تطوير معايير الترقية لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية في ضوء بعض التجارب العربية والعالمية. Development of promotion standards for faculty members in Saudi universities in the light of some Arab and international experiences.

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلفون

1 عميد الموارد البشرية بالجامعة السعودية الإلکترونية

2 عضو هيئة التدريس بالجامعة السعودية الإلکترونية

المستخلص

تهدف الدراسة إلى التعرف على واقع معايير الترقية في الجامعات السعودية، کما تهدف إلى التعرف على بعض التجارب العربية والعالمية في مجال ترقية أعضاء هيئة التدريس، وتحديد المجالات المقترحة لتطوير معايير ترقية أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية، في ضوء التجارب العربية والعالمية، وتکون مجتمع الدراسة من أعضاء المجلس العلمي بجامعة الملک سعود، وجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية والجامعة السعودية الإلکترونية، وعددهم 75 عضوا ، واستجاب منهم 57 عضوا، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي والاستبانة أداة للدراسة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: أن أفراد الدراسة يوافقون على مجالات معايير ترقية أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية، وهي مرتبة تنازليًّا، حسب المتوسط الحسابي، کما يأتي: التدريس والتعليم 30%. الخدمات التعليمية والمجتمعية 20%. البحوث والدراسات العلمية 50%. بلغ المتوسط الحسابي العام للمجال الأول التدريس والتعليم (3.87) بدرجة (موافق)، وعلى مستوى المحاور فقد جاءت الموافقة عليها جميعًا بدرجة (موافق).  بلغ المتوسط الحسابي العام للمجال الثاني الأنشطة البحثية والعلمية بدرجة (3.96) بدرجة (موافق)، وعلى مستوى المحاور فقد جاءت الموافقة عليها جميعًا بدرجة (موافق).  بلغ المتوسط الحسابي العام للمجال الثالث خدمة المجتمع بدرجة (3.76) وبدرجة (موافق)، وعلى مستوى المحاور فقد جاءت الموافقة عليها جميعًا بدرجة (موافق).
The study aims to identify the current  standards of faculty tenure promotion in Saudi universities, as well as to identify some Arab and international experiences in the field of faculty tenure  promotion, and to identify proposed areas for improving standards for faculty members tenure promotion in Saudi universities in the light of Arab and international experiences. The study sample is made up of faculty members of public universities in the Kingdom of   Saudi Arabia.  The study sample was made of 57 faculty members. The two researchers used descriptive approach for data analysis and survey questionnaire as a tool fo the study. Following the conclusion of the data analysis  The study reached the following results: The study sample agree on the standards for tenure  promotion in place at Saudi universities, with a mean average as follows: • Teaching and learning role 30%. • Service and community participation role 20%. • Research and scholarly publications 50%. • The average mean for the first field of teaching and learning was (3.87) with a scale of (agree). • The average mean for the second standard service and community participation was (3.96) with a scale of (agree). • The average mean for the third field of research and scholarly publications was (3.76) and with a scale (agree).
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية
البحیری , زکی (2012م). البحث العلمی وإشکالیة ترقیة أعضاء هیئات التدریس والباحثین فی الجامعات ومراکز الأبحاث العلمیة فی مصر. (ورقة عمل), المؤتمر العلمی الدولی الأول , رؤیة إستشرافیة لمستقبل التعلیم فی مصر والعالم العربی فی ضوء التغیرات المجتمعیة المعاصرة, کلیة التربیة - جامعة المنصورة – مصر.
 
بدران, شبل ونجیب, کمال (2000 ). التعلیم الجامعی وتحدیات المستقبل. المحروسـة للنشر والخدمات الصحفیة والمعلومات.
 
البلیهد , خالد (1998). اتجاهات أعضاء هیئة التدریس نحو معاییر الترقیة فی جامعات دول مجلس التعاون الخلیجی (رسالة ماجستير,. کلیة التربیة , جامعة الملک سعود.
 
جامعة الإمارات ( 2000). لائحة ترقیات اعضاء هیئة التدریس بجامعة الإمارات. أبو ظبی.
 
جامعة الکویت (  1998م). النظام المعدل لترقیات أعضاء هیئة التدریس بجامعة الکویت.
 
زیتون, عایش (1995م). أسالیب التدریس الجامعی (ط1).دار الشروق.
 
السلیحات, ملوح (2011م). تقییم أنظمة الترقیة فی الجامعات الأردنیة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس, جامعة البلقاء التطبیفیة, مجلة الجامعة الإسلامیة, سلسة الدراسات الإنسانیة, 19(1), 753-788.
 
العبادی, محمد حمیدان (2000م). مدى فاعلیة نظام الترقیة لأعضاء هیئة التدریس فی جامعة الیرموک. مجلة اتحاد الجامعات العربیة, (37), 30-60.
 
عبیدات, ذوقان, وعبدالرحمن عدس, وکاید عