فعالية برنامج تدريبي لتنمية الکفايات المهنية للطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة - جامعة تبوک The effectiveness of a training program to develop the professional competencies of female students teachers in the Department of Special Education - University of Tabuk

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة بکلية التربية والآداب بجامعة تبوک

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على الکفايات المهنية الواجب تنميتها لدى الطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة، تحديد فعالية برنامج تدريبي لتنمية هذة الکفايات الطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة بجامعة تبوک.  بلغت العينة 40 طالبة بالمستوى السابع والثامن (الطالبات الخريجات – مسار توحد) بقسم التربية الخاصة بکلية التربية والآداب – جامعة تبوک. وقسمت إلى مجموعتين (20 طالبة) مجموعة ضابطة، (20 طالبة) مجموعة تجريبية.  وقامت الباحثة ببناء مقياس الکفايات المهنية لمعلمي التربية الخاصة، کما قامت بإعداد برنامج تدريبي لتنمية الکفايات المهنية لدى الطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة بجامعة تبوک. وقد استخدمت الباحثة المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين (التجريبية والضابطة).  وأکدت نتائج الدراسة على مدى فعالية البرنامج التدريبي لتنمية الکفايات المهنية لدى الطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة بجامعة تبوک وذلک لوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في القياس البعدي على مقياس الکفايات المهنية لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الکفايات المهنية لمعلم التربية الخاصة في اتجاه القياس البعدي. 
The research aimed to identify the professional competencies that must be developed by female students teachers of the Department of Special Education to know the effectiveness of a training program for the development of these competencies among female students teachers at the Department of Special Education at the University of Tabuk. This research was applied to 40 female students at the seventh and eighth levels (female graduate students - autism pathway) in the Department of Special Education, College of Education and Arts - University of Tabuk. This sample was divided into two groups (20 female students) a control group, and (20 female students) an experimental group. The researcher has built a professional competency scale for special education teachers, and  he has also built a training program for the development of professional competencies of female students teachers at the Department of Special Education at the University of Tabuk. The researcher used the experimental approach to design the two groups (experimental and control). The results of the study confirmed the effectiveness of the training program for the development of professional competencies among female students teachers of the Department of Special Education at the University of Tabuk, due to the presence of statistically significant differences between the degrees of the control group and the experimental group on the dimensional measurement of the professional competence scale for the benefit of the experimental group, and the presence of statistically significant differences between the experimental group scores on the pre and post measurements to respond to the professional competency scale in favor of the post measurement.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1.             المراجع العربية

    الحاج، دارین نور الدین محمد وجروان، فتحی عبد الرحمن (2014). الرضا الوظیفی وعلاقته بالکفایات المهنیة لدى معلمی أطفال التوحد (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة عمان العربیة.

    الحدیدی، منى والخطیب، جمال (2005). استراتیجیات تعلیم الطلبة ذوی الاحتیاجات الخاصة (ط 1). دار الفکر.

    الحربی، قاسم بن عائل (2007). التنمیة المهنیة للقیادات التربویة لإدارة مدرسة المستقبل بدول الخلیج العربی فی ضوء القیادة التحویلیة. دراسات فی التعلیم الجامعی: جامعة عین شمس - کلیة التربیة - مرکز تطویر التعلیم الجامعی، 15، 86 - 167.

    الروسان، فاروق (1998). سیکولوجیة الأطفال ذوی الاحتیاجات الخاصة (مقدمة فی التربیة الخاصة). جمعیة المطابع التعاونیة.

    السنبل، عبد العزیز والخطيب محمد ومتولي، مصطفى وعبد الجواد، نور الدين (2008).  نظام التعلیم فی المملکة العربیة السعودیة. دار الخریجی.

    السید، یسری مصطفى (2005). تنمیة الکفایة المهنیة للمعلمات فی کیفیة إعداد الخطط العلاجیة لتحسین المستوى التحصیلی للتلمیذات الضعیفات. جامعة الإمارات العربیة المتحدة، کلیة التربیة، مرکز الانتساب الموجه – أبو ظبی.

    الصمادی، أسامة یوسف (2007). فاعلیة برنامج تدریبی لمعلمی الطلبة الصم وضعاف السمع أثناء الخدمة فی ضوء احتیاجاتهم التدریبیة فی الأردن (رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة عمان العربیة.

