الکفاءة الذاتية المدرکة وعلاقتها بجودة الحياة الأکاديمية لدى طلبة الدراسات العليا فى ضوء بعض المتغيرات Perceived self-efficacy and its relation to the quality of academic life among post-graduate students in terms of some variablies

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن العلاقة بين الکفاءة الذاتية المدرکة وجودة الحياة الأکاديمية لدى طلبة الدراسات العليا، کما هدفت أيضا ًإلى التعرف على تأثير بعض المتغيرات کالنوع (ذکور / إناث) والتخصص الأکاديمي (علمي /أدبي)، الدرجة العلمية (دبلومات / ماجستير) والتفاعل بينهم في تباين الدرجات التي يحصل عليها طلبة الدراسات العليا على کل من مقياس الکفاءة الذاتية المدرکة ومقياس الجودة الأکاديمية، وتکونت عينة الدراسة من 338 طالب وطالبة من طلاب الدراسات العليا وقد تم التحقق من الخصائص السيکومترية على عينة من الطلاب قوامها 132 طالب وطالبة کمااجريت الدراسة على عينة قوامها 206 ذکور/ اناث من طلبة الدراسات العليا الملتحقين ببرامج الدبلومات والماجستير ذات التخصصات العلمية والأدبية بجامعة حلوان / القاهرة / عين شمس، وقد استخدمت الدراسة مقياس الکفاءة الذاتية المدرکة لطلبة الدراسات العليا (إعداد: الباحثة، 2017)، ومقياس جودة الحياة الأکاديمية (إعداد: إيهاب السيد المراغي، أمل عبد المحسن الزغبي، 2017)، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين الکفاءة الذاتية المدرکة وجودة الحياة الأکاديمية لطلبة الدراسات العليا، ولم يکن هناک تأثير دال إحصائياً لبعض المتغيرات کالنوع (ذکور / إناث) والتخصص الأکاديمي (علمي /أدبي)، والدرجة العلمية (دبلومات / ماجستير) والتفاعل بينهم في تباين الدرجات التي حصل عليها طلبة الدراسات العليا على مقياس الکفاءة الذاتية المدرکة، وکذلک أسفرت النتائج أيضاً عن وجود تأثير دال إحصائياً لبعض المتغيرات کالنوع (ذکور/ إناث) والتفاعل بينهم في تباين الدرجات التي حصل عليها طلبة الدراسات العليا عينة الدراسة على مقياس جودة الحياة الأکاديمية في اتجاه الذکور، بينما لم يکن هناک تأثير دال إحصائياً لبعض المتغيرات الأخرى کالتخصص الأکاديمي (علمي/أدبي)، والدرجة العلمية (دبلومات / ماجستير) والتفاعل بينهم في تباين الدرجات التي حصل عليها طلبة الدراسات العليا عينة الدراسة على مقياس جودة الحياة الأکاديمية.
The present study aimed to uncover the relationship between perceived self-efficacy and quality of academic life among graduate students. It also aimed to know the effect of some demographic variables such as: gender male – female) , academic specialization scientific- literary) , scientific degrees diploma – master) , and the interaction among them on the difference in grades obtained by postgraduate students on each of the following scales: perceived self-efficacy and Academic quality of life.
The sample consisted of 206 post graduate students enrolled in diploma and master programs with scientific and literary specialization at Helwan University.The tools consisted of a perceived self-efficacy scale for post-graduate students and academic quality of life standard scale.
The results showed that there is a positive correlative relationship between the perceived self-efficacy and quality of academic life among postgraduate students. There was no statistically significant effect on some of the demographic variables such as gender, academic specialization, degree, and the interaction among them on the difference in grades obtained by the postgraduate students on the perceived self-efficacy scale.
The results also showed a statistically significant effect of gender male and female) in the variation of the grades obtained by the post-graduate students on the quality of academic life scale in favor of males. While there was no statistically significant effect on some of the other variables represented in the academic specialization, scientific degree, and the interaction among them in the variation of the degrees obtained by postgraduate students on the quality of academic life scale.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربیة:
أحمد رمضان محمد 2004). ما وراء المعرفة وعلاقتها بالکفاءة الذاتیة الأکادیمیة لدى طلاب کلیة التربیة. رسالة ماجستیر، کلیة التربیة، جامعة أسیوط.
أحمدیحیىالزق 2009).الکفاءةالذاتیةالأکادیمیةالمدرکةلدىطلبةالجامعةالأردنیةفیضوءمتغیرالجنسوالکلیةوالمستوىالدراسی. مجلةالعلومالتربویةوالنفسیة، البحرین، 10 2)، 38-58.
