أثر إستراتيجية التعليم المتمايز في تنمية الفهم القرائي لدى متعلِّمي اللغة العربية الناطقين بلغاتٍ أخرى. The Effect of Differentiated Instruction Strategy on Developing Reading Comprehension among Non-speakers of Arabic Language Learners

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم المناهج وطرق التدريس، کلية التربية، جامعة الإمام عبدالرحمن بن فيصل، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على أثر إستراتيجية التعليم المتمايز في تنمية الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغاتٍ أخرى، واعتمد الباحث المنهج شبه التجريبي، وذلک فيما يتعلق بالإجابة عن أسئلة الدراسة، واستخدم الباحث التصميمات التمهيدية على مجموعة واحدة، واستخدم العينة القصدية، وعددهم (30) طالبًا، وقد قام الباحث ببناء قائمة مهارات الفهم القرائي، واختبار الفهم القرائي، ودليل إرشادي (دليل المعلِّم) لتطبيق بعض إستراتيجيات التعليم المتمايز لتنمية الفهم القرائي، وکانت أهم النتائج أن استخدام إستراتيجية التعليم المتمايز قد أدَّى إلى ظهور تحسُّن إيجابي في تنمية الفهم القرائي لدى الطلاب عينة الدراسة مما يعني أن الأداء البعدي للطلاب في اختبار الفهم القرائي قد تأثر بتطبيق إستراتيجية التعليم المتمايز، أيضا توصل البحث إلى قائمة بمهارات الفهم القرائي، وقدَّم الباحث بعض التوصيات ذات الصلة بموضوعه من أهمها ضرورة تبنَّي هذه القائمة من المهارات، والانطلاق منها في تعليم اللغة العربية لمتعلمي العربية الناطقين بلغاتٍ أُخرى، وجَعْلِها منطلقًا في التدريس والتقويم؛ لأنها تساعد متعلم اللغة العربية الناطق بغيرها على إثارة تفکيره وجَذْبِه نحو التعلم.
The current research aimed to identify the effect of differentiated instruction strategy on developing reading comprehension among Arabic language learners who speak other languages. The researcher adopted the quasi-experimental method and adopted the primary designs on one research group. The researcher made use of the purposive sampling technique and the participants were (30 students). The researcher developed a list of reading comprehension skills, reading comprehension test, and a guide (teacher’s guide) to administer some differentiated education strategies to develop reading comprehension. The results of the study revealed that differentiated instruction strategy had a positive effect on the development of reading comprehension among the study participants indicating that the performance of the students was affected by the administration of the differentiated instruction strategy. The researcher also developed a list of reading comprehension skills, commensurate with the second level of Arabic language learners who speak other languages. The research recommended adopting the skills list to be the base of teaching Arabic to Arabic-speaking learners of other languages, and to be a starting point in teaching and evaluation. Such skills list assists the non-Arabic speaking learners and encourage them to learn.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)                         المراجع العربية

