برنامج تدريبي قائم على المدخل المعرفي السلوکي في تنمية الوعي المعرفي لآباء التلاميذ ذوي اضطراب العناد المتحدي وأثره على خفض الاضطراب لأبنائهم A Training Program Based On the Behavioral Cognitive Approach in Developing Cognitive Awareness Among Parents of Students with oppositional Defiant Disorder and its Impact on reducing their children’s Disorder

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ مساعد، کلية العلوم والآداب بالقريات ـ جامعة الجوف، السعودية. ومدرس علم النفس التعليمي، کلية التربية ـ جامعة الأزهر، مصر.

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التحقق التجريبي من فاعلية برنامج تدريبي قائم على المدخل المعرفي السلوکي في تنمية الوعي المعرفي لآباء التلاميذ ذوي اضطراب العناد المتحدي وأثره في خفض الاضطراب لأبنائهم. وتکونت العينة من (21) أباً، مقسمين إلى مجموعتين (الضابطة ن=10، التجريبية ن=11). وتراوحت أعمارهم ما بين               (35: 58) سنة، بمتوسط قدره (3‚42) وانحراف معياري (5‚6) سنة، کما تکونت العينة أيضا من التلاميذ العاديين ذوي اضطراب العناد المتحدي (ن=11) تلميذاً من المرحلة المتوسطة. وتم استخدام مقياس الوعي المعرفي (إعداد الباحث)، ومقياس اضطراب العناد المتحدي (Malik & Tariq., 2015) وتعديل الباحث، والبرنامج المعرفي السلوکي (إعداد الباحث). أشارت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القياس البعدي في لصالح المجموعة التجريبية في المجالات الفرعية للمقياس والدرجة الکلية عند مستوى دلالة (01‚0). کما أظهرت النتائج خفض اضطراب العناد لدى أبناء آباء المجموعة التجريبية عند مستوى دلالة (01‚0) في القياس البعدي. وإلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القياس التتبعي لدى التلاميذ. وقَام الباحث بتفسير النتائج وفق المفاهيم النظرية والدراسات السابقة وطرح التوصيات والمقترحات البحثية.
The study aimed to verify the effectiveness of the pilot is based on cognitive behavioral entrance to the development of cognitive awareness Cognitive training program for parents (male) students with stubborn defiance disorder and its impact on the reduction of turbulence for their children. The sample consisted of (21) Abba, divided into two groups (control n = 10, experimental n = 11). They ranged in age from (35: 58) years, with an average of (3.42) and a standard deviation (5.6) years, as the sample also consisted of ordinary pupils with stubbornness defiant disorder (n = 11) students from middle school. It was used to measure cognitive awareness (the researcher), and the measure of stubbornness defiant disorder (Malik & Tariq., 2015) and adjustment of the researcher,The cognitive-behavioral program (prepared by the researcher). Search results indicated the presence of statistically significant differences in the dimensional measurement in the direction of the experimental group in the sub-areas of the scale total score at the level of significance (0.01). The results also showed a reduction of stubbornness disorder among children of parents of the experimental group at the level of significance (0.01) in the dimensional measurement. And that there is no statistically significant differences in the iterative measurement among students. The researcher interpretation of the results according to the theoretical heritage of previous studies and recommendations put forward research proposals.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربیة:
- أحمد ، عادل سید عبادی. (2013). فعالیة الإرشاد الأسری فی خفض اضطراب العناد المتحدی لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة . رسالة دکتوراه ، کلیة التربیة – جامعة أسوان .
http://db4.eulc.edu.eg/eulc_v5/Libraries/Thesis/BrowseThesisPages.aspx?fn=PublicDrawThesis&BibID=11793879
ـ الجبالی، حمزة. (2005). المشکلات النفسیة عند الأطفال. القاهرة: دار صفاء.
ـ الدسوقی, مجدی محمد. (2014). فاعلیة العلاج المعرفی السلوکی فی علاج اضطراب العناد لدى الأطفال والمراهقین المعرضین للخطر. المؤتمر العلمی الرابع بکلیة التربیة بجامعة المنوفیة، التربیة وبناء الإنسان، 29ـ30 إبریل، 123-154.
ـ الدسوقی، مجدی محمد. (2013 أ ). فاعلیة العلاج النفسی فی علاج اضطراب المسلک: رؤیة نفسیة لتحصین الشباب فی عصر العولمة. الندوة الثانیة لقسم علم النفس، کلیة العلوم الاجتماعیة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، الریاض، المملکة العربیة السعودیة، ص ص 585 - 612.
ـ الرفاعی، نعیمة؛ الجمال، حنان. (2011). فاعلیة برنامج معرفی سلوکی قائم على الضبط الذاتی فی تحسین الکفاءة الاجتماعیة وخفض السلوک المعادی للمجتمع. مجلة کلیة التربیة (جامعة عین شمس)، 35(4)،   507 - 544    .
ـ الظاهری،حمید؛ زینالدین، محمد. (٢٠١٠). فاعلیةبرنامجتدریبیمقترحفیتنمیة مهاراتاستخدامبعض وسائطالتعلیمالإلکترونیةفیتعلیمالعلوملدى معلمی المرحلة الابتدائیة فی منطقة مکة المکرمة. الندوة الأولى لتقنیة المعلومات، 27- 29 ربیع الأول، جامعة الملک سعود.
ـ زهران، حامد عبد السلام. (1998). التوجیه والإرشاد النفسی. القاهرة: عالم الکتب.
- عثمان ، محمود أبو المجد حسن . (2009). فاعلیة العلاج متعدد الأنظمة فی خفض اضطراب العناد المتحدی لدى الأطفال . رسالة ماجستیر، کلیة التربیة – جامعة جنوب الوادی .
 
المراجع الأجنبیة:
-American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual for mental disorders. 5th edition. text-revision. Washington, D.C.
-Antshel, K., Phillips, M., & Faraone, S. (2011). Is ADHD a valid disorder in children with intellectual delays? Clinical Psychology Review, 26(5), 555- 572.
-Baedi Z. (2007). Investigating effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on reduction of aggression in children with conduct disorder. Allameh Tabatabaie University. MA thesis.
-Barrett, P. (2012). Evaluation of cognitive-behavioral group treatments for childhood anxiety disorders. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 459-468.
- Biederman, J., & Zerwas, S. (2009). Psychiatric comorbidity, family dysfunction, and social impairment in referred youth with oppositional defiant disorder. American  Journal of Psychiatry, 159, 214-224.
-Booker, Jordan & Ollendick, Thomas. (2016). Perceived Parent-Child Relations, Conduct Problems, and Clinical Improvement Following the Treatment of OppositionalDefiantDisorder. Journal of Child and Family Studies,25(5), 1623-1633.
-Bosck ,Gerhard. (2005). Between a wakening and despair: the phenomenology and clinic of obstinacy. dusseldor - fHenirich- Henine.Germany.
-Boylan, K., Vaillancourt, T., Boyle, M., & Szatmari, P. (2013). Comor bodily of internalizing disorders in children with oppositional defiant disorder. Eur Child Adolesc Psychiatry 16, 484-494.
- Bubier, J., & Lanza H. (2015). Source- specific oppositional defiant disorder among inner-city children: prospective prediction and moderation. Journal of Clinical Child Adolesc Psychol, 40, 23-35.
- Burt, S. A., Krueger, R., McGue, M., & Iacono, W. (2007). Sources of conversation among attention-deficit/hyperactivity disorder, oppositional defiant disorder, and conduct disorder: The importance of shared environment. Journal of Abnormal Psychology, 110(4), 516-525.
 
- Capaldi, D. M., & Eddy, M. J. (2009). Oppositional defiant disorder and conduct disorder. In T. P. Gullotta & G. R. Adams (Eds.), Handbook of adolescent behavioral problems; Evidence- based approaches to prevention and treatment (pp. 283 - 308). New York: Springer.

- Christenson, J, Russell, A & Parker, S. (2016). The Cost of Oppositional Defiant Disorder and Disruptive Behavior: A Review of the Literature. Journal of Child and Family Studies, 25(9),  2649-2658.

- Courey, M, & Pare, P. (2013). A closer look at the relationship between low self-control and delinquency: The effects of identity styles. Crime & Delinquency, In press, 1-29.
- Dahl, Katharine, & Hopkins, Joyce. (2015). Multi-Domain Predictors of Oppositional Defiant Disorder Symptoms in Preschool Children: Cross-Informant Differences. Child Psychiatry and Human Development, 46(2), 308-319.
- Dehghan, Souzan,., Barmas, Hamed, & Alireza, Kiamanesh. (2013). Effect of self-focused parenting on aggressive and stubborn behaviors in six year-old children in Yazd. European Journal of Experimental Biology, 3(2), 306-309
- Drabick, D., & Loney J. (2011). Source-specific Oppositional defiant disorder: comorbidity and risk factors in referred elementary schoolboys. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry,  46, 92-101
-Friedberg, R. D.; McClure, J. M., & Garcia, J. H. (2009). Cognitive therapy techniques for children and adolescents: Tools for enhancing practice. New York : The Guilford Press.
- Fritz, C. O., Morris, P. E., & Richler, J. J. (2012). Effect size estimates: current use, calculations, and interpretation. Journal of Experimental Psychology General, 141(1), 2.‏
- Gadow, K, Arnold, L, & Molina, B. (2016). Risperidone Added to Parent Training and Stimulant Medication: Effects on Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, Oppositional Defiant Disorder, Conduct Disorder, and Peer Aggression. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 53(9), 919-948.

- Giannotta, F, & Rydell, A. (2016). The Prospective Links Between Hyperactive/Impulsive, Inattentive, and Oppositional-Defiant Behaviors in Childhood and Antisocial Behavior in Adolescence: The Moderating Influence of Gender and the Parent-Child Relationship Quality. Child Psychiatry and Human Development, 47(6),  857-870.

- Heimberg, G., Dodge, C. & Becker, E. (2009). Cognitive behavioral group treatment for social phobia: Comparison with a credible placebo control. Cognitive Therapy and Research, 14, 1-23.
- Huang, H., Chao, C., & Yang, P. (2009). Behavioral parent training for Taiwanese parents of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 57, 275-281.
- Johns, S., Brown, L., & Giesler, R. (2016). Randomized controlled pilot trial of mindfulness-based stress reduction for breast and colorectal cancer survivors: effects on cancer-related cognitive impairment. Journal of Cancer Survivorship, 10(3), 437-448.‏
- Lavigne, J., Cicchetti, C., & DeVito, C. (2012). Oppositional defiant disorder with onset in preschool years: Longitudinal stability and pathways to other disorders. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 40(12), 1393-1400.
- Levy, F., Hay, D., Wood, C., & Waldman, I. (2011). Attention-deficit hyperactivity disorder: A category or a continuum? Genetic analysis of a large-scale twin study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 737-744.
- Lochman, J. E., & Pardini, D. A. (2008). Cognitive behavioral therapies. In M. Rutter ; D. Bishop; D. Pine; E. Taylor & A. Thapar (Eds.), Rutter's child and adolescent psychiatry (5th ed., pp. 1026- 1045). London: Blackwell Publishing.
- Lynam, D., Moffitt, T., & Loeber, M. (2014). "Explaining the relation between IQ and delinquency: Class, race, test motivation, school failure, self-control?" correction. Journal of Abnormal Psychology, 102(4), 552-552.

- Malik, T, & Tariq, N. (2015). Parent Training in Reduction of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Oppositional Defiant Disorder Symptoms in Children. Journal of Psychological Research, 29(1), 151-169.

 
- Matos, M., Bauermeister, J., & Bernal, G. (2015). Parent-Child Interaction Therapy for Puerto Rican Preschool Children with ADHD and Behavior Problems: A Pilot Efficacy Study. Family Process, 48(2), 232-252.
- Matthys, W. (2010). Oppositional defiant disorder and conduct disorder in childhood. New York: Wiley-Blackwell.
- Nock, M., Kazdin, A., & Hiripi, E. (2013). Lifetime prevalence, correlates, and persistence of oppositional defiant disorder: results from the National Comorbidity Survey Repli- cation. Journal of Child Psychology Psychiatry, 48,               703-713.
-Snoek, H., & Goozen, S. (2012). Serotonergic functioning in children with oppositional defiant disorder: a sumatriptan challenge study. Biological Psychiatry,51(4), 319-25.
- Stacey, L., Melinda, A. & Wagner, P. (2007). Cognitive Behavior Therapy for Late, Life Generalized Anxiety Disorder in Primary Case. American Journal of Geriatric Psychiatry, 11(1), 92-96.
-Tiba, A., & Vadineanu, A. (2013). Cognitive vulnerability and adjustment to having a child with a disability in parents of children with Autistic Spectrum Disorder. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 12(2), 209-218.
-Turnbull, P., Turnbull, R. & Stroup- Rentier, V. (2009). Family supports and services in early intervention: A bold vision. Journal of Early Intervention, 29(3), 187-206.