@article { author = {التميمي, غادة بنت ناصر بن حمود}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {11-46}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96615}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {واقع ممارسة معلمات اللغة العربية للتدريس المستند لنظرية الذکاء الناجح في التعليم العام بمدينة الرياض The Reality of Arabic Language Teachers’ Practice of Teaching based on the Theory of Successful Intelligence in Public Education in Riyadh}, abstract_ar = {هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن درجة ممارسة معلمات اللغة العربية للتدريس المستند لنظرية الذکاء الناجح في التعليم العام بمدينة الرياض، واکتشاف الفروق في درجة ممارسة معلمات اللغة العربية للتدريس المسند إلى نظرية الذکاء الناجح حسب متغير المؤهل العلمي للمشرفة وخبرتها، ولتحقيق ذلک اسُتخدم المنهج الوصفي، وتکونت عينة الدراسة من(40) مشرفة من مشرفات اللغة العربية، طبق عليهن استبانة أعدتها الباحثة مکونة من(30) ممارسة، موزعة على أربعٍ مراحل لنظرية الذکاء الناجح، وقد تم التحقق من صدقها وثباتها، واسُتخدمت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار( ت) لتحليل البيانات، وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة معلمات اللغة العربية للتدريس المستند لنظرية الذکاء الناجح قد بلغ درجة متوسطة في أغلب الممارسات التدريسية، کما أشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق في درجة ممارسة معلمات اللغة العربية للتدريس المستند إلى نظرية الذکاء الناجح، وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة عددًا من التوصيات، منها: إقامة دورات تدريبية لمشرفات اللغة العربية لتدريبيهن على ممارسة الذکاء الناجح، ومن ثم نقل أثر التدريب إلى المعلمات اللاتي يشرفن عليهن لتطبيقها أثناء تدريسهن. The current study aimed to reveal the degree of Arabic language teachers’ practice of teaching based on the theory of successful intelligence in public education in Riyadh. It also aimed to discover the differences in the degree of Arabic language teachers’ practice of teaching attributed to the theory of successful intelligence, according to the variable of the scientific qualification of the female supervisor and her experience. To achieve this, the descriptive approach was used. The study sample consisted of (40) Arabic language supervisors. A questionnaire, prepared by the researcher, was applied to the supervisor, consisting of (30) practices, distributed in four phases of the theory of successful intelligence. Validity and reliability of the questionnaire were verified. Arithmetic averages, standard deviations, and T-test have been used to analyze the data. The results showed that Arabic language teachers’ degree of practicing teaching based on the theory of successful intelligence reached an average degree in most teaching practices. Results also indicated that there are no differences in the degree of Arabic language teachers’ practice of teaching based on the theory of successful intelligence. In the light of the results of the study, the researcher made a number of recommendations, including: setting up training sessions for Arabic language supervisors to train them on the practice of successful intelligence, and then transferring the impact of the training to the teachers who supervise them to apply that during their teaching.    }, keywords_ar = {معلمات اللغة العربية,نظرية الذکاء الناجح,التعليم العام. Arabic language teachers؛ successful intelligence theory؛ general education}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96615.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96615_bcc54d044f6511ba254c71e7e9ef6a89.pdf} } @article { author = {اللقماني, ملاک بنت فالح حميد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {47-97}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96625}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تحليل کتاب لغتي الخالدة للصف الثاني المتوسط في ضوء أبعاد الأمن الفکري Analysis of the book of my Immortal language for the second intermediate grade in light of the dimensions of intellectual security.}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تضمين أبعاد الأمن الفکري في کتاب "لغتي الخالدة" للصف الثاني المتوسط، ووضع تصور مقترح للموضوعات التي يمکن إضافتها لهذا الکتاب؛ ليؤدي دوره في إکساب أبعاد الأمن الفکري لطلاب الصف الثاني المتوسط، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتکونت عينة الدراسة من کُتب "لغتي الخالدة" المقررة على طلاب الصف الثاني المتوسط للعام الدراسي 1437ه‍ – 1438ه‍ بالمملکة العربية السعودية، وکان عددها (4) أربعة کتب، بمعدل کتابين لکل فصل دراسي،  وقد تمثلت أدوات الدراسة في قائمة بأبعاد الأمن الفکري التي ينبغي تضمينها في کتاب "لغتي الخالدة" المقرر على طلاب الصف الثاني المتوسط، وبطاقة تحليل محتوى الکتب؛ لتحديد درجة توافر أبعاد الأمن الفکري الرئيسة والفرعية في تلک الکتب، وقد أظهرت نتائج الدراسة مايلي: توصلت الدراسة إلى أربعة أبعاد للأمن الفکري, يجب تضمينها في کتاب لغتي الخالدة للصف الثاني المتوسط, متضمن کل بعد منها (10) مؤشرات تنتمي إليه, وتؤدي إلى تحقيقه، توافر بعض مؤشرات أبعاد الأمن الفکري في کتب لغتي الخالدة المقررة على طلاب الصف الثاني المتوسط بنسب مئوية تراوحت ما بين متوسطة وضعيفة، غياب عدد کبير من مؤشرات أبعاد الأمن الفکري في کتب لغتي الخالدة المقررة على طلاب الصف الثاني المتوسط،عدم التوازن في تضمين مؤشرات وأبعاد الأمن الفکري في کتب لغتي الخالدة المقررة على طلاب الصف الثاني المتوسط، وهذا يشير إلى عدم العناية التامة بضرورة تضمين أبعاد الأمن الفکري في کتب لغتي الخالدة الأربعة، على الرغم من أهمية هذه الأبعاد في حياة طلاب وللحفاظ على سلامة المجتمع السعودي. The study aimed to identify the degree of inclusion of the dimensions of intellectual security in the book "My Immortal Language" for the second intermediate grade by analyzing its content and to develop a suggested conception of the topics that can be added to the book "My Immortal Language" for the second intermediate grade. The researcher used the descriptive analytical method. The sample of the study consisted of the books "My Immortal Language", which was written for students of the second intermediate grade for the academic year 1437H - 1438H in the Kingdom of Saudi Arabia consists of four books with the rate of two books per semester. The study tool was a list of the dimensions of intellectual security that should be included in the book "My Immortal Language" for intermediate second grade students, and the book content analysis card to determine the degree of availability of primary and secondary intellectual security dimensions in those books. Statistical methods: In light of the nature of the current study, the researcher used the following statistical methods: Holistic equation to calculate the coefficients of the agreement and verify the stability of the analysis over time, and the equation of "Cooper" to calculate the coefficient of agreement and verify the stability of the analysis across individuals, and frequencies and percentages to determine the extent of observance of books " "For the second grade in the Kingdom of Saudi Arabia for the dimensions of intellectual security. The results of the study showed the following: The study reached fuor dimensions of intellectual security, which should be included in the book of my immortal language for the second intermediate grade, each of which includes (10) indicators that belong and lead to it. The availability of some indicators of the dimensions of intellectual security in the books of my immortal language on the second grade students with average between moderate and weak. The absence of a large number of indicators of the dimensions of intellectual security in the books of the immortal language of the second grade students. The lack of balance in the inclusion of indicators and dimensions of intellectual security in the books of the immortal language of the second grade students, indicating that the lack of full attention to the need to include the dimensions of intellectual security in the books of my four immortal language, despite the importance of these dimensions in students life, and to preserve the safety of Saudi society.}, keywords_ar = {کتاب لغتي الخالدة,أبعاد,الأمن الفکري,المجتمع السعودي. Laghati ِAlkhalidah book؛ dimensions؛ intellectual security؛ saudi society}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96625.