@article { author = {عيسى, ماجد محمد عثمان and خليفة, وليد السيد أحمد محمد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {13-76}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39513}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر برنامج تدريبي قائم على مهارات ماوراء المعرفة في القراءة الإبداعية والتفکير الاستراتيجي لدى طلاب قسم التربية الخاصة بجامعة الطائف. The effect of an training program based on the metacognitive skills in the creative reading and strategic thinking of special education department of students in Taif university.}, abstract_ar = {هدف البحث إلى التحقق من أثر برنامج تدريبي قائم على مهارات ما وراء  المعرفة في القراءة الإبداعية والتفکير الاستراتيجي لدى طلاب قسم التربية الخاصة بجامعة الطائف، وتکونت عينة البحث من (15) طالبًا، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين، الأولى تسعة طلاب بالمجموعة التجريبية، والثانية ستة طلاب بالمجموعة الضابطة، حيث أعد الباحثان الأدوات التالية(اختبار القراءة الإبداعية، مقياس التفکير الاستراتيجي، البرنامج التدريبي القائم على مهارات ما وراء المعرفة، مقياس التقييم الذاتي للمعالجة التجريبية) وتعرضت المجموعة التجريبية للبرنامج التدريبي القائم على مهارات ما وراء المعرفة بواقع (27) جلسة بمعدل ثلاث جلسات أسبوعيًا، وبعد انتهاء البرنامج التدريبي تم تطبيق اختبار القراءة الإبداعية ومقياس التفکير الاستراتيجي، وتم إعادة التطبيق بعد مرور شهر من التطبيق الأول، ولمعالجة النتائج والتحقق من صحة الفروض تم استخدام اختبار مان ويتنى، وفريدمان، ويلکوکسون وأهم ما توصلت إليه نتائج البحث هو تحسن القراءة الإبداعية والتفکير الاستراتيجي لدى طلاب المجموعة التجريبية خلال القياس البعدي عند مقارنتهم بطلاب المجموعة الضابطة، واستمرارية الأثر الإيجابي للبرنامج خلال القياس التتبعي للمجموعة التجريبية بعد مرور شهر من القياس البعدي، وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري ونتائج البحوث السابقة. The research aimed to verify the effect of an training  program based on the metacognitive skills in the creative reading and strategic thinking of special education department of students in Taif university, researchers prepared the following tools (creative reading test,  strategic thinking scale, the training program based on the metacognitive skills - Self-assessment scale for experimental procedures), the study sample consisted of (15) student's of the special education department, faculty of education in Taif university, the sample was divided into two groups (9) student's in the experimental group, and (6) student's in the control group, the program consisted of (27) sessions and was applied at the rate of three sessions per week on the experimental group, after that a creative reading test and strategic thinking scale, as well as month after application, Mann Whitney, Friedman, Wilcoxon, tests were used to analyze the data, the most important findings of the search is the improvement of creative reading and strategic thinking among students during the experimental sample after training and after month of training program, was to interpret the results in light of the theoretical framework and the results of previous research.}, keywords_ar = {مهارات ما وراء المعرفة – القراءة الإبداعية – التفکير الاستراتيجي. metacognitive skills,creative reading,Strategic Thinking}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39513.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39513_814c661730e389b2eda8e285d7475d64.pdf} } @article { author = {بريک, السيد رمضان}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {79-104}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39521}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الفروق في المرونة المعرفية والتحصيل الدراسي في ضوء عدد اللغات المتقنة لدى طلاب السنة الأولى بالکليات الإنسانية بجامعة الملک سعود}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الکشف عن الفروق بين الطلاب أحادي وثنائي وثلاثي اللغة في المرونة المعرفية والتحصيل الدراسي لدى طلاب السنة الأولى بالکليات الإنسانية بجامعة الملک سعود، تکونت عينة الدراسة من (88) طالبًا منهم؛ (35) أحادي اللغة، و((35 ثنائي اللغة، و((18 ثلاثي اللغة طبق عليهم مقياس المرونة المعرفية (إعداد/ الباحث)، کما تم تقدير التحصيل الدراسي من خلال المعدل التراکمي للطلاب، ومن خلال التحليل الإحصائي للبيانات باستخدام برنامج (SPSS) انتهت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب(أحادي اللغة، وثنائي اللغة، وثلاثي اللغة) في المرونة المعرفية لصالح الطلاب ثلاثي اللغة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب (أحادي اللغة، وثنائي اللغة، وثلاثي اللغة) في التحصيل الدراسي لصالح الطلاب ثلاثي اللغة. Abstract: This study aimed at studying differences between monolingual, bilingual and trilingual students at first Yearstudents in the humanities colleges, King Saud University in cognitive flexibility and academicachievement. The study sample consisted of (78) students; (35) monolingual, (35) bilingual, (18) trilingual. a cognitive flexibility scale (designed by the researcher) was applied on the study sample. The academic achievement was estimated through the GPA The study concluded the following results: - There are statistically significant differences between students’ mean scores of monolingual, bilingual and trilingual in cognitiveflexibility for the benefit of students of trilingual.  - There are statistically significant differences between students’ mean scores of monolingual, bilingual and trilingual in academicachievement for the benefit of students of trilingual.}, keywords_ar = {أحادي اللغة,ثنائي اللغة,ثلاثي اللغة. monolingual؛ bilingual؛ Trilingual}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39521.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39521_e19bb07d9b034ea5d9a77a492ee6eb3a.pdf} } @article { author = {الشمري, صالح راضي and الحسيني, سالم حسين}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {107-137}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39526}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أساليب التعلم وفقا لنموذج (جراشا وريتشمان) وعلاقتها بالتحصيل الدراسي والتخصص الأکاديمي لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية في دولة الکويت Learning Styles According to Grasha & Reichmann's Model and its Relationship with Academic Achievement & Academic major of a Sample of Secondary School Students in the State of Kuwait}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أکثر أساليب التعلم انتشارا، وطبيعة وشکل العلاقة بين أساليب التعلم والتحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الثانوية في دولة الکويت ، بالإضافة إلى التعرف على دلالة الفروق في أساليب التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية باختلاف کل من مستوى التحصيل الدراسي، والتخصص الأکاديمي (علمي، أدبي).  