إبراهیم، أحمد سید محمد ومحمود، أبو ضیف مختار وسید، عبدالوهاب هاشم. (2015). صعوبات فهم المقروء لدى تلامیذ بطیئى التعلم بالمرحلة الابتدائیة، مجلة کلیة التربیة بأسیوط، 31(2)، 1 –30.
إبراهیم، سلیمان عبدالواحد. (2013). صعوبات الفهم القرائی لذوی المشکلات التعلیمیة، ط1، عمّان: مؤسسة الوراق.
    أبو حجاج،  أحمد زینهم. (2008). بعض عملیات فهم المقروء لدى العادیین والضعاف فی ضوء نظریة المخططات، مجلة القراءة والمعرفة، 73، 14-106.
بودی، زکی والخزاعلة، محمد. (2012). استراتیجیات التدریس، ط1، الدمام: الخوارزمی للنشر والتوزیع.
جاب الله، علی سعد ومکاوی، سید فهمی وعبدالباری، ماهر شعبان. (2011). تعلیم القراءة والکتابة أسسه وإجراءاته التربویة، ط1، عمّان، دار المسیرة.
الجوینی، خمیِّس. (2005). إستراتیجیات الاستنتاج والاستدلال فی القراءة وفهم النصوص، مجلة جامعة الملک سعود اللغات والترجمة، (18)، 73- 98.
الحدیبی، علی. (2012). تأثیر استراتیجیة اتقن المقترحة فی تنمیة مهارات الفهم القرائی لدى متعلمی اللغة العربیة الناطقین بلغات أخرى، مجلة العربیة للناطقین بغیرها، معهد اللغة العربیة بجامعة أفریقیا العالمیة بالخرطوم ،  13، 191- 259.
الحربی، خالد. (2015). فاعلیة إستراتیجیة التفکیر المتشعب فی تنمیة مهارات الفهم القرائی لدى متعلمی اللغة العربیة الناطقین بلغات أخرى،  مجلة کلیة التربیة جامعة أسیوط،31 (4)، 160-195.
الحلیسی، معیض حسن معیض. (1432). أثر استخدام إستراتیجیة التعلیم المتمایز على التحصیل الدراسی فی مقرر اللغة الإنجلیزیة لدى تلامیذ الصف السادس الابتدائی، (رسالة ماجستیر غير منشورة)، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
 
 
الحوامدة، محمد فؤاد والبلیهد ، فیصل حمود. (2016). فاعلیة إستراتیجیة القراءة الموجهة فی تحسین بعض مهارات فهم المقروء لدى طلاب الصف السادس الابتدائی، مجلة دراسات العلوم التربویة، 43(1)، 175 –192.
الخضیری، عبدالإله. (1432). أثر تحدید أفکار النص فی فهم المقروء عند متعلمی العربیة الناطقین بغیرها، (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، معهد تعلیم اللغة العربیة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
الدویک، محمد محمود. (2016). أثر التدریب باستراتیجیات التذکر السمعی والتدریب الأصم على تحسین الفهم اللغوی لدى التلامیذ ذوی صعوبات القراءة، مجلة القراءة والمعرفة، (182), 25-64.
الرشیدی، خالد محمد. (2015). فاعلیة التعلیم المتمایز فی تحسین مستوى الدافعیة نحو تعلم العلوم لدى التلامیذ الصم بالمرحلة الابتدائیة، مجلة کلیة التربیة جامعة الأزهر، 1 (163)، 1 –52.
زهران، حامد وآخرون. (2009). المفاهیم اللغویة عند الأطفال أسسها مهاراتها تدریسها تقویمها، دار المسیرة.
سالم، مروى. (2012). صعوبة الفهم القرائی بین الخصائص المعرفیة واللامعرفیة، مکتبة الأنجلو المصریة.
السرای، میعاد جاسم وفارس، وإلهام جبار. (2015). برنامج قائم على إستراتیجیات التعلیم المتمایز للطلبة المطبقین وأثره فی تحصیلهم بمادة التربیة العلمیة واتجاهاتهم نحو مهنة تدریس الریاضیات، مجلة تربویات الریاضیات،18(7)، 102- 135.
السید، خالد عبدالعظیم عبدالمنعم. (2013). فاعلیة إستراتیجیة التعلیم التبادلی فی تنمیة مهارات فهم المقروء لدى تلامیذ الصف السادس الإبتدائی، بحث منشور فی مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، السعودیة، العدد (41) المجلد (4)، ص242 – ص203.
السید، هبة السید عبدالسمیع. (2012). فاعلیة استخدام إستراتیجیتین من إستراتیجیات ماوراء المعرفة فی تنمیة بعض مهارات فهم المقروء والاتجاه نحو التعلّم الذاتی لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة فی مادة الدراسات الإجتماعیة، مجلة کلیة التربیة بالمنصورة،1(79)، 411- 444.
السنانیة، لطیفة علی. (2016). فاعلیة التعلّم التبادلی فی تنمیة فهم المقروء لدى تلامذة الحلقة الأولى من وجهة نظر معلمات المجال الأول بمحافظة البریمی، مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة، 24(2)، 44- 64.
الشایب، عبد الحافظ. (2009). أسس البحث التربوی، دار وائل للنشر والتوزیع.
 
شحاتة، حسن. (1437). المرجع فی فنون القراءة العربیة لتشکیل إنسان عربی(ط1)، دار العالم العربی.
شحاتة، حسن والسمان، مروان. (1433). المرجع فی تعلیم اللغة العربیة وتعلمها(ط1)، مکتبة الدار العربیة للکتاب.
عبدالله، سامیة محمد محمود. (1436). الفهم القرائی طبیعته مهاراته إستراتیجیاته(ط1)دار الکتاب الجامعی.
عبد الحمید، أیمن الهادی محمود. (2015). فاعلیة استراتیجیة التعلیم المباشر فی تنمیة بعض مهارات الفهم القرائی للتلامیذ ذوی صعوبات التعلم، مجلة التربیة الخاصة والتأهیل_ مؤسسة التربیة الخاصة والتأهیل،2(8)، 202_239.
عبدالعظیم، عبدالعظیم صبری. (2011). برنامج قائم علی مدخل "کل اللغة" فی تنمیة مهارات فهم المقروء لدی متعلمی اللغة العربیة الناطقین بغیرها،  دراسات فی المناهج وطرق التدریس، (171)، 56-91.
عبیدات، ذوقان وأبو السمید، سهیلة. (1436). إستراتیجیات التدریس فی القرن الحادی والعشرین(ط4)،  دار الفکر.
العبیدی، خالد خاطر. (2016). فاعلیة القلم الإلکترونی القارئ فی علاج بعض صعوبات القراءة الجهریة وتنمیة مهارات الفهم القرائی لدى التلامیذ ذوی صعوبات القراءة بالصف الثالث الابتدائی، مجلة العلوم التربویة، (6)، 179-220.
عجاج، خیری المغازی. (1998). صعوبات القراءة والفهم القرائی التشخیص والعلاج(ط1)، دار الوفاء.
العُذیقی، یاسین. (2009). فاعلیة إستراتیجیة التساؤل الذاتی فی تنمیة بعض مهارات الفهم القرائی لدى طلاب الصف الأول الثانوی، (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
العربی، أسامة. (2014). فاعلیة إستراتیجیة التدریس التبادلی فی تنمیة مهارات فهم المقروء لدى متعلمی اللغة العربیة الناطقین بلغات أخرى، بحث منشور فی مجلة کلیة التربیة جامعة طنطا، (55)، 419 –467.
العساف، صالح حمد. (2010). المدخل إلى البحث فی العلوم السلوکیة(ط1)، مکتبة العبیکان.
العقیلی، عبدالمحسن سالم والعبدالقادر، بدر علی. (2012). فاعلیة برنامج تدریبی قائم على إستراتیجیة التصور الذهنی فی تنمیة مستویات فهم المقروء لطلاب الصف السادس الابتدائی، مجلة القراءة والمعرفة، (133)، 240 –284.
عطیة، محسن علی. (2016). إستراتیجیات ما وراء المعرفة فی فهم المقروء، دار المناهج للنشر والتوزیع.
 