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96625_672207c6541c1b7e33d5cd26fd3ffe4d.pdf} } @article { author = {هجري, هشام بن إبراهيم محمد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {99-150}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96633}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر استخدام ملفات الإنجاز الإلکترونية في تدريس اللغة العربية على تنمية مهارات الکتابة الوظيفية لدى طلاب الصف السادس الابتدائي The Effect of Using Electronic Portfolios in Teaching Arabic Language on Developing Functional Writing Skills for the Sixth year Primary Students}, abstract_ar = {هدف البحث إلى تعرُّف أثر استخدام ملفات الإنجاز الإلکترونية في تدريس اللغة العربية على تنمية مهارات الکتابة الوظيفية لدى طلاب الصف السادس الابتدائي؛ ولتحقيق هذا الهدف أعدَّ الباحث قائمة بمهارات الکتابة الوظيفية, وفي ضوئها أعد الباحث اختبارًا يقيس مهارات الکتابة الوظيفية, وقد بلغ عدد أفراد عينة البحث (60) طالبًا من طلاب الصف السادس الابتدائي, حيث تم اختيار العينة بطريقة عشوائية, واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي, وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين متکافئتين إحداهما تجريبية بلغت (30) طالبًا، درست مهارات الکتابة الوظيفية باستخدام ملفات الإنجاز الإلکترونية, والأخرى ضابطة بلغت (30) طالبًا، درست مهارات الکتابة الوظيفية بالطريقة المعتادة, واستغرقت تجربة البحث (14) حصة، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي, لصالح طلاب المجموعة التجريبية؛ مما يدل على أثر استخدام ملفات الإنجاز الإلکترونية في تدريس اللغة العربية على تنمية مهارات الکتابة الوظيفية, وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث بعض التوصيات والمقترحات. The current research aimed at identifying the effect of using electronic portfolios in teaching Arabic language on developing functional writing skills for the sixth-year primary students. For fulfilling the purpose of the study, the researcher prepared a list of functional writing skills, and a test assessing the skills of functional writing. The study sample (totaling 60) were randomly selected from the sixth-year primary students. The study made use of the quasi-experimental method, and the researcher categorized the sample into two equivalent groups: experimental group (totaling 30 students) studied functional writing skills via electronic achievement files, and a control one (totaling 30 students) studied functional writing skills via the usual method. The experimentation process lasted for (14) sessions. The results of the study revealed that there was a statistically significant differences at the (0,05) level between the mean scores of the experimental and control groups in the post test in favor of the experimental group indicating the effect of using electronic achievement files in teaching Arabic language on developing functional writing skills. In the light of results attained, the researcher presented some recommendations and suggestions.}, keywords_ar = {ملفات الإنجاز الإلکترونية,مهارات الکتابة الوظيفية,تدريس اللغة العربية,الصف السادس الابتدائي. electronic portfolios؛ functional writing skills؛ Arabic language teaching؛ sixth year primary students}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96633.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96633_230e4a7e6de5cf53937f7917009fa10c.pdf} } @article { author = {النوايسة, فاطمة عبدالرحيم}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {151-177}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96638}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {التسامح وعلاقته بعوامل الشخصية الکبرى لدى مراجعي المحاکم النظامية في محافظة الکرک. Forgiveness and its relationship to the major personality factors of those who have issues in the courts in Jordan}, abstract_ar = { ملخص: هدفت الدراسة التعرف  إلى مستوى التسامح لدى فئة مراجعي المحاکم النظامية في محافظة الکرک. تکونت عينة الدراسة من ( 195 ) منهم (146) ذکرا و(49) أنثى من ذوي القضايا الجزائية وقضايا التنفيذ. استخدمت  الباحثة مقياسي (التسامح ) و( عوامل الشخصية الکبرى). أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى التسامح  لدى مراجعي هذه المحاکم کان عالياً, کما أظهرت النتائج  ارتباط التسامح بشکل ايجابي في ( الانبساطية, يقظة الضمير, الانفتاح على الخبرة, والمقبولية) , في حين ارتبط بشکل سلبي مع عامل العصابية. وأظهرت نتائج الدراسة  أيضاً أن التسامح عند الإناث جاء  أعلى من الذکور  وقد خرجت الدراسة ببعض التوصيات المتعلقة بنتائجها. The objective of this study was to examine the relationship between five-factor model of personality and forgiveness at those who have issues in the courts in Jordan.The sample of the study consisted of (195) with criminal and execution issues.The researcher used forgiveness and  five-factor model of personality scales. The results of the study showed that the level of forgiveness  of the auditors of these courts was high . The results also showed a positive correlation of forgiveness   in (extroversion, conscience awakening, openness to experience, and acceptability), while it was negatively correlated with neuroticism. The results of the study also showed that the forgiveness  for females was higher than for males The study came out with some recommendations related to its results.}, keywords_ar = {التسامح,عوامل الشخصية الکبرى,مراجعي المحاکم النظامية. Forgiveness,five-factor model of personality,Regular courts}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96638.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96638_c89004835d4007e2c9780a7561b9b708.pdf} } @article { author = {الثمالي, عبدالرزاق بن عويض}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {179-220}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96643}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {اتجاهات طلاب جامعة الطائف نحو دراسة مقررات الثقافة الإسلامية من خلال نظام إدارة التعلم (البلاکبورد/ Blackboard) وعلاقتها بتحصيلهم الدراسي ووعيهم الأخلاقي. Attitudes of Taif University Students towards Studying Islamic Culture Courses through the Blackboard Learning System and their relationship to their academic achievement and moral awareness}, abstract_ar = {هدفت الدراسة لتعرّف اتجاهات طلاب وطالبات جامعة الطائف نحو دراسة مقررات الثقافة الإسلامية من خلال نظام البلاکبورد Blackboard[Bb]، وتعرّف الفروق في تلک الاتجاهات وفقًا لمجموعة من الخصائص لدى العينة (الجنس، التخصص، المعدل التراکمي)، کما تهدف لتعرّف علاقة اتجاهات العينة بتحصيلهم الدراسي ووعيهم الأخلاقي بعد انتهائهم من دراسة المقرر. وقد تم استخدام المنهج الوصفي لهذه الدراسة، واستخدام مجموعة من أدوات جمع البيانات (مقياس اتجاه، اختبار تحصيلي، مقياس وعي أخلاقي) على عينة مکونة من (577) طالبًا وطالبة. وبعد جمع البيانات تم إجراء الاختبارات الإحصائية اللازمة، والوصول لمجموعة من النتائج، کان من أهمها إيجابية اتجاهات الطلاب والطالبات نحو الدراسة من خلال نظام (Bb)، وعدم وجود فروق بين اتجاهاتهم ترجع لخصائصهم، کما أثبتت عدم وجود علاقة بين تلک الاتجاهات وکل من التحصيل الدراسي والوعي الأخلاقي. وأوصت الدراسة بالاستمرار في العمل بنظام إدارة التعلم (Bb) في تدريس مقررات الثقافة الإسلامية لطلاب وطالبات جامعة الطائف بمختلف تخصصاتهم ومستوياتهم، والاستفادة من الاتجاه الإيجابي للطلاب والطالبات في تقديم ما يمکن أن يساعدهم على زيادة تحصيلهم الدراسي ووعيهم الأخلاقي في هذه المقررات، والتنبيه عليهم باستثمار اتجاههم الإيجابي في رفع مستوى تحصيلهم الدراسي ومعدلاتهم التراکمية. کما قدمت الدراسة مجموعة من المقترحات البحثية؛ کدراسة فاعلية النظام في التحصيل. The study aimed to identify the attitudes of male and female students of Taif University towards studying the Courses of Islamic culture through the Blackboard system [Bb], and to identify the differences in those directions according to a set of characteristics of the sample (gender, specialization, grade point average). It also aims to know the relationship of sample trends to their academic achievement and moral awareness after they have finished studying the course. The descriptive approach has been used for this study, and a set of data collection tools (trend scale, achievement test, and moral awareness scale) was used on a sample of (577) students. After collecting and cleaning the data, the necessary statistical tests were performed, and a set of results was reached. Among the most it important were positive trends of male and female students towards studying through the (Bb) system, and the absence of differences between their attitudes due to their characteristics. It also demonstrated that there is no relationship between these attitudes and both academic achievement and moral awareness. The study recommended to continue to work with the Learning Management System (Bb) in teaching Islamic culture courses for students of Taif University students of various specializations and levels, and to benefit from the positive trend of male and female students in providing what could help them to increase their academic achievement and moral awareness in these courses, and alert them to invest in their direction Positive in raising the level of academic achievement and cumulative levels. The study also presented a set of research proposals, such as a study of the system's effectiveness in achievement}, keywords_ar = {الاتجاه,الثقافة الإسلامية,البلاکبورد,التحصيل الدراسي,الوعي الأخلاقي. trend؛ Islamic culture؛ Blackboard؛ educational achievement؛ moral awareness}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96643.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96643_bb6fb636438410651f993e8955e6a99b.pdf} } @article { author = {الهواري, ازدهار خلف and الهبارنه, نجاح حسين}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {221-255}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96645}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {العوامل المؤدية إلى التفکک الأسري وانحراف الأحداث في المجتمع الأردني. Factors leading to family disintegration and juvenile delinquency in Jordanian society}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التعرف على العوامل المؤدية إلى التفکک الأسري وانحراف الأحداث في المجتمع الأردني، وتکونت العينة من (220) حدثا من نزلاء مراکز رعاية الأحداث في الأردن، وتحقيقاً لهدف الدراسة تم تطوير استبانة والتحقق من صدقها وثباتها، وقد توصلت النتائج إلى أن التربية الخاطئة لأحد الزوجين او کلاهما، وتقصير الرجل في القيام بواجباته من العوامل الاجتماعية للتفکک، والبطالة وخروج المرأة للعمل عوامل اقتصادية، واعتياد الکذب في العلاقة بين الوالدين والأبناء، وذلک الطفل المتدني من العوامل النفسية، وسوء التغذية والمشاکل الصحية المترتبة عليها، ووجود اعاقة في الأسرة من العوامل الصحية للتفکک، في حين جاءت العوامل المؤدية للانحراف في إدمان أحد أفراد الأسرة على الکحول والتمييز بين الأبناء من العوامل الأسرية، أما تدخل أهل الأبوين في حياة الحدث والاسرة، وفقدان الحدث للدعم الاجتماعي والاقتصادي عند تعرضه للمشاکل من العوامل الاجتماعية، والانحراف وسيلة الحدث لإثبات ذاته، وأوقات الفراغ من العوامل النفسية، وازدياد نسب البطالة وتدني الدخل الشهري من العوامل الاقتصادية، وتشوه صورة الجسم والخلل في الهرمونات سببا في الانحراف من العوامل الجسمية،  والتفاخر بالجرائم أمام المجتمع الإلکتروني والتهديد والابتزاز الإلکتروني من شخصيات مجهولة من العوامل التکنولوجية وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بتوصيات من أهمها:  إنشاء عيادات نفسية متخصصة لمعالجة الأحداث المنحرفين من الاضطرابات التي يعانون منها بسبب التفکک الأسري. The current study aimed to identify the factors leading to family disintegration and juvenile delinquency in the Jordanian society. The study sample consisted of (220) juveniles from juvenile care centers in Jordan. Until the wrong education of one or both spouses،  the man’s failure to perform his duties are social factors of disintegration،  unemployment and the woman’s exit to work are economic factors،  and habitual lying in the relationship between parents and children،  and the low child’s psychological factors،  poor nutrition and health problems The consequence of this،  and the presence of a disability in the family is a health factor of disintegration،  while the factors leading to the deviation in the addiction of one of the family members to alcohol and the distinction between children from the family factors،  either the intervention of the parents in the life of the juvenile and the family،  and the loss of the event to social and economic support when exposed to problems from Social factors،  deviation means the event to prove itself،  leisure time from psychological factors،  increasing unemployment rates and low monthly income from economic factors،  distorting the body image and hormonal imbalances as a reason for the deviation from physical factors،  and pride in crimes for either the mother or society AR Electronic and the threat and electronic blackmail of unknown personalities from technological factors In the light of the results،  the study recommended recommendations from the most important of them:  Establishing specialized psychiatric clinics to address juvenile delinquents from the disorders they suffer due to family disintegration.}, keywords_ar = {عوامل التفکک الأسري,عوامل انحراف الأحداث,نزلاء مراکز رعاية الأحداث,العوامل الاجتماعية للتفکک. family disintegration factors؛ juvenile delinquency factors؛ juvenile care center residents؛ social factors of disintegration}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96645.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96645_0093d76d98a11a5d9722468e8f18c127.pdf} } @article { author = {الغامدي, رحمة علي}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {257-281}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96647}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الصلابة النفسية وعلاقتها ببعض أعراض الاضطرابات السيکوسوماتية لدى النساء المعنفات بدار الحماية الاجتماعية في مدينة نجران. Psychological Hardiness and Relationship some Psychosomatic Disorders among Battered Women of the Social Care House in Najran}, abstract_ar = {تهدف البحث الى التعرف على العلاقة بين الصلابة النفسية وبعض أعراض الاضطرابات السيکوسوماتية لدى النساء المعنفات بدار الحماية الاجتماعية في مدينة نجران ، تم استخدام  المنهج الوصفي  ، کما تم تطبيق مقياس الصلابة النفسية لمخيمر (2002م) وأعراض الاضطرابات السيکوسوماتية لمنار مصطفى (2003) ،على عينة بلغت ( 34) سيدة معنفة ،وأسفرت النتائج عن  وجود علاقة ارتباطية بين مستوى الصلابة النفسية وأعراض الاضطرابات السيکوسوماتية لدى النساء المعنفات ، کما أنه لا يوجد تغير في مستوى کلاً من الصلابة النفسية والاضطرابات السيکوسوماتية وفقاً لتغير الحالة الاجتماعية والمستوى التعليمي  لدى المعنفات، وأوصت بتکثيف الدراسات للسمات النفسية عند السيدات المعنفات وتصميم برامج ارشادية لتحسينها لديهن. The present study aims to identify the relationship between psychological hardiness and symptoms of psychosomatic disorders among battered women in the Social Care House in Najran. It adopted the descriptive approach and applied the scale of psychological hardiness of Mukhaymar (2002) and symptoms of psychosomatic disorders of Mustafa (2003) to a sample of (34) battered women. The results revealed a correlation between the level of psychological hardiness and the symptoms of psychosomatic disorders among battered women. There was no difference in the level of psychological hardiness and the symptoms of psychosomatic disorders among battered women due to the social status and the educational level. The study recommended conducting further studies and developing counseling programs to enhance the psychological features among battered women.}, keywords_ar = {أعراض الاضطرابات السيکوسوماتية,العنف,النساء المعنفات. Psychological hardiness؛ Psychosomatic disorders؛ violence؛ battered women}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96647.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96647_a2892ee6d0f69983c9920959e6abb3ee.pdf} } @article { author = {العرود, تماضر يوسف and المجالي, قبلان}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {283-311}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96651}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دور الإدارة المدرسية في الحد من ظاهرة التنمر المدرسي لدى طلاب المرحلة الأساسية العليا في المدارس الحکومية في لواء قصبة عمان. The Role of School Administration in Reducing the Phenomenon of School Bullying in the Students of Higher Level of Basic Education in the Public Schools of Amman District}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الإدارة المدرسية في الحد من ظاهرة التنمر المدرسي لدى طلاب المرحلة الأساسية العليا في مدارس لواء قصبة عمان الحکومية، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، ولجمع البيانات تم تطوير مقياس مکون من أربعة مجالات، وتکونت عينة الدراسة من (431) معلماً و(576)  طالباً في المدارس الحکومية في لواء قصبة عمان، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج  (SPSS)، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود مستوى متوسط لدرجة ممارسة مديري المدارس الأساسيّة العليا في مدارس لواء قصبة عمان الحکوميّة لدورهم للحدّ من ظاهرة التّنمّر المدرسيّ لدى الطّلبة، ووجود مستوى متوسط لدرجة ممارسة مديري المدارس الأساسيّة العليا في مدارس لواء قصبة عمان الحکوميّة لدورهم للحدّ من ظاهرة التّنمّر المدرسيّ لدى الطّلبة من وجهة نظر الطلبة، وتوصي الدراسة بضرورة تعزيز البيئة التعليمية المناسبة للطلبة للتعبير عن متطلباتهم وحاجاتهم النفسية، ورغباتهم عن طريق إشراک الطلبة الأنشطة الصفية واللاصفية الفعالة للتخفيف من السلوکيات التنمرية، وضرورة زيادة الترکيز على تفعيل التّواصل بين الأسرة والمدرسة والمجتمع المحلي، وغرس القيم، والبرامج المقدّمة من قبل إدارة المدرسة لعلاج السّلوک التنمري. The study aimed to identify the role of school administration in reducing the phenomenon of school bullying among students of higher level of basic education in the public schools of Amman district.An analytical descriptive approach was used; and to collect data, a four-domain scale was developed. The study sample consisted of (431) teachers and (576) students from public schools in Amman district. The data was analyzed using the SPSS program.The study found several results, including that there is moderate level for the role of principals of higher primary schools in reducing the phenomenon of school bullying among students of higher level of basic education in the public schools of Amman district, and there is a moderate level for the role of principals of the primary schools in in reducing the phenomenon of school bullying among primary school students in the public schools of Amman district from the viewpoint of students. The study recommended the necessity of enhancing the appropriate educational environment for students to express their psychological needs and desires by engaging students with effective class and extra-curricular activities to mitigate bullying behavior. The study also suggested the need to focus more on activating communication between the family, the school, and the local community, instill values and develop programs offered by the school administration to treat bullying behavior.}, keywords_ar = {الإدارة المدرسي,ظاهرة التنمر المدرسي,طلاب المرحلة الأساسية العليا,المدارس الحکومية,لواء قصبة عمان. School Administration,the Phenomenon of School Bullying,the Students of Higher Level of Basic,Education in the Public Schools,Amman District}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96651.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96651_113ffd4fb7fe5f2e098ea4337ce43fad.pdf} } @article { author = {الملا, بثينة عبدالله}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {313-363}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96732}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على مبادئ التعلم البنائي في تنمية المفاهيم ومهارات التفکير الاستدلالي في التربية الفنية لدى عينة من تلاميذ الصف الخامس بالمرحلة الابتدائية. The Effectiveness of a Proposed Strategy Based on Constructive Learning Principles in Developing Concepts and Inferential Thinking Skills in Art Education among Fifth-Year Primary Sch}, abstract_ar = {استهدف البحث الحالي تنمية المفاهيم ومهارات التفکير الاستدلالي في التربية الفنية لدى عينة من تلاميذ الصف الخامس بالمرحلة الابتدائية؛ باستخدام استراتيجية مقترحة قائمة على مبادئ التعلم البنائي، واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي لبيان فاعلية الاستراتيجية في تنمية المفاهيم ومهارات التفکير الاستدلالي، واشتملت عينة البحث على (60) تلميذاً من تلاميذ مدرسة الشامية الابتدائية بمنطقة العاصمة التعليمية بدولة الکويت، قسمت عشوائياً إلى مجموعتين أحدهما تجريبية وعددها (30) تلميذاً، والأخرى ضابطة وعددها (30) تلميذا، وتمثلت أداتا البحث في اختبار تحصيل مفاهيم التربية الفنية، ومقياس التفکير الاستدلالي في التربية الفنية للفصل الدراسي الأول 2019-2020م، وتوصل البحث لعدد من النتائج من أهمها فاعلية الاستراتيجية المقترحة في تنمية المفاهيم ومهارات التفکير الاستدلالي في التربية الفنية لدى عينة من تلاميذ الصف الخامس بالمرحلة الابتدائية، وقدم البحث عدداً من التوصيات من أهمها تحقق أقصى استفادة من مبادئ التعلم البنائي، من خلال بناء مهام وأنشطة التربية الفنية وفق هذه المبادئ، وبناء برامج مقترحة في ضوء مبادئ التعلم البنائي تسهم في تنمية تحصيل مفاهيم التربية الفنية والاستدلال الاستقرائي والاستنباطي والاحتفاظي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. The current study aimed to developing concepts and inferential thinking skills in art education among a sample of fifth-year primary school pupils utilizing a suggested strategy based on the principles of constructive learning. The study utilized the quasi-experimental research to find out the effectiveness of the strategy in developing concepts and the inferential thinking skills. Participants were 60 pupils from Al-Shamiya Primary School in the Capital Education Zone of the State of Kuwait. They were randomly assigned into two groups, experimental and control groups (N=30 pupils for each group). The study utilized an achievement test of art education concepts and a scale of inferential thinking skills to collect the required data in the first semester 2019-2020. The results revealed the effectiveness of the proposed strategy in developing both concepts and the inferential thinking skills among its participants. The study recommended the need to make use of the principles of constructive learning through designing tasks and activities in art education based on these principles. It also recommended designing proposed programs based on these principles for developing the achievement of art education concepts as well as deductive, inductive and retention inference among primary school pupils.}, keywords_ar = {الاستراتيجية المقترحة,مبادئ التعلم البنائي,مفاهيم التربية الفنية,التفکير الاستدلالي. A Proposed Strategy؛ Constructive Learning Principles؛ Art Education Concepts؛ Inferential Thinking}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96732.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96732_b8db671072827319ac5251d83e58d6d6.pdf} } @article { author = {إسماعيل, حنان محمد سيد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {365-401}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96652}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {فاعلية الإرشاد النفسي الديني في تنمية الذکاء الروحي و تخفيف حدة أعرض الوسواس القهري لدى عينة من طالبات الجامعة The effectiveness of religious psychotherapy in the development of spiritual intelligence and its relationship to relieve symptoms of obsessive-compulsive disorder}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى الکشف عن فعالية الإرشاد النفسي الديني في تنمية الذکاء الروحي وتخفيف حدة أعراض الوسواس القهري، و استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي, وتم تطبيق أدوات الدراسة وهي مقياس الذکاء الروحي ومقياس الوسواس القهري,  وبعد التأکد من صدق المقياسين وکذلک التأکد من ثباتهما بطريقة معامل بيرسون، على 127طالبة من طالبات کلية العلوم والدراسات الإنسانية برماح وتم اختيار العينة من ذوات الدرجة المرتفعة على مقياس الوسواس القهري.وهم 5 طالبات وتم تطبيق برنامج الإرشاد النفسي الديني لتنمية الذکاء الروحي على المجموعة التجربيبة، وکانت نتيجة الدراسة فاعلية البرنامج الإرشادي الديني النفسي في تنمية الذکاء الروحي  وعند قياس أعراض الوسواس القهري تبين أنها خفت حدتها إلى درجة کبيرة تبعاً لزيادة الذکاء الروحي. The study aimed to reveal the effectiveness of religious and psychological counseling in developing spiritual intelligence and alleviating symptoms of obsessive-compulsive disorder, and the study used a quasi-experimental approach. The study tools were applied, which is the spiritual intelligence scale and the obsessive-compulsive scale, and after confirming the validity of the two scales as well as ensuring their consistency in the way of the Pearson coefficient On 127 female students of the Faculty of Science and Human Studies in Ramah, the sample was chosen from the high degree on the OCD scale. There are 5 students and the religious psychological counseling program for developing spiritual intelligence was applied to the experimental group, and the result of the study was effective The mechanism of the religious psychological counseling program in developing spiritual intelligence, and when measuring the symptoms of obsessive-compulsive disorder, it was found that it decreased its severity to a large degree, according to the increase in spiritual intelligence.}, keywords_ar = {الوسواس القهري,الذکاء الروحي,العلاج النفسي الديني. religious psychotherapy؛ spiritual intelligence,Obsessive-compulsive disorder}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96652.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96652_fee00c012e5f46962fec662c9a981664.pdf} } @article { author = {الجنوبي, عبدالله بن أحمد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {403-458}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96713}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {أثر إستراتيجية التعليم المتمايز في تنمية الفهم القرائي لدى متعلِّمي اللغة العربية الناطقين بلغاتٍ أخرى. The Effect of Differentiated Instruction Strategy on Developing Reading Comprehension among Non-speakers of Arabic Language Learners}, abstract_ar = {هدف البحث إلى التعرف على أثر إستراتيجية التعليم المتمايز في تنمية الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغاتٍ أخرى، واعتمد الباحث المنهج شبه التجريبي، وذلک فيما يتعلق بالإجابة عن أسئلة الدراسة، واستخدم الباحث التصميمات التمهيدية على مجموعة واحدة، واستخدم العينة القصدية، وعددهم (30) طالبًا، وقد قام الباحث ببناء قائمة مهارات الفهم القرائي، واختبار الفهم القرائي، ودليل إرشادي (دليل المعلِّم) لتطبيق بعض إستراتيجيات التعليم المتمايز لتنمية الفهم القرائي، وکانت أهم النتائج أن استخدام إستراتيجية التعليم المتمايز قد أدَّى إلى ظهور تحسُّن إيجابي في تنمية الفهم القرائي لدى الطلاب عينة الدراسة مما يعني أن الأداء البعدي للطلاب في اختبار الفهم القرائي قد تأثر بتطبيق إستراتيجية التعليم المتمايز، أيضا توصل البحث إلى قائمة بمهارات الفهم القرائي، وقدَّم الباحث بعض التوصيات ذات الصلة بموضوعه من أهمها ضرورة تبنَّي هذه القائمة من المهارات، والانطلاق منها في تعليم اللغة العربية لمتعلمي العربية الناطقين بلغاتٍ أُخرى، وجَعْلِها منطلقًا في التدريس والتقويم؛ لأنها تساعد متعلم اللغة العربية الناطق بغيرها على إثارة تفکيره وجَذْبِه نحو التعلم. The current research aimed to identify the effect of differentiated instruction strategy on developing reading comprehension among Arabic language learners who speak other languages. The researcher adopted the quasi-experimental method and adopted the primary designs on one research group. The researcher made use of the purposive sampling technique and the participants were (30 students). The researcher developed a list of reading comprehension skills, reading comprehension test, and a guide (teacher’s guide) to administer some differentiated education strategies to develop reading comprehension. The results of the study revealed that differentiated instruction strategy had a positive effect on the development of reading comprehension among the study participants indicating that the performance of the students was affected by the administration of the differentiated instruction strategy. The researcher also developed a list of reading comprehension skills, commensurate with the second level of Arabic language learners who speak other languages. The research recommended adopting the skills list to be the base of teaching Arabic to Arabic-speaking learners of other languages, and to be a starting point in teaching and evaluation. Such skills list assists the non-Arabic speaking learners and encourage them to learn.