الطمأنينة النفسية وعلاقتها بالعجز المتعلم لدى الطالبات اللاجئات السوريات في محافظة الکرک. Psychological Recurrence and Its Correlation with Learned Helplessness among a Sample of Syrian Refugee Students in Al-karak Governorate

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

قسم الإرشاد والتوجيه، کلية العلوم التربوية، جامعة مؤتة.

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية للتعرف إلى مستوى کل من الطمأنينة النفسية والعجز المتعلم لدى الطالبات اللاجئات السوريات في محافظة الکرک/ الأردن، والعلاقة بينهما، تکونت عينة الدراسة من (110) طالبة من الدارسات في مديرية الکرک, ممن تتراوح أعمارهنّ ما بين (14-15) سنة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياسين لأغراض هذه الدراسة، وتمتعا بدلالات صدق وثبات مناسبين، وهما: مقياس الطمأنينة النفسية، ومقياس العجز المتعلم. وأشارت النتائج إلى أنّ مستوى کل من الطمأنينة النفسية والعجز المتعلم جاءا متوسطين، وأن هناک علاقة دالة إحصائياً وعکسية بين مستوى الطمأنينة النفسية والعجز المتعلم، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات، أهمها: ضرورة بناء برامج إرشادية لفئات الطلبة اللاجئين, لمساعدتهم في رفع مستوى الطمأنينة النفسية وخفض مستوى العجز المتعلم.
The study aimed to identify the level of psychological recurrence and learned helplessness, and correlation between them among the Syrian refugee students in Al-karak governorate/ Jordan. The study sample consisted of (173) the Syrian refugee students whose ages ranged from (14-15) years. To achieve the aims of the study, two valid and reliable scales were developed: psychological recurrence and learned helplessness. The results of the study indicated that the level of psychological recurrence and learned helplessness were moderate. Also, there was a relationship between psychological security and psychological alienation. The study recommended the necessity of conducting studies on other variables related to these two variables, such as: psychological well-being, psychological perfectionism, psychological prosperity, psychological wellness, social interests. The study concluded with a set of recommendations, the most important of which was the necessity of designing counseling programs for refugee student groups to help them raise the level of psychological comfort and reduce the level of learner's disability.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع
أولاً: المراجع العربية:
أبو ذويب، أحمد (2019). الشعور بالأمن النفسي لدى طلاب المرحلة الثانوية : دراسة ميدانية على الطلاب اللاجئين السوريين في مديرية تربية قصبة المفرق. مجلة الشمال للعلوم الإنسانية، (1) 4، 109 - 136.
بليردوح، کوکب (2017). واقع الأمن النفسي لدى اللاجئين السوريين ببعض مدن الشرق الجزائري. مجلة العلوم الإنسانية، (7)، 337-351.
الخضيري، فاطمة بنت علي والزغول، رافع النصير (2019). العجز المتعلم وعلاقته بالتعلم المنظم ذاتيا لدى عينة من طالبات الصف التاسع الأساسي في محافظة المفرق. مجلة دراسات للعلوم التربوية، .46، 513 - 530.
رضوان، سامر جميل(2002). الصحة النفسية، دار العلوم للتحقيق والطباعة والنشر والتوزيع.
شقير، زينب (2005). مقياس الامن النفسي کراسة التعليمات. مکتبة النهضة المصرية. 
الطهراوي، جميل (2007). الأمن النفسي لدى طلبة الجامعات في في محافظات غزة وعلاقته باتجاهاتهم نحو الانسحاب الإسرائيلي. مجلة کلية التربية الجامعة الإسلامية، 15(2)، 979-1013.
عبد الهادي، داليا (2018). الطمأنينة الانفعالية وعلاقتها بالتوافق الدراسي والتحصيل الأکاديمي في ضوء بعض المتغيرات لدى طلاب جامعة الأزهر. المجلة المصرية للدراسات النفسية، (89) 28، 39-104.
العمرية، صلاح الدين (2005). الصحة النفسية والإرشاد النفسي. مکتبة المجتمع العربي للنشر.

العنزي، سعد (2019). الطمأنينة النفسية وعلاقتها بفاعلية الذات ومستوى الطموح لدى طلبة المرحلة الثانوية في دولة الکويت. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة مؤتة، الکرک.