الزائرة المختار عبد الله 2012). برنامج لتنمیة بعض استراتیجیات حل المشکلات لدى طلاب الدراسات العلیا لمواجهة الضغوط الأکادیمیة والنفسیة. رسالة دکتوراه، کلیة البنات، جامعة عین شمس.
السید محمد أبو هاشم 2005).مؤشرات التحلیل البعدى Meta-Analysis لبحوث فعالیة الذات فى ضوء نظریة باندوا. مرکز بحوث کلیة التربیة، السعودیة، 238)، 1-78.
ألفت أجود نصر 2014). الکفاءة الذاتیة والدافعیة الداخلیة وعلاقتهما بالتحصیلالدراسی دراسةمیدانیةعلىعینةمنطلبةالصفالثالثالثانویفیالمدارسالرسمیةفیمدینةدمشق. رسالة ماجستیر، کلیة التربیة، جامعة دمشق.
إیهاب السید المراغی، أمل عبد المحسن الزغبی 2017).مقیاس جودة الحیاة الأکادیمیة. القاهرة:مکتبة الأنجلو المصریة.
جمیل مصعب محمود 2010). دور الجامعات فى ترسیخ ثقافة الحوار. مجلة السیاسة الدولیة، 14)، 95- 110.
حسامالدینأبوالحسنحسن 2013). فاعلیة برنامج تدریبی قائم على مهارات التفکیر فى تنمیة أسالیب وتحسین جودة الحیاة الأکادیمیة لدى طلاب الجامعة. مجلة کلة التربیة، جامعة الأزهر، 154 2)، 623– 672.
حسن سعد عابدین، فتحی محمد الشرقاوى 2016).مهارات تنظیم الذات الأکادیمیة والمرونة النفسیة وعلاقتها بجودة الحیاة الأکادیمیة لدى طلاب کلیة التربیة جامعة الإسکندریة. مجلة کلیة التربیة، الإسکندریة، 26 6)، 234- 153.
حنان أسعد خوج 2011).معنى الحیاة وعلاقته بالرضا عنها لدى طالبات الجامعة بالمملکة العربیة السعودیة، مجلة أم القرى للعلوم التربویة والنفسیة، 3 2)، 12-44.
رشا أحمد المهدی، أحمد محمود السید 2014).أثر الذکاء الاجتماعى وإدارک جودة الحیاة الأکادیمیة لدى طلاب الجامعة، مجلة البحث فى التربیة وعلم النفس، کلیة التربیة، جامعة المنیا، 27 2)، 282- 328.
رغداء على نعیسة 2012). جودة الحیاة لدى طلبة جامعتى دمشق وتشرین، مجلة جامعة دمشق، 28 1)، 145- 181.   
رفعةرافعالزعبی، حیدرظاظا 2016).الأهدافالتحصیلیةوعلاقتهابالکفاءةالذاتیةالمدرکةوالتحصیلالأکادیمی، مجلة دراساتالعلومالتربویة، 43، 1009-1030.
سالى حسن حبیب 2016).فعالیة برنامج تدریبى لتحسین جودة الحیاة الکادیمیة لدى الطالبات الموهوبات. مجلة التربیة الخاصة، کلیة التربیة، جامعة الزقازیق، 16، 219-263.
سوسن شاکر مجید 2007). معاییر الجودة الشاملة فى الجامعات العربیة، مجلة اتحاد الجامعات العربیة، 4)، عمان، الأردن، 277-307.
عادل السعید البنا 2007).محددات توجهات الهدف تمکن-إقدام-إحجام) لدى الطالب المعلم فى ضوء الوعى بما وراء المعرفة والفعالیة الذاتیة والمعتقدات المعرفیة. مجلة جامعة الاسکندریة، 17 2).
عطاف محمود أبو غالی2012).فاعلیة الذات وعلاقتها بضغوط الحیاة لدى الطالبات المتزوجات فى جامعة الأقصى، مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة، 20 1)، 619-654.
عفاف محمد جعیص؛ مصطفى عبد المحسن الحدینی 2014). نمذجة العلاقات السببیة بین إدراک ضغوط الأحداث الحیاتیة وفعالیة الذات المدرکة واستراتیجیات التعایش مع الضغوط والإعزاءات السببیة الحیاتیة لدى طلاب الددبلوم العام فى التربیة بکلیة التربیة جامعة أسیوط، مجلة الدراسات التربویة والنفسیة، جامعة السلطان قابوس، 8 3)، 502-527.
عفاف محمد جعیص، مصطفى عبد المحسن الحدینی 2015). إعاقة الذات کمتغیر وسیط بین التفاؤل الاستراتیجی-التشاؤم الدفاعی وجودة الحیاة لدى طلاب الجامعة. المجلة العلمیة لکلیة التربیة، جامعة أسیوط، 31 5)، 448-546.
