent variables is more effective in predicting academic resilience among sample of secondary students. The study follows a descriptive approach: specifically, the correlative predictive method in order to shed light on the pattern of relationships holding between the variables of the study, and also predict relations between them. The study sample consisted of (115) secondary school students at the Genius school in Giza Governorate.They are enrolled in the first semester of the academic year 2018/2019, They were selected on the basis of random inspection statistics. The average age and standard deviation of members of the sample are (16.26 ± 0.608) years, respectively. The study used the measure of the Cognitive bias through life positions (Prepared by the researcher) and Measure of gratitudethrough life positions (Prepared by the researcher). Cassidy (2016) translation of academic resilience through life positions, was made by the researcher. The study found that all Pearson correlation coefficients among the academic resilience variable and cognitive bias and its dimensions , jumping to conclusion, belief inflexibility bias, attention for threat bias, external attribution bias, safety behavior, social cognition problems, subjective cognitive problems, Were characterized as negative correlation coefficients, The correlation between academic resilience and gratitude was positive, And the prediction of academic resilience through gratitude and jumping to conclusion, and belief inflexibility bias, and external attribution bias, gratitude was more powerful predictor of academic resilience, followed by belief inflexibility bias, then jumping to conclusion, then external attribution bias.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39471.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39471_aaad85ce80f6bde4e3937b8f6cb2c944.pdf} } @article { author = {الدالي, شيماء عبد العزيز عبد الباسط}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {711-747}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39476}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تحليل سيسولوجي لأسباب إنتشارالفساد الإداري ببعض مؤسسات الدولة – دراسة ميدانية بمحافظتي الجيزة والغربية}, abstract_ar = {يعد الفساد الإداري من أخطر التحديات التى تواجه الدول النامية ، ويحظى باهتمام متزايد من قبل حکوماتها نظرا للمشاکل الاقتصادية وتراکم الديون الخارجية وانخفاض معدلات النمو الاقتصادي وتدنى معدلات الاداء والانتاجية فى القطاع العام. ومصر کغيرها من الدول تدرک أبعاد هذه المشکلة فقد صدقت على الاتفاقية الدولية المتعلقة بمحاربة الفساد واساءة استعمال السلطة الوظيفية. ومن هذا المنطلق تکمن أهمية هذه الدراسة فى أن هذه الظاهرة : -          تمثل تهديدا استراتيجيا لاستقرار ونمو المجتمعات المعاصرة وعائقا حرجا أمام خطط وبرامج التنمية. -          التعرف على أسباب الفساد الإداري للعمل على مواجهته وعلاجه . -          وضوح الحاجة إلى تقديم منهج جديد للتعامل مع ظاهرة وسلوک الفساد الإداري. وتتمثل أهداف الدراسة فى: -          تحديد درجة معرفة المبحوثين بالفساد الإداري فى اجهزة الدولة من حيث مدى انتشاره وجهات محاربته، ومجالات ظهوره. -          تحديد درجة موافقة المبحوثين على أسباب انتشار ونمو الفساد الإداري سواء التنظيمية منها والسياسية والتشريعية والبيئة العامة والثقافية. -          معرفة رأى المبحوثين فى الأساليب العلاجية لمواجهة ظاهرة الفساد الإداري ومحاربته . -          تحديد معنوية العلاقة بين المتغيرات المستقلة المدروسة للمبحوثين ودرجة موافقتهم على الأسباب المدروسة لانتشار الفساد الإداري. وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها: -          أن الفساد الإداري منتشر فى القطاع العام بصورة کبيرة عن القطاع الخاص ، وأن من أهم الأسباب المختلفة لانتشار الفساد الإداري تأتى في مقدمتها الموافقة على الأسباب الخاصة بالبيئة العامة والثقافية ، ثم الأسباب التشريعية والسياسية لهذا يجب مراجعة البيئة العامة والثقافية والتى أصبحت تمثل بيئة خصبة لانتشار الفساد، ساعد على الأعمال الثقافية التى تروج الفساد وتجعل من الفاسدين أبطال فى المجتمع وهو ما شجع الأخرين على ممارسة الفساد لتقليدهم . وأشار المبحوثين إلى أن من أهم الأساليب العلاجية لمواجهة الفساد الإداري تدريب العاملين على النزاهة ورفع کفاءتهم الادارية والتزام بالعدالة الموضوعية وزيادة الأجور والحوافز من أجل اشباع حاجات العاملين وتشديد العقوبات على من يرتکب الجرائم. وأوصت الدراسة إلى أنه: -          لابد من وضع اليات للمتابعة والمراقبة الداخلية على العاملين والعمل على تضييق الفوارق فى الدخول بين العاملين بالدولة ووضع عدد من المعايير الموضوعية الدقيقة لاختيار العاملين بالمنظمات. -          لابد من الاهتمام بالتنشئة الاجتماعية خاصة الطفال بالأسر وتربيتهم على الامانة والصدق والحفاظ على الممتلکات العامة . -          واخيرا لابد من مراجعة التشريعات والقوانين التى تحکم العمل. Abstract Administrative corruption is one of the most serious challenges faced by developing countries and is receiving increasing attention from their governments due to economic problems, accumulation of external debt, low rates of economic growth and low