}, keywords_ar = {إستراتيجية التعليم المتمايز,الفهم القرائي,متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغاتٍ أخرى. differentiated instruction strategy؛ reading comprehension؛ Arabic language learners speaking other languages}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96713.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96713_9d2478bce37da75fd94be60c716d61de.pdf} } @article { author = {آل تميم, عبد الله بن محمد بن عايض}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {459-495}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96715}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {فاعلية برنامج قائم على مراقبة الفهم لعلاج الضعف في مهارات فهم المقروء وکفاءة الذات القرائية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط . A Program Based on Monitoring Comprehension for In Treating Reading Weakness of Reading Comprehension and Reading Self-Efficacy among the Third Grade Prep School Students}, abstract_ar = {استهدف البحث بناء برنامج قائم على مراقبة الفهم لعلاج الضعف في مهارات فهم المقروء وکفاءة الذات القرائية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط؛ ولتحقيق هدف الدراسة أعد الباحث قائمة بمهارات فهم المقروء اللازمة لدى طلاب الصف الثالث المتوسط، وتم عرض هذه القائمة على مجموعة من الخبراء والمحکمين لإبداء الرأي حولها، وتم تعديلها في ضوء آرائهم ومقترحاتهم الوجيهة، کما أعد الباحث اختباراً لقياس مهارات فهم المقروء لدى طلاب الصف الثالث المتوسط، وطبق الباحث أداة لقياس کفاءة الذات القرائية، بعد ذلک شرع الباحث ببناء البرنامج القائم على مراقبة الفهم لعلاج الضعف في مهارات فهم المقروءة وکفاءة الذات القرائية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط، حيث استعان بإستراتيجيتين من استراتيجيات مراقبة الفهم، هما: إستراتيجية علاقة السؤال بالإجابة، وإستراتيجية التساؤل التبادلي، ثم شرع في تطبيق برنامج الدراسة على مجموعة من طلاب الصف الثالث المتوسط في متوسطة الأمير ماجد بن عبدالعزيز بحي العوالي بالعاصمة المقدسة (مکة المکرمة)، حيث استعان الباحث بالتصميم التجريبي ذي المجموعتين التجريبية والضابطة. وکشفت نتائج الدراسة عن بناء قائمة بمهارات فهم المقروء اللازمة لدى طلاب الصف الثالث المتوسط بلغت عشر مهارات، کما أسفر البرنامج عن فاعليته في علاج الضعف في مهارات فهم المقروء وکفاءة الذات القرائية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط، ويعزو الباحث هذه النتيجة إلى البرنامج الذي مکن طلاب الصف الثالث المتوسط من علاج المهارات المستهدفة. The research aimed to build a monitoring-based comprehension program to treat weaknesses in reading comprehension skills and reading self-efficacy among middle-grade students. To achieve the previous goal, the researcher prepared a list of reading comprehension skills necessary for middle third grade students, and this list was presented to a group of experts and arbitrators to express an opinion about it, and it was modified in the light of the opinions of experts and arbitrators. The researcher also prepared a test to measure reading comprehension skills among third-grade middle students, and the researcher also prepared a tool for measuring academic self-efficacy and the researcher codified these two tools (verifying validity and reliability, then the researcher built a program based on monitoring comprehension to treat weaknesses in reading comprehension skills and self-efficacy Reading among middle school students, where he used two strategies of monitoring comprehension, namely: the question-answer strategy, and the strategy of cross-examination, and the study program was applied to a group of middle-grade students in one of the schools of (Makkah Al-Mukarramah), where he used Researcher with experimental two group design. The results of the study revealed the construction of a list of reading comprehension skills necessary for third-grade middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia, and the effectiveness of the study program in developing reading comprehension skills among middle-grade third students as a whole, and the researcher attributes this result to the program that enabled middle-grade students from how to understand the reciter Effectiveness of the current study program in treating weakness in the readability of the self.}, keywords_ar = {فاعلية برنامج,علاج الضعف في مهارات فهم المقروء,کفاءة الذات القرائية,طلاب الصف الثالث المتوسط. program effectiveness؛ treatment of weakness in reading comprehension skills؛ reading self-efficacy؛ third grade prep school students}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96715.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96715_3cbf625a3c25f50985c42063b545b356.pdf} } @article { author = {الشريف, فهد بن ماجد الفعر}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {497-546}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96717}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {فاعلية استخدام القصص الرقمية في تدريس اللغة الإنجليزية لتنمية بعض مهارات القراءة الجهرية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الصف السادس الابتدائي. The Effectiveness of Using the Digital Stories in Teaching English Language for Developing Some Reading Aloud Skills among Pupils with Learning Difficulties in the Sixth Grade}, abstract_ar = {فاعلية استخدام القصص الرقمية في تدريس اللغة الانجليزية لتنمية بعض مهارات القراءة الجهرية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الصف السادس الابتدائي   هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن فاعلية استخدام القصص الرقمية في تدريس اللغة الانجليزية لتنمية بعض مهارات القراءة الجهرية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الصف السادس الابتدائي؛ عند مستوى: (التعرف والنطق، الفهم الحرفي المباشر، الفهم الاستنتاجي)، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج شبه التجريبي؛ ذي المجموعة التجريبية الواحدة، التي بلغ عددها (15) تلميذاً في الصف السادس الابتدائي من ذوي صعوبات التعلم في المدارس الابتدائية الحکومية في مدينة الطائف للفصل الدراسي الثاني لعام 1439/1440هـ،واستخدم الباحث ثلاث قصص رقمية، وبطاقة ملاحظة جرى قياس صدقها وثباتها، وتطبيقها على عينة الدراسة قبل التجريب وبعده، واستغرق تطبيق التجربة أربعة أسابيع. وباستخدام المعالجات الإحصائية المناسبة أسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات عينة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة مهارات القراءة الجهرية باللغة الانجليزية عند المستويات الآتية: (التعرف والنطق، الفهم الحرفي المباشر، الفهم الاستنتاجي)؛ لصالح التطبيق البعدي. وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات، من أهمها ضرورة توظيف القصص الرقمية في تنمية مهارات الأداء الشفوي في تدريس اللغة الانجليزية بشکل عام ولذوي صعوبات التعلم بشکل خاص، وإعداد دورات تثقيفية لمعلمي ذوي صعوبات التعلم تبين أهمية القصص الرقمية في التعليم عامة وتدريس اللغة الانجليزية بشکل خاص. This study aimed at exploring the effectiveness of using the digital stories in teaching English Language for developing some reading aloud skills among pupils with learning difficulties in the sixth grade; at the level of (recognition and pronunciation, direct literal comprehension and deductive comprehension).To achieve the goals of the study, the researcher used the quasi-experimental method (one group model) that consists of (15)pupils with learning difficulties in the sixth grade in the formal primary schools in Taif city during the second semester of the year 1439/1440 AH. The researcher used three digital stories, observation sheet after making sure of its validity and reliability, and then they were applied to the sample of the study before and after the experimentation. The duration of applying the experiment was four weeks.  Some statistical processes were used and the results revealed that there are statistical significant differences between the two means of the degrees of the sample of the study in the two pre and post applications of the observation sheet of reading aloud in English at the following levels: (recognition and pronunciation, direct literal comprehension and deductive comprehension) for the benefit of the post  application. In the light of that, the researcher recommended the following: the necessity of implementing the digital stories in developing the skills of oral performance in teaching English in general and in particular for pupils with learning difficulties. Also providing training programs for the teachers of pupils with learning difficulties to enhance their knowledge about the importance of digital stories in education in general and in teaching English in particular.}, keywords_ar = {القصص الرقمية,صعوبات التعلم,مهارات القراءة الجهرية,التعرف والنطق,الفهم الحرفي المباشر,الفهم الاستنتاجي. digital stories؛ learning difficulties؛ reading aloud skills recognition and pronunciation؛ direct literal comprehension and deductive comprehension}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96717.