المستويات المعيارية لتطوير برامج تعليم العلوم الشرعية بالجامعات السعودية من وجهة نظر المتخصصين The standard levels to develop Islamic science programs in Saudi universities from the point of view of specialists

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم الشرعية المساعد – جامعة الجوف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد المستويات المعيارية التي ينبغي الانطلاق منها في بناء برامج تعليم وتعلم العلوم الشرعية وخططها الدراسية في الجامعات السعودية، ومن ثم في عمليتي التدريس والتقويم، ثم تقديم تصور مقترح لتطوير هذه البرامج في ضوء المستويات المعيارية التي تم التوصل إليها. ومن أجل تحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي للإجابة على تساؤلات البحث، وقد اعتمد استبانة أعدها لهذا الهدف. وتمثلت عينة البحث في عدد من المتخصصين في العلوم الشرعية من أعضاء هيئة التدريس بکليات التربية وکليات الدراسات الإسلامية والشريعة، وقد بلغ إجمالي عددها (٦٠) فرداً. وتوصل البحث إلى قائمة بالمستويات المعيارية التي ينبغي تبنيها في الخطة التدريسية وعمليات التدريس والتقويم في برامج العلوم الشرعية. وبناءً عليه قدم البحث تصورًا مقترحاً لما ينبغي أن تکون عليه برامج العلوم الشرعية في الجامعات السعودية بهدف رفع کفاءة المخرجات. وأکد على ضرورة مراجعة برامج تعليم العلوم الشرعية، وتبني مدخل المعايير والمستويات المعيارية في إصلاح تلک البرامج، والأخذ بقائمة المستويات المعيارية وبالتصور المقترح في الدراسة، وأخيراً تم تقديم عدد من المقترحات البحثية، لفتح الباب أمام الباحثين لإکمال المسيرة في هذا الاتجاه.
 The study aimed to identify the standard levels that should be taken for Islamic sciences’ study plan, teaching, and evaluation. And then provide a proposed concept for the development of these programs in the light of standard levels. In order to achieve this goal, the study used a descriptive approach to answer the study questions, and adopted a questionnaire prepared for this goal. The study sample consisted a number of Islamic Sciences’ faculty members, the total number was (60) individuals. The study has reached a list of standard levels that should be adopted for Islamic sciences’ study plan, teaching, and evaluation. Accordingly, the study presented a proposed concept to raise the efficiency of these programs’ outputs. The study recommended the need to review Islamic Sciences programs, and the adoption of the approach of standards levels to reform these programs, and finally a number of research proposals were presented, to open the door for researchers to complete this direction.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


            المراجع العربية

إبراهیم، سماح محمد. (٢٠٠٧). مستویات معیاریة مقترحة لمنهج الفلسفة والمنطق بالصف الأول الثانوی فی ضوء الاتجاهات العالمیة والقومیة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، مصر.
الثوینی، محمد عبد العزیز. (٢٠١٤). دور المعلم الجامعی فی تحقیق الأمن الفکری لطلابه فی ضوء تداعیات العولمة. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، (٧)، ٩٥٧-١٠٥٠.
حمادنة، همام سمیر. (إبریل، ٢٠١٤). درجة توفر معاییر ضمان الجودة فی برنامج إعداد معلم التربیة الابتدائیة فی جامعة الیرموک من وجهة الطلبة المتوقع تخرجهم. ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر الثالث "تکامل مخرجات التعلیم مع سوق العمل فی القطاع العام والخاص". جامعة البلقاء، عمان. الأردن.
الربابعة، علی محمد. (٢٠١٢). أسباب تدنی مستوى التحصیل الدراسی لدى طلاب کلیة الشریعة والدراسات الإسلامیة فی جامعة القصیم من وجهة نظر الطلاب. مجلة العلوم العربیة والإنسانیة، (٦)، ٣٨١-٤٧٢.
الرشیدی، عبد الله عوض. (٢٠١٠). تقویم الأداء التدریسی لطلاب اللغة العربیة فی جامعة طیبة فی ضوء المستویات المعیاریة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة التربیة، جامعة طیبة، المملکة العربیة السعودیة.