وتکونت عينة الدراسة من طلاب المرحلة الثانوية الذکور بلغ عددها (136) طالباً، وتم استخدام مقياس أساليب التعلم لجراشا وريتشمان، ودرجات تحصيل الطلاب. وأسفرت نتائج الدراسة عن أن أکثر أساليب التعلم انتشارا لدى عينة الدراسة هي: المستقل؛ فالمعتمد؛ فالتنافسي؛ فالتعاوني؛ فالمشارک؛ وأقلها شيوعا المتجنب، وعلى وجود علاقة ارتباط موجبة دالة إحصائياً بين درجة التحصيل الدراسي، وبين کل من أسلوب التعلم (التنافسي، التعاوني، التشارکي، المستقل). ووجدت الدراسة فروقاً دالة إحصائياً بين متوسط درجة استجابة طلبة المرحلة الثانوية منخفضي ومرتفعي التحصيل لصالح طلبة المرحلة الثانوية مرتفعي التحصيل في جميع أساليب التعلم. کما وجدت فروقاً دالة إحصائياً بين متوسط درجة استجابة طلبة المرحلة الثانوية للتخصصين العلمي والأدبي نحو معظم أساليب التعلم ، باستثناء أسلوب التعلم التنافسي، لصالح طلبة التخصص العلمي. The current study is aimed to know the most common learning styles, the nature and form of the relationship existed between students learning styles and both academic achievement & Academic major  among secondary school students in the State of Kuwait, furthermore, showing the significance of the differences established into learning styles among the students of the secondary school concerning with the academic achievement, both the literary stream and the scientific one. The study sample was male students(N= 136), in which it was used the scale of Grasha & Reichmann's Learning Styles, & students achievement grades. Results reveal that the most common learning styles among the study sample were in order: the independent, dependent, competitive, collaborative, participant, and the less common one was the avoidant. There was a positive correlation had statistically significant effect between the academic achievement and (competitive, collaborative, participant and independent learning style). There were statistically significant differences between the average responses of secondary school students of low-high academic  achievement in favor of the high academic achievement students in all learning styles .There were statistically significant differences between the average responses of secondary school students, both literary and scientific streams, towards the majority of learning styles, except for the competitive style, in favor of the students of the scientific stream.}, keywords_ar = {أساليب التعلم- التحصيل الدراسي - نموذج (جراشا وريتشمان) – التخصص الأکاديمي. : learning styles,Ministry of education,Kuwait,Grasha & Reichmann's model,Academic Achievement}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39526.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39526_197a8da764017b9a45752509acfec6cd.pdf} } @article { author = {الزرعة, ليلى بنت ناصر}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {141-176}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39531}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دراسة تحليلية لمدى تضمن مناهج التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية (طالبات) لمفاهيم الأمن الفکري من وجهة نظر معلمات التربية الإسلامية في محافظة الأحساء-المملکة العربية السعودية Analysis study of the Extent of Intellectual Security Concepts Inclusion in Girls High School Islamic Education Textbooks from Islamic Teachers' Perspectives}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تضمن کتب التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية (بنات) لمفاهيم الأمن الفکري من وجهة نظر معلمات التربية الإسلامية في محافظة الأحساء، وتکونت عينة الدراسة من (88) معلمة ممن يدرّسن منهج التربية الإسلامية للعام الدراسي 1438-1439هـ. واستخدمت استبانة أعدت لهذا الغرض. أظهرت النتائج أن الأمن الفکري متضمن في مناهج التربية الإسلامية من وجهة نظر معلمات التربية الإسلامية مرحلة الثانوي (طالبات) بدرجة تقييم متوسطة لجميع الأبعاد، حيث کان أعلاها بعد الانتماء الثقافي، وفي المرتبة الثانية جاء بُعد الانتماء الوطني الاجتماعي، فيما جاء بُعد الانتماء العقدي الإسلامي في المرتبة الأخيرة. کذلک أظهرت الدراسة فروقًا ذات دلالة إحصائية لاستجابات المعلمات حول مدى تضمن مفاهيم الأمن الفکري في منهج التربية الإسلامية تبعاً لمتغير المؤهل التعليمي، وأوصت الدراسة بإجراء دراسات تحليلية دورية لمناهج التربية الإسلامية؛ مما له الأثر في عملية المتابعة، وتضمين منهج التربية الإسلامية لما يستجد من قضايا بشکل مباشر، وإعداد أدلة إرشادية للمعلمات في التخصصات بصفة عامة، والتربية الإسلامية بصفة خاصة تبين کيفية توضيح وترسيخ أبعاد الأمن الفکري. The study aimed to explore the extent of including intellectual security concepts in female students' high school'   Islamic Education curriculums from Islamic teachers' point of view. The study sample consist of 88 female Islamic teachers who teach Islamic education in high school. The results of the study showed that the extent to which Islamic education curriculums in female’ high school of the concepts of the intellectual security from teachers’ point of view in Alahsa was moderate. In addition, there were significant differences due to scientific qualification، it was for the favor of the high. In the light of the research results, the researcher reached a number of recommendations: Conducting periodic analytical studies of Islamic education curriculum،, which have an impact on the follow- up process and include the Islamic education curriculum for any new issues، also preparing a guideline for teachers from different majors in general and Islamic education in particular، showing how to clarify and consolidate the dimension of intellectual security. Conducting mandatory training courses by the ministry of education for Islamic education teachers،, which will teach them all the matters, related to intellectual security and the various ways to establishing it and strengthening it in the hearts of the younger generation}, keywords_ar = {الأمن الفکري,منهج التربية الإسلامية – المناعة الفکرية – تضمين المناهج. intellectual security,Islamic education curriculum؛ intellectual immunity - curriculum integration}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39531.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39531_c50031c81792ff756fc051d65a965e15.pdf} } @article { author = {الخنيفر, أمل بنت عبدالله}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {179-226}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39538}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {معوقات تطبيق الإدارة الإلکترونية بوزارة التعليم بالمملکة العربية السعودية في ضوء رؤية 2030 وسبل التغلب عليها. The Obstacles of Electronic-Management Application at Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia in the Light of 2030 vision, and the Ways for Overcome them}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى تحديد أبرز المعوقات التي تواجه تطبيق الإدارة الإلکترونية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض بوزارة التعليم في ضوء رؤية 2030، والتعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية من وجهة نظر الموظفات الإداريات حول المعوقات التي تواجه تطبيق الإدارة الإلکترونية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض بوزارة التعليم في ضوء رؤية 2030 وفق متغيرات (المؤهل العلمي، سنوات الخدمة، البرامج التدريبية التي تم حضورها في مجال الإدارة الإلکترونية)، وتقديم سبل التغلب على معوقات تطبيق الإدارة الإلکترونية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض بوزارة التعليم في ضوء رؤية 2030، وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي، کما تم استخدام أداة الاستبانة على عينة عشوائية من الموظفات الإداريات بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض، وبلغ عددهن (75)، بما يشکل نسبة 12% من مجتمع الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن أفراد عينة الدراسة موافقات على وجود معوقات تواجه تطبيق الإدارة الإلکترونية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض بوزارة التعليم في ضوء رؤية 2030، وجاءت المعوقات المالية في المرتبة الأولى، تليها المعوقات التقنية، ثم المعوقات الإدارية، ثم المعوقات البشرية وأخيراً المعوقات التشريعية والأمنية، أبرز المعوقات الإدارية: غياب الخطط الإجرائية للتحول نحو تطبيق الإدارة الإلکترونية، ضعف توافق الهياکل التنظيمية مع متطلبات تطبيق الإدارة الإلکترونية، أبرز المعوقات التشريعية والأمنية: الافتقار إلى وجود اجراءات للاعتماد الإلکتروني في التعامل بين الإدارات، عدم کفاية القوانين اللازمة لتطبيق الإدارة الإلکترونية، أبرز المعوقات البشرية: محدودية الفرص المتاحة للموظفين لحضور المؤتمرات والندوات المتعلقة بالإدارة الإلکترونية، قلة الحوافز المعنوية للمتميزين في العمل على البرامج والأجهزة الإلکترونية، أبرز المعوقات المالية: محدودية المخصصات المالية لتدريب الموظفات في مجال نظم المعلومات والتقنيات الإلکترونية، ضعف دور القطاع الخاص في المساهمة المالية والعينية لدعم تطبيق الإدارة الإلکتروني، أبرز المعوقات التقنية: ضعف البنية التحتية اللازمة لتطبيق الادارة الالکترونية، الافتقار إلى برامج نوعية لإنجاز العمليات الإلکترونية، توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (0.01) فأقل حول المعوقات التي تواجه تطبيق الإدارة الإلکترونية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض بوزارة التعليم في ضوء رؤية 2030، تُعزى إلى متغير المؤهل العلمي، وهذه الفروق لصالح أفراد عينة الدراسة اللاتي مؤهلهن بکالوريوس، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (0.05) فأقل حول المعوقات التي تواجه تطبيق الإدارة الإلکترونية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض  بوزارة التعليم في ضوء رؤية 2030 تُعزى إلى عدد سنوات الخدمة، وتُعزى إلى عدد البرامج التدريبية التي تم حضورها في مجال الإدارة الإلکترونية، أن أفراد عينة الدراسة موافقات تماماً على سبل التغلب على معوقات تطبيق الإدارة الإلکترونية في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض  بوزارة التعليم في ضوء رؤية 2030،  وأن أهم هذه السبل ما يأتي: توفير التدريب المستمر للموظفين على الأجهزة والبرامج الإلکترونية، توفير الدعم الفني لتطبيق الإدارة الإلکترونية، تجويد الربط الإلکتروني بين الإدارات، مواکبة المستجدات اللازمة لتطبيق الإدارة الإلکترونية، إقرار نظام لتحفيز المتميزين في العمل الإلکتروني. The study aimed to identify the most  obstacles that face the application of Electronic-Management of general management at education sector in Riyadh region at Ministry of education in the light of 2030 vision, and identify the significant statistical  differences from perspective of  study sample individuals regarding to application of Electronic-Management of general management at education sector in Riyadh region at Ministry of education in the light of 2030 according to the variables (the scientific qualification, years of service, the attended training program), and introducing the ways for overcome obstacles that face the application of Electronic-Management. vision a survey descriptive approach was used, a study tool represented in a questionnaire which has been applied on random sample of female employees from administrates of general management at education sector in Riyadh region, hence their number was (75), 12% from the study society. The study concluded to the following results: The study individuals agree with existing of obstacles that face the application of electronic- management, as the financial obstacles was ranked as the first, followed by technical obstacles, then administrative obstacles, followed by human obstacles, finally, followed by the legal and safety obstacles where they ranked as the last obstacles. The most dominant administrative obstacles: Lack of procedural plans required for transmitting to apply electronic management, Weakness of organizational structures that consistence with the application of electronic management. The most dominant legal & security obstacles: Lack the presence of procedures of electronic validity   for dealing among administrative, there are no sufficient laws that required for applying the electronic- management. The most dominant human obstacles: the employees’ opportunities for attending the conferences & seminars regarding to electronic –management are limited, Deficiency of moral stimulants for excellent workers regarding to electronic devices and programs. The most dominant financial obstacles: Limiting of Financial allocations for employees training in the field of IT & electronic technical, the weak contribution role of private sector in financial and material to support electronic management application. The most dominant technical obstacles: Weakness of infrastructure required for applying electronic –management, Lack of qualitative programs for achievement of electronic process. There are significant statistical differences at statistical level (0.01) and less regarding the obstacles facing the application of Electronic-Management of general management at education sector in Riyadh region at Ministry of education in the light of 2030 vision due to scientific qualification, in the favor of study individual who qualified with bachelor degree. There are no significant statistical differences at statistical level (0.05) and less regarding the obstacles facing the application of electronic-management in general education at Ministry of education in the light of 2030 vision due to scientific qualification due to years of experience and the number of training programs that attended in electronic- management field. The study individuals are completely agree with the ways for overcome the obstacles of the electronic-management, as the most important ways are the following: Provide a suitable and continuous training for employees on electronic devices and programs, Improvement of electronic linking among the administrative, Convoy the developments that required for electronic-management application, Verification a system to motivate the excellent workers at electronic work.}, keywords_ar = {الإدارة الإلکترونية,المعوقات,وزارة التعليم,رؤية 2030. Electronic –Management؛ Obstacles؛ Ministry of education؛ 2030 vision}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39538.