    العبد الجبار، عبد العزیز (1998). دراسة الکفایات اللازمة لمعلم الأطفال المعاقین سمعیاً – مدى أهمیة توافرها لدیهم. مجلة کلیة التربیة جامعة عین شمس، 3، 47 – 86.

    عبیدات، یحیى فوزی وأحمد موسى الدوایدة (2013). الکفایات اللازمة لمعلمی الأطفال ذوی اضطراب التوحد فی مدینة جدة فی ضوء معاییر مجلس الأطفال غیر العادیین CEC. مجلة کلیة التربیة: جامعة عین شمس، 2(37)، 232-281.

    عمیره، حمدی عز العرب وأحمد، یاسر سعد محمد (2014). فعالیة برنامج إلکترونی مقترح فی المستحدثات التکنولوجیة لتنمیة بعض الکفایات المهنیة اللازمة لطلاب التربیة الخاصة بکلیة التربیة. مجلة کلیة التربیة: جامعة طنطا، 53، 284 - 345.

    اللقانى، أحمد (1996). معجم المصطلحات التربویة. عالم الکتب.

    محمد، عادل عبد الله محمد وکاشف، إیمان فؤاد محمد وعزازی، أحمد محمد عاطف (2016). مستوى الکفایات الأدائیة لأخصائی تعدیل السلوک للأطفال ذوی اضطراب التوحد. مجلة التربیة الخاصة: جامعة الزقازیق، 16، 52 - 78.

    مدکور، علی أحمد (2007). تطویر کلیات التربیة فی ضوء معاییر الجودة. المؤتمر العلمی التاسع عشر - تطویر مناهج التعلیم فی ضوء معاییر الجودة: جامعة عین شمس - الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، القاهرة: الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، 4، 1424 - 1457.

    مهیدات، محمد علی والمقداد، قیس وطشطوش، رامی عبد الله یوسف (2014). الکفایات المعرفیة والمهارات اللازمة لمعلمی الأطفال ذوی اضطراب التوحد فی الأردن ودرجة امتلاکها. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانیة والاجتماعیة، 11(2)، 67 – 104.

    الموسى، ناصر (1999). مسیرة التربیة الخاصة بوزارة المعارف. الریاض.

    هالاهان، د. وکوفمان، ج. (2008). سیکلوجیة الأطفال غیر العادیین وتعلیمهم: مقدمة فی التربیة الخاصة (ترجمة عادل عبد الله محمد). دار الفکر للنشر والتوزیع. (العمل الأصلي نشر في عام 2007).

    الهجرسی، أمل معوض (2003). تربیة الأطفال المعاقین عقلیاً. دار الفکر العربی.

    یوسف، أحمد خضر خلیل إبراهیم والدوخی، فوزی عبد اللطیف، وابن غیث، عمر أحمد (2018). الکفایات التدریسیة لدى معلمی التربیة الریاضیة فی مدارس التربیة الخاصة بدولة الکویت. مجلة أسیوط لعلوم وفنون التربیة الریاضیة: جامعة أسیوط - کلیة التربیة الریاضیة، 46(1)، 138 - 162.

                المراجع العربية مترجمة

    Translation of the Arabic References

    Al-Hajj, D. N., & Jarwan, F. A. (2014). Job satisfaction and its relationship with the job competences of the teachers of autistic children (Unpublished Master Thesis). Amman Arab University.

    Al-Hadidi, M., & Al-Khatib, J. (2005). Education strategies for students with special needs (1st  ed.). Dar Al Fikr‎.

    Al-Harbi, Q. B. (2007). The professional development of educational leaders for the management of the future school in the Arab Gulf States according to the transformational leadership. Studies in University Education: Ain Shams University - Faculty of Education - Center for Developing University Education, 15, 86-167.

    Al-Rousan, F. (1998). Psychology of children with special needs (introduction to special education). Labours Co-operation Printing Press Society.

    Al-Sunbul, A., Al-Khatib, M., Metwally, M., & Abd Al-Jawad, N. (2008).  Education system in the Kingdom of Saudi Arabia. Al-Khuraiji Publishing House.

    Al-Sayed, Y. M. (2005). Developing the professional competency of female teachers on how to prepare treatment plans to improve the achievement level of vulnerable students. United Arab Emirates University, College of Education, Orientated Affiliation Center - Abu Dhabi.