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96717_d1a68ac1ad471d502c90f1fba1165bb8.pdf} } @article { author = {النودل, عفاف محمد عبدالعزيز and زارع, نسرين محمد سعيد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {547-602}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96735}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تطـوير اختبار Mednick للتفکـير الإبــداعـي في ضوء النموذج اللوجيستي ثنائي المعلم لدى طالبات الجامعة بالمملکة العربية السعودية Development of Mednick’s Test For Creative Thinking Insight Of Two Parameters Logistic Model Among Females Students In Kingdom Of Saudi Arabia}, abstract_ar = {     هدفتهذه  الدراسةإلى تطوير اختبار الترابطات المتباعدة للتفکير الإبداعي في ضوء النموذج اللوجيستي ثنائي المعلم لدى طالبات جامعة القصيم، وقد تکونت عينة الدراسة من (884) طالبة من طالبات جامعة القصيم، موزعة ما بين خمس کليات بمدينة بريدة في منطقة القصيم، وتم اختيار العينة بالطريقة العشوائية متعددة المراحل، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الباحثتان خطوات المنهج الوصفي التحليلي، کما استعانت الباحثتان باختبار الترابطات المتباعدة لقياس التفکير الإبداعي لميدنيک . وأشارت نتائج الدراسة إلى تحقق افتراضات نظرية الاستجابة للفقرة في بيانات مقياس الترابطات المتباعدة المطور وفق النموذج ثنائي المعلم لنظرية الاستجابة للفقرة، وحقق الاختبار خصائص سيکومترية مقبولة، وقد بلغت قيمة معامل  الثبات (0,78). تم التدريج النهائي لمفردات اختبار الترابطات المتباعدة المطور وفق النموذج الثنائي المعلم بعد حذف عدد (32) طالبة من العينة الأساسية لعدم مطابقتهن لافتراضات النموذج، وبالتالي يصبح عدد أفراد العينة بعد الحذف (852 ) طالبة، وحذف (13) فقرة من فقرات الاختبار الأساسي، وبذلک يصبح عدد فقرات الشکل النهائي من الاختبار (46) فقرة. The present study aims to develop Mednick’s remote associates’ test of creative thinking in the light of the two-parameter logistic model among the students of Qassim University. The multiphase random sample comprised (884) female students selected from five colleges in Buraydah in Qassim Province. The study utilized the descriptive and analytical approach and the researcher applied the remote associates’ test of creative thinking.The study concluded that, the hypotheses of item response theory were verified by the data of Mednick’s remote associates based on the two-parameter model. The test show good psychometric properties and reliability coefficient for the remote associates test for measuring the creative thinking valued (0.78). Final grading for the items of remote associates based on the two-parameter model has been done after removing (32) students for lack of conformity, thus the sample comprised (852) students.  (13) Items were removed from the basic test, thus the final form of the test consisted of (46) ones.}, keywords_ar = {تطوير الاختبار,النموذج اللوجيستي,ثنائي المعلم,اختبار الترابطات المتباعدة. Test Development؛ Two-parameter؛ logistic model؛ Remote Associates Test}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96735.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96735_84442807460ddf9d7a718c5d8d62455b.pdf} } @article { author = {الشهراني, شرف بن فرج بن شرف}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {603-647}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96736}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {واقع استخدام مشرفي مادة الرياضيات لتطبيقات الحوسبة السحابية في عمليات التقويم الأصيل بالمملکة العربية السعودية. The Status-quo of Mathematics Supervisors' Use of Cloud Computing Applications in the Authentic Evaluation Processes in the Kingdom of Saudi Arabia}, abstract_ar = {هدف البحث الحالي إلى التعرُّف على واقع استخدام مشرفي مادة الرياضيات لتطبيقات الحوسبة السحابية في عمليات التقويم الأصيل بالمملکة العربية السعودية، وتکونت عينة البحث من (192) مشرفًا لمادة الرياضيات بالمملکة العربية السعودية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتمثلت أدوات هذا البحث في إعداد استبانة للتعرٌّف على واقع استخدام مشرفي مادة الرياضيات لتطبيقات الحوسبة السحابية في عمليات التقويم الأصيل، والکشف عن المعوقات التي تواجه مشرفي الرياضيات لتطبيقات الحوسبة السحابية في عمليات التقويم الأصيل، والتعرُّف على سبل الارتقاء بممارسة مشرفي الرياضيات لتطبيقات الحوسبة السحابية في عمليات التقويم الأصيل، وأشارت النتائج إلى أن المتوسطات الحسابية للفقرات تراوحت ما بين (3.63) کحد أعلى، و(2.07) کحد أدنى في المجال الأول من الاستبانة، کما أثبتت النتائج أن المتوسطات الحسابية للفقرات تراوحت ما بين (3.68) کحد أعلى، و(2.02) کحد أدنى في المجال الثاني، وفي المجال الثالث أثبتت النتائج أن المتوسطات الحسابية للفقرات تراوحت ما بين (4.46) کحد أعلى، و(3.10) کحد أدنى، وقد جاءت جميع فقرات المجال بدرجة عالية، وفي ضوء نتائج هذا البحث قدم الباحث عدد من التوصيات والمقترحات. The goal of the current research is to identify the reality of the use of mathematics supervisors for cloud computing applications in the processes of authentic evaluation in Saudi Arabia, and the research sample consisted of (192) supervisors of mathematics in Saudi Arabia, and the researcher used the descriptive analytical method, and the tools of this research was to prepare a questionnaire to identify the reality of the use of mathematics supervisors  For cloud computing applications in authentic evaluation processes, detecting the obstacles that math administrators face for cloud computing applications in authentic evaluation processes, and identifying ways to improve the practice of math supervisors for cloud computing applications in authentic evaluation processes, the results indicated that the averages of the vertebrae ranged from (3.63) to a maximum of (3.63) The results also showed that the average selections ranged from (3.68) to a minimum (2.02) in the second area, and in the third area the results showed that the averages of the paragraphs ranged from a maximum of (4.46) to (3.10) a minimum, and all the paragraphs of the field came in a high degree, and in the light of the results of this research the researcher made a number of recommendations and proposals.}, keywords_ar = {مشرفي مادة الرياضيات,تطبيقات الحوسبة السحابية,الإشراف التربوي,التقويم الأصيل. mathematics supervisors؛ Cloud Computing Applications؛ Educational Supervision؛ Authentic Evaluation}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96736.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96736_fbea67043daa74538b55436c69646e3d.pdf} } @article { author = {السنيدي, سامي بن فهد and أينلا, زبير سلام}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {649-699}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96738}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تصور مقترح لتضمين احتياجات الطلاب في محتوى کتب الفقه للمرحلة الثانوية بالمدارس العربية الإسلامية بدولة بنين. Suggested proposal for including the students’ needs in the contents of the jurisprudence in Arabic and Islamic schools for the secondary stage in Benin country}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى تقويم محتوى کتب الفقه للمرحلة الثانوية في ضوء احتياجات الطلاب في المدارس العربية والإسلامية بدولة بنين وتقديم تصور مقترح، ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، لتطبيق أداة الدراسة الممثلة في (قائمة الاحتياجات) والتي تناولت عدة مجالات ومنها مجالات العبادات والمعاملات والمجالات الطبية ومجالات قضايا المرأة والزينة واللباس والرياضة على عينة الدراسة والتي تضمنت ثلاثة کتب في الفقه بالمرحلة الثانوية ممثلة في صفوفها الثلاثة بدولة بنين، وقد أسفرت الدراسة عن العديد من النتائج أبرزها: وجود فروق في مدى تضمين هذه الاحتياجات بمحتوى کتب الفقه الثلاثة التي تدرس بالمرحلة الثانوية في هذه المدارس بدولة بنين، وکذلک وجود ضعفا شديدا لتضمين هذه الاحتياجات بمحتوى کتب الفقه الثلاث، والتي تفتقر في بنائها إلى المستجدات الفقهية المعاصرة بشکل کبير والتي يحتاجها الطلبة في الوقت الحاضر، الأمر الذي حدا بالباحثين إلى التوصية بضرورة إعادة النظر في محتوى مقررات الفقه بالمرحلة الثانوية بالمدارس العربية والإسلامية  في ضوء احتجاجات المتعلمين بها، وتقديم تصور مقترح لمصممي المناهج. This study aimed to evaluate the content of the textbooks of jurisprudence (Fiqh) secondary stage in the light of the students’ needs in the Arab and Islamic schools in Benin country, and make suggested proposal for it. This study used the descriptive analytical to achieve this aim, and the researchers made a list of students needs as a data collection to applied for study samples (three textbooks of jurisprudence) in stage the secondary school. As a result, this study has many findings, the most important  are: There are differences in the extent to included these needs in the content of the three jurisprudence (Fiqh) textbooks which are taught in the secondary stage in the Benin country, consequently the researchers recommended to rethink for content of textbooks in the light of the students’ needs in the Arab and Islamic schools in Benin country.}, keywords_ar = {تقويم,محتوى,الفقه,احتياجات. Evaluation؛ Content؛ Jurisprudence (Fiqh)؛ Needs}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96738.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96738_02a79a0ba713d60422be09c712055024.pdf} } @article { author = {الشهري, عبدالعزيز سالم مهدي}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {701-751}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96739}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {درجة ممارسة القيادة الأخلاقية لدى قادة مدارس مدينة الدمام وعلاقتها بالرضا الوظيفي عند المعلمين. The Degree to Which Ethical Leadership is Practiced Among Male Schools' Leaders in Dammam City and Its Relationship with Teachers' Job Satisfaction.