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39538_78854d318a784f90350271ef3384a219.pdf} } @article { author = {الصعيدي, هند أحمد محمد سعيد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {129-315}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39577}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {نموذج مقترح لتطوير أداء قيادات إدارات التعليم في المملکة العربية السعودية في ضوء معايير التميز الإداري A Suggested Model for Developing the Performance of Education Departments Leaders in the Kingdom of Saudi Arabia in the Light of the Criteria for Administrative Excellence}, abstract_ar = {هدفت الدراسة تقديم نموذج مقترح لتطوير أداء قيادات إدارات التعليم في المملکة العربية السعودية في ضوء معايير التميز الإداري، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، واستخدمت الاستبانة في جمع البيانات، وتمثل المجتمع من جميع مديري إدارات التعليم بالمملکة العربية السعودية (العامة وبالمناطق والمحافظات) البالغ عددهم (46) ومساعديهم في المناطق التعليمية والبالغ عددهم (143) بحسب إحصائية الأمانة العامة لإدارات التعليم بالمملکة العربية السعودية للعام الدراسي 1437/1438هـ، وقد تم توزيع أداة الدراسة عليهم إلکترونياً عبر البريد الرسمي عن طريق مرکز البحوث والدراسات في وکالة الوزارة للتخطيط والمعلومات بالرياض، فکانت الاستجابات الراجعة (169) استبانة، وتوصلت النتائج إلى ما يلي: أهمية متطلبات تطوير أداء قيادات إدارات التعليم بالمملکة العربية السعودية  في ضوء معايير التميز الإداري  کانت بدرجة " کبيرة جداً، أن درجة تقدير المتطلبات التي تخص القائد نفسه (المهارات – القدرات – الفهم والمعلومات) لتطوير أداء قيادات إدارات  التعليم بالمملکة العربية السعودية  في ضوء معايير التميز الإداري  کانت بدرجة کبيرة جداً، أن درجة تقدير المتطلبات التي تخص البيئة التنظيمية والإدارية لتطوير أداء إدارات  التعليم بالمملکة العربية السعودية  في ضوء معايير التميز الإداري  کانت بدرجة أهمية کبيرة جداً، أن درجة تقدير المتطلبات التي تخص الموارد المالية والمادية والتقنية لتطوير أداء قيادات إدارات التعليم بالمملکة العربية السعودية  في ضوء معايير التميز الإداري کانت بدرجة أهمية کبيرة جداً، وفي ضوء النتائج قدمت الدراسة النموذج المقترح لتطوير أداء قيادات إدارات التعليم في المملکة العربية السعودية في ضوء معايير التميز الإداري. The present study aimed to present a proposed model to develop the performance of leaders of education departments in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the criteria of administrative excellence. The study relied on the descriptive approach and a questionnaire was used for data collection. The population of the study were all the managers of the education departments in the Kingdom of Saudi Arabia totaling 46 and their assistants in the educational regions totaling 143 according to the statistics of the General Secretariat for Education Departments in the Kingdom of Saudi Arabia for the academic year 1437/1438 A.H. The study instrument was completed electronically by the study participants totaling (169) respondents. The results of the study revealed that the requirements for developing the performance of leaders of education departments in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the criteria of administrative excellence were very important. The degree of valuing the requirements that belong to the leader himself (skills - abilities - understanding and information) to develop the performance of leaderships of education departments in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the criteria of administrative excellence was very important. The degree of valuing the requirements that pertain to the organizational and administrative environment to develop the performance of education departments in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the criteria for administrative excellence were very important. The degree of valuing the requirements that pertain to financial, material and technical resources to develop the performance of leaders of education departments in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the criteria for administrative excellence were very important. In the light of the results attained the study presented the proposed model for developing performance of the education departments leaders in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the criteria for administrative excellence.}, keywords_ar = {التطوير – القيادات الإدارية – المعايير – التمييز الإداري. development,administrative leadership,Standards,administrative excellence}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39577.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39577_904a3bade30a152a59a8f659beeaa511.pdf} } @article { author = {اليعربية, زيانة حمود خلفان and صلاح الدين, نسرين صالح محمد and الکيومية, أمل راشد عبد الله}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {319-349}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39578}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تفعيل العمل الإشرافي المشترک بين المشرف التربوي والإدارة المدرسية في سلطنة عمان Activating shared supervision between educational supervisors and school administration in the Sultanate of Oman}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التوصل لإجراءات مقترحة لتفعيل العمل الإشرافي المشترک بين المشرف التربوي والإدارة المدرسية، وذلک من خلال الکشف عن درجة المشارکة في ممارسات العمل الإشرافي بين المشرفين التربويين ومديري المدارس ومساعديهم بسلطنة عمان، وتحديد الفروق بين استجابات أفراد عينة الدراسة حول هذه الممارسات تعزى لمتغيرات المسمى الوظيفي، والتدريب. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استبانة، وتم تطبيقها على عينة مکونة من (166) مشرفًا تربويًّا، (100) مدير مدرسة ومساعديهم في خمس محافظات تعليمية: مسقط، جنوب الباطنة، الداخلية، البريمي، شمال الشرقية، وتوصلت الدراسة إلى ما يلي: جاءت درجة المشارکة في تطبيق ممارسات العمل الإشرافي المشترک بين المشرف التربوي والإدارة المدرسة بدرجة متوسطة، وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة المشارکة في تطبيق ممارسات العمل الإشرافي المشترک تعزى لمتغير المسمى الوظيفي في جميع المحاور عدا محور تقييم أداء المعلمين لصالح مدير المدرسة/المدير المساعد، بينما لم تظهر أية فروق دالة في استجاباتهم تعزى لمتغير التدريب في الأداة ککل وفي جميع المحاور، کما توصلت الدراسة إلى مجموعة من الإجراءات المقترحة التي تسهم في تفعيل العمل الإشرافي المشترک في سلطنة عمان. This study aims to give some suggested actions to activate the practices of shared supervision between educational supervisors and school administration in Oman through identifying the degree of participation in shared supervision practices between educational supervisors and school principals and co-principals, and identifying the significant differences in respondents' perceptions of the shared practices attributed to position and training. To achieve this aim, a questionnaire was applied for a random sample consisted of (166) supervisors and (100) school principals in five governorates (Muscat, south Batinah, Dakhilya, Buraimi, and north Sharqiya). Findings of the study revealed:  Respondents of the study rated all practices as meduim in the degree of shared practices between supervisors and school principals. There was significant differences in respondents' perceptions of the degree of shared practices attributed to position in favor of school principals. There was no significant differences in respondents' perceptions of the degree of shared practices attributed to training. Based on findings، the study suggested to a set of actions from the literature and respondents' perceptions which are anticipated to activate the practices of shared supervision between educational supervisors and school principals.}, keywords_ar = {الإشراف التشارکي,مجالات الإشراف التربوي – معايير التميز الإداري – تطوير أداء القيادات. shared supervision؛ fields of educational supervision؛ administrative excellence criteria؛ leadership development}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39578.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39578_56731d4dfa90a7db9874513da15ee2b5.pdf} } @article { author = {طيفور, هيفاء علي محمود}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {353-381}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39579}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {إدارة الأزمات بکليات جامعة حائل "المصادر والاستراتيجيات المستخدمة للتعامل معها من وجهة نظر القيادات الأکاديمية" Crisis Management at Ha'il University Faculties "Resources and the Strategies are Used to Deal With Them From Academic Leaders' Point of View.