الزعبی، إبراهیم سلیمان. (٢٠٠٢). مشکلات طلبة کلیات الشریعة فی الجامعات الأردنیة الرسمیة وعلاجها من منظور إسلامی. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة الشریعة والدراسات الإسلامیة، جامعة الیرموک، الأردن.
الزینی، شیماء محمد. (٢٠١١). مدى توافر معاییر جودة الجانب الأکادیمی فی برنامج إعداد معلم اللغة العربیة والتربیة الإسلامیة فی کلیة التربیة جامعة بورسعید من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس. مجلة کلیة التربیة بجامعة بورسعید، (٩)، ٤٦١-٤٨٠.
 السبحی، عبد الحی أحمد. (٢٠١٦). أنموذج مقترح لبرنامج إعداد معلم المستقبل بکلیات التربیة بجامعات المملکة العربیة السعودیة فی ضوء معاییر الجودة الشاملة. مجلة التربیة بجامعة الأزهر، (١٧١)، ٣٥٨-٤١٢.
سکر، ناجی رجب. (٢٠٠٦). مستویات معیاریة مقترحة لکفایات الأداء اللازمة للمعلم لمواجهة مستجدات العصر. مجلة جامعة الأقصى، (١٠)، ٢٧٠-٢٩٤.
الشرف، عادل عبد الوهاب. (٢٠١٢). مدى توافر المعاییر اللازمة لإعداد معلمی التربیة الإسلامیة بکلیة التربیة جامعة الکویت فی برنامج الإعداد من وجهة نظر الطلبة. مجلة مستقبل التربیة العربیة، (١٩)، ٩-٦٤.
الشرفی، عبد الرحمن محمد. (٢٠١٣). أسباب انخفاض مستوى التحصیل العلمی لدى طلاب الکلیات الشرعیة بجامعة أم القرى من وجهة نظرهم. مجلة التربیة، (١٥٦)، ٤٨٣-٥٣٧.
الشرفی، عبد الرحمن محمد. (٢٠١٦). تقویم برنامج إعداد معلمی التربیة الإسلامیة فی ضوء معاییر الجودة الشاملة فی الجامعات الیمنیة. (رسالة دکتوراه غیر منشورة)، جامعة القرآن الکریم والعلوم الإسلامیة، السودان.
 الشریف، ناهل محمد. (٢٠١٦). درجة تحقق معاییر الجودة الشاملة فی برامج إعداد معلم التربیة الخاصة بجامعة أم القرى. مجلة التربیة بجامعة الأزهر، (١٧١)، ١٧٨-٢٢٤.
الشمری، مستورة عبید. (٢٠١٢). تطویر برنامج إعداد معلمات العلوم الشرعیة فی کلیة التربیة جامعة الأمیر سلمان فی ضوء معاییر الجودة والاعتماد العالمیة. مجلة التربیة، (١٤٨)، ٥٨٨-٦٦٠.
شوق، محمود؛ محمد، سعید. (٢٠٠١). معلم القرن الحادی والعشرین. اختیاره، إعداده، تنمیته فی ضوء التوجهات الإسلامیة. دار الفکر العربی.
الطبیب، نجاح عبد المجید. (٢٠١٧). بعض معوقات إعداد معلم الحلقة الأولى فی التعلیم الأساسی بلیبیا وکیفیة مواجهتها فی ضوء معاییر الجودة. مجلة القراءة والمعرفة بجامعة عین شمس، (١٩٣)، ١١٧-١٥٢.
طعیمة، رشدی؛ البندری، محمد. (٢٠٠٦). إعداد معلم التعلیم الثانوی. دار الفکر العربی.
عارف، أسامة حسن؛ عبد الحمید، محمد حمزة؛ حجازی، أحمد أبو الفضل. (٢٠١٨). جودة مخرجات التعلم فی الجامعات السعودیة ودورها فی تلبیة متطلبات سوق العمل السعودی وفق رؤیة ٢٠٣٠. مجلة البحث العلمی فی التربیة، (١٩)، ٦٨٣-٧٤١.
عبد الرحمن، عبد الملک طه؛ حسن، محمد عید. (مایو، ٢٠٠٤). معاییر الأداء المهنی للطالب المعلم بکلیات التربیة فی ضوء مفهوم الجودة والاعتماد التربوی (المعتقدات – الآلیات). المؤتمر العلمی التاسع، معاییر ومستویات التعلیم الجامعی فی مصر. إعداد المعلم فی عصر العولمة. کلیة التربیة. جامعة طنطا.