}, abstract_ar = {     هدفت الدراسة إلى الکشف عن درجة ممارسة القيادة الأخلاقية لدى قادة مدارس مدينة الدمام من وجهة نظر المعلمين, والتعرف على مستوى الرضا الوظيفي عند المعلمين من وجهة نظرهم, کما هدفت إلى الکشف عن العلاقة بين درجة ممارسة قادة المدارس للقيادة الأخلاقية والرضا الوظيفي عند المعلمين, وکذلک التحقق من وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في متوسطات درجات تقديرات المعلمين لمستوى رضاهم الوظيفي تعزى للمتغيرات الآتية: (المؤهل العلمي - سنوات الخبرة - المرحلة الدراسية). ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج الوصفي الارتباطي, وتم بناء استبانة کأداة لجمع البيانات مکونة من قسمين, أولهما للقيادة الأخلاقية, وثانيهما للرضا الوظيفي, وقد تألفت عينة الدراسة من (357) معلماً بالمدارس الحکومية بمدينة الدمام, بما يمثل (7.8%) من إجمالي المجتمع المبحوث, وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: 1- أن درجة ممارسة القيادة الأخلاقية لدى قادة مدارس مدينة الدمام من وجهة نظر المعلمين جاءت (بدرجة مرتفعة), بمتوسط حسابي (3.59 من 5), وبانحراف معياري (1.18), حيث احتل مجال (السمات الشخصية) المرتبة الأولى, بمتوسط حسابي (3.71), تلاه المجال (الإداري والمهني), بمتوسط حسابي (3.65), تلاه مجال (العلاقات والتواصل), بمتوسط حسابي (3.43), وجميعها جاءت (بدرجة مرتفعة). 2- أن مستوى الرضا الوظيفي عند معلمي مدارس مدينة الدمام من وجهة نظرهم جاء (بدرجة مرتفعة), بمتوسط حسابي عام (3.55), وبانحراف معياري (1.11), حيث احتل مجال (التقدير والاحترام) المرتبة الأولى (بدرجة مرتفعة), بمتوسط حسابي (3.83), تلاه مجال (الانتماء للمهنة)وکان أيضاً (بدرجة مرتفعة), بمتوسط حسابي (3.79), تلاه مجال (طبيعة العمل) وکان (بدرجة متوسطة)، بمتوسط حسابي (3.03). 3- وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين درجة ممارسة القيادة الأخلاقية لدى قادة المدارس والرضا الوظيفي عند المعلمين من وجهة نظرهم عند مستوى دلالة (0.01), حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون بينهما (0.585). The study aimed to determine the degree to which ethical leadership is practiced among male schools' leaders in Dammam City from perspectives of male teachers, to identify the level of teachers' job satisfaction from their point of view, as well as to discover the relationship between the degree to which ethical leadership is practiced among male schools' leaders and teachers' job satisfaction. Moreover, the study sought to verify the existence of statistically significant differences at a level of 0.05 in the average scores of teachers' estimations of job satisfaction level attributed to the following variables: scientific qualification, years of experience, educational level. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive correlative approach was used. A questionnaire was constructed as a tool for collecting data, where it consisted of two parts: the first was to determine the degree of practicing ethical leadership among male schools' leaders, and the second one was to determine the teachers' job satisfaction. The study sample consisted of 357 teachers in governmental schools in Dammam City, representing 7.8% of the total surveyed population. Afterwards, the appropriate statistical methods were used in the data analysis process. The most important findings of the study: 1- The degree to which ethical leadership is practiced among male schools' leaders in Dammam City from perspectives of male teachers was high, by an average of 3.59, and a standard deviation of 1.18, where personal characteristics ranked first, with an average of 3.71, followed by administrative and professional experience, with an average of (3.65), followed by business relations and communication skills with an average of (3.43). Each of these parameters recorded high values. 2- The level of teachers' job satisfaction in Dammam City from their point of view was mostly high, by an average of 3.55, and a standard deviation 1.11, where appreciation and respect ranked first, with an average of 3.83, followed by professional affiliation, with an average of 3.79. In contrast, nature of work—with an average of 3.03—recorded a normal value. 3- There was a positive correlation between the degree to which ethical leadership is practiced among male schools' leaders of Dammam City and teachers' job satisfaction at the level of 0.01, where Pearson correlation coefficient between them was 0.585.}, keywords_ar = {القيادة الأخلاقية,قادة المدارس,الرضا الوظيفي. Ethical Leadership؛ job Satisfaction؛ School leaders}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96739.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96739_a9b9c829f4c52b6b7fb6ccc565f52e6d.pdf} } @article { author = {الشراري, مسند ميّاح سالم and الشمايلة, زيد محمود}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {753-802}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96743}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مخاطر استخدام طلاب المرحلة الثانوية لمواقع التواصل الاجتماعي وطبيعة سلوکياتهم فيها من وجهة نظر معلميهم بتعليم القريات في المملکة العربية السعودية The Risks of Using Social Media among High School Students and the Nature of their Behaviors from the Viewpoints of Their Teachers in Qurayyat in the Kingdom of Saudi Arabia}, abstract_ar = {هدفت الدراسة بيان المخاطر المترتبة على استخدام طلبة المدارس الثانوية لوسائل التواصل الاجتماعي من وجهة نظر المعلمين بتعليم القريات في المملکة العربية السعودية، وتم استخدام المنهج الوصفي مع الاعتماد على الاستبانة في جمع البيانات، وطبقت الدراسة على عينة تکونت من 295 معلماً حيث تم  تطبيق أداة الدراسة على 288 معلماً خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2019/2020م، وأشارت النتائج إلى أن المستوى العام للمخاطر المترتبة على استخدام طلبة المدارس الثانوية لوسائل التواصل الاجتماعي من وجهة نظر معلمي المدارس الثانوية للبنين في إدارة تعليم القريات قد جاءت بمستوى مرتفع، کما بينت النتائج أن أکثر مواقع التواصل الاجتماعي خطورة على طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلمي المرحلة الثانوية للبنين في إدارة تعليم القريات قد تمثلت  في موقع تويتر Twitter وقد حقق هذه الموقع الترتيب الأول من حيث الأهمية بمتوسط حسابي (4.085)، وفي الترتيب الثاني موقع الواتس اب WhatsApp < /strong> بمتوسط حسابي (4.030)، وفي الترتيب الثالث موقع يوتيوب  YouTube بمتوسط حسابي (4.019). وفي الترتيب الرابع الفقرة موقع سناب شات  Snapchat  بمتوسط حسابي (3.996). وفي الترتيب الخامس وقبل الأخير موقع " نستغرام Instagram" بمتوسط حسابي (3.256) وبمستوى متوسط. وفي الترتيب السادس والأخير موقع " لفيسبوک Face book" بمتوسط حسابي (3.514)، وأشارت نتائج الدراسة إلى أن المستوى العام لمظاهر السلوک المنحرف لدى طلبة المدارس الثانوية عبر مواقع وسائل التواصل الاجتماعي من وجهة نظر معلمي المدارس الثانوية للبنين في إدارة تعليم القريات جاءت بمستوى متوسط. The present study aimed to identify the risks of secondary school students using social media from Qurayyat teachers’ viewpoints in the Kingdom of Saudi Arabia. The study made use of the the descriptive method and adopted a questionnaire for collecting the study data. The study was administered to a sample consisting of 295 teachers and the study instrument was administered to 288 during the second semester of the academic year 2019/2020. The results of the study indicated that the general level of risks resulting from the use of high school students for social media from the secondary school teachers’ viewpoints in Qurayyat adminsitration was high. The results of the study also showed that the most dangerous social networking sites was Twitter and this site was ranked first (4.085 statistical mean), and in the second rank came WhatsApp (4.030 statistical mean), and in the third rank came YouTube (4.019 statistical mean). In fourth place came Snapchat website (3.996 statistical mean) and in the fifth ranking came Instagram (3.256 statistical mean). Finally, and in the last rank came "Face Book" (3.514 statistical mean). The results of the study indicated that the general level of deviant behavior among high school students through social media sites from the viewpoint of secondary school teachers for boys in Qurayyat administration came at an intermediate level.}, keywords_ar = {التواصل الاجتماعي,شبکة الإنترنت,المخاطر,المستحدثات التکنولوجية. social media؛ internet؛ risks؛ technological innovations}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96743.