المواءمة بين مخرجات التعليم الجامعي السعودي وسوق العمل في ضوء متطلبات رؤية المملکة 2030: دراسة تحليلية Consistence of the Saudi University Education's Output with Labor Market in the Light of the Kingdom Vision 2030.

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

أستاذ الإدارة والتخطيط التربوي المساعد، جامعة أم القرى- المملکة العربية السعودية.

المستخلص

هدفت الدراسة إلى وصف وتحليل المواءمة بين مخرجات التعليم الجامعي السعودي وسوق العمل في ضوء متطلبات رؤية المملکة 2030. ولتحقيق هذا الهدف الرئيس اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي في جمع البيانات والمعلومات من الدراسات السابقة والإحصاءات المنشورة ذات العلاقة، وتوصلت الدراسة إلى الکشف عن الواقع الحالي لمخرجات التعليم الجامعي السعودي، وتحديد الأسباب التي أدت إلى ضعف المواءمة بين مخرجات التعليم الجامعي السعودي وسوق العمل، ومعرفة أهم المبادرات التي قامت بها وزارة التعليم السعودي لسد الفجوة بين مخرجات التعليم الجامعي السعودي وسوق العمل مع الکشف على أهم المتطلبات اللازمة لذلک. وخلصت الدراسة إلى تحديد أهم التخصصات الجامعية التي تتوافق مع متطلبات رؤية المملکة 2030.
This research aims to describe and analyze the consistence of the output of the Saudi university education with labor market in the light of the Kingdom Vision 2030. to achieve this objective, the researcher has used the analytical descriptive approach of the data and information collected from previous relating studies and statistics. the research has revealed the current status of the Saudi university education’s output, and it identified the reasons of low consistence of the Saudi university education’s output with labor market. The research has also showed the most important plans and initiatives made by the Saudi Education Ministry to fill the gap between the Saudi university education’s output and labor market, and it has uncovered the requirements for so.the study has identified the most important university specialties that are consistent with the Kingdom’s Vision 2030.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-    المراجع العربية:
البهنساوی ، لیلی کامل (2018م). المواءمة ما بین مخرجات التعلیم الجامعی وسوق العمل: دراسة على عینة من الخریجین بالحضر. مجلة کلیة التربیة. جامعة القاهرة کلیة الآداب  .مج 78. ج 1. ص 97-35.
- حمزة ، أحمد (2015م) .  المواءمة بین مخرجات الجامعات واحتیاجات سوق العمل رؤیة مستقبلیة بالجامعات السعودیة. مجلة الإرشاد النفسی. جامعة عین شمس. ع 42. ص 391-365
- الداود ، عبد المحسن (2017م). مسؤولیة الجامعات السعودیة فی تحقیق رؤیة المملکة 2030. بحث مقدم لمؤتمر بعنوان دور الجامعات السعودیة فی تفعیل رؤیة 2030 م جامعة القصیم.
- الداوی، الشیخ (2017م)  . نحو بناء معاییر أکادیمیة لتحسین جودة مخرجات التعلیم العالی فی الجزائر. مجلة الحقوق والعلوم الإنسانیة. جامعة زیان عاشور بالجلفة.  مج10. ص 376-358.
- دمنهوری ، هند (2013م). أسباب عدم مواءمة مخرجات التعلیم العالی لمتطلبات سوق العمل السعودی. مجلة جامعة الملک عبد العزیز. جامعة الملک عبد العزیز. 27 (1). ص 225-169.
- الربیعی،فلاح (2017م) . تحدیات المواءمة بین مخرجات التعلیم وسوق العمل فی لیبیا. مجلة المستقبل العربی. 39 (457). مرکز دراسات الوحدة العربیة. ص 94-66.
- الزهرانی ، عبد الواحد (2010م). ضعف مواءمة مخرجات التعلیم العالی السعودی من القوى البشریة المؤهلة لاحتیاجات سوق العمل الواقع والأسباب. عالم التربیة. س 10. ع 30. المؤسسة العربیة للاستشارات العلمیة وتنمیة الموارد البشریة. ص 332-254.
- الصمادی، هشام (2016م).  المواءمة بین مخرجات التعلیم العالی وسوق العمل فی الأردن. مجلة کلیة التربیة. 64 (4). جامعة طنطا کلیة التربیة. ص 584- 570.
-عارف ، أسامة (2018م). جودة مخرجات التعلیم فی الجامعات السعودیة ودورها فی تلبیة متطلبات سوق العمل السعودی وفق رؤیة 2030. مجلة البحث العلمی فی التربیة. ع19. ج4. جامعة عین شمس. ص 741-683.
-علی ،سهام (2010م) . أنموذج مقترح للمواءمة بین مخرجات الجامعات الرسمیة السعودیة وحاجات سوق العمل بناء على مفاهیم التفکیر النظمی (رسالة دکتوراه غير منشورة ). کلیة الدراسات العلیا. الجامعة الأردنیة. الأردن.
-عسیری ،خلود (2018م) . تحسین عوائد التعلیم الجامعی فی ضوء رؤیة المملکة العربیة السعودیة 2030. مجلة المعرفة التربویة. الجمعیة المصریة لأصول التربیة .6 (12). ص 47-24.
- العتیبی، منیر (2010م). مدى ملاءمة مخرجات التعلیم العالی لاحتیاجات سوق العمل السعودی: دراسات تحلیله. المجلة التربویة. 24 (94). جامعة الکویت. ص 288-251.
- العوفی، محمد (2016م) .تحسین مخرجات التعلیم العالی لمواءمة حاجات سوق العمل: من المتطلبات الرئیسة لتطویر جودة التعلیم العالی فی سلطنة عمان. جرش للبحوث والدراسات. 17 (1). جامعة جرش. ص 478-453.
- العلونی، صالح (2014م) . المواءمة بین مخرجات التعلیم العالی وسوق العمل کلیات ینبع الصناعیة أنموذجاً (رسالة ماجستیرغير منشورة ) . کلیة التربیة. جامعة طیبة. المدینة المنورة. 
-العنزی، سعید وملیجی، مجدی (2015م). قیاس رضا جهات التوظیف السعودیة عن خریجی جامعة سلمان بن عبد العزیز کمدخل لتحسین الفرص الوظیفیة لخریجی الجامعة دراسة حالة کلیة المجتمع بالخرج. مجلة التجارة والتمویل. ع 1. کلیة التجارة. جامعة طنطا. ص 414-354.
-فالی ، نبیلة (2017م) .مخرجات التعلیم العالی وتحدیات سوق العمل فی ولایة سطیف. مجلة دراسات. ع 65. جامعة عمار ثلیجی. ص 186- 199.
- محمد ، محمد حمد (2014م) . مدى التوافق بین مخرجات التعلیم العالی واحتیاجات سوق العمل بالسودان. مجلة جامعة القرآن الکریم والعلوم الإسلامیة. س 17. ع 28. جامعة القرآن الکریم والعلوم الإسلامیة. ص 173- 220.
- منصة اکتشاف. موسوعة التخصصات الجامعیة. https://www.iktshaf.com/encyclopedia/bachelor
-وزارة الاقتصاد والتخطیط (1431) وثیقة خطة التنمیة التاسعة. تنمیة الموارد البشریة. الفصل 22.  https://www.mep.gov.sa
-نحو تنمیة مستدامة للملکة العربیة السعودیة. (2018م) الاستعراض الطوعی الوطنی الأول.
- الهیئة العامة للإحصاء (2019) سوق العمل الربع الأول. www.stats.gov.sa
-الخطة التنفیذیة لبرنامج التحول الوطنی 2018-2020 ، https://vision2030.gov.sa/sites/default
- وثیقة رؤیة المملکة 2030.  www.vision2030.gov.sa
2-    المرجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
 
Al-Bahnasawy, L.K.(2018). Alignment between university education outcomes and the labor market: a study on a sample of urban graduates. Journal of the College of Education. Cairo University, Faculty of Arts, Vol. 78. Part 1. pp. 97-35.
Hamza, A. (2015 AD). Alignment between university outcomes and the needs of the labor market: a future vision for Saudi universities. Journal of Psychological Counseling. Ain Shams University. Number 42. pp. 391-365.
Al-Daoud, A. (2017). The responsibility of Saudi universities in achieving the vision of the Kingdom of Saudi Arabia 2030. Research presented to a conference entitled The Role of Saudi Universities in Activating the Vision 2030, Qassim University.
Al-Dawi, T. (2017). Towards building academic standards to improve the quality of higher education outcomes in Algeria. Journal of Law and Human Sciences. Zayan Ashour University in Djelfa. Volume 10. Pp. 376-358.
Damanhoury, H. (2013). Reasons for the non-alignment of higher education outcomes with the requirements of the Saudi labor market. King Abdul Aziz University Journal. King Abdul Aziz University. 27 (1). Pp. 225-169.
Al-Rabiei, F. (2017). Challenges of harmonizing educational outcomes with the labor market in Libya. Arab Future Magazine. 39 (457). Center for Arab Unity Studies. Pp. 94-66.
Zahrani, A. (2010). Poor alignment of the Saudi higher education outputs from qualified human forces with the needs of the actual labor market and the reasons. The world of education. Q 10. Number 30. The Arab Foundation for Scientific Consulting and Human Resources Development. Pp. 332-254.
- Al-Samadi, H. (2016). Alignment between higher education outputs and the labor market in Jordan. Journal of the College of Education. 64 (4). Tanta University, Faculty of Education. Pp. 584-570.
Aref, O.(2018). The quality of education outputs in Saudi universities and their role in meeting the requirements of the Saudi labor market in accordance with the 2030 vision. Journal of Scientific Research in Education, Issue 19. Part 4. Ain Shams University. Pp. 741-683.
- Ali, S. (2010). A proposed model for aligning the outputs of Saudi public universities with the needs of the labor market, based on concepts of systemic thinking (unpublished PhD thesis). College of Graduate Studies. University of Jordan. Jordan.
Asiri, K.(2018). Improving the returns to university education in accordance with the vision of the Kingdom of Saudi Arabia 2030. Journal of Educational Knowledge. Egyptian Association for Educational Foundations. 6 (12). Pp. 47-24.
- Al-Otaibi, M. (2010). The suitability of higher education outputs to the needs of the Saudi labor market: studies analyzed. The Educational Journal. 24 (94). University of Kuwait. Pp. 288-251.
Al-Oufi, M. (2016 AD). Improving higher education outcomes to match the needs of the labor market: One of the main requirements for developing the quality of higher education in the Sultanate of Oman. Jerash for Research and Studies. 17 (1). Jerash University. Pp. 478-453.
Al-Alouni, S.(2014). Alignment between the outputs of higher education and the labor market in the colleges of Yanbu al-Sinaiyah as a model (unpublished master's thesis). College of Education. Taibah University. The city of Medina.
- Al-Enzi, S. and Meliji, M.(2015). Measuring the satisfaction of Saudi employment agencies with the graduates of Salman bin Abdul Aziz University as an entry point for improving job opportunities for university graduates. A case study of the community college in Al-Kharj. Journal of Trade and Finance. Number 1. College of Commerce. Tanta University. Pp. 414-354.
- Fali, N. (2017). Higher Education Outcomes and Labor Market Challenges in Setif Province. Studies Journal. P.65. University of Ammar Thaliji. Pp. 186- 199.
Muhammad, M. H. (2014 AD). The extent of compatibility between higher education outcomes and the needs of the labor market in Sudan. University Journal of the Noble Qur’an and Islamic Sciences. Q. 17. No. 28. University of the Noble Qur’an and Islamic Sciences. Pp. 173-220.
Discovery platform. Encyclopedia of University Majors. https://www.iktshaf.com/encyclopedia/bachelor
- Ministry of Economy and Planning (1431), the Ninth Development Plan document. Human resource development. Chapter 22. https://www.mep.gov.sa
Towards sustainable development for the Kingdom of Saudi Arabia. (2018) the first national voluntary review.
https://sustainabledevelopment.un.org
- General Authority for Statistics (2019) Labor Market, first quarter. www.stats.gov.sa
- The Executive Plan of the National Transformation Program 2018-2020, https://vision2030.gov.sa/sites/default
- Kingdom Vision 2030 document.www.vision2030.gov.sa