عقیل، حمزة عبد الله. (٢٠١٦). إعداد معلم المرحلة الثانویة فی کلیات التربیة بالمملکة العربیة السعودیة فی ضوء معاییر الجودة الشاملة. دراسة تحلیلیة. مجلة التربیة بجامعة الأزهر، (١٦٨)، ٢٣٣-٣٠٥.
العنزی، بشرى خلف. (مایو، ٢٠٠٧). تطویر کفایات المعلم فی ضوء معاییر الجودة فی التعلیم العام. بحث مقدم فی اللقاء السنوی الرابع عشر للجمعیة السعودیة للعلوم التربویة والنفسیة. الجودة فی التعلیم العام. مرکز الملک خالد الحضاری. بریدة.
الغامدی، عادل مشعل. (2010). أهمیة معاییر الجودة الشاملة لمعلمی التربیة الإسلامیة فی المرحلة الابتدائیة من وجهة نظر المختصین (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة التربیة، جامعة أم القرى. مکة المکرمة.
قاسم، محمد جابر. (٢٠٠٨). برنامج لتطویر إعداد معلمی التربیة الإسلامیة بکلیات التربیة فی ضوء معاییر التخصص. مجلة دراسات فی المناهج وطرق التدریس بجامعة عین شمس، (١٤٠)، ١٧٤-١٩٩.
قرقز، نائل محمد. (٢٠١٧). درجة تطبیق معیار جودة التعلم والتعلیم فی برامج کلیة الشریعة والدراسات الإسلامیة فی جامعة القصیم من وجهة نظر الطلاب المتوقع تخرجهم. مؤتة للبحوث والدراسات، (٣٢)، ١٣٩-١٧٤.
محمود، حسین بشیر. (أغسطس، ٢٠١٤). حول المستویات المعیاریة لخریج التعلیم قبل الجامعی. المؤتمر العلمی الثالث والعشرون. تطویر المناهج، رؤى وتوجهات. الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس. مصر.
المطرفی، ریاض طویرش. (2010). تقویم أداء معلمی العلوم الشرعیة فی ضوء معاییر وزارة التربیة والتعلیم من وجهة نظر المشرفین التربویین ومدیری المدارس (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، کلیة التربیة، جامعة الملک سعود. الریاض.
المعجل، طلال محمد؛ آل شطیف، إبراهیم محمد. (٢٠١٧). المطالب التربویة فی برامج إعداد معلمی العلوم الشرعیة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس والطلاب. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، (٨٦)، ٣٥٧-٣٨٠.
المغربی، الشیماء عبد الله. (یولیو، ٢٠٠٥). ضوابط علمیة لإعداد المعلم فی ضوء المستویات المعیاریة. المؤتمر العلمی السابع عشر لمناهج التعلیم والمستویات المعیاریة. الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس. مصر.
نشوان، تیسیر محمود؛ الخزندار، نائلة نجیب. (٢٠٠٥). تقویم البحوث التربویة فی جامعة الأقصى بغزة فی ضوء اتجاهات العولمة. مجلة التربیة العلمیة، (٨)، ٩٥-١٢٦.
نصار، علی عبد الرؤوف. (٢٠١٢). متطلبات تطبیق الاعتماد الأکادیمی بکلیة التربیة جامعة الأزهر ومدى توافرها من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس. مجلة اتحاد الجامعات العربیة للتربیة وعلم النفس، (١٠)، ٢٠٢-٢٣٦.
 نصیرات، نضال محمود. (٢٠١٧). مدى توافر معاییر جودة البرنامج الأکادیمی فی برنامج إعداد معلمی الموسیقى فی الجامعة الأردنیة من وجهة نظر الطلبة فی التخصص. المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی، (٣٠)، ١٧٧-٢٠٠.
الهاجری، عبد الله سعید. (٢٠١٥). تطویر برنامج إعداد معلم التربیة الإسلامیة وفق معاییر الجودة بدولة الکویت. مجلة القراءة والمعرفة، (١٦٠)، ٨٩-١٥٣. ‏

1)              المراجع العربية مترجمة

Translation of the Arabic References
Ibrahim, Samah Muhammad. (2007). Suggested criteria levels for Philosophy and logic curriculum in the secondary first grade aacording to global and national trends. (Unpublished Master’s thesis), Faculty of Education, Ain Shams University.