اللاوي، سعدية (2019). الفروق في مستوى الطمأنينة النفسية لدى المراهقين المتمدرسين في المرحلة الثانوية. مجله آفاق العلمية، (4)11، 708-726.
المالکي، طالب (2019). العجز النفسي لدى طلبة الکلية التربوية المفتوحة. مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية، (2)44، 135-158.
محمود، الفرحاتي (2009). العجز المتعلم. مکتبة الانجلو المصرية.
المراجع العربية مترجمة:
Abu Dhoeb, A. (2019). Feeling of psychological security among high school students: A field study on Syrian refugee students in the Directorate of Education of the Kasbah of Mafraq. North Journal of the Humanities, (1) 4, 109-136.
Blairduh, K. (2017). The status-quo of psychological security among Syrian refugees in some eastern Algerian cities. Journal of the Human Sciences, (7), 337-351.
Al-Khudairi, F. A. & Al-Zaghoul, R. A. (2019). Learned disability and its relationship to self-organized learning among a sample of ninth grade female students in Mafraq Governorate. Journal of Studies for Educational Sciences, 46, 513-530.
Radwan, S. J. (2002). Mental health. Dar Al Uloom for Investigation, Printing, Publishing and Distribution.
Choucair, Z. (2005). Psychological security scale instruction manual. Egyptian Renaissance Library.
Al-Tahrawi, G. (2007). Psychological security of university students in the Gaza governorates and its relationship to their attitudes towards the Israeli withdrawal. Journal of the College of Education, Islamic University, 15 (2), 979-1013.
Abdulhadi, D. (2018). Emotional reassurance and its relationship to academic harmony and academic achievement in light of some variables among Al-AzharUniversity students. The Egyptian Journal of Psychological Studies, (89) 28, 39-104.
Al-Omariya, S. (2005). Mental health and psychological counseling. Arab Society Library for Publishing.
Al-Anzi, S. (2019). Psychological reassurance and its relationship to self-efficacy and the level of ambition of high school students in the State of Kuwait. Unpublished MA thesis. Mu'tah University, Karak.
Levi, S. (2019). Differences in the level of psychological reassurance of adolescents schooled at the secondary stage. Scientific Prospects Journal, 11(4), 708-726.
Al-Maliki, T. (2019). Psychological deficit among students of the OpenEducationalCollege. Basra Research Journal for the Humanities, (2) 44, 135-158.
Mahmoud, Al-Farhati (2009). Learned helplessness. The Anglo-Egyptian Library.
 
 
 
ثانياً: المراجع الأجنبية:
ALharbi, H. (2017). Psychological security and self-efficacy among Syrian refugee students inside and outside the camps. Journal of International Education,(2)13, 59-67.
Comer, R. (2004). Abnormal Psychology (5th ed.). Worth Publishers.
Daniela, S., Martine, M. & Fritz, A. (2010). Cognitive aspects of congenital learned helplessness and its reversal by the monoamine oxidase (MAO)-B inhibitor deprenyl. Neurobiology of Learning and Memory, 93, 291-301.
Fenniman, A. (2010). Understanding each other at work: An examination of the effects of perceived empathetic listening on psychological safety in the supervisor-subordinate relationship. International Section A: Humanities and Social Sciences, 71(1-A), 241.
Joseph, J., Daniel J., George, K., Jeffrey, J., Ron Aciernoa, B., Langba, J. J. (2014). Coerced first sex among adolescent girls in sub-Saharan Africa: prevalence and context, African Journal of Reproductive Health, 11(3), 62-78.
Misra, R. & Misra, J. (2009). Towards social security systems in Japan. Lessons for India.
Peter, W., Tuerka, B., Matthew, S. & Mark, S. (2014). A pilot study to investigate the induction and manipulation of learned helplessness in healthy adults. Psychiatry research, 219(3) 637-631.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2006). Self-regulation and the problem of human autonomy: Does psychology need choice, self-determination, and will?, Journal of Personality, 74 (6).
Seligman, M. (2012). Flourish: A new understanding of happiness, wellbeing- and how to achieve them. Nicholas Brealey Pub.
Smallheer, B.  (2011). Learned helplessness and depressive symptoms in patients following acute myocardial infarctions. Vanderbilt University School of Nursing.
Steven, F. & Linda, R. (2005). Stressor controllability and learned helplessness: the roles of the dorsal raphe nucleus, serotonin,and corticotropin-releasing factor . Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 29, 829-841.
UNHCR (2016). United nations high commissioner for refugees. Https://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/ home. 14/10/2018.
Zhang, K., Wang, C., & Zhang, M. (2018). learned helplessness and coping styles with positive emotions. Social Behavior and Personality: An International Journal, 45, (2), 269-280.