عطیة، محسن علی. (2009). الجودة الشاملة والجدید فی التدریس، دار الصفا للنشر.
العموش، إبراهیم محمد عبدالله والجهنی، عبدالله حمد محمد. (2016). أثر استخدام أسلوب التدریس التبادلی فی تنمیة مهارات فهم المقروء لدى طلبة الصف الثالث المتوسط فی محافظة القریات بالمملکة العربیة السعودیة،  مجلة جامعة طیبة للعلوم التربویة، 11 (1)، 1- 14.
عیاصرة، رزان مطلق محمد وعاشور، راتب قاسم. (2016). أثر طریقتی القراءة المؤقتة والمتکررة فی تحسین مهارة فهم المقروء لدى طالبات الصف السادس الأساسی فی الأردن، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربویة والنفسیة، 4 (13)، 13 –40.
عیسى، ماجد محمد عثمان. (2007). أثر برنامج تدریبی لإستراتیجیات التعلیم التبادلی على ما وراء الفهم لدى الطلاب ذو صعوبات الفهم القرائی فی الصف الخامس الابتدائی، مجلة کلیة التربیة بأسیوط، 23(1)، 339- 384.
الغامدی، علی. (1435). إستراتیجیات فهم المقروء لدى طلاب المستوى الرابع بمعهد تعلیم اللغة العربیة لغیر الناطقین بها فی الجامعة الإسلامیة بالمدینة المنورة(رسالة ماجستیر غیر منشورة)، معهد تعلیم اللغة العربیة، الجامعة الإسلامیة.
الغلبان، حاتم. (2014). أثر توظیف استراتیجیتین للتعلم النشط فی تنمیة مهارات الفهم القرائی لدى تلمیذات الصف الرابع الأساس(رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة)، الجامعة الإسلامیة.
القحطانی، علی سعد سالم آل جبار. (1430). فعالیة برنامج مقترح لتنمیة مهارات القراءة الجهریة لدى التلامیذ ذوی التخلف العقلی البسیط(رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة التربیة، جامعة الملک سعود.
کوجک، کوثر وآخرون. (2008). تنویع التدریس فی الفصل دلیل المعلم لتحسین طرق التعلیم والتعلم فی مدارس الوطن العربی، مکتب الیونسکو الإقلیمی للتربیة فی الدول العربیة.
لطفی، إیمان محمد عبدالعال. (2013). فاعلیة استخدام التدریس المتمایز فی تنمیة بعض مهارات الحیاة الأسریة (الصحیة والتعامل مع الضغوط الحیاتیة) لدى طلاب الجامعة، مجلة القراءة والمعرفة، (141)، 145 –166.
المالکی، مسفر عیضة مسفر. (2014). تقویم الأداء التدریسی لمعلمی التربیة الإسلامیة فی المرحلة الابتدائیة فی ضوء إستراتیجیة التعلیم المتمایز، مجلة کلیة التربیة بجامعة الأزهر،3(159)، 612- 655.
 
مصلح،  عمران أحمد علی. (2003). أثر برنامج تدریبی مقترح لتنمیة مهارة فهم المقروء باللغة العربیة لدى طلبة الصف السادس الأساسی فی محافظة سلفیت(رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة الدراسات العلیا، جامعة النجاح الوطنیة.
ملحم، سامی محمد. (2006). مناهج البحث فی التربیة وعلم النفس(ط)4، دار المسیرة.
 

2)                         المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References

 
Ibrahim, A., M.. & Sayed, A.  (2015). Difficulties of understanding  the reading content among  elementary slow learners The Journal of College of Education, Assuit University
 Ibrahim, Suliman Abdul Wahid.  (2013). Difficulties of reading comprehension among Pupils with educational problems, (1sted.) Al-Warraq Foundation.
 
    Abu Hagag, A.. (2008). Some processes of understanding the readable content among normal and weak students in terms of graph theory of. Reading and Knowledge Journal, 73, 14- 106.
 
 Budy, Z.& Al-Khaza'a, M.. (2012). Teaching strategies, (1sted.). Al-Khowarzami for publishing and distribution.
 
Jaballah, A.; Maaway, S.& Abd al-Bari, M.. (2011). Teaching reading and writing: its rules and educational procedures, (1sted.). Dar Almasera.
 
Al Goini, K.. (2005). Strategies of conclusion and inference in reading and understanding of texts, King Saud University Journal, Languages and Translation, (18), 73-98.
 
Al-Hadibei, Ali. (2012). The effect of a proposed strategy(ITQIN) to develop reading comprehension skills among Arabic language learners speaking in other languages, Arabic Magazine for non-native speakers, Institute of Arabic Language at the African International University in Khartoum, 13, 191-259.
 
