تصور مقترح لتطبيق الإشراف التربوي المتنوع بالمرحلة الابتدائية بدولة الکويت A proposed concept for applying the Differentiated educational supervision in the primary stage in the State of Kuwait

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

موجه فني أول- إدارة السراج المنير الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد فلسفة الإشراف التربوي المتنوع، وأهم الأسس التربوية التي يستند إليها. تعرف واقع أساليب الإشراف التربوي المتبعة ميدانيًا في مدارس المرحلة الابتدائية بالکويت. تقديم تصور المقترح لتطبيق الإشراف التربوي المتنوع في الکويت.  استخدمت الدراسة المنهج الوصفي. تمثلت أهم نتائج التحليل الکمي لأداة الدراسة الميدانية في: بالنسبة لترتيب محاور واقع الإشراف التربوي من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة من معلمي المرحلة الابتدائية، جاء الترتيب على النحو التالي من المرتبة الأولي إلى الثالثة: محور الآليات، محور الأهداف، محور الفعالية. بالنسبة لتوفر عبارات واقع الإشراف التربوي فقد جاءت النسب في مجملها دون المستوى المطلوب وذلک من وجهة نظر عينة الدراسة. وانتهت الدراسة بتقديم تصور مقترح لتطبيق الإشراف التربوي المتنوع في مدارس المرحلة الابتدائية بدولة الکويت.
The study aimed to define the philosophy of Differentiated educational supervision, and the most important educational foundations on which it is based. Know the reality of educational supervision methods used in the field in primary schools in Kuwait. Presenting the proposed vision for applying the Differentiated educational supervision in Kuwait. the study used the descriptive method. The most important results of the quantitative analysis of the field study tool were: With regard to the arrangement of the axes of educational supervision reality from the point of view of the study sample individuals from primary school teachers, the arrangement came as follows from the first to third rank: the mechanisms axis, the goals axis, the effectiveness axis. With regard to the availability of the terms of the educational supervision reality, the proportions in their entirety came below the required level, from the point of view of the study sample. The study ended with the presentation of a suggested concept for applying the Differentiated educational supervision in the primary schools in the State of Kuwait.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-  المراجع العربية:
عتيبة، آمال محمد حسن. (2008). تفعیل دور الإشراف التربوی لمعلمی مدرسة المستقبل فی ضوء اتجاهاته الحدیثة تصور مقترح. المؤتمرالعلمیالسنویالثانیلکلیةالتربیةببورسعیدمدرسةالمستقبلالواقعوالمأمول، کلیة التربیة، جامعة بورسعید، ج1، 28-29 مارس 2008.
عبد الهادی، جودت عزت. (2002). الإشرافالتربویمفاهیمهوأسالیبهدلیللتحسینالتدریس. الدار العلمیة للنشر والتوزیع ودار الثقافة للنشر والتوزیع.
فلاح، خالد فهد (2014): قضایاالتعلیمکماتناولتهامناقشاتمجلسالأمةبالکویتدراسةتحلیلیةناقدة، رسالة دکتوراه غیر منشورة، معهد الدراسات التربویة، جامعة القاهرة.
العبد الکریم، راشد. (1425ه). الإشرافالتربویالمتنوعحقیبةتدریبیة. المملکة العربیة السعودیة: الإدارة العامة للتوجیه والإرشاد، وزارة التربیة والتعلیم.
العبد الکریم، راشد. (2005). الإشرافالتربویالمتنوع. مکتبة الملک فهد.
صلیوه، سهی نونا. (2005). الإشرافوالتنظیمالتربوی. دار صفاء للنشر والتوزیع.
العبد الجبار، عبد الرحمن عبد الله (2008). الإشراف التربوی وتمهین المعلمین. شرکة مطابع نجد التجاریة.
عباس، عبد السلام الشبراوی. (2010). تصور مقترح للاحتراف فی التوجیه التربوی فی مصر فی ضوء الفکر الإداری التربوی الیابانی. المؤتمرالدولیالخامس،مستقبلإصلاحالتعلیمالعربیلمجتمعالمعرفةتجاربومعاییرورؤى، المرکز العربیة للتعلیم والتنمیة، القاهرة، ج 1، 13-15 یولیو 2010.
البابطین، عبد العزیز عبد الوهاب. (2004). اتجاهاتحدیثةفیالإشراف التربوی. مکتبة العبیکان.
الشریف، عبد الله عبد العزیز الوکیل. (2012). تطویرالممارسات الإشرافیة للمشرفین التربویین فی ضوء مبادئ الجودة الشاملة، مجلة القراءة والمعرفة، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، 130، ص ص 270-317.
زکری، عبد الله محمدعبدالله. (2008). واقعتطبیقأسالیبالإشرافالتربویمنقبلمشرفیالصفوفالأولیةفیتعلیممحافظةصبیا. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیةالتربیة، جامعةأمالقرى.
الخماش، فاطمة والعتيبي، جیهان. (1428ه). الإشرافالتربویوظائفهمجالاتهأنماطهوکیفیةالتخطیطله. أسترجع من الموقع، www.pdffactory.com
عبد الوهاب، مغار. (2009). السلوکالإشرافیوعلاقتهبالمردودالدراسیدراسةمیدانیةببعضثانویاتولایةسکیکدة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة، جامعة منتوری قسنطینة، الجزائر.
محمدی، نیرمین نایل. (2004). الإشرافالتربویفیریاضالأطفالبجمهوریةمصرالعربیةدراسةتقویمیة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة عین شمس.
الفدا، هند عبد العزیز. (2011). تفعیل الأنماط الإشرافیة التربویة فی المدارس الثانویة الحکومیة للبنات بمحافظة الإحساء من وجهة نظر المشرفات التربویات ومعلمات اللغة الإنجلیزیة. مجلةالعلومالتربویة، معهد الدراسات التربویة، جامعة القاهرة، ع 1. مج 19، 232-311.
وزارة التربیة والتعلیم. (2008). الدلیلالعملیلتطبیقالإشرافالتربویالمتنوع. المملکة العربیة السعودیة: الإدارة العامة للإشراف التربوی، وزارة التربیة والتعلیم.
وزارة التربیة والتعلیم. (1428). برنامج التدریب على الإشراف المتنوع المبنی على الکفایات. الحقیبة التدریبیة الرابعة، إدارة التربیة والتعلیم بمحافظة جدة، المملکة العربیة السعودیة.
2-  المراجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
Otaiba, A. M. H. (2008). Activating the role of educational supervision for Future School teachers based on its modern trends, a suggested proposalThe Second Annual Scientific Conference of the Facultyof Education in Port Said, School of the Future, Reality and Hope, Facultyof Education, Port Said University, Part 1, 28-29 March 2008.
Abdel Hadi, J. E. (2002). Educational Supervision, its concepts and methods, a guide to teaching improvement. The Scientific House for Publishing and Distribution and Dar El-thaqafa for Publishing and Distribution.
Falah, K. F. (2014): Education issues as discussed by the National Assembly discussions in Kuwait, a critical analytical study, unpublished PhD dissertation, Institute of Educational Studies, Cairo University.
Al-Abdul Karim, R. (1425 AH). Diverse educational supervision Training package. Kingdom of Saudi Arabia: General Administration of Guidance and Counseling, Ministry of Education.
Al-Abdul Karim, R. (2005). Diverse educational supervision. King Fahd Library.
Sliwa, S. N. (2005). Educational supervision and regulation. Dar Safaa for Publishing and Distribution.
Al-Abd Al-Jabbar, A. A. (2008). Educational supervision and teacher apprenticeship. Najd Commercial Printing Company.
Abbas, A. A. (2010). A proposed perception of professionalism in educational orientation in Egypt based on the Japanese educational management thinking. The Fifth International Conference, The Future of Arab Education Reform for a Knowledge Society, Experiences, Standards and Visions, The Arab Center for Education and Development, Cairo, C1, July 13-15, 2010.
Al-Babtain, A. A. (2004). Recent trends in educational supervision. Al-Obeikan Library.
Al-Sharif, A. A. A. (2012). Developing Supervisory Practices for Educational Supervisors in terms of the Principles of Total Quality, Journal of Reading and Knowledge, Faculty of Education, Ain Shams University, 130. 270-317.
Zerry, A. M. A. (2008). The reality of applying educational supervision methods by primary school supervisors in Sabya governorate education. Unpublished Master's Thesis, Facultyof Education, Umm Al-Qura University.
Al-Khammash, F. & Al-Otaibi, J. (1428 AH). Educational supervision, its functions, fields,  patterns, and how it is planned. Retrieved from the site, www.pdffactory.com
Abdel Wahab, M. (2009). Supervisory behavior and its relationship to academic achievement, a field study of some secondary schools in Skikda. Unpublished Master's thesis, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mentorie Constantine, Algeria.
Muhammadi, N. N. (2004). Educational supervision in kindergartens in the Arab Republic of Egypt, an evaluation study. Unpublished MA Thesis, Faculty of Education, Ain Shams University.
Al-Fida, H. A. (2011). Activating the educational supervision patterns in the governmental secondary schools for girls in Al-Ahsa Governorate from the viewpoint of the educational supervisors and English language teachers. Journal of Educational Sciences, Institute of Educational Studies, Cairo University, 1. (19), 232-311.
Ministry of Education. (2008). A practical guide for the application of diverse educational supervision. Kingdom of Saudi Arabia: General Administration of Educational Supervision, Ministry of Education.
Ministry of Education. (1428). Competency Based Diverse Supervision Training Program. Training Kit IV, Department of Education, Jeddah, Saudi Arabia.
3-  المراجع الأجنبية:
Adrian L. (2010). Impact of fiscal resources allocation to schools based on a differentiated supervision model. Academy of Educational Leadership Journal, 14(4), 53-63.
Glatthorn, A. (1997). Differentiated Supervision, (2nd Ed.). ASCD: Alexandria, Virginia.
Patricia H. (2005). The case for expanding standards for teacher evaluation to include an instructional supervision perspective.Journal of Personnel Evaluation in Education, Vol.18, 67-77. 
Range, Bret G.& Susan Scherz & Carleton R. Holt& Suzanne Young (2011). Supervision and evaluation: the Wyoming perspective, Journal of Educational Assessment. Evaluation and Accountability. 23(3), (EJ930589).
Stephens, C. & Waters, R. (2009). The process of supervision with student teacher choice; a qualitative study. Journal of Agricultural Education, 50(3), (EJ871218).