}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على کيفية إدارة الأزمات بکليات جامعة حائل من خلال تحديد مصادر الأزمات والاستراتيجيات المستخدمة للتعامل معها من وجهة نظر القيادات الأکاديمية, ولتحقيق ذلک, استخدمت الباحثة المنهج التحليلي الوصفي, وطبقت الدراسة على عينة تکونت من (37) من القيادات الأکاديمية, في الفصل الأول من العام الدراسي 2017/ 2018م . وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى أنَّ الدرجة الکلية لمصادر الأزمات کبيرة, وأن الدرجة الکلية للاستراتيجيات المستخدمة لمواجهتها متوسطة, کما تبين عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مصادر الأزمات تعزى لاختلاف متغيرات: الجنس وسنوات الخبرة, والرتبة الأکاديمية، والمسمى الوظيفي, کما تبين وجود فروق دالة إحصائيا في الاستراتيجيات المستخدمة تعزى لاختلاف متغير الخبرة, وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في الاستراتيجيات المستخدمة تعزى لاختلاف متغيرات الجنس, والرتبة الأکاديمية، والمسمى الوظيفي, وأوصت الدراسة بضرورة تبني الکليات بجامعة حائل لخطط فعاله لتمکين القيادات من مواجهه الأزمات, من خلال تدريبهم على أساليب التعامل مع مختلف الأزمات, وضرورة إنشاء وحدة بکل کلية لإدارة الأزمات وإعداد السيناريوهات المحتملة لجميع الأزمات مهما کان نوعها أو شدتها. The recent study aims at identifying crisis resources that face academic leaders at Ha'il University faculties and the strategies that are used to face from the leaders' point of view themselves. The female researcher  used  the descriptive analytic method and the study  was  applied  on a  sample consists of (37)academic leaders in  the first semester  from the academic year 2017-2018 CE. The study has reached to these results: the total degree of the crisis resources was very high and the total degree of the used strategies was medium. Also, it shows no significant statistic differences in crisis resources due to sex, years of experience, academic rank and the job position variables. As well as, it shows statistic significant differences in the used strategies due to experience variables. There are no statistic significant differences in the used strategies due to sex, academic rank, job position variables. The study recommends that it is necessary for the faculties at Ha'il University to adopt effective plans so as to empower the leaders to face Crisis through training them on how to deal with different Crisis. Also, it is necessary to establish a unit in each faculty to manage Crisis and to prepare possible seniors for all Crisis wherever their kind and form.}, keywords_ar = {إدارة الأزمات,استراتيجيات التعامل مع الأزمات,القيادات الأکاديمية,جامعة حائل. crisis management,strategies to deal with Crisis,Academic Leaders,Ha'il Universities}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39579.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39579_2dcb197e877565888f06f07d96fdf6ef.pdf} } @article { author = {الجوازنه, بهاء أمين حسن}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {385-415}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.39580}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مستوى الطلاق العاطفي لدى الزوج وأثره على التوافق النفسي للأبناء في المرحلة الثانوية من ذوي الأسر المفککة بمحافظة الکرک. The emotional divorce among the couple and its impact on psychological adjustment of children in the secondary stage Families with broken families in Al-Karak governorate}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية تحديد مستوى الطلاق العاطفي لدى الزوجية ومستوى التوافق النفسي للأبناء،  ومستوى ما يتنبأ به الطلاق العاطفي لدى الزوجين في التوافق النفسي للأبناء. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي المسحي، وتم إعداد مقياسين موجهين لعينة الدراسة، المقياس الأول: الطلاق العاطفي لدى الزوجين، والمقياس الثاني: التوافق النفسي للأبناء، وتم التحقق من صدق وثبات المقياسين بعد عرضهما على المحکمين وإجراء التعديلات. تکونت عينة الدراسة من (110) حالة من الأزواج ، وعينة من أبنائهم البنين بلغت (110) طالباً. أظهرت النتائج أن المتوسطات الحسابية جاءت مرتفعة للأزواج من حيث الطلاق العاطفي، وأظهرت الدراسة وجود توافق نفسي متوسط لدى أبناء المطلقين عاطفياً في مجالات التوافق النفسي. وأظهرت النتائج أن المتغيرات المستقلة مجتمعة (سمات نفسية وشخصية، السمات الاجتماعية، السمات الجنسية، السمات الاقتصادية) فسرت ما قيمته 78.2% من التوافق النفسي للأبناء بفقرات سلبية، حيث أظهرت النتائج تأثير الطلاق العاطفي لدى الزوجين على التوافق النفسي للأبناء بدرجة عالية وبشکل سلبي. This study aimed at identifying the level of emotional divorce among the couple as well as the level of psychological adjustment among children and the extent at which emotional divorce among the couple predicts psychological adjustment among the children. The study used the survey analytic descriptive approach, and two scales were prepared for the study sample; the first scale is emotional divorce among the couple and the second scale is psychological adjustment among children. The scales' validity and reliability were verified by introducing them to a number of arbitrators and making the recommended modifications. The study sample consisted of 110 cases of couples, as well as a sample of 110 students which represented their children. The results showed that the means were high for the couples in terms of emotional divorce. The results showed that there is a medium psychological adjustment among the children of the emotionally divorced couples regarding the domains of psychological adjustment . The results showed that the independent variables in total (psychological and personality characteristics, social characteristics, sexual characteristics, economic characteristics) accounted for 78.2% of the psychological adjustment among the children with negative items, where the results demonstrated the impact of emotional divorce among the couples on the psychological adjustment of their children which was with a high degree and negative direction.}, keywords_ar = {الطلاق العاطفي لدى الزواج,التوافق النفسي للأبناء,المرحلة الثانوية,الأسرة المفککة,محافظة الکرک. emotional divorce among the couples؛ psychological adjustment among children؛ Secondary Stage؛ broken family؛ Al-Karak governorate}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39580.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_39580_8ed3b97f5ed3601523633cc959745523.pdf} } @article { author = {الطشلان, العنود بنت محمد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {417-460}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.40096}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تقويم الأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس بقسم الإدارة التربوية بجامعة الملک سعود من وجهة نظر طالبات الدراسات العليا Evaluating the Teaching Performance of the Staff Members in the Educational Management Department in the King Saud University from the Viewpoints of the Post-Graduate Female Students.