@article { author = {عافية, عزة عبد الرحمن مصطفى}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {13-52}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32179}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {فاعلية برنامج تدريبي قائم على استراتيجيات التعلم النشط في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى عينة من التلاميذ ذوي صعوبات تعلم القراءة بمرحلة التعليم الأساسي}, abstract_ar = {هدف هذا البحث إلي دراسة مشکله مهمة وهي مشکلة الفهم القرائي لدى التلاميذ في مرحلة التعليم الأساسي، أجري البحث على (40) تلميذاً من تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي، تراوحت أعمارهم مابين 9- 12 سنه، قسمتهم الباحثة إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية قوامها (20) تلميذاً طبقت عليهم برنامج لتنمية مهارات الفهم القرائي باستخدام استراتيجيات التعلم النشط، ومجموعة ضابطة قوامها20 تلميذاً درسوا بالطريقة التقليدية، استخدمت الباحثة اختبار الذکاء غير اللغوي ومقياس التقدير التشخيصي لصعوبات تعلم القراءة، واختبار الفهم القرائي، ودرجات التلاميذ في مقرر اللغة العربية في الفصل الدراسي الثاني عام 2014- 2015 والبرنامج التدريبي. توصلت نتائج البحث إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على مقياسالفهم القرائي في القياس القبلي. و توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة على مقياس الفهم القرائي في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. ولا توجد فروق بين متوسطي درجات التطبيق البعدي والتتبعي على مقياس الفهم القرائي للمجموعة التجريبية مما يدل على فاعلية البرنامج المستخدم. This study aims at exploring an important problem; namely, reading comprehension for basic education students. The study was conducted on 40 basic education students aged 9-12 years divided into two groups: the experimental group consists of 20 students. The researcher implemented reading comprehension development program using active learning strategies, and the control group consists of 20 students who learned using the traditional method. The researcher used the non- linguistic intelligence test, the diagnostic assessment of reading learning difficulties, reading comprehension test, and Students' test scores in Arabic language at the end of the second term of the academic year 2014/2015) and the training program. Results of the study indicated that there aren't statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group on the pre-test of reading comprehension. However, there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group of reading comprehension. There aren't statistically significant differences between the post and consecutive implementation of the reading comprehension scale for the experimental group which indicates the efficacy of the implemented program.}, keywords_ar = {(برنامج تدريبي – استراتيجيات التعلم النشط,الفهم القرائي – التلاميذ ذوي صعوبات تعلم القراءة). (training program,active learning strategies,comprehension skills,pupils with dyslexia)}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32179.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32179_fbc370ab4acf7e7d3cede9117803a6dd.pdf} } @article { author = {عافشي, ابتسام بنت عباس}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {55-89}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32182}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مستوى طالبات کلية التربية في التفکير التأملي وعلاقته بمهارات التحليل القرائي}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى الکشف عن مستوى طالبات کلية التربية في التفکير التأملي، والتحليل القرائي، والوقوف على العلاقة القائمة بينهما. تکونت عينة الدراسة من (300) طالبة من کلية التربية بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن بالرياض. (قسم المناهج وطرق التدريس، قسم التربية الخاصة، قسم الطفولة المبکرة) تم بناء مقياس للتفکير التأملي، وقائمة بمهارات القراءة التحليلية، واختبار لقياس مستوى الطالبات فيها. تم تطبيق أدوات الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 1437هـ، وبعد تحليل البيانات وتفسيرها کانت النتائج کالتالي: ممارسة الطالبات للعبارات المندرجة تحت مجالات التفکير التأملي بدرجة (غالبا) لکل من العمل الروتيني، العمل التفکيري، التأمل، التأمل العميق. کما جاء أداء الطالبات في مهارات القراءة التحليلية يتراوح بين (متوسط) و(منخفض) حيث بلغ متوسط الأداء في مهارة تحليل المعاني (89.40) تلاه مهارة تحليل الأفکار بمتوسط (89.53) ثم مهارة تحليل العلاقات التي جاءت بمتوسط (48.45). کما أسفرت النتائج عن أن العلاقة بين أداء أفراد العينة في کل من مقياس التفکير التأملي واختبار القراءة التحليلية منعدما أو شبه منعدم. وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها: العناية برفع مستوى التفکير التأملي والقراءة التحليلية للطالبات من خلال الخطط الدراسية والبرامج التدريبية، وتدريب أعضاء هيئة التدريس على کيفية تنمية مهارات القراءة التحليلية لدى الطالبات. The Study aims at specifying the level of students at faculty of education at contemplative thinking and analytical reading, and establishing the relationship between them. The Sample consisted of 300 hundred teacher trainees from the University of Princess Nourah Bint Abdurrahmaan at Riyadh, Department Syllabus Design, Early childhood Section. A  contemplative thinking scale has been designed, a list of analytical reading skills, a level estimation tests  have also been constructed. Test results have been analyzed and study tools have been applied in the second semester of the Academic year 1437. After analyzing the results, the phrases subsumed under contemplative thinking like routine work, thinking based work, contemplation, deep contemplation ,to all this the response was "often". The score ranged between average and low regarding performance of Students at Proficient analytical reading. Performance average in meaning analysis was (40.89), Idea analysis average was (53.89). Relationship analysis average scored (45.48). Results of the study also showed that the relationship between the participants of the sample In both measurement of contemplative thinking and analytical reading test was nil or negligible. The study recommended that more attention should be paid to  contemplative thinking and analytical reading. This can be achieved through teaching plans and training programs for teaching staff at universities.}, keywords_ar = {التفکير التأملي – القراءة التحليلية – طالبات کلية التربية,Contemplative thinking – analytical reading – Students of faculty of Education}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32182.