فعالية التدريس الفارقي في تحسين مهارات القراءة لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة کلية التربية - جامعة جدة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة فاعلية برنامج تدريبي يقوم على أسلوب التدريس الفارقي ومقارنته بالطريقة التقليدية في تنمية مهارات القراءة لدى طلاب الصف الثالث الأساسي الذين يعانون من صعوبات التعلم. وقد تألفت عينة الدراسة من (60) طالبا من الطلبة الملتحقين بغرف المصادر، حيث تکونت المجموعة الضابطة من (30) طالبا، وتکونت المجموعة التجريبية من (30) طالبا تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحث بإعداد أداتي الدراسة وهما: أداة الکشف عن أخطاء القراءة والبرنامج التدريبي المستند إلى أسلوب التدريس الفارقي، وتم إيجاد دلالات صدق وثبات مناسبة لهما، ولأغراض الإجابة عن الدراسة تم استخدام تحليل التغاير. وقد توصلت الدراسة إلى وجود دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية على مقياس مهارات القراءة (الترکيب، التحليل، القراءة الجهرية).
Abstract
Effectiveness of Differentiated Instruction in Improving Reading Skills of student With Learning Disabilities
This study aimed to know the effectiveness of the training program is based on the teaching style Differentially and compared to the traditional way in the development of reading skills of third grade primary students with learning disabilities. Sample consisted study of 60 students from the students enrolled rooms sources, which formed the control group of 30 students, and formed the experimental group of 30 students have been chosen randomly, and to achieve the goal of the study, the researcher set up the two tools study, namely: detection tool for errors reading and training program based on the teaching style Differentially, it was to find signs of validity and reliability suitable for them, for the purposes of the study was to answer the use of covariance analysis. The study found that there are statistically significant in favour of the experimental group on a scale reading skills (composition, analysis, reading aloud)

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. المراجع والمصادر:

    1. الخطیب وآخرون (2009)، مقدمة فی تعلیم الطلبة ذوی الحاجات الخاصة،عمان، دار الفکر.
    2. السرطاوی، عبد العزیز، طیبی، سناء، الغزو، عماد، منصور، ناظم (2009) تشخیص صعوبات القراءة وعلاجها. عمان، دار وائل.
    3. الزیات، فتحی مصطفى (1998) صعوبات التعلم الأسس النظریة والتشخیصیة والعلاجیة. القاهرة، دار النشر للجامعات.
    4. العون، خلف سفاح (2004)، برنامج مقترح لعلاج أخطاء القراءة الجهریة فی مرحلة التعلیم الأساسی فی المملکة الأردنیة الهاشمیة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة عمان العربیة للدراسات العلیا.
    5. طیبی، سناء، السرطاوی، عبد العزیز، الغزو، عماد، منصور، ناظم (2009)، مقدمة فی صعوبات القراءة. عمان، دار وائل للنشر.
    6. ندا، أحمد عواد (2009) صعوبات التعلم، عمان، مؤسسة الوراق للنشر والتوزیع.
    7. یونس، محمد إسماعیل (2012) فاعلیة التدریس الفارقی فی تحسین مهارات الکتابة لدى الطلاب ذوی صعوبات التعلم. رسالة دکتوراه غیر منشورة، الجامعة الأردنیة.
      1. Bender, W. (2008) Differentiation Instruction for Student With Learning Disabilities (2nd ed) Corwin Press.
      2. Jordan, Dale. R. (2000), Jordan Dyslexia Assessment Reading Program. (2nd ed). Austin, Texas: PRO-ED. Ice.
      3. Hallahan, D.P.& Mercer. C.D.(2002) Learning disabilities:Historical Perspectives. In R. Bradley, L. Danielson, &D.P. Hallahan (Eds), Identification of Learning disabilities: Research to Practice (PP.1-67). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
      4. Ivory, T.(2007). Improving Mathematics Achievement of Exceptional Learners through Differentiated and Peer-Mediated Instruction. Applied Disseration, Nova Southeastern University. Eric:ED498376.

     

    1. Konder. C. (2007) The Effect of Differentiated Instruction on the Movie of Talented and Gifted Students. Theses Portland State University.
    2. MacMillan, D.L., & Siperstein, G.N (2002) Learning disabilities as operationally defined by schools. In R. Bradley, L Danielson, & D.P Hallahan (Eds) , Identification of learning disabilities: Research to practice. (PP. 287-333). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
    3. Raskind, W.H. (2001) Current understanding of the genetic basis of reading and spelling disability. Learning Disability Quarterly, 24, 141-157.
    4. Tomlinson, C. (2005) Grading and Differentiation: Paradox or Good Practice? Theory into Practice, 44(3), 262-269.
    5. Huebner, T.(2010) What research says about Differentiated Instruction. ASCD/ www.ASCD.ORG.
    6. Hall, T. (2002) Differentiated Instruction, Effective Classroom Practices Report. National Center on Accessing The General Curriculum. http//www.k8accecccenter.org/training_resources/udl/documents/Differentiated Instruction UDL_000.pdf.