}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى تقويم الأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس بقسم الإدارة التربوية بجامعة الملک سعود من وجهة نظر طالبات الدراسات العليا. وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي للتعرف على مستوى الأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس بقسم الإدارة التربوية من وجهة نظر طالبات الدراسات العليا، والمقترحات التي قد تساهم في تحسين ذلک الأداء.واستخدمت الاستبانة کأداة للدراسة، وقد تکونت من (61) فقرة، تم توزيعها على (144) طالبة في برامج الدراسات العليا بقسم الإدارة التربوية. وقد توصلت الدراسة إلى أن مستوى أداء أعضاء هيئة التدريس بقسم الإدارة التربوية بشکل عام يأتي بدرجة متوسطة. کما وجدت الدراسة أن هناک فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات استجابات أفراد الدراسة حول مستوى الأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس بقسم الإدارة التربوية بجامعة الملک سعود باختلاف متغير المرحلة الدراسية، وذلک لصالح الطالبات بمرحلة الماجستير. وکان من أبرز مقترحات الدراسة اعتماد معايير جودة الأداء التدريسي کمحور رئيس في الترقيات. The current study aimed at evaluating the teaching performance of the staff members in the Educational Management Department in the King Saud University form the viewpoints of the post-graduate female students. The study adopted the descriptive survey method for identifying the level of teaching performance among the staff members in the educational management from the viewpoints of the post-graduate female students. The study made use of a questionnaire consisting of 61 items as an instrument for gathering the required data. The questionnaire was completed by 144 post-graduate female students in the Educational Management Department. The results of the study revealed that the level of the faculty staff members’ performance in the Educational Management Department in general was average. Furthermore, it was deomnstrated that there are statistically significant differences at 0.05 level among the mean responses the study participants concerning the teaching performance of the staff members in the Educational Management Department in King Saud University taking into account the grade variable in favour of the female students studying in the master grade. The study suggested accrediting teaching performance criteria as a basic dimension in the staff members’ promotions.}, keywords_ar = {التقويم,تقويم الأداء,إدارة التعليم العالي,التعليم الجامعي,أعضاء هيئة التدريس. Evaluation؛ performance evaluation؛ higher education management؛ university education؛ the faculty staff members}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40096.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40096_ba9c98ac868565bff781b4c9b3bb907f.pdf} } @article { author = {العجمي, عمار أحمد and الظفيري, ناجي بدر and الشطي, يعقوب يوسف}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {463-495}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.40110}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مستوى المواطنة البيئية لدى طلبة کلية التربية الأساسية بدولة الکويت في ضوء بعض المتغيرات. Environmental Citizenship among School of Basic Education's Students at the State of Kuwait}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى المواطنة البيئية لدى عينة من طلبة کلية التربية الأساسية بدولة الکويت، وعلاقتها ببعض المتغيرات مثل: النوع، المعدل الدراسي، التخصص الدراسي، والمحافظة السکنية. وقد تضمنت الدراسة استطلاع أراء عينة من (374) طالباً وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من کافة التخصصات الدراسية، وتم توزيع استبانة الدراسة على تلک العينة والتي تم تصميمها من قبل الباحثون في ضوء مراجعة الأدبيات والدراسات السابقة. وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى المواطنة البيئية قد جاء مرتفعا في ثلاثة أبعاد هي الثقافة البيئية، التطوع في أنشطة بيئية، والسلوک البيئي المسؤول، في حين جاء المستوى متوسطاً في بعد واحد هو مستوى دعم الطلبة لأنشطة تخدم قضايا ومشکلات البيئة. کما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيري النوع والتخصص الدراسي، في حين کان هناک فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيري المعدل الدراسي والمحافظة السکنية. وخلصت الدراسة في ضوء نتائجها إلى عدد من التوصيات والمقترحات التي يأمل الباحثون من خلالها الارتقاء بمستوى المواطنة البيئية.  The current study aimed at exploring the level of environmental citizenship among School of Basic Education's students at the State of Kuwait, as well as the impact of related variables such as  gender, GPA, specialization, and residential providence. The study involved surveying the opinions of a sample of (374) male and female students who were randomly selected from all majors. A survey, which was designed by researchers in light of literature and previous study, was answered by that sample. The study results revealed that students' level of environmental citizenship can be described as high in three dimensions including environmental culture, volunteer in environmental activities, and responsible environmental behavior, whereas the level  of environmental citizenship was moderate in one dimension, which is students' support for activities that serve environmental causes and problems. The results indicated also that there is no statically significant difference could be attributed to gender or specialization variables, but there is a statically significant differences existed  as a result of G.P. A. and residential province. The study suggested in light of results some recommendation which the researchers hope to contribute to the promotion of environmental citizenship.}, keywords_ar = {المواطنة البيئية,الثقافة البيئية,الوعي البيئي,السلوک البيئي المسئول. environmental citizenship – environmental culture – environmental awareness – responsible environmental behavior}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40110.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40110_6067b38f70c5ce69af46ddb9d433fe35.pdf} } @article { author = {الغبيوي, طلال بن عبد الهادي}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {499-552}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.40120}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تصور مقترح لتضمين المقاصد الشرعية بمنهج الحديث الشريف لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية. AsuggestedPropoasal for including the purposes of Islamic Jurisprudence in Al Hadith curriculum for Prep School Students in kingdom Saudi Arabia}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة بناء تصور مقترح لتضمين المقاصد الشرعية بمنهج الحديث الشريف لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية؛ ولتحقيق الهدف السابق أعد الباحث قائمة بالمقاصد الشرعية اللازمة لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية, وتم عرضها على الخبراء والمختصين لإقرارها, وتم تحويل هذه القائمة إلى معيار للتحليل منهج الحديث لطلاب الصف الأول المتوسط بالمملکة العربية السعودية, وتم التحقق من صدقه وثباته, ثم  قام الباحث بتقويم منظومة منهج الحديث وهي (الأهداف والمحتوى والأنشطة التعليمية وأساليب التقويم), وکشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود اتساق في تضمين المقاصد العامة للشريعة الإسلامية في منهج الحديث لطلاب الصف الأول المتوسط, حيث جاء مقصد حفظ الدين في المرتبة الأولى يليه مقصد حفظ النفس, ثم حفظ العقل, وأخيرًا جاء مقصد حفظ النسل وحفظ المال في المرتبة الأخيرة, کما أسفرت نتائج الدراسة عن عدم وجود توازن في تضمين المقاصد الشرعية في منهج الحديث, وعدم استمرارية عرضها في هذا المنهج بشکل يحقق الغاية منه, وفي ضوء نتائج الدراسة السابقة وضع الباحث تصورًا نظريًا لکيفية تضمين المقاصد الشرعية بمنهج الحديث الصف الأول المتوسط, وقد أوصت الدراسة بضرورة  تضمين المقاصد العامة للشريعة الإسلامية في مناهج الحديث لطلاب وتلاميذ المراحل الدراسية المختلفة, مع ضرورة مراعاة التوازن في عرض المقاصد العامة للشريعة الإسلامية, بحيث يعطى کل مقصد في ضوء حاجات ومطالب حياة المتعلمين, وفي ضوء متطلبات المجتمع والبيئة التي يحيون فيها. The aim of the study was to AsuggestedPropoasal for including the purposes of Islamic Jurisprudence in Al Hadith curriculum for Prep School Students in kingdom Saudi Arabia, In order to achieve the above objective, the researcher prepared a list of purposes of Islamic Jurisprudence in Al Hadith curriculum for prep school students in Saudi Arabia, It was presented to the experts and specialists for approval, and this list has been transformed into a standard for the analysis of the curriculum of the students of the first grade in the Kingdom of Saudi Arabia. The researcher evaluated the component of  the Al Hadith  curriculum (objectives, content, educational activities and evaluation methods). The results of the study revealed the lack of consistency in the inclusion of the purposes of Islamic Jurisprudence in Al Hadith curriculum for students in the first grade prep school, where the value of the preservation of religion in the first place followed by the goal of self-preservation, and then save the mind, and finally came the goal of keeping the birth and save money in the last place, The results of the study resulted in a lack of balance in the inclusion of the  purposes of Islamic Jurisprudence, and the lack of continuity in the presentation of this dimensions in order to achieve its purpose. In the light of the results of the previous study, the researcher developed a theoretical propasal of how to include of the purposes of Islamic Jurisprudence in Al Hadith curriculum first grade. The study recommended that the general purposes of Islamic law should be included in the Hadith curricula for students and students of various stages of study. Each destination in the light of the needs and demands of the lives of learners, and in light of the requirements of society and the environment in which they live.}, keywords_ar = {المقاصد الشرعية,منهج الحديث الشريف,طلاب الصف الأول المتوسط,التصور المقترح. : purposes of Islamic Jurisprudence,Al Hadith curriculum,first grade Prep school students,AsuggestedPropoasal}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40120.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40120_a3e3fb28366684f143a05559f04ac758.pdf} } @article { author = {السالم, هديل بنت محمد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {555-607}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.40128}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دور قائدة المدرسة کمشرف تربوي مقيم في التنمية المهنية للمعلمات في مدينة الرياض. Title: Role of School leader as educational supervisor resident in vocational development for female teachers in Riyadh Hadeel bint Mohammad Al-Salem}, abstract_ar = {هدفت الدراسة بيان دور قائدة المدرسة کمشرف تربوي مقيم في التنمية المهنية للمعلمات في مدينة الرياض من وجهة نظرهن، والتعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية لدور قائدة المدرسة کمشرف تربوي مقيم في التنمية المهنية للمعلمات في مدينة الرياض من وجهة نظرهن تبعًا للمتغيرات التالية(المؤهل العلمي، الخبرة، الدورات التدريبية) کما هدفت إلى استعراض أبرز تجارب الدول المتقدمة في مجال التنمية المهنية للمعلمات من خلال المشرف المقيم، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، واعتمدت الدراسة على الاستبانة کأداة لجمع البيانات، وتم اختيار عينة الدراسة بصورة عشوائية وقد تم تعبئة الاستبانة إلکترونيًا من خلال الاتصال المباشر مع المدارس المطبقة لمشروع قائد المدرسة المشرف المقيم، وقد بلغ عدد المعلمات الممثلات لعينة الدراسة في صورتها النهائية(142) معلمة، ومن أبرز نتائج الدراسة: أن دور قائدة المدرسة کمشرف تربوي مقيم في التنمية المهنية للمعلمات في مدينة الرياض من وجهة نظرهن جاءت بدرجة کبيرة أو موافق وأن استجابات المعلمات على أبعاد التنمية المهنية جاءت قيم المتوسطات الحسابية لهم في المدى موافق أو موافقة. Objectives: this study aims to identify the role of School leader as educational supervisor resident in vocational development for female teachers in Riyadh according to their point of view، and exploring the statistical differences for the role of School leader as educational supervisor resident in vocational development for female teachers in Riyadh according to their point of view regarding to the following variables(scientific qualification، experience، and training courses). In the same side، the study aims to determine the most known experiments of developed countries in the field of vocational development for female teachers through resident supervisor. Methodology: Analytic and descriptive methodology Tool: The study depended on a questionnaire as a tool for collecting data. Sample: The sample were chosen randomly after filling the electronic questionnaire by direct communication with the school applying the project of school leader who is resident supervisor، while representative teachers for sample are 142 teachers. Results: Results showed that the role of School leader as educational supervisor resident in vocational development for female teachers in Riyadh according to their point of view are in high degree or agree، but teachers responses for dimensions of vocational development has agree degree on the averages values.}, keywords_ar = {قائد المدرسة – المشرف المقيم – التنمية المهنية – التنمية المهنية المستمرة. school leader,resident supervisor,Professional Development,continuous professional development}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40128.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40128_9c8b132b71fccd5cc716128980ceede3.pdf} } @article { author = {آل مبارک, ريم بنت عبدالرحمن ابراهيم}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {611-655}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.40138}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر تنوع أساليب التفاعل في الفصول الافتراضية المتزامنة على التحصيل الدراسي لدى طالبات جامعة الأميرة نوره بنت عبد الرحمن والاتجاه نحوه. The effect of the diversity of the interaction tools in the simultaneous virtual classes on the academic achievement of the students of Princess Norah Bint Abdulrahman University and the trend towards it "}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على اثر تنوع أساليب التفاعل في الفصول الافتراضية المتزامنة على التحصيل الدراسي لدى طالبات جامعة الأميرة نوره بنت عبد الرحمن والاتجاه نحوه وتم تطبيق البحث على عينة مکونة من (117) وتم إعداد استبانة لتحديد أهم أدوات التفاعل واختبار تحصيلي واستبانة لقياس اتجاه الطالبات وقد أشارت النتائج إلى   وجود فرق ذا دلالة إحصائية (عند مستوى ≤ 0.05) بين متوسط درجات الطالبات في المجموعات التجريبية الثلاث  في اختبار التحصيل المعرفي، وفي مقياس الاتجاه لصالح الطالبات اللاتي درسن باستخدام أسلوب التفاعل متعدد الاتجاهات. The current study aims to identify the effect of the variousness of the reaction tools in the concurrent virtual classes on the studying collection for the students of Princess Nourah Bint Abdul Rahman University students and the direction toward it. The research was implemented on a sample, which consists of (117) female students. The results indicated that there was a statistically significant difference (0.05 0.05) between the average scores of the students in the three experimental groups in the cognitive achievement test and in the trend scale for the students who studied using the method Multi-directional interaction}, keywords_ar = {الفصول الافتراضية المتزامنة-أساليب التفاعل –أدوات التفاعل – التحصيل الدراسي. concurrent virtual classes - interaction methods - interaction tools,Academic Achievement}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40138.