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32182_c7e9ae6bc6916b4689d3c625eff43db5.pdf} } @article { author = {المنيع, الجوهرة بنت عبد الرحمن إبراهيم}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {91-116}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32185}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {معايير اختيار أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية: دراسة مقارنة مع بعض الجامعات الأمريکية}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن معايير اختيار أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية مقارنة مع بعض الجامعات الأمريکية، وتحديد حجم الفجوة بينهما إن وجدت، ومقدار اهتمام الجامعات السعودية بجودة تلک معايير، وتکَّون مجتمع الدراسة من جميع الجامعات السعودية والأمريکية، أما عينة الدراسة فتکَّونت من جامعتين سعوديتين هما (جامعة الملک سعود، وجامعة الملک عبد العزيز)، وجامعتين أمريکيتين هما(جامعة هارفارد، وجامعة ستانفورد) تم اختيارهن بطريقة مقصودة على اعتبار أن کل منها من أرقى الجامعات في بلدها. ولتحقيق أهداف الدراسة صممت الباحثة استبانه مکونة من (69) فقرة موزعة على ثمانية مجالات، يتبع کلًّا منها عدد من الفقرات التي ترتبط بالمجال المحدد. وقد بينت النتائج وجود مجموعة من المعايير المعتمدة لاختيار أعضاء هيئة التدريس في الجامعات، وأن هنالک نسبة عالية من التطبيق لتلک المعايير، کما أشارت إلى عدم وجود فجوة بين معايير اختيار أعضاء هيئة التدريس في کل من الجامعات السعودية والجامعات الأمريکية، بالإضافة إلى وجود اهتمام عال من الجامعات السعودية بجودة معايير اختيار أعضاء هيئة التدريس. أوصت الدراسة بعددٍ من التوصيات أهمها ضرورة إعادة النظر بقائمة المعايير الحالية المعتمدة لدى الجامعات، وإعداد قائمة معايير موحدة لاختيار أعضاء هيئة التدريس على مستوى الجامعات السعودية الحکومية والخاصة وبما يتواکب مع التغيرات المختلفة على مستوى العالم. This study aimed to reveal the criteria of selection faculty members in Saudi universities compared with USA Universities, and to determine the size of the gap between them, if any, and attention for those criteria quality in Saudi universities, the study population consisted of all Saudi and American universities, the study sample consisted of two universities Two Saudi them (King Saud University and King Abdul Aziz University), and the Americas are two universities (Harvard University, and Stanford University) Were chosen intentionally considering that each one of the most prestigious universities in the country. To achieve the objectives of the study researcher designed a questionnaire consisting of 69 items distributed on eight areas, follow any question a number of paragraphs that are related to the specific domain. The results showed the existence of a set of standards approved for selection Faculty Members in Saudi Universities, and that there is a high rate of application of those standards, also pointed to the absence of a gap between the criteria for selection of faculty members in each of the Saudi universities and American universities, in addition to having a high interest Saudi universities of quality criteria for selection of faculty members. The study recommended a number of recommendations including the need to reconsider the list of current standards accredited university, and prepare a list of uniform criteria for the selection of faculty members at the level of the Saudi government and private universities and to cope with the various changes in the world.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32185.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32185_f2fc83a6b01f2c8b47bd08668221838c.pdf} } @article { author = {الغصن, إقبال صالح}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {119-137}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32189}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تقويم أداء الطالبات معلمات الصفوف الأولية بجامعة الأميرة نورة في مقرر استراتيجيات تدريس اللغة العربية في ضوء معايير الجودة الشاملة}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التعرف على الأداء التدريسي للطالبات معلمات الصفوف الأولية في قسم المناهج وطرق التدريس، وذلک من خلال الدروس التي يقمن بأدائها کتطبيقات عملية لمقرر استراتيجيات تدريس اللغة العربية، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي للإجابة عن أسئلة الدراسة، کما تمثلت أداة الدراسة في بطاقة ملاحظة الأداء في مهارات التدريس والمهارات اللغوية، وقد کشفت الدراسة عن وجود ضعف في مستوى تمکن الطالبات معلمات الصفوف الأولية من کثير من المهارات التدريسية واللغوية، وفق معيار الأداء أو حسب الکفاءة المعمول بها أو المتفق عليها وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات التي من شأنها أن تحسن من أداء الطالبات المعلمات، وتساهم في تطوير برنامج إعداد معلمة الصف في کلية التربية في جامعة الأميرة نورة.   }, keywords_ar = {معلم الصف,المهارات التدريسية,المهارات اللغوية}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32189.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32189_77fe1750e78d97c4fb8a25158b027466.pdf} } @article { author = {الحوري, مدين نايف and عطية, رامي نعيم}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {139-171}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32273}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مدى توافر مفاهيم التربية الأسرية في کتب الصفوف الأولى في محافظة إربد ومدى تقدير المعلمين لها في ضوء بعض المتغيرات}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مدى توافر مفاهيم التربية الأسرية في کتب الصفوف الأولى في محافظة إربد ومدى تقدير المعلمين لها في ضوء بعض المتغيرات، وقد تکونت عينة الدراسة من کتب التربية الإسلامية والتربية الاجتماعية والوطنية للصفوف الثلاث الأولى وقد استُخدم تحليل المحتوى لکتب الدراسة؛ للکشف عن درجة توافر تلک المفاهيم فيها وأظهرت نتائج هذه الدراسة أن کتاب التربية الإسلامية للصفوف الثلاثة الأولى (الأول، والثاني، والثالث) کانت أکثر تنميةً لمفاهيم التربية الأسرية، في حين جاء کتاب التربية الاجتماعية والوطنية للصفوف الثلاث الأولى (الأول، والثاني، والثالث) في المرتبة الثانية من حيث دوره في تنمية مفاهيم التربية الأسرية، کما أظهرت النتائج عدم وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 = α) في متوسطات تقديرات المعلمين الکلية حول دور کتب التربية الاجتماعية والوطنية في تنمية مفاهيم التربية الأسرية لدى طلبة مرحلة الصفوف الثلاثة الأولى تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 = α) في متوسطات تقديرات المعلمين الکلية حول دور کتب التربية الاجتماعية والوطنية في تنمية مفاهيم التربية الأسرية لدى طلبة مرحلة الصفوف الثلاثة الأولى تعزى لمتغير المؤهل العلمي، ولصالح المعلمين ذوي المؤهل العلمي (دراسات عليا)، وبناءاً على ما تقدم خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32273.