لفامحمدهلال 2014). تصمیممقیاسجودةالحیاةالأکادیمیةلطلابالجامعة مجلةالقراءةوالمعرفة، مصر،  148)، 243-280.
محمد أحمد الرفوع، تیسیر خلیل القیسی، أحمد عودة القراعة 2009). علاقة الکفاءة الذاتیة المدرکة بالقدرة على حل المشکلات لدى طلبة جامعة الطفیلة التقنیة فی الأردن. المجلة التربویة، مجلس النشر العلمی، جامعة الکویت، 23 92).
محمدعبدالسلام غنیم 2001. الاتجاهاتالحدیثة فىدراسةفعالیة الذات. المجلةالمصریةللدراساتالنفسیة،  ٣٦)، ٨٩-١٤٤.
محمد عبد القادر عبد الغفار (2008): نظریات التعلم والتعلیم، القاهرة، دار النهضة المصریة.
محمد عبدالله تونی 2016). تطبیقات جـوجل التعلیمیة وعلاقتها بمهارات إدارة المعرفة والکفاءة الذاتیة لدى طلاب تکنولوجیا التعلیم. رسالة دکتوراه، کلیة التربیة النوعیة، جامعة المنیا.
مصطفى عبد المطلب علی 2011). دور الکفاءة الذاتیة کمتغیر وسیط بین المناخ الأکادیمی المدرک ومستوی الأداء العلمی للطلاب دراسة میدانیة بالتطبیق علی عینة من الطلاب بجامعة أسیوط. رسالة ماجستیر، کلیة التجارة، جامعة أسیوط.
منال زکریا حسین؛ محمد سعد محمد؛خالد عبد المحسن بدر 2010).کفاءة الذات العامة المدرکة کمتغیر معدل للعلاقة بین نوعیة حیاة العمل والإحتراق النفسی لدى عینة من النساء العاملات.مجلة دراسات نفسیة، 20 2)، 197-225.
منى حسن بدوی 2001). أثر برنامج تدریبی فى الکفاءة الأکادیمیة للطلاب على فاعلیة الذات.المجلة المصریة للدراسات النفسیة، 29 11)، 151- 200.
نافذ نایف یعقوب 2012). الکفاءةالذاتیة المدرکةوعلاقتهابدافعیة الإنجاز أکادیمیلدىطلابکلیاتجامعة الملک خالد فى بیشة المملکة العربیة السعودیة). مجلةالعلومالتربویةوالنفسیة، 13 3)، 72-98.
هاله کمال الدین حسن 2016).نمذجة العلاقات بین توجهات أهداف الإنجاز وکفاءة الذات المدرکة وجودة الحیاة النفسیة لدى طلاب کلیة التربیة - جامعة المنیا. رسالة دکتوراه، کلیة التربیة، جامعة المنیا.
هویده حنفی محمود، فوزیة عبد الباقی الجمالی 2010). فعالیة الذات المدرکة ومدى تأثیرها على جودة الحیاة لدى طلبة الجامعة من المتفوقین والمتعثرین دراسیاً، مجلة الأکادیمیة العربیة للعلوم والتکنولوجیا( أماراک) الولایات المتحدة الأمریکیة. 61-115.
المراجع الأجنبیة:
Ahangr,R. 2010). A study of resilience in relation, cognitive styles and decision-making of management students. Journal of Business Management,46, 953-961.
Bandura, A. 1977). Self-Efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review,84 2), 191-215.
Bandura, A. 1977). Social learning theory, englewood cliffs, Prentice – Hall. New York.
Bandura,A. 1994). Self-efficacy in V.S.Ramashaudran Ed).Encyclopedia of Human Behavior, 4),71-84.
Bandura, A. 1997). Self-efficacy: exercise of control. Stanford University W. H.   Freeman and Company, New York.
Cokcek.T. Taskin.D, Yildi.C. 2014). Investigation of graduate students' academic self –efficacy beliefs. Procedia- social and behavioral sciences,141, 1134-1139.
C.Overall.N, L.Derane,.K , R.Peterson.E. 2011). Promoting doctoral students' research self-efficacy: Combining academic guidance with autonomy support. Higher education research & development,30, 6).
De Matos.E, Leitao.J & Alves.H. 2017). Revisiting satisfaction and quality of academic life: Does HEIs location play a role? Innovative and creative education and technology international conference,
Diane.L.w. 2003):Student self efficacy in Colleg Science: An Investigation of Gender,Age and Achievement.
Esa,M.&Tatu,H., 2007).What makes university students happy? International Review of economies education,6 2),27-41.
