فاعلية برنامج تدريبي في زيادة الوعي الابتکاري لدى الطالب المعلم بکلية التربية The Effectiveness of a Training Program in Increasing the Creativity Awareness of the Student Teacher at the Faculty of Education

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

قسم علم النفس التعليمي، کلية التربية، جامعة الأزهر

المستخلص

أکد العديد من الباحثين على ضرورة أن يکون المعلمون على وعى بالابتکار وأهميته سواء بالنسبة للفرد آو المجتمع لما لذلک من أهمية في إتقان عملية التعلم وزيادة التفکير وتعزيز السلوکيات الايجابية، وعليهم أن يکونون على علم بما يقومون به من سلوکيات ابتکاريه داخل الفصول الدراسية، کما أنهم مطالبون بتعليم طلابهم کيف يکونون مبتکرين. لذلک کان التأکيد من قبل الباحثين على ضرورة التدريب على الوعي الابتکاري سواء کان للطالب المعلم او المعلمون أثناء الخدمة لانعکاس ذلک عليهم أنفسهم او على طلابهم.هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي في زيادة الوعي الابتکاري لدى عينة الدراسة المختارة. تکونت عينة الدراسة من 42 طالبا تم تقسيمهم إلى مجموعتين  إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة. تمثلت أدوات الدراسة في إعداد برنامج تدريبي يهدف إلى إحداث تغيير في الوعي الابتکاري لدى المتدربين، ومقياس للوعي الابتکاري تم استخدامه قبل البرنامج وبعد الانتهاء من التدريب. أشارت النتائج إلى وجود فروق داله إحصائيا بين متوسط درجات  المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في الدرجة الکلية للوعي الابتکاري ومکوناته الثلاثة المدروسة لصالح المجموعة التجريبية.
Several researchers have stressed the necessity of teachers being aware of creativity and its importance for both the individual and the society, for that it is important in developing mastery learning process, upgrading thinking and reinforcing positive behavior. Teachers also have to be aware of any creative behavior they adopt inside classrooms and have to teach their students how to be creative. Hence, researchers have come to emphasize the necessity of training that is focused on creativity awareness for both student teachers and in-service teachers as it directly affects them and their students. The study aimed at identifying the efficacy of a training program in raising awareness of creativity among the selected study sample which consisted of 42 students divided into an experimental group and a control one. The study instruments were a training program aimed at changing the trainees' awareness of creativity and a scale that has been employed before the program and after the end of the training. The results indicated that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control one in the total score of the creative awareness and its target components that were investigated in favor of the experimental group.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


Scott, L.C (1999). Teachers, Blases toward Creative Children Creativity. Research Journal. Vol. 12 No 4, 32 – 328.
Guncer, B. o. (1993). Relationship Between creativity and non-conformity to School Discipline a perceived by Teachers. Journal of Instructional Psychology. Vol.20 No 3, 208 – 214.
Tengfatt, P (2000). Fostering creativity in education. Education, Vol. 20, No.4.744.
Stranko, A. J. (1995). Creativity in the classroom. White Plains. NY, Longman.
Araya, D (2010) Educational policy in The Creative economy, in D. Araya and M.A. Peters (Eds). Education in The creative economy (PP.3 -28).
Niu, W. (2006). Development of Creativity research in Chinese Societies: A comparison of mainland China, Taiwan, Hong Kong and Singapore. In j. C. Kanfmam and R. J. Sternberg (Eds.). The international handbook of creativity.
Jackson, N & Sinclair, C (2006). Developing Students’ creativity: Searching for an appropriate. INN. Jackson etal. (Eds.), Developing Creativity in higher education: Am imaginative Currkulum (PP.118 – 141). Routledge.
Polk, J. (2006). Traits of effective Teacher. Arts education policy Review. 107, 4.P.26.
Kreitner, R and Kiniki, A (2007) Organizational behavior. Arizona: McGraw-Hill Ryerson.
Landeche, P (2009). The correlation between creativity and Burnout in Public School Classroom Teacher. (Unpublished M. A). Plssertation, Louisiana State University. PP. 1-40.
Parsleym J, (2004): The decisions we make about data.  School Administrator (8), P.25.
Amablie, T. M. (1996). Creativity in context. West view Press.
Moghimi, Mohammad, (2008). The study of relationship between thinking and management in managers’ governamental organizations. Public management publication, first published, N: 1, pp.87 – 104.
Rezvani, Fariba. (2008). The study of relationship between managers’ attitude in the change and their organizational creativity in Islamic Azad Universities in Mazandaran Province. MA. Thesis, educational science Department, Tonekabon, Islamic Azad University