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32273_5e6027d9d567d593f545655f09064b8e.pdf} } @article { author = {الحبيب, عبد الرحمن محمد علي and الصقري, فهد عطية}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {175-210}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32274}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تقدير الذات الأکاديمية لدى طلاب کليات المجتمع بالمملکة العربية السعودية}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة تقدير الذات الأکاديمية لدى طلاب کلية المجتمع في المملکة العربية السعودية، ولتحقيق هدف الدراسة اعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي بتصميم استبانة، وتم التحقق من صدقها وثباتها، وطبقها على أفراد الدراسة من طلاب کلية المجتمع، وبلغ عددهم (103) طالبا، واستخدم الباحث عدداً من الأساليب الإحصائية المناسبة لطبيعة هذه الدراسة، وکان من أهم نتائجها ما يأتي:    ·         عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات الأکاديمية بين طلاب کلية المجتمع في السنة الأولى مقارنة مع طلاب السنة الثانية. ·         أن أغلب طلاب کلية المجتمع الحاليين معدلاتهم التراکمية حسب سجلات الکلية تقريباً (3) من (5) وهي فوق المتوسط. ·         أغلب الطلاب الحاليين الملتحقين بکلية المجتمع هدفهم الرئيس إکمال دراستهم الجامعية في التخصصات التي يرغبونها بعد إکمال دراسة الکلية وذلک عن طريق برامج التجسير. ·         استحداث کليات المجتمع للسنة التحضيرية کمتطلب أساسي للطلاب قبل الالتحاق بها سهل على الطلاب الالتحاق بالجامعات في امتداد التخصصات الموجودة بها دون وجود عوائق. The study aimed to identify the degree of academic         self-esteem of the community college students in Saudi Arabia،to achieve the goal،the researcher adopted the descriptive and analytical approach to design the questionnaire،which was verified for its reliability، and was applied bythemembers of the students of the community college with a number of(103)students، the researcher useda number of appropriate statistical methods in line with this study، the most important results are of the followings: The lack ofstatistical significant differences inacademicself-esteemat the levelof(0.05) and lessamongcommunity collegestudentsin the first yearcomparedwith the second-year students. The majority ofthe present community collegestudentshave cumulative rates records about(3) out of (5) which isabove average. Mostof the current studentsenrolled in the Community Collegehave their main goal is to completetheir university studiesin thedisciplines thatthey wantafter completing thecollegestudy،by bridgingprograms. The development ofcommunity colleges for the preparationsyearas a prerequisitefor studentsbefore enrolling،makeeasystudentsenrollmentinuniversitiesacrossdisciplineswithout any obstacles.}, keywords_ar = {تقدير الذات الأکاديمية,کليات المجتمع. : Academicself-esteem,the community college}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32274.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32274_bc7fc86fcefaf1ece899f3b5e17a2019.pdf} } @article { author = {عثمان, منى شعبان}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {213-272}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32275}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الإبداع الإداري بمؤسسات رياض الأطفال في مصر: دراسة مستقبلية}, abstract_ar = {استهدفت الدراسة الکشف عن أهم ممارسات الإبداع الإداري بمؤسسات رياض الأطفال في مصر، وصياغة سيناريوهات مقترحة ذات مسارات مستقبلية لممارسة الإبداع الإداري بتلک المؤسسات. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، کما تم استخدام أسلوب دلفي، بغرض استطلاع أراء الخبراء (عينة الدراسة)؛ للوقوف على درجة إجماعهم على تلک الممارسات. وتوصلت الدراسة إلى صياغة سيناريوهات مستقبلية لممارسة الإبداع الإداري بمؤسسات رياض الأطفال في مصر، تمثلت في أربع سيناريوهات مقترحة، هي السيناريو المرجعي، المتفائل، المتشائم، والابتکاري، وقد تم تحليل تلک السيناريوهات من حيث نقاط الاستهداف، المدخلات، المسارات المستقبلية، وصعوبات التنفيذ، وتم التوصل إلى أن السيناريو المتفائل هو أفضل السيناريوهات المقترحة. Administrative Creativity at the Institutions of Kindergarten in Egypt:  A Prospective Study Abstract: The study aimed at investigating the most important practices of administrative creativity at the institutions of kindergarten in Egypt, from the point of view of a sample of educational experts and the practices of administrative creativity in their management were closely analyzed. By Used The analytical descriptive research, and Delphi Technique, The study concluded the drafting of suggested prospective scenarios for the practice of administrative creativity the institutions of kindergarten in Egypt.  These are four scenarios: the referential, the optimistic, the pessimistic, and the innovative. these scenarios were Analyzed in terms of points of targeting, inputs, future paths, and the difficulties of implementation. and the optimistic scenario is the Best of suggested prospective scenarios.}, keywords_ar = {الابداع الإداري,مؤسسات رياض الأطفال}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32275.html}, eprint = {} } @article { author = {الکندري, عبد الرحيم عبد الهادي عبد الرحيم}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {273-301}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32276}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {قيم الوحدة الوطنية المتضمنة في کتب اللغة العربية للصف الحادي عشر بدولة الکويت دراسة تحليلية}, abstract_ar = {    تهدف الدراسة الحالية إلى: تحديد مفهوم الوحدة الوطنية، وأهمية تنميتها وتعزيزها. الکشف عن قيم الوحدة الوطنية المتضمنة في منهج اللغة العربية بالصف الحادي عشر بدولة الکويت. بلغ عدد تکرارات قيم الوحدة الوطنية الواردة في الجزء الأول من مقرر اللغة العربية للصف الحادي عشر (36)، بلغت نسبتها 76.6% من إجمالي تکرارات قيم الوحدة الوطنية بالمقرر، وجاء على رأس هذه القيم: الاعتزاز بالانتماء والولاء للعالمين العربي والإسلامي، وتقدير العادات والتقاليد المتوارثة. بلغ عدد تکرارات قيم الوحدة الوطنية المتضمنة في الجزء الثاني من مقرر اللغة العربية للصف الحادي عشر (11)، بلغت نسبتها 23.4 % من إجمالي تکرارات قيم الوحدة الوطنية بالمقرر، وجاءت قيم الاعتزاز بالانتماء والولاء للعالمين العربي والإسلامي، وتقدير العادات والتقاليد المتوارثةعلى رأس هذه القيم. بلغ إجمالي تکرارات قيم الوحدة الوطنية الواردة بمقرر اللغة العربية للصف الحادي عشر (47)، احتلت قيمة الاعتزاز بالانتماء والولاء للعالمين العربي والإسلامي مقدمتها بنسبة وصلت إلى 40.4%، حيث حرص القائمون على وضع منهج اللغة العربية على التأکيد الدائم والمستمر لقيمة الانتماء والولاء للعالمين العربي والإسلامي الذين ينتمي إليهما المواطن الکويتي. على الرغم من أهمية قيم مثل: معرفةموقعوتاريخالکويت، معرفةالدستورالکويتيومضامينه، الاعتزازبالانتماءوالولاءلوطنهالکويت، وفهمالمشکلاتالاجتماعيةالخاصةبدولةالکويت، وغيرها.. . إلا أن هذه القيم تم تجاهلها داخل موضوعات مقرر اللغة العربية للصف الحادي عشر بدولة الکويت، مما يدعو إلى ضرورة إعادة النظر في تکوين المقرر، وزيادة المساحة المخصصة لعرض مثل هذه القيم.