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96743_590344111f97ae44d244337467f59dbc.pdf} } @article { author = {شادي, أحمد الصاوي طه}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {803-867}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.96746}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تفعيل الشراکة المجتمعية في التعليم من خلال نموذج الوقف الإسلامي "رؤية مستقبلية من منظور التربية الإسلامية". Activating Community Partnership in Education via Islamic Endowment Model: A Future Vision from the Islamic Education Perspective}, abstract_ar = {هدفت الدراسة تقديم رؤية مستقبلية لتفعيل الشراکة المجتمعية في التعليم من خلال نموذج الوقف الإسلامي، واعتمدت على المنهجين التاريخي والوصفي، وتکونت من إطار عام شمل مقدمة الدراسة ومشکلتها وأسئلتها وأهدافها وأهميتها وحدودها ومصطلحاتها، والدراسات السابقة والتعقيب عليها، ثم ثلاثة محاور؛ شمل المحور الأول: الإطار المفاهيمي للشراکة المجتمعية من حيث: مفهومها وأبرز غاياتها وأهدافها والمبادئ المنظمة لها، وتناول المحور الثاني الإطار المفاهيمي للوقف الإسلامي من حيث مفهومه، ومشروعيته، وأرکانه، وأبرز مجالاته ومصارفه، والشروط والمبادئ المنظمة للوقف الإسلامي، کما عرض لملامح دور الوقف الإسلامي في تنمية المجتمع ودعم التعليم الأزهري، بينما شمل المحور الثالث الرؤية المستقبلية لتفعيل الشراکة المجتمعية في التعليم من خلال نموذج الوقف الإسلامي، حيث شملت الرؤية أهدافها ومنطلقاتها ثم محاورها التي تمثلت فيما يلي: آليات الوقف التي يمکن تفعيل الشراکة المجتمعية في التعليم من خلالها، دور وزارة الأوقاف في تفعيل نظام الوقف الإسلامي، دور وزارة الإعلام في تفعيل نظام الوقف الإسلامي، دور وزارة التربية والتعليم في تفعيل نظام الوقف الإسلامي، دور وزارة التعليم العالي في تفعيل نظام الوقف الإسلامي، ثم اختتمت الرؤية ببيان متطلبات تنفيذها. The present study aimed to provide a future vision to activate community partnership in education through the Islamic endowment model, and it relied on the historical and descriptive methods. The study consisted of a general framework that includes introduction of the study, its problem, questions, purposes, importance, delimitations, terminology and previous studies followed by a commentary. The study consisted of three key dimensions: the first dimension addressed the conceptual framework for societal partnership in terms of its concept and its most prominent goals, objectives and organizing principles; the second dimension tackled the conceptual framework of the Islamic endowment in terms of its concept, legitimacy,  pillars, most prominent areas, the conditions and principles regulating the Islamic endowment, as well as a presentation of the features of the role of the Islamic endowment in developing community and supporting Al-Azhar education. The third dimension included the future vision to activate the community partnership in education through the Islamic Waqf model as the vision included the aims, principles and dimensions, which were represented in the following: Waqf mechanisms through which the social partnership can be activated in education, the role of the Ministry Endowments, the Ministry of Information, the Ministry of Education and the Ministry of Higher Education in activating the Islamic endowment system. The vision was concluded with a statement of requirements for its implementation.}, keywords_ar = {التفعيل,الوقف,الرؤية المستقبلية,المسئولية المجتمعية,تکافؤ الفرص التعليمية. activation؛ endowment؛ future vision؛ social responsibility؛ equal educational opportunities}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96746.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_96746_bdfa5af91208274ba920679abb389b71.pdf} } @article { author = {الحميري, عبده فرحان محمد}, title = {}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {869-897}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.103415}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {الصفات السلوکية لدى الطلبة المتفوقين دراسياً وأقرانهم العاديين في کلية العلوم والآداب شروره• Behavioral characteristics among the outstanding students and their ordinary students at the Faculty of Science and Arts in Sharura}, abstract_ar = {تم هذا البحث في العام الجامعي 2018-2019، بهدف معرفة مدى توافر الصفات السلوکية (الإبداعية، والقيادية، والدافعية، والتعلمية)، لدى الطلبة المتفوقين دراسياَ، واقرانهم العاديين بکلية العلوم والآداب في شروره، لتحقيق ذلک، تم تطبيق مقياس" رينزولي واخرون"   1976، ترجمة وتقنيين "کلنتن" خلال الفترة من 1990 -2004 المقنن على البيئة البحرينية والسعودية. وبلغ حجم العينة (310) فرداَ، بواقع (98) من الطلبة المتفوقين دراسياَ، منهم (61) ذکورًا، (37) اناثاً، في مقابل (212) من أقرانهم العاديين، منهم (109) ذکورًا، (103) اناثاً. واسفرت النتائج عن أن الصفات السلوکية (الابداعية، والقيادية، والدافعية، والتعلمية) شائعة لدى الطلبة المتفوقين دراسياً "بصفة دائمة" فيما هي شائعة لدى اقرانهم العاديين في "اغلب الاحيان"، وکانت الفروق دالة احصائياً بين المتفوقين والعاديين في جميع الصفات السلوکية المقاسة، ولصالح الطلبة المتفوقين. This research was conducted in the academic year 2018-2019, in order to determine the availability of behavioral characteristics‎ (creativity, leadership, motivation, and learning) among the outstanding students and their ordinary students at the Faculty of Science and Arts in Sharura , Translation and technicians "Clinton" during the period 1990-2004 on the environment of Bahrain and Saudi Arabia. The total sample size (310) persons, by (98) of the outstanding students of study, including (61) male, (37) female, (212) from their normal peers, of whom (109) male, (103) female. The results revealed that the behavioral qualities (creative, leadership, motivation, and learning) are common among students who are academically outstanding. They are usually common among their ordinary peers. Outstanding students.}, keywords_ar = {الصفات السلوکية,الطلبة المتفوقين دراسياً,الطلبة العاديين دراسياً. Behavioral characteristics‎ ‎-outstanding students-ordinary students. ‎}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_103415.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_103415_fdd937392a1a5ee662f8e1331dba88c7.pdf} } @article { author = {Al-Hajouj, Asmaa Musa}, title = {‌‌Obstacles using modern teaching methods in teaching social studies at intermediate and secondary students 2018-2019 in Al-Khafji Governorate in the Saudi Arabia}, journal = {التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية}, volume = {39}, number = {186ج2}, pages = {869-888}, year = {2020}, publisher = {جامعة الأزهر، کلية التربية}, issn = {1110-323X}, eissn = {2535-2083}, doi = {10.21608/jsrep.2020.215706}, abstract = {The study aimed to identify the obstacles that prevent the application of modern teaching methods in teaching social materials from the viewpoint of teachers in Al-Khafji Governorate in the Kingdom of Saudi Arabia. The study used the questionnaire to collect the study data, SPSS statistical Package for social science was applied in order to analyze the study data and come up with results. The study concluded with a number of results, the most prominent of which is that there are a number of obstacles that prevent teachers from using modern teaching methods within the classroom, as these obstacles varied between obstacles related to the teacher, such as the administrative work carried out by the teacher and the work pressure.  burdens that burden the teacher and prevent the use of Modern teaching methods. The results also showed that there are a number of obstacles related to the learner and the environment, such as the availability of the infrastructure and tools needed to implement these methods, in addition to the level of knowledge, skills among learners and different evaluation methods. Moreover, the study recommended that its necessity providing infrastructure and tools at schools and for teachers to support him in applying modern teaching methods in the classroom and benefiting from them, in addition to reducing the administrative pressures that the teacher is exposed to inside the school so that he can Good preparation for lessons. }, keywords = {Teaching Methods,modern teaching methods,Obstacles,teachers}, title_ar = {معوقات استخدام طرق التدريس الحديثة في تدريس الدراسات الاجتماعية بالمرحلة المتوسطة والثانوية من وجهة نظر المعلمين بالمملکة العربية السعودية في ضوء بعض المتغيرات}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التعرّف على المعوّقات التي تحول دون تطبيق طرق التدريس الحديثة في تدريس مواد الدراسات الاجتماعية من وجهة نظر المعلّمين في محافظة الخفجي في المملکة العربية السعودية،  وقد اعتمدت الدراسة على الاستبانة لجمع بيانات الدراسة، في حين استخدمت الدراسة حزمة التحليل الاحصائي للعوم الاجتماعية ((SPSSلتحليل بيانات الدراسة والتوصّل إلى نتائجها، وقد خلصت الدراسة إلى عدد من النتائج ابرزها أن أنّ هناک عدد من المعوّقات تحول دون استخدام المعلّمين طرق التدريس الحديثة داخل الغرفة الصفيّة، حيث تنوّعت هذه المعوّقات بين معوّقات تتعلّق بالمعلّم کالأعمال الإدارية التي يقوم بها المعلّم وما يرافق ذلک من اعباء تثقل کاهل المعلّم وتحول دون استخدام طرق التدريس الحديثة، کما بينت النتائج أنّ هناک عدد من المعوّقات تحول دون استخدام المعلّمين طرق التدريس الحديثة داخل الغرفة الصفيّة تتعلّق بالمتعلّم والبيئة کتوافر البنية التحتيّة والأدوات اللازمة لتطبيق هذه الطرق، بالإضافة إلى مستوى المعرفة والمهارة لدى المتعلّمين وطرق التقييم المختلفة، وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات أبرزها: ضرورة توفير البنية التحتية والادوات اللازمة في المدارس وللمعلّم  لمساندته في تطبيق طرق التدريس الحديثة داخل الغرفة الصفيّة والإفادة منها، بالإضافة إلى  تقليل العبء الإداري والضغوطات التي يتعرّض لها المعلّم داخل المدرسة ليتسنّى له الاعداد الجيّد للدروس وقثا لطرق التدريس الحديثة،  توفير باقة من التدريب للمعلّمين لمساعدتهم في فهم وتطبيق طرق التدريس الحديثة مع الأخذ بعين الاعتبار الترکيز على المهارات العملية في التدريب. }, keywords_ar = {طرق التدريس,طرق التدريس الحديثة,معوقات,المعلّمين}, url = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_215706.html}, eprint = {https://jsrep.journals.ekb.eg/article_215706_65e943df9af5ff8a770d26358fb6eee9.pdf} }