Al-Thwayni, Muhammad Abdul- Aziz. (2014). The role of the university teacher in achieving the financial security of his students based on the innovations of globalization. Journal of Educational and Psychological Sciences,  (7), 957-1050.
Hammadnah, Hammam Samir. (April, 2018). The availability degree of quality assurance standards in the preparation program of the primary education teacher at Yarmouk University from the point of view of the students expected to graduate.  A working paper submitted to the third conference ,”Complete learning outcomes with the public and private labour market”. Balqa University, Amman. Jordan.
Alrababaa, Ali Muhammad. (2012). The reasons for the low level of study in the students of the Faculty of Orientalism and Islamic Studies at Al-Qassim University from the point of view of the students. Journal of Arab and Human Sciences, (6), 381-274.
Al-Rashidi, Abdullah Awad. (2010). Evaluates the academic performance of Arabic language students at The University of Tabea based on the level of tariffs. (Unpublished Master’s thesis), Faculty of Education, Tiba University, Saudi Arabia.
Al-Zaaby, Abraham Sulaiman. (2002). The problems of students of the colleges of law in jordanian universities and their treatment from an Islamic perspective. (Unpublished Master's thesis), Faculty of Sharea and Islamic Studies, Yarmouk University, Jordan.
Al-Zeiny, Shaima Muhammad. (2011). The availability extent of quality standards of the academic aspect in the Preparation Program of the Arabic Language and Islamic Education Teacher at Faculty of Education, Port Said University, from point of view of the faculty members.  Journal of Faculty of Education, Port Said University, 25 (9), 461-480.
 Al-Sabhi, Abdul- Hay Ahmad. (2016). A proposed model for the preparing program of the future teacher in  Faculties of Education in Saudi Arabia universities according to the comprehensive quality standards. Al- Azhar Journal of Education, 2 (171), 358-412.
Sokar, Nagy Rajab. (2006). Suggested standard levels of the performance competencies needed for teachers to face the developments of the times. Al-Aqsa University Journal, (10), 270-294.
Alsharaf, Adel Abdul- Wahab. (2012). The availability extent of the necessary standards for preparing Islamic education teachers in the Faculty of Education of Kuwait University in the preparation program from the students' point of view. Future of Arab Education Journal, (19), 9-64.
Al-Sharafi, Abdul- Rahman Muhammad. (2013). The reasons for the low level of educational attainment among students of Sharia colleges at Umm Al-Qura University, from their point of view. Journal of Education, (156), 483-537.
Al-Sharafi, Abdul- Rahman Muhammad. (2016). Evaluating the program of preparing Islamic education teachers based on the comprehensive quality standards in Yemeni universities. (Unpublished PhD Diss.), University of the Holy Quran and Islamic Sciences, Sudan.
 Al-Sharif, Nahel Muhammad. (2016). The achievement degree of comprehensive quality standards in the education teacher preparation programs for Umm Al-Qura University. Al- Azhar Journal of Education, (171), 178-224.
Al Shammari, Mastura Ebeid. (2012). Developing a program for preparing forensic science teachers in the Faculty of Education at Prince Salman University based on international quality and accreditation standards. Journal of Education, (148), 588-660.
Shawq, Mahmoud & Muhammad, Saeed. (2001). The Teacher of The Twenty-First Century: His Choosing, Preparing and Developing According to Islamic Trends. Dar Elfikr Elarabi.
Altabib, Najah Abdul Majeed. (2017). Some of preparing obstacles of the teacher for the first episode in basic education in Libya and how to face them based on the quality standards. Reading and Knowledge Journal, Ain Shams University,  (193). 117-152.
Taima, Rushdi & Bandari, Muhammad. (2006). Preparation of Secondary Education Teacher. Dar Elfikr Elarabi.
Aref, Osama Hassan., Abdul- Hamid, Mohamed Hamza & Hegazy, Ahmad Abu Al-Fadl. (2018). Quality of learning outcomes in Saudi universities and its role in meeting the Saudi labor market requirements  in accordance with the 2030 vision. Journal of Scientific Research in Education, Ain Shams University, (19). 683-741.