}, keywords_ar = {قيم الوحدة الوطنية,کتب اللغة العربية}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32276.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32276_861dc8da34ad501aae812f3cecce0359.pdf} } @article { author = {حمادنة, عبد الرؤوف ساري}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {305-326}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32277}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {المشکلات البيئية ومستوى وعي طلبة کلية العلوم في جامعة اليرموک بها من وجهه نظرهم أنفسهم}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن المشکلات التي تعاني منها البيئة ومستوى وعي طلبة کلية العلوم في جامعة اليرموک بهذه المشکلات من وجهه نظرهم أنفسهم واثر کل من الجنس والتخصص الدراسي في هذا المستوى. تألفت عينة الدراسة من (78) طالبا وطالبة من طلبة السنة الرابعة في کلية العلوم وفي تخصصات: الفيزياء و الکيمياء والعلوم الحياتية و علوم الأرض، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم إعداد وتطوير" مقياس المشکلات البيئية والوعي بها" والذي تألف من (40) فقرة تم الإجابة عنها وفقا لأسلوب ليکرت الخماسي، وغطت هذه الفقرات خمسة مجالات للمشکلات التي يمکن للبيئة أن تعاني منها وهي: استنزاف الموارد الطبيعية وانحسارها، والمشکلة السکانية، والتلوث البيئي، والموارد الطبيعية، والمعتقدات البيئية وحماية البيئة. وقد أظهرت النتائج أن أفراد عينة الدراسة يمتلکون مستوى وعي متوسط بالمشکلات التي تعاني منها البيئة في مجال المشکلة السکانية بينما يمتلکون مستوى وعي مرتفع في المجالات الأربع الأخرى، کما أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود أثر للجنس في هذا المستوى في حين وجد اثر لتخصص الطالب ولصالح طلبة تخصصي علوم الأرض والعلوم الحياتية. وقد خرجت الدراسة بجملة من التوصيات. Environmental problems and the level of Awareness of theseProblems Among Students' of Faculty ofScience in YarmoukUniversity Abstract: This study aimed to determine the problemsthat theenvironment suffers' from them and the level of  awareness  of these problems among students of facultyof science in Yarmouk university.  A random sample of (78) studentswas choseninspecialization: Physics، Chemistry, Biology andGeology.Questionnaireconsists of (40) items was developed togatherdata، theseitemscovered five problems the environment suffers' from them. Thecollected datawereanalyzed statisticallybyusing (spss)program.      The results of the study revealed that the environment suffers'from five problems which are: natural resources, environmental pollution، decrease anddamage of naturalresources, population problem and protect the environment and environmentalattitudes. The results also revealed that the level of environmental awareness among the study sample was moderatewith respect to the population problem، whereasthis level was high for the other four problems.     Theresults also revealed that there was noStatistically significantdifference inlevel ofenvironmentalawarenessdue togenderof students, whereas  there wasstatistically significantdifferences due tothe specialization of thestudents for the benefit ofgiologyand biology students. Finally the studyshowednumbers of relatedrecommendations.}, keywords_ar = {المشکلات البيئية,الوعي}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32277.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32277_e10141c7c57b5f018dfc676efd9cd56f.pdf} } @article { author = {سالم, هبة الله محمد الحسن}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {329-352}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32279}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {التحصيل الدراسي وعلاقته بالصلابة النفسية في ضوء المستوى التعليمي للوالدين، والمستوي الدراسي لطالبات کلية التربية- جامعة حائل بالمملکة العربية السعودية}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة إلي معرفة علاقة التحصيل الدراسي بالصلابة النفسية, والمستوي التعليمي للوالدين, والمستوي الدراسي لدي طالبات کلية التربية- جامعة حائل. کما تهدف للتحقق من أربعة فروض رئيسية هي: (1) توجد علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائيا بين التحصيل الدراسي والصلابة النفسية لدي طالبات کلية التربية- جامعة حائل. (2) توجد علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائيا بين التحصيل الدراسي والمستوي التعليمي للوالدين لدي طالبات کلية التربية- جامعة حائل. (3) توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين التحصيل الدراسي والمستوي الدراسي لدي طالبات کلية التربية- جامعة حائل. (4) يوجد تفاعل دال إحصائيا بين مستويات الصلابة النفسية والمستوي التعليمي للوالدين والمستوي الدراسي علي التحصيل الدراسي لدي طالبات کلية التربية- جامعة حائل. ملخص نتائج الدراسة:   أسفرت نتائج الدراسة عن الآتي:       1- توجد علاقة ارتباطيه طردية دالة إحصائيا بين التحصيل الدراسي والصلابة النفسية فيما يخص بعدي الانضباط والالتزام. 2- وجود علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائيا بين التحصيل الدراسي ومستوي تعليم الآباء دون الأمهات. 3- لا توجد علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائيا بين التحصيل الدراسي والمستوي الدراسي. 4- يوجد تفاعل دال إحصائيا بين أبعاد الصلابة النفسية والمستوي الدراسي علي التحصيل الدراسي، دون وجود تفاعل دال إحصائيا بين أبعاد الصلابة النفسية ومستوي تعليم الوالدين، والمستويات الدراسية علي التحصيل الدراسي.  }, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32279.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32279_e56b14ae75ddb3109ce11914f9415770.pdf} } @article { author = {کاوياني, ليلى حسين}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {355-391}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32282}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دور حصول أمير الکويت على لقب "قائد للعمل الإنساني" في تحفيز قيم العمل التطوعي لدى طلبة المرحلة الثانوية في دولة الکويت}, abstract_ar = {تهدف الدراسة الحالية إلى:  الکشف عن دور لقب "قائد للعمل الإنساني" في تحفيز قيمة العمل التطوعي، لدى طلبة المرحلة الثانوية في دولة الکويت، من وجهة نظر معلمي ومديري المدارس الثانوية.  الکشف عن دور لقب "قائد للعمل الإنساني" في تحفيز قيمة العمل التطوعي، لدى طلبة المرحلة الثانوية في دولة الکويت من وجهة نظرهم.  