Al Harbi, Khaled. (2015). The effectiveness of the strategy of Divergent thinking in developing reading skills of Arabic language learners speaking in other languages, The Journal of College of Education, Assuit University , 31 (4), 160-195.
 
Al Helysi, M. (1432). The impact of the use of the Differentiated learning strategy on achievement  in English language course among 6th grade elementary school pupils, (unpublished Master Thesis), College of Education, University of Umal al-Qura.
 
 
Al Hawamda, Mohamed Fouad& Al Belihed, Faysal Hamoud. (2016). The effectiveness of the guided reading strategy in improving some reading understanding skills in elementary sixth graders, Journal of Educational Science Studies, 43 (1), 175-192.
 
Al Khodiri, A.. (1432). The impact of the text's ideas on the understanding of the reading content among non-native Arabic learners , ( Unpublished Master Thesis), Institute for Arabic Language Learning, Imam Mohammed Bin Saud Islamic University.
 
Al Dweik, M.(2016). The effect of training by using the auditory recall strategy and deaf practice on improving linguistic understanding among pupils with reading difficulties, Journal of Reading and Knowledge, (182), 25-64.
 
Al Rashedi, Khaled. (2015). The effectiveness of Differentiated learning in improving the level of motivation towards learning science among the deaf pupils in primary stage ,  Journal of Faculty of Education, Al-Azhar university, 1 (163), 1-52.
 
Zahran. Hamed. (2009). Children’s linguistic concepts:  its basics, skills, teaching, and evaluation. Dar Almasera.
 
Salem. Marwa. (2012). The difficulty of reading comprehension between the cognitive and non cognitive characteristics. The Anglo-Egyptian library.
 
Al Sarai, M.& Fares, E. (2015). A program based on the strategies of learning for students and its impact on their achievement in practical education and their attitudes towards the profession of teaching maths, Pedagogical Journal of Mathematics,18 (7), 102-135.
 
Al Sayed, K.(2013). The effectiveness of the strategy of interactive learning in developing reading understanding skills among pupils in six grade of the sixth grade, A research published in the Journal of Arabic Studies in Education and Psychology, Saudi Arabia, 4(41), 203- 242.
 
Al Sayed, H.. (2012). The effectiveness of the use of two strategies of meta cognitive strategies in developing some reading understanding skills and the attitudes towards self-learning among middle stage pupils  in social studies, Journal of the Faculty of Education in Mansoura,1(79), 411-444.
 
Al Sanayna, Latefa Ali. (2016). The effectiveness of interactive learning in developing the understanding of reading among the students of the first stage from the point of view of the teachers of the first field in the province of Al-Barmi,  Journal of the Islamic University of Educational and Psychological Studies, 24(2), 44-64.
 
Al Shayeb, Abdul Hafez. (2009). Basics of educational research, Wael Publishing and Distribution.
 
Shehata, Hassan. (1437). The reference in the Arab reading arts to form an Arab human being (1sted.), The house of the Arab world.
 
Shehata, H.& Al Samman, M. (1433). The reference in learning and teaching Arabic (1sted.), The Arabic House of Books.
 
Abdullah, S. (1436). The reading comprehension: its nature, skills and  strategies (1sted.) The university book house.
 
Abdulhameed, Ayman Al Alhady Mahmoud. (2015). The effectiveness of the strategy of direct learning in developing some of the reading understanding skills among pupils with learning difficulties, The Journal of Private Education and Qualification - Private Education foundation and qualification,2(8), 202_239.
 
Abdul Azeem, A. (2011). A program based on  "All language”  strategy in developing reading skills for non-native Arabic learners, Studies in curricula and methods of teaching, (171), 56-91.
 
Obidat, Dhaokan& Abou Alsmeed, Suhaila. (1436). Teaching strategies in the twentieth century (4thed.), Dar Al-Fikar.
 