performance and productivity in the public sector. Like other States, Egypt is aware of the dimensions of this problem and has ratified the International Convention against Corruption and Abuse of Functional Power. In this sense, the importance of this study lies in the fact that this phenomenon: - represents a strategic threat to the stability and growth of contemporary societies and a critical obstacle to development plans and programs. - Identify the causes of administrative corruption to work on the face and treatment. - Clear the need to provide a new approach to dealing with the phenomenon and behavior of administrative corruption. The objectives of the study are: - Determining the degree of knowledge of the respondents about administrative corruption in the state apparatus in terms of the extent of its spread and destinations of combat, and areas of emergence. - Determine the degree of approval of the respondents on the causes of the spread and growth of administrative corruption, whether organizational, political, legislative and the general and cultural environment. - Know the opinion of the respondents in the therapeutic methods to confront the phenomenon of administrative corruption and fight it. - Determining the significance of the relationship between the independent variables studied for the respondents and their degree of agreement on the reasons for the spread of administrative corruption. The study reached a number of results, the most important of which are: - Administrative corruption is pervasive in the public sector, largely from the private sector, and one of the most important reasons for the spread of administrative corruption is the approval of the reasons for the general and cultural environment. The legislative and political reasons for this must be reviewed the general and cultural environment which has become a fertile environment for the spread of corruption , Helped cultural works that promote corruption and make corrupt people heroes in society, which encouraged others to practice corruption for their tradition. The respondents pointed out that one of the most important methods of dealing with administrative corruption is the training of employees on integrity, raising their administrative efficiency, commitment to substantive justice, and increasing wages and incentives in order to satisfy the needs of workers and to tighten penalties for those who commit crimes. The study recommended that: - Mechanisms should be put in place to monitor and control internal workers and work to narrow the differences in incomes among employees in the state and the establishment of a number of objective criteria for accurate selection of employees in organizations. - It is necessary to pay attention to social upbringing, especially children, to families and their education to honesty, honesty and preservation of public property. - Finally, it is necessary to review the legislation and laws governing the work.    }, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39476.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39476_3e1de9e544ac434e933e67e4c21fdbd5.pdf} } @article { author = {إبراهيم, حماده محمد مسعود}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {751-828}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39489}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أنماط التعلم القائم على المصادر ( فردي - جماعي) وفاعليتهما في تنمية المهارات المعلوماتية لدى طلاب المرحلة الثانوية واتجاهاتهم نحو استخدام مراکز مصادر التعلم}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى الکشف عن  فاعلية أنماط التعلم القائم على المصادر(فردي - جماعي) في تنمية المهارات المعلوماتية لدى طلاب المرحلة الثانوية واتجاهاتهم نحو استخدام مراکز مصادر التعلم ، وکذلک معرفة أثر اختلاف نمط التعلم (فردي - جماعي) المستخدم في التعلم القائم على المصادر على تنمية المهارات المعلوماتية واتجاهات الطلاب نحو استخدام مراکز مصادر التعلم، وقد تکونت عينة الدراسة من (40) طالبًا من طلاب الصف الأول الثانوي ، وتم توزيعهم وفقا للتصميم التجريبي للدراسة على مجموعتين تجريبيتين بواقع (20) طالبًا للمجموعة الأولى والتي تستخدم التعلم القائم على المصادر بنمط التعلم الفردي و(20) طالبًا للمجموعة الثانية والتي تستخدم التعلم القائم على المصادر بنمط التعلم  الجماعي ، وقد أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج أهمها: فعالية التعلم القائم على المصادر حيث وجد أن هناک فرق دال إحصائيًا عند مستوى 0.01  بين متوسطي درجات الطلاب الذين يستخدمون التعلم القائم على المصادر بصرف النظر عن نمط التعلم (فردي - جماعي) في القياسين القبلي والبعدي لاختبار التحصيل المعرفي للمهارات وبطاقة أداء المهارات ومقياس الاتجاهات  لصالح القياس البعدي، کما أثبتت الدراسة وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى 0.01 بين متوسطي رتب درجات الطلاب الذين يستخدمون مدخل التعلم القائم على المصادر في التطبيق البعدي لأدوات القياس (الاختبار – بطاقة الملاحظة – مقياس الاتجاهات ) يرجع إلى الأثر الأساسي لنمط التعلم المستخدم (فردي - جماعي) وقد وجه هذا الفرق لصالح المجموعة التجريبية التي تدرس بنمط (التعلم الجماعي).