تعرف دور کل من الجنس وتخصص الطلبة في محوري (تحفيز قيمة العمل التطوعي والمشکلات التي تعيق العمل التطوعي) بعد حصول أمير البلاد على لقب "قائداً للعمل الإنساني" لدى طلبة المرحلة الثانوية في دولة الکويت.  تحديد المشکلات التي تعيق تحفيز قيمة العمل التطوعي لدى طلبة المرحلة الثانوية في دولة الکويت، من وجهة نظر معلمي ومديري مدارس الثانوية والطلبة أنفسهم. في ضوء نتائج الدراسة توصي الباحثة بما يلي: نظراً لتفاعل الطلبة والمعلمين مع لقب "قائد للعمل الإنساني"، نرى ضرورة دعمه من خلال المناهج والأنشطة المدرسية، وعقد الندوات، ومشارکة جميع مؤسسات الدولة في هذا الدعم ماديا ومعنويا، للوصول للنتيجة المأمولة، وهي غرس القيم الإنسانية في الطلبة. کما نوصي بتقديم المساعدات والحوافز المادية والمعنوية للطلبة المشارکين بالأعمال التطوعية، وتقدير ما يبذلونه من جهد، لتصبح هذه القيمة سلوکا لديهم فيما بعد. وننصح بتنسيق الأوقات مع الجهات المسؤولة عن المشاريع التطوعية للطلبة، بحيث لا يؤثر ذلک على تحصيلهم الدراسي. ويجب توعية أولياء أمور الطلبة من خلال الندوات ووسائل الإعلام، بأهمية الأعمال التطوعية الإنسانية في حل مشکلات المجتمع وتحقيق ازدهاره. ونؤکد على أهمية التعاون بين جميع مؤسسات الدولة، سواء أکانت تعليمية، أو إعلامية، أو اجتماعية، في تنمية القيم التربوية لدى الطلبة.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32282.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32282_6dcbd5e28b076ae35a9a48366a440795.pdf} } @article { author = {المنصوري, مشعل بدر أحمد and الظفيري, سلوى عبد الهادي مجيد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {393-421}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32306}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مستوى التفکير الناقد لدى عينة من الطلاب الفائقين في مادة الرياضيات بالصف التاسع في دولة الکويت}, abstract_ar = {تسعي الدراسة الحالية إلى ما يلي: - تحديد مهارات التفکير وعلاقتها بمادة الرياضيات. - بيان أهم خصائص الطلاب الفائقين واحتياجاتهم. - تعرف مدي استخدام الطلبة الفائقين بالصف التاسع لمهارات التفکير الناقد بمادة الرياضيات. - تقديم أهم التوصيات المقترحة لتفعيل استخدام الطلبة الفائقين لمهارات التفکير الناقد. أهم نتائج الدراسة:  من خلال العرض السابق للأدب التربوي النظري المرتبط بموضوع مهارات التفکير الناقد لدى الطلاب الفائقين، وما توصلت إليه الدراسة الميدانية من نتائج، تعرض الدراسة أهم نتائجها، وهي: - أن أفراد العينة من الطلاب الفائقين بالصف التاسع بدولة الکويت قد وافقوا على عبارات الاستبانة المقدمة لهم، والخاصة بمهارات التفکير الناقد ومستوى ممارستهم لها، وذلک بنسبة موافقة متوسطة. - بالنسبة لترتيب مجالات أداة الدراسة فقد جاء مجال مهارات التفسير في المرتبة الأولى من وجهة نظر عينة الدراسة بمتوسط حسابي قدره (2.33). يليه في الترتيب مجال مهارات التقييم في المرکز الثاني، بمتوسط حسابي (2.22). وفي المرکز الثالث والأخير جاء مجال مهارات الاستنتاج، بمتوسط حسابي (2.13). - بالنسبة لترتيب عبارات مجال مهارات التفسير يتضح أن العبارة (6) والتي تنص على" معرفة الغرض من المعلومات المعطاة "، قد احتلت المرتبة الأولى بمتوسط حسابي قدره(2.33) بالنسبة لعبارات المجال، وذلک من وجهة نظر عينة الدراسة. وفي المرتبة الأخيرة جاءت العبارة(7)، والتي تنص على"تعزيز المناقشات حول المعلومات المعطاة " بمتوسط حسابي واحد (2.19). - بالنسبة لترتيب عبارات مجال مهارات الاستنتاج يتضح أن العبارة (1) والتي تنص على"القدرة على استخلاص نتيجة من حقائق معينة "، قد احتلت المرتبة الأولى بمتوسط حسابي قدره(2.32) بالنسبة لعبارات المجال. وفي المرتبة الأخيرة جاءت العبارة (7)، والتي تنص على"القدرة على طرح الأسئلة لاختبار الفرضيات"، بمتوسط حسابي واحد (2.17). - بالنسبة لترتيب عبارات مجال مهارات التقييم يتضح أن العبارة (2) والتي تنص على" القدرة على قبول الفکرة أو رفضها "، قد احتلت المرتبة الأولى بمتوسط حسابي قدره(2.29) بالنسبة لعبارات المجال. وفي المرتبة الأخيرة جاءت العبارة (4)، والتي تنص على "التمييز بين الحجج القوية والضعيفة"، بمتوسط حسابي (2.16).  }, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32306.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32306_52195a4fbd306bb0cfdcb9c788a1204d.pdf} } @article { author = {العنزي, فهد معلاء}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {423-465}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32341}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {ثقافة جودة التعليم لدى معلمي المرحلة الابتدائية في مدينة عرعر}, abstract_ar = {ملخص الدراسة: هدفت هذه الدراسة للتعرف على:  مستوى إلمام معلمي المرحلة الابتدائية في مدارس مدينة عرعر بثقافة جودة التعليم.  ومتطلبات تطبيق جودة التعليم لدى معلمي المرحلة الابتدائية في مدينة عرعر.  والصعوبات التي يواجهها معلمي المرحلة الابتدائية في تطبيق ثقافة جودة التعليم  في المدارس الابتدائية بمدينة عرعر.  والمقترحات التي تساهم في تطبيق جودة التعليم لدى معلمي المرحلة الابتدائية في مدارس مدينة عرعر، واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي المسحي وتکون مجتمع الدراسة من جميع معلمي المرحلة الابتدائية بالإدارة العامة للتربية والتعليم بمدينة عرعر خلال الفصل الدراسي الأول  من العام 1435هـ، والبالغ عددهم (1123) معلماً، وقد تم أخذ عينة من مجتمع الدراسة بعدد (450) معلما والتي تمثل 40% من مجتمع الدراسة. وتم اختيار هذه العينة بطريقة عشوائية بسيطة. و أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: 1)           تسهم عملية تطبيق الجودة التعليمية بشکل عام في جودة المخرجات النهائية للعملية التعليمية. 2)           هناک مستوى مرتفع من ثقافة الجودة يتمتع به معلمي المرحلة الإبتدائية في مدينة عرعر. 3)           لتطبيق الجودة التعليمية لا بد من توافر مجموعة من المتطلبات، يأتي في مقدمتها:  -              توفير المتطلبات الالکترونية، والتخطيط السليم والتنظيم الفعال. -              تدريب المعلمين على التقنيات والأجهزة والمعدات الحديثة المستخدمة في العملية التعليمية، وتوفير البيئة المناسبة في المدرسة. -              تحسين جودة التعليم بشکل مستمر، وفتح المجال للأفکار الإبداعية للمعلمين في عملية تطوير التعليم. -              توفير تدريب مستمر للمعلمين على أساليب طرق التدريس والتغذية الراجعة، وکذلک نشر مفاهيم الجودة بين المعلمين. -              مسايرة التطورات الحديثة في مجالات التعليم. 4)           هناک مجموعة من الصعوبات تواجه معلمي المدارس الابتدائية في منها:  -              ضعف مساهمة وإقبال أولياء الأمور في الأنشطة التي تقيمها المدرسة -              ضعف توافر الأجهزة والمعدات الإلکترونية في المدارس. -              غموض مفهوم الجودة التعليمية لدى المعلمين -              قلة إشراک المعلمين بالدورات التدريبية. -              وأن من العوامل التي تساعد على تطبيق جودة التعليم هي:  توفير البيئة المناسبة في المدرسة، وإشراک المعلمين ببرامج تدريبية في مجال تطبيقات الجودة التعليمية، وتحسين مخرجات العملية التعليمية بشکل مستمر.   This study aimed to identify the level of knowledge of primary school teachers in the schools of the city of Arar culture of quality education. identify the application of the quality of education at the primary school teachers in the city of Arar requirements. identify the difficulties faced by primary school teachers in the application of the culture of the quality of education in primary schools in Arar. identify proposals that contribute to the application of the quality of education at the primary school teachers in the schools of the city of Arar. This study relied on the method descriptive survey and the study population consisted of all primary teachers General Directorate of Education in Arar during the first semester of 1435 AH year, totaling (1123) teacher , it was decided to take a sample of the study population number (450) teacher and which representing 40% of the study population. This sample was selected simple random manner. And the results of the study showed the following: 1. In general educational quality in the application of the quality of the final output of the educational process contribute to the process. 2. There is a high level of quality culture enjoyed by primary school teachers in the city of Arar. 3. The application of educational quality there must be a set of requirements, comes in the forefront: - Providing electronic requirements, and proper planning and effective regulation. - Teacher training on techniques and modern instruments and equipment used in the educational process, and provide a suitable environment in the school. - Improving the quality of education on an ongoing basis, and open the way for creative ideas for teachers in the process of the development of education. - Provide ongoing training for teachers on methods of teaching methods and feedback, as well as the deployment of quality concepts among teachers. - To keep pace with the modern developments in the fields of education. 4. A set of difficulties facing the Primary school teachers in which: - The weakness of the contribution and the enthusiasm of parents in the activities organized by the school}, keywords_ar = {ثقافة,جودة التعليم}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32341.html}, eprint = {} } @article { author = {لطفي, محمد مهدي محمد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {467-481}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32383}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {استحداث معلقات طباعية بالبصمات الصناعية مستوحاة من المدرسة التجريدية}, abstract_ar = {إنتاج معلقات طباعية من خلال البصمات الصناعية مستوحاة من المدرسة التجريدية. - التوسع في التجريب في الطباعة بالبصمات المختلفة والاستفادة من المجال الفني الحديث. - تحقيق قيم فنيه متنوعة من خلال الطباعة بالبصمات الصناعية. نتائج البحث: -        الاستفادة من عناصر التکرار بالبصمات الصناعية والقيم التشکيلية المتنوعة في أثراء عمل فني من الاتجاهات الفنية الحديثة. -        يتيح الطباعة بالبصمات الصناعية في إمکانية التعبير عن سمات المدرسة التجريدية. -        التوصل إلى تنوع من البصمات الصناعية يوسع عمليات التفکير الإبداعي في الاتجاهات الفنية المتنوعة.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32383.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32383_927cbd32e5ff73ae09a6350f44e5dc1a.pdf} } @article { author = {المطيري, سامية نواف}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {485-525}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32393}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مقرر الرياضيات في الصفوف الابتدائية الأولى بدولتي سنغافورة والمملکة العربية السعودية "دراسة تحليلية"}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى وصف مقرر الرياضيات في الصفوف الأولى بدولتي سنغافورة والمملکة العربية السعودية، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المقارن. وأسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج من أبرزها: تنوع مجالات علم الرياضيات في المقرر السنغافوري أکثر من مقرر المملکة العربية السعودية، کما أن مقرر المملکة العربية السعودية يرکز على التوسع الرأسي بعکس المقرر السنغافوري الذي يرکز على التوسع الأفقي. بينما يشترک المقرران في موضوعات الأعداد وبعض موضوعات الهندسة.}, keywords_ar = {مقرر الرياضيات,الصفوف الأولى,دولة سنغافورة,المملکة العربية السعودية}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32393.html}, eprint = {} } @article { author = {الفواعير, هيام يوسف سليمان}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {529-550}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32397}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر شبکات التواصل الاجتماعي على الأمن الفکري للشباب الجامعي بالأردن من وجهة نظر طالبات کلية اربد الجامعية / جامعة البلقاء}, abstract_ar = {تهدف هذه الدراسة للکشف عن دور شبکات التواصل الاجتماعي بتهديد الأمن الفکري للمستخدمين الشباب من طلبة الجامعات من وجهة نظر طالبات کلية اربد الجامعية، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وتکونت عينة الدراسة من (225) طالبة بمستوى البکالوريوس للفصل الثاني من العام الجامعي 2015\2016 بجامعة البلقاء / کلية اربد الجامعية تم تطبيق استبانه أعدت لهذا الغرض تم التحقق من معايير الصدق والثبات لها أظهرت نتائج الدراسة دورا واسعا ونشيطا لشبکات التواصل الاجتماعي على تهديد الأمن الفکري للشباب الجامعي خاصة الجوانب الاجتماعية، الأخلاقية، الآراء والاتجاهات وبناء على هذه النتائج قدمت الباحثة عدد من التوصيات وهي: تفعيل الضوابط والعقوبات القانونية والاجتماعية والتي تجرم کل من يسئ استخدام هذه الشبکات، توظيف شبکات التواصل الاجتماعي بنشر الوعي الثقافي المتضمن للمبادئ الأخلاقية، تجديد سياسات الجامعات ودورها بوضع برامج منهجية أو غير منهجية بهدف المساهمة في البناء الفکري الآمن للطلبة.  The study aimed to find out the effects of using social networks on intellectual security according to the universities students’ perspective at Irbid College Al-Balqa University، Study sample was 225 students female with bachelor’s degree at Irbid College Al-Balqa University at the second semester of the academic year 2015-2016، A questionnaire was prepared for this purpose which was Verified of honesty and fortitude standards, the study used the descriptive approach, The study’s results showed that social networks put a negative effects on intellectual security. The study made a number of recommendations including: Work on the development of controls for the use of social networking, so in keeping with cultural and legal laws that criminalizes the misuse of the networks. Use social networks to publish intellectual awareness including moral values. Universities should make curriculum and non-curriculum programs in order to taking a part in building up student’s intellectual security.   }, keywords_ar = {شبکات التواصل الاجتماعي,الأمن الفکري- طلبة الجامعات : Social network,intellectual security – students’ university}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32397.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32397_069431007c1c8f802f21987b361124cf.pdf} } @article { author = {العوض, سعد داود}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {553-589}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32402}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {فاعلية برنامج في تدريس الرياضيات لتنمية مستوى تحصيل الطلاب}, abstract_ar = {تعد مادة الرياضيات من المواد الأساسية التي تسهم في تعزيز تفکير الطلبة، وتحسين مستواهم في معالجة الأمور بصورة منطقية، والمساهمة في وضع الحلول المناسبة للمشکلات التي تواجههم. ولاحظت من خلال عملي في تدريس الرياضيات في الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب بدولة الکويت تدني مستوى الطلبة في تلک المادة، فسعيت إلى وضع برنامج يعد الأول من نوعه في الکويت لمعالجة ذلک الأمر، مستعينا بالمنهج التجريبي الذي يعتمد على الملاحظة والتجربة معاً.   ويتضمن البرنامج أربع مراحل تبدأ الأولى بغرس الثقة في المتدرب، وتسعى الثانية إلى کيفية جعل المتدرب في حالة ترکيزية تفاعلية عالية، أما المرحلة الثالثة فتتمثل في تعزيز الثقة في النفس وإزالة رهبة الاختبارات، في حين تتضمن المرحلة الرابعة کيفية التعامل مع اختبار نهاية الفصل التدريبي. وتبين بعد تطبيق البرنامج على شعبتين دراسيتين وجود فرق واضح من حيث عدد الناجحين والمتفوقين وعدد من ارتفعت درجات اختباراتهم بشکل ملحوظ مقارنةً بمن لم يتم تطبيق البرنامج عليهم. Abstract: Mathematics is considered one of the basic subjects that contributes in enhancing students’ logical thinking and management of situations, and contributes in the development of appropriate solutions to problems they face. I have noticed while working as a teacher of mathematics, in the Public Authority for Applied Education and Training (PAAET) in the State of Kuwait, the low level of students’ achievement in this subject. Therefore, I sought to develop a program which is the first of its kind in Kuwait to address this issue, using the experimental method which relies on observation and experiment together. The program includes four stages: it begins first by instilling confidence in the trainee, and secondly, by seeking to make the apprentice in high concentrating and interactive state. The third step is to promote confidence and remove fear of tests, and the fourth step involves management of end of term exams. It turned out, after applying this program on two seminars, a clear difference in terms of the number of passing and honors students, and the number of tests’ scores rose significantly when compared to those who were not included in the program.}, keywords_ar = {تدريس الرياضيات,برنامج,التحصيل}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32402.html}, eprint = {} } @article { author = {الزهراني, فاطمة عبد الله and الشريف, هند إسماعيل}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {591-626}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32403}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {متطلبات استثمار الأفکار العلمية في الأبحاث العلمية بالمؤتمرات العلمية لطلبة التعليم "رؤية مقترحة لتسويق البحوث العلمية المقدمة بالمؤتمرات العلمية لطلبة التعليم الجامعي بالمملکة العربية السعودية}, abstract_ar = {يُعد الاستثمار في الأبحاث العلمية رکيزة أساسية في حياة الأمم والشعوب, الأمر الذي يستلزم إعداد خططمدروسة, توضع لهاهياکلإداريةمتخصصةوإجراءاتواضحة، ومن هنا تبرز الحاجة إلى تبني رأس المال الفکري الذي أصبح من الموارد الأساسية في المنظمات الحديثة, وأحد أهم مصادر الميزة التنافسية. وتتمثّل مشکلة الدراسة في غياب استثمار الأبحاث العلمية في المؤتمر العلمي لطلبة التعليم الجامعي، ومن الحلول المقترحة أن يسعى المؤتمر العلمي إلى الاستفادة من هذه المعارف المهدرة من خلال استخدام نماذج إدارية حديثة تُسهِم في تحقيق المطالب المجتمعية کأنموذج Stewart لرأس المال الفکري. ولمعرفة مُتطلبات استثمار الأبحاث العلمية في المؤتمر العلمي؛ تمت صياغة السؤال الرئيس التالي: ما مُتطلبات استثمار الأبحاث العلمية في المؤتمر العلمي لطلاب التعليم الجامعي وفق أنموذج Stewart لرأس المال الفکري؟ واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وخلصت إلى: أنّ مُتطلبات استثمار الأبحاث العلمية في المؤتمر العلمي لطلبة التعليم الجامعي وفق أنموذج Stewart لرأس المال الفکري جاءت بدرجة أوافق بشدّة بمتوسط (4.39)، ويمکن ترتيبها على النحو التالي: جاء بعد رأس المال الزبائني بمتوسط (4.53)، ثم بعد رأس المال البشري بمتوسط (4.36)، ثم بعد رأس المال الهيکلي بمتوسط (4.29). 2.عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين استجابات أفراد عينة الدراسة وفق متغير العمل الحالي، ومتغير الخبرة. ومما توصي به الدراسة تفعيل مُتطلبات استثمار الأبحاث العلمية في المؤتمر العلمي لطلبة التعليم الجامعي عن طريق نشر الأبحاث العلمية في المکتبة الرقمية السعودية، التعاون المستمر بين القائمين على استثمار الأبحاث العلمية ومنسقي الجامعات والکليات، استحداث لجنة لاستثمار الأبحاث العلمية.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32403.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32403_f8a4e41bd8fa5bfe853e5ab5b91dd61f.pdf} } @article { author = {البقمي, خالد بن عائش}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {629-668}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32410}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الاتجاه الليبرالي في المملکة العربية السعودية (دراسة نقدية) في مقرر: مذاهب فکرية معاصرة}, abstract_ar = {أهداف الدراسة: بيان حقيقة الليبرالية في العالم الغربي. بيان کيفية تأثر المملکة العربية السعودية بالفکر الليبرالي. بيان حکم الليبرالية في الإسلام ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة ما يأتي: هذا العصر مليء بالتحديات المختلفة ولا بد أن تتخذ الدعوة الإسلامية ممثلة في العلماء والدعاة والمفکرين والمربين والساسة وصناع القرار موقفاً إيجابياً تجاه تحدي الليبرالية التي تعصف بالکثير من الناس، وقد تطرقنا بين ثنايا صفحات هذه الدراسة عن مفهومها ونشأتها الغربية ومجالاتها ومبادئها وأسسها الفکرية والمنهجية ثم تطرقت الدراسة لانتقالها إلى المملکة العربية السعودية ونشأتها ومنظروها وأسباب انتشارها ومعالمها ومقوماتها في المجتمع السعودي، ثم انتقلنا إلى دراسة الليبرالية في الإسلام وأشرنا إلى الحرية في الإسلام وتحليل واقع الليبرالية في السعودية ثم ختمنا البحث بحکم الليبرالية في الإسلام وبيان الموقف الشرعي منها، وهنا جاءت الشريعة الإسلامية الأصيلة لمعالجة هذا الداء العضال بطريقة موضوعية ونظرة نقدية واقعية، خاصة وأن الشريعة الإسلامية تنفرد بينابيع متدفقة لکل بحث تربوي ينهل منها ويحسن استغلالها ويجيد استنباط الفوائد منها إذا سلک طريق الدقة والأمانة وحسن التأمل والنظر والبعد عن الهوى والتجرد التام لما يفيده النص والربط بين النصوص الشرعية مع استخدام خطوات البحث العلمي المعروفة. وفي ديننا الإسلامي کنوز تحتاج لمن يصدق معها ويحسن النية في التصدي لمهمة العناية بالجوانب الفکرية والمنهجية التي تحويها ليقدمها للعالم فيستفيد منها الجميع. ويأمل الباحث حصول الفائدة من هذا البحث للباحث أولاً، ولکل من يقرأ البحث، والباحث يسأل الله التوفيق والسداد، ويختم بحثه بالصلاة والسلام على سيد الأنام محمد بن عبد الله وعلى آله وصحبه وسلم.