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40138_ce14570a1bb6fa46be6dae579361f7b8.pdf} } @article { author = {العنزي, سامي محمد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {659-678}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.40152}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {اکتساب المتعلمين السعوديين لوقت بدء الصوت (VOT) في اللغة الإنجليزية The acquisition of VOT of [b d g] in the context of Saudi Learners of English}, abstract_ar = {هناک العديد من الدراسات التي تطرقت إلى خاصية وقت بدء الصوت (VOT) في الحروف الوقفية المهموسة (الغير صائتة) (Voiceless stops) ولکن توجد ندرة في الدراسات على اکتساب الأصوات المجهورة (الصائتة) (Voiced) من قبل متعلمي اللغة الإنجليزية العرب وخصوصاً المتعلمين السعوديين. هذه الدراسة تبحث کيف يتم نطق تلک الأصوات وذلک في سياق مجموعة من حروف العلة (Vowels) التي تليها في النطق مباشرة. تمت مقارنة أداء نطق الأصوات للمتحدثين الإنجليز مع أداء نطق الأصوات للمتعلمين. شارک في الدراسة ٢٠ متعلم للغة الإنجليزية و١٠ متحدثين أصليين انجليز، و ١٠ متحدثين أصليين عرب. نتائج الدراسة أشارت إلى أن حرف العلة الذي يلي وقت بدء الصوت مباشرة، ليس له أي دور في عملية اکتساب تلک الأصوات، خلاف ما وجدته بعض الدراسات من إن هناک دور کبير لحرف العلة في تحديد مدة وقت بدء الصوت. بالرغم من محدودية ما تم اکتسابه من قبل المتعلمين، إلا أن هناک مؤشرات تدل على أن التعليم قائم ومستمر ولکن الأصوات الوسطية (coronal stops) تبدو أنها هي الأکثر صعوبة. There wereseveral research studies conducted on the VOT of voiceless stops of L2 English but little has been devoted to the acquisition of voiced stops of English by native Arabic speakers in particularadult Saudi learners. This study explored how stops were produced within the context of certain vowels; the focus was put on native Arabic speakers in general then on Saudi learners of English whose VOT was compared with English native speakers. In this respect, 20 Saudi learners of English and 20 monolinguals (10 English and 10 Arabic monolinguals) had been selected to take part in this study. The results showed that the vowel following a stop did not have any effect on the learning of VOTunlike what was predicted in Johnson and Babel (2010). Although the learning appears less rudimentary as only two participants have learnt [b] but none of them had learnt [g] or [d], there were signs of learning among the participants. The path of learning showed that English coronal stops appeared to be the most difficult for the learners. }, keywords_ar = {الأصوات الانفجارية المنطوقة,VOT,مرجلة ما قبل النطق,الاکتساب,علم أصوات اللغة الثانية. voiced stops؛ VOT؛ pre-voicing؛ acquisition؛ L2 phonology}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40152.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40152_3adbf883711b50e7298c24825bcb2a1f.pdf} } @article { author = {الهلالي, عبد الرحيم سعد الدين and عبيدي, حنان جمال محمد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {37}, number = {178 جزء 1}, pages = {681-701}, year = {2018}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2018.40155}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثار تعقيد المهام والتخطيط الاستراتيجي وعدم التخطيط على أداء طلاب شعبة اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية في الکتابة السردية}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء أثار تعقيد المهام والتخطيط الاستراتيجي وعدم التخطيط على أداء الطلاب في الکتابة السردية باللغة الإنجليزية تحت مستويات متنوعة لتعقيد المهام، ولقد تکونت عينة الدراسة من 120 طالب من المقيدين بالفرقة الثانية بقسم اللغة الإنجليزية بمعهد المعارف العالي للغات والترجمة، ولقد اعتمد البحث على أبعاد نموذج روبنسون (2001b) لتعقيد المهام؛ حيث تمثل "هنا والآن" المستوى (البسيط)، في مقابل "هناک وعندئذ" والتي تمثل المستوى (المعقد)، کما تم الاعتماد على ثلاثة محددات للکتابة السردية، التعقيد، والدقة، والطلاقة، أيضاً تم الاعتماد على مستويين في التخطيط : تخطيط المهام، وعدم التخطيط؛ ومن ثم تم تصنيف طلاب عينة البحث إلى أربع مجموعات، "التخطيط في مرحلة ما قبل المهمة ومن هنا والآن"، "والتخطيط في مرحلة ما قبل المهمة وهناک وعندئذ"، "وعدم التخطيط، وهنا والآن" و "عدم التخطيط وهناک وعندئذ"، ولقد أوضحت نتائج الدراسة أن تعقيد المهمة والتخطيط لهما أثر فعال على الدقة والطلاقة، کما أثبتت نتائج الدراسة أن المهام المعقدة مع الاعتماد على التخطيط تعطي نتائج أفضل في التعقيد والدقة والطلاقة، أيضًا کشفت النتائج أن إعطاء الطلاب الوقت للتخطيط قبل البدء في أداء المهمة قد يؤدي إلى أداء کتابي أفضل، تم مناقشة النتائج وثيقة الصلة بتعقيد المهمة وظروف التخطيط، وجودة الکتابة. This study examined the effects of task complexity and strategic planning and no planning on written narrative production under different task complexity conditions by 120 second-year English major students from AL-Ma’aref High Institute for Languages and Translation. Task complexity was manipulated along Robinson’s (2001b) proposed task complexity dimension of Here-and-Now (simple) vs. There-and-Then (complex) in. Accordingly, three specific measures of the written narratives were targeted, i.e. complexity, accuracy and fluency (CAF). Planning was operationalized at two levels: pretask planning (PTP) and no planning (NP). Participants of this study were four groups, the pre-task planning (PTP) and Here-and-Now (HN), pre-task planning (PTP) and There-and-Then (TT), no planning (NP) and Here-and-Now (HN), or no planning (NP) and There-and-Then (TT) groups. The findings of the study indicated that with respect to complexity, accuracy and fluency, the effects of both task complexity and planning conditions were found significant. More complexity, accuracy, and fluency were found in the complex task with the participants under planned condition. Also, the findings revealed that giving students time to plan before commencing the task led them to better performance. Results are discussed with relevance to task complexity and planning conditions on writing quality.}, keywords_ar = {تعقيد المهمة,التخطيط,الکتابة السرديّة. Task complexity؛ Planning Condition؛ Narrative Writing}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40155.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_40155_d7a070e25fc2c206bc22773070356e4d.pdf} }