}, keywords_ar = {التعلم القائم على المصادر – نمط التعلم الفردي- نمط التعلم الجماعي- المهارات المعلوماتية- الاتجاه,مراکز مصادر التعلم – المرحلة الثانوية}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39489.html}, eprint = {} } @article { author = {الشمري, عبيد محمد عبيد and الکندري, خالد عبد الرحيم علي and القطان, هاني علي سليمان}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {827-897}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39501}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دور النمذجة التعليمية في تنمية مستوى مهارات الإبداع المهني لدى معلمي المرحلة الابتدائية بدولة الکويت من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات}, abstract_ar = {هدفت الدراسة بيان دور النمذجة التعليمية في تنمية مستوى مهارات الإبداع المهني لدى معلمي المرحلة الابتدائية بدولة الکويت من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي مع الاعتماد على الاستبانة کأداة لجمع البيانات، وتکون مجتمع الدراسة من جميع معلمي المرحلة الابتدائية بدولة الکويت، بينما اقتصرت العينة على عدد (981) معلماً ومعلمة موزعين وفق متغيرات (النوع/ سنوات الخبرة) وأسفرت نتائج الدراسة عن أن درجة الموافقة على مجمل المحاور (مرتفعة) من وجهة نظر عينة الدراسة، وکانت ترتيبها کالتالي المحور الثالث الخاص بدور النمذجة التعليمية في تنمية مهارة الأصالة لدى معلمي المرحلة الابتدائية، ثم المحور الثاني الخاص بدور النمذجة التعليمية في تنمية مهارة المرونة لدى معلمي المرحلة الابتدائية، ثم المحور الأول الخاص بدور النمذجة التعليمية في تنمية مهارة الطلاقة لدى معلمي المرحلة الابتدائية، وفي المرتبة الأخيرة المحور الرابع الخاص بدور النمذجة التعليمية في تنمية مهارة الحساسية للمشکلات لدى معلمي المرحلة الابتدائية، حيث تراوحت متوسط الأوزان النسبية لعبارات تلک المحاور بين (2.599) و(2.690). The current study aimed at investigating the role of educational modeling in developing the level of professional creativity skills among the primary school teachers in Kuwait from their viewpoints in the light of some variables. The study utilized the descriptive method making use of a questionnaire as a data collection instrument. The study population were all the primary school teachers in Kuwait and the participants were 981 teachers (males and females) who were assigned according to the study variables (gender / years of experience). The results of the study revealed that the degree of approval of all the dimensions was  (high) from the viewpoints of the study participants as the dimensions were respectively arranged as follows: the third dimension related to the role of the educational modeling in developing the skill of flexibility of the primary school teachers, the first dimension  related to the role of the educational modeling in developing the skill of fluency of the primary school teachers, and the fourth dimension related to the role of the educational modeling in developing the sensitivity to problems skill among the primary school teachers as the means of the items relative weights ranged between (2.599) and (2.690).}, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39501.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39501_d36331d8ed4b392083b254d3f68462d6.pdf} } @article { author = {Alghraibeh, Ahmad M.}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {180 جزء2}, pages = {901-924}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39506}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {Brain Dominance and the Use of Technology for Learning Purposes in College Students: A Cross-Cultural Study}, abstract_ar = {The current study aimed to examine the relation between brain dominance and the use of technology for learning purposes across three countries. Participants included 634 male and female students enrolled in universities in Saudi Arabia, Egypt, and Algeria, selected through stratified cluster sampling. Participants completed a series of questionnaires assessing brain dominance and the use of technology for learning purposes. Analysis demonstrated that females reported greater QC and QD dominance than men. Statistically significant positive relationships between brain dominance and the use of technology for learning purposes were also found. The brain dominance variables accounted for 79% of the variance in using technology for learning purposes. Adjusting for the other brain dominance predictor variables, only QC (positively) and QD (inversely) were significant. Results may inform the development of special education programs among technology users to enhance their learning potential.}, keywords_ar = {Brain Dominance,Age Group, Gender,Technology of Learning}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39506.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39506_c91455fce76d21033a051777c356624a.pdf} }