    Al-Samadi, O. Y. (2007). The effectiveness of a training program for in-service teachers of deaf and hearing-impaired students according to their training needs in Jordan (Unpublished Ph. D. Dissertation). Amman Arab University.

    Al-Abd Al-Jabbar, A. (1998). A Study of the necessary competencies for a teacher of hearing-impaired children - the importance of their availability. Journal of the Faculty of Education- Ain Shams University, 3, 47–86.

    Obeidat, Y. F., & Ahmed M. A. (2013). The professional competences necessary for the teachers of children with autism in Jeddah according to the standards of the Council for Exceptional Children (CEC). Journal of the Faculty of Education: Ain Shams University, 2(37), 232-281.

    Eimira, H. E., & Ahmed, Y. S. M. (2014). The effectiveness of a proposed electronic program in the technological innovations to develop some of the professional competencies required for the students of special education departments in the faculties of education. Journal of the Faculty of Education: Tanta University, 53, 284-345.

    Al-Laqani, A. (1996). Glossary of educational terms. Alam Al Kotob.

    Muhammad, A. A., Kashef, I. F., & Azzazi, A. M. (2016). The performance efficiency level of behavior modifcation specialist for children with autism. Journal of Special Education, Zagazig University, 16, 52-78.

    Madkour, A. A. (2007). Development of faculties of education according to quality standards. The nineteenth scientific conference - developing educational curricula according to quality standards: Ain Shams University - the Egyptian Council for Curriculum and Instruction, Cairo: The Egyptian Council for Curriculum and Instruction, 4, 1424-1457.

    Muhaidat, M. A., Al-Miqdad, Q., & Tashtush, R. A. (2014). Cognitive competencies and skills necessary for the teachers of autistic children in Jordan. University of Sharjah Journal for Humanities and Social Sciences, 11(2), 67-104.

    Al-Musa, N. (1999). Special education process of the Ministry of Education. Riyadh.

    Hallahan, D., & Kaufman, J. (2008). Psychology and education of exceptional children: introduction to special education (Adel Abdullah Muhammad Trans.). Dar Alfikr for Publishing & Distributing. (Original work published in 2007).

    Al-Hajrasi, A. M. (2003). Education of mentally handicapped children. Dar El Fikr El Arabi.

    Yusef, A. K., Al-Dokhi, F. A., & Ibn Ghaith, O. A. (2018). Teaching competencies of Physical Education teachers in special education schools in Kuwait. Assiut Journal of Physical Education Science and Arts: Assiut University, Faculty of Physical Education, 46(1), 138-162.

                المراجع الأجنبية:

    Boe, E. E., Cook, L. H., Bobbitt, S. A., & Terhanian, G. (1998). The shortage of fully certified teachers in special and general education. Teacher Education and Special Education21(1), 1-21.‏

    Brownell, M. T., Smith, S. W., McNellis, J. R., & Miller, M. D. (1997). Attrition in special education: Why teachers leave the classroom and where they go. Exceptionality7(3), 143-155.‏

    Carr, I.S. (2006). Successful inclusive teaching (2nd ed.). Allyn and Bacon.

    Culatta, R., Tompkins, J., & Wert, M. (2003).  Fundamentals of Special Education what every teacher needs to know (2nd ed.). Merrill Prentice Hall.

    Fuchs, D., & Fuchs, L. S. (1994). Inclusive schools movement and the radicalization of special education reform. Exceptional Children60(4), 294-309.‏

    Hall. G. E., & Jones, H. (1972). Competency Based Education: Aprocess for the Improvement of education. Prentice Mali.

    Hendricks, S. (2011). Rural America Institute for special Educators: A collaborative Preserve Teacher Training Program for Rural special Education for Rural Special Education.

    Mastropieri, M. A. (2001). Is the glass half full or half empty? Challenges encountered by first-year special education teachers. The Journal of Special Education35(2), 66-74.‏

    McNally, R. D., Cole, P. G., & Waugh, R. F. (2001). Regular teachers’ attitudes to the need for additional classroom support for the inclusion of students with intellectual disability. Journal of Intellectual and Developmental Disability26(3), 257-273.‏

    Russell, S. C. (1992). Rural America Institute for Special Educators: A Collaborative Preservice Teacher Training Program for Rural Special Education.‏

    Ysscldyk, J., & Algozi-ine, B. (1990). Introduction to Special Education. Houghton Mifflin.