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32410.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32410_1537f4f8ada08467ff23fa434a8947b6.pdf} } @article { author = {العقيل, أروى بنت صالح and الدغمي, عهود بنت عبد الرحمن}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {671-699}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32417}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {وعي واستعداد العاملات في برامج صعوبات التعلم باستراتيجية الاستجابة للتدخل في منطقة الجوف}, abstract_ar = {هدفت الدراسةالحالية إلى التعرف على وعي واستعداد مديرات المدارس ومعلمات الصفوف العادية ومعلمات صعوبات التعلم العاملات في برامج صعوبات التعلم في جميع المدارس الابتدائية الحکومية في منطقة الجوف باستخدام الاستجابة لنموذج التدخل کأسلوب حديث في التعرف على الطلبة ذوي صعوبات التعلم. بالإضافة إلى التعرف على الفرق في درجة الوعي والاستعداد بتطبيق النموذج بين أفراد العينة. استخدمت الباحثتان المنهج الوصفي المسحي. واختيرت العينة العشوائية الطبقية البسيطة، وتکونت عينة الدراسة من المديرات، ومعلمات مادة لغتي في الصف الرابع، ومعلمات صعوبات التعلم في المدارس الملحق بها برامج صعوبات التعلم. تم توزيع الاستبانات على جميع أفراد المجتمع الأصلي بحيث بلغ عدد الاستبانات الموزعة (49) استبانة، وکان عدد الاستبانات المعادة والصالحة للتحليل الإحصائي (43)، وبالتالي فإن العينة النهائية للدراسة بلغت (43) مديرة ومعلمة. واستخدمت الباحثتان استبانة من إعداد الباحثتين کأداة للدراسة. وتوصلت الدراسة إلى أن أفراد العينة ليس لديهم وعي کافي بالاستجابة لنموذج التدخل، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة حول بعد الوعي لصالح معلمات صعوبات التعلم. کما يتضح من النتائج أن معظم أفراد العينة لديهم الاستعداد لتطبيق الاستراتيجية في مدارسهم ولديهم الرغبة في التدريب المهني على آلية استخدام النموذج، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة حول بُعد الاستعداد وکانت هذه الفروق لصالح مديرات المدارس. The study aimed to investigate the awareness and willingness of school’s principals, regular classroom teachers and learning disabilities teachers working in learning disabilities programs in all public elementary schools in Al Jouf region in using the response to intervention model (RTI). In addition, to recognize the difference in the degree of awareness and willingness among the sample members. Descriptive-survey approach was adopted by researchers. A stratified random sample was selected. The final sample for the study was (43) of school principals, fourth grade reading teachers and learning disabilities teachers. The questionnaire prepared by the researchers as a tool for the study. The study found the following results: the study members do not have enough awareness of the (RTI) model, with statistically significant difference between the trends of the study members about awareness dimension in the favor of learning difficulties teachers. In addition, it is clear from the results that most of the study members are willing to implement the model in their schools, and that they have a desire for vocational training on the mechanism of using RTI. There were statistically significant difference between the trends of the study members about the willingness dimension in the favor of schools’ principals.}, keywords_ar = {التربية الخاصة، التعرف، طرق بديلة، نموذج التباين، التدخل المبکر، التدخل متعدد المستويات. Special education,identification,Alternative methods,discrepancy model,Early intervention,multi-level intervention}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32417.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32417_6e6e43ef6fc4d85807fb540028a01e3c.pdf} } @article { author = {فؤاد, شلابي عبد الحفيظ شيحا}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {35}, number = {169 جزء 2}, pages = {703-730}, year = {2016}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2016.32425}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تصميم اختبار لتشخيص عسر القراءة}, abstract_ar = {إشکالية الدراسة تتمثل في  السؤالين التاليين: هل يتمتع هذا الاختبار للکشف عن عسر القراءة بعد تطبيقه على العينة بدلالات ثبات مرتفعة على البيئة الجزائرية؟ هل يتمتع هذا الاختبار للکشف عن عسر القراءة بعد تطبيق على عينة التقنيين بدلالات صدق مرتفعة على البيئة الجزائرية؟ استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، ومن بين الأساليب الإحصائية المتبعة قام الطالب بإدخال البيانات لعينة التقنين في الحاسب في البرنامج الإحصائي spss للقيام بالتحاليل الإحصائية المناسب للإجابة على تساؤلات الدراسة. وتمثلت عينة الدراسة على أطفال المرحلة الابتدائية الذين تمتد أعمارهم بين 07 و09 سنوات أي بعد سنتين من عملية التمدرس بولاية تلمسان، وتتکون العينة من 200 طفل عادي. وتم تشخيص بعد تطبيق الاختبار 15 طفلا من بين 200 طفل عادي يعانون من العسر القرائي. وأبرزت النتائج التي تم التوصل إليها في الدراسة الحالية إلى أن الاختبار الذي تم الحصول عليه بعد التقنين يتمتع بخصائص سيکومترية جيدة بعد تقنينه على البيئة الجزائرية. وبالتالي تحققت فرضيتي الصدق والثبات وأن الاختبار يتفق مع الاختبار الجيد بخصائصه السيکومترية وفعاليته في الکشف عن الأطفال ذوي الصعوبات في القراءة. This research work is set out to structure a test of reading difficulties in the academic context. Its sample population is 200 third and fourth year learners from different schools for the sake of ensuring the validity and the reliability of the results. To meet the purpose of this study, the researcher attempted to answer a number of research questions using some techniques and appropriate structured test. Therefore, the main problematic guiding this investigation is to what extent this test is able to check the reading difficulties ? Is the checking test applied to the sample population characterised by the validity of being a good test ? Is the checking test applied to the sample population characterised by the reliabilty of being a good test ?}, keywords_ar = {اختبار- العسر القرائي}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32425.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_32425_aebdb4208603237b8fc6a6e9dbc88591.pdf} }