Galotti,K.M.,Ciner,E.,Altenbaumer,H.J.,Ruppe,A.&woulfe,J. 2006).Decision making styles in a rea-life decision:Choosing a college major,Journal of personality & Individual differences,41,629-639.
Gree.R,Morrissey.S,Conlon.E. 2017).The values and self-efficacy beliefs of postgraduate psychology students.Australian journal of psychology, 10 2),             139-240.
Kahn.Z. (2011). Procrastination in relation to self-efficacy in graduate students writing a doctoral dissertation. Master dissertation and thesis, Smith University. Online available at: https://www.google.com.eg/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://scholarworks.smith.edu/cgi/viewcontent.cgi%3Farticle%3D1632%26context%3Dtheses&ved=0ahUKEwjiu8DSsqjXAhWQDRoKHUitC9IQFggjMAA&usg=AOvVaw3un1fCF8p4Pgv_5gWhqi15
.Quality assurance and assessment concepts in Janicek,Iadlslave. 2003
          education and training in the czech re public;Acase study, the brnouniversity of tech nology,brno.
Jungert.T,& Rosoner.M. 2010).Self-efficacy and strategies to influence the study environment.Teaching in higher education journal,15 6),647-659.
Kahn.Z. 2011).Procrastination in relation to self-efficacy in graduate students writing a doctoral dissertation. Master dissertation, Smith University.
Distanc education. Eirst principle of motivation to learn e-learning. Keller,J. 2008,29 2),175-185.
Kerrigan.M.R & Hayes.K.M. 2016).Students' self- efficacy and internet in conducting research. International journal of Doctoral Studies,11,147-162.
Lane.j,M.La ne.A,kyprianou.A. 2004). Self- efficacy , Self- esteem and personality: An international journal,32,           247-256.
Lata.H,Rani.R. 2014).elf-efficacy- A comparison among university postgraduates in demographic profiles.Research journal of educational science,2 1),           1-7.
Limberg.D, R.Mullen.P, Griffith.C,B.Grant Hayes,W.Glenn.L.(2013). An exploratory investigation of the research self- efficacy , interest in research and research knowledge of Ph.D. in education students. Innovative higher education,39,(2),139-153.. Online available at:
Lwasaki,Y. 2007).Leisure and quality of life in an international and multicultural context:What are major pathoways linking Leisure to quality of life.Social indcators Research,82 2),233-264.
Maddi, S. R. 2004).Hardiness an operational of existential courage.Journal of Humanistic Psychology,44 3),             279-298.
Morad.A, Ghorbani.A ; Darabi,M ; et al. 2016). Survey of research self-efficacy of postgraduate nursing students in mazandaran university of medical science-north Iran. International journal of nursing didactics, 6 4).
Odaci.H. 2013).The role of computer self-efficacy, self –esteem, and subjective well-being in predicting research self efficacy among postgraduate students. Asia-pacific educational research,22 2),399-406.
Pedro.E, Leitao.J & Alves.H. 2016).Does the quality of academic life matter for students' performance, loyalty, and university recommendation?Applied research quality life,11,293-316.
Raj,K. 2009).Mathematics anxiety, mathematics performance and academic hardiness in high school students. Journal of education science,1 1),330-377.
2013).The relationship between research)Razoei.M,Zamani & Miandashti.Y.
self-efficacy,research anxiety and attitudes towards research: A study of agricultural graduate students.Journ al of educational and instructional studies,3 9),issue.4,            146-7463.
Silvera,D.,Martinunss,M.,& Dahl,T.(2001)Teromso Social Intelligence Scale, a self-report measure of social intelligence, Scandinavian Journal of Psychology,42,31-313.
Singh.G. 2015).Self-efficacy of college students in relation to emotional intelligence.International journal of management and social Science Research Review,1,issue.16,12-14
.
Steven,P.,Shanker,G.,&Goutam,C. 2001).Self-efficacy as amoderator of information –seeking effectiveness.Journal of applied psychology,80 5),1043-1051.
Tayler,M. 2005).Motivation of adolescent students toward success in school eileen Fridady.http.//by Fgcu.edu.1-4.
Tekbryik.A. 2010).Postgraduate students' research self-efficacy beliefs and computer.Universitesi sosyal bilimler dergisi journal, 55 9), 500:600.
Troop.M,Wallar.L& Aspenlieder.E.(2015).Developing graduate students'self-efficacy with learner- centered lecturing.Canadian Journal of higher education , 45(3),15-33.Online available at:
Yu,G.&Lee,D. 2008). A model of quality of college life of students in Korea. Social indicators research,87 2),           269-285.
Zimmerman,B.,Cleary,T. 2006).Adolescents'development of personal agency. In pajares, F.and Urdan,T. Eds),Self–efficacy beliefs of adolescents. Greenwich,CT: Information age publishing.