Al Obaydi, K.. (2016). The effectiveness of the reader electronic pen in the treatment of some open reading difficulties and the development of reading comprehension skills among the third grade pupils with reading  difficulties, The Journal of Educational Sciences, (6), 179-220.
 
Agag, Khairy Al Mughazy. (1998). Difficulties of reading and reading comprehension diagnosis and treatment (1sted.), Dar al-Wafa.
 
Al Ozayky, Jasmin. (2009). The effectiveness of the strategy of self-questioning in developing some of reading comprehension skills of first-grade secondary students (unpublished Master Thesis), Faculty of Education, Um al-Qura University.
 
Al Araby, Osama. (2014). The effectiveness of the strategy of interactive teaching in developing the reading skills of Arabic language learners speaking in other languages, Faculty of Education Journal, University of Tanta,  (55), 419-467.
 
Al Assaf, Saleh Hamad. (2010). The introduction to the research in Behavioural Sciences (1sted.), The Library of  Obeikan.
 
Al Okayli, A.& Abdul Kader, B. (2012). The effectiveness of a training program based on the strategy of mental perception in the development of reading levels of the students of the primary sixth grade, The Journal of Reading and Knowledge, (133), 240-284.
 
Attia, Mohsin Ali. (2016). Meta cognitive strategies in the understanding of reading, The curriculum house for publishing and distribution.
 
Attia, M. (2009). Comprehensive quality and the new in teaching, Safa Publishing House.
 
Al Amoosh, I. & Al Jihny, A.. (2016). The impact of the use of the method of reciprocal teaching in the development of reading understanding skills among students of the third grade in the province of  Quriat in the Saudi Arab Kingdom, The Journal of The University of Tiba for Educational Sciences, 11 (1), 1-14.
 
Ayasrah, R. & Ashour, R. (2016). The effect of temporary and frequent reading in improving the reading skills of primary sixth graders in Jordan, Al Quds Open University Journal of Educational and Psychological Studies and reserches, 4 (13), 13-40.
 
Aissa, M. (2007). The impact of a training programme for interactive learning strategies on the beyond of understanding among fifth grade pupils with reading understanding difficulties, The Journal of the faculty of Education, Assiut University, 23 (1), 339-384.
 
Al Ghamdi, A. (1435). Reading understanding strategies among fourth-level students at the Institute for Arabic Language Learning for Speakers at the Islamic University of Medina (Unpublished Master Thesis), Institute for Arabic Language Teaching, Islamic University.
 
Al Ghalban, Hatem. (2014). The impact of the use of two strategies for active learning in developing of reading comprehension skills in the fourth grade (Unpublished Master Thesis, The College of Education), The Islamic University.
 
Al Kahtany, Ali Saad Salim Al Jabar. (1430). The effectiveness of a proposed program to develop the skills of open reading among pupils with mental retardation (Unpublished Master Thesis), The College of Education, The University of King Saud.
 
Kojik, Quthar. (2008). The diversity of teaching in the classroom is the teacher's guide to improve the methods of teaching and learning in the schools of the Arab world, The Unisco International Office for Education in the Arab countries.
 
Lutfi, Eman Mohamed Abdel-Aal. (2013). The effectiveness of the use of distinguished teaching in developing some family life skills (health and dealing with life pressures) among university students, Journal of Reading and Knowledge, (141), 145-166.
 
Malaki, M. (2014). Evaluating the performance of the teachers of Islamic education in the elementary stage in the light of Differentiated learning, Faculty of Education Al Azhar  university Journal, 3 (159), 612-655.
 
Musleh, I. (2003). The impact of a proposed training program to develop the skill of understanding reading in Arabic among students  in the sixth grade in the province of Salvat (Unpublished Master Thesis), The College of Higher Studies, Al Nagah National University.
 
Melhem, Sami Mohammed. (2006). Research methods in education and psychology(4thed.), Dar al-Masira.
 

3)                         المراجع الأجنبية:

Campbell, (2008) B Handbook of Differentiated Instruction Using the Multiple Intelligences Lesson Plans and More, Boston: Pearson Education, Inc.p1.