Abdul-Rahman, Abdul-Malek Taha & Hassan, Muhammad Eid. (May 2004). of The professional performance Standards of the student teacher in faculties of education based on the quality  concept and educational accreditation (beliefs - mechanisms). The Ninth Scientific Conference, Standards and levels of university education in Egypt: Preparing the teacher in the era of globalization. Faculty of Education. Tanta University.
Aqil, Hamza Abdullah. (2016). Preparation of secondary school teachers in colleges of education in the Kingdom of Saudi Arabia based on comprehensive quality standards: An analytical study. Al- Azhar Journal of Education, (168), 233-305.
Al-Anzi, Bushra Khalaf. (May 2007). Developing teacher competencies based on quality standards in public education. A research presented at the fourteenth annual meeting of the Saudi Association for Educational and Psychological Sciences: Quality in public education. King Khaled Cultural Center. Buraidah.
Al-Ghamdi, Adel Meshaal. (2010). The importance of comprehensive quality standards for teachers of Islamic education in the elementary stage from the point of views of specialists (unpublished master's thesis), Faculty of Education, Umm Al-Qura University. Makkah.
Qasem, Muhammad Jaber. (2008). A program to develop the preparation of Islamic education teachers in faculties of education according to the specialization criteria. Journal of Studies in Curriculum and Instruction, Ain Shams University, (140), 174-199.
Qurqoz, Nael Muhammad. (2019). (2017). The application degree of the standard of learning and teaching quality  in programs of the Faculty of Sharia and Islamic Studies at Qassim University from the viewpoint of the students expected to graduate. Mu'ta Research and Studies, (32), 139-174.
Mahmoud, Hussein Bashir. (August 2014). About standard levels for a pre-university education graduate. The 23rd Scientific Conference: Curriculum Development: Visions and Directions Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods. Egypt.
Al-Mutrafi, Riyad Tweireh. (2010). Performance evaluating of Sharea science teachers based on Ministry of Education standards  from the point of view of educational supervisors and school administrators (Unpublished Master's thesis), Faculty of Education, King Saud University. Riyadh.
Al-Mojil, Talal Muhammad., Al Shatif, Ibrahim Muhammad. (2017). The educational demands in programs for preparing forensic science teachers from the point of view of faculty members and students. Association of Arab Educators, Arab Studies in Education and Psychology, (86), 357 -380.
Al-Maghribi, Shaima Abdullah. (July 2005). Scientific controls for preparing the teacher based on the standard levels. The seventeenth scientific conference on educational curricula and standard levels. Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods. Egypt.
Nashwan, Taeseer Mahmoud & Al-Khazindar, Naela Najib. (2005). Evaluating educational research at Al-Aqsa University in Gaza based on globalization trends. Journal of Scientific Education, (8), 95-126.
Nassar, Ali Abdul- Raouf. (2012). Application requirements for the academic accreditation at Faculty of Education, Al-Azhar University, and its availability from the point of view of the faculty members. Journal of the Association of Arab Universities for Education and Psychology, Jordan, (10), 202-236.
 Nasirat, Nidal Mahmoud. (2017). The availability extent of the quality standards for the academic program in the Music Teacher Education Program at Jordan University from the students' point of view in the profession. The Arab Journal for Quality Assurance of University Education,  (30), 177-200.
Al-Hajri, Abdullah Saeed. (2015). Developing a program for preparing Islamic education teachers according to quality standards in the State of Kuwait. Journal of Reading and Knowledge, (160), 89-153.

2)              المراجع الأجنبية:

Backhus, D. A., & Thompson, K. W. (2006). Addressing the nature of science in preservice science teacher preparation programs: Science educator perceptions. Journal of Science Teacher Education, 17(1), 65-81. ‏
CAEP. (2019). Council for the Accreditation of Educator Preparation. Available at. http. //caepnet.org/.
Hakimi, A. H. (May, 2009). "Approaches to NCTE accreditation”, conference on standards accreditation in Arab world, visions and experiences. Almandine Almonawarah. Faculty of education. Taibah University.
Salinger, T. (1995). IRA, standards, and educational reform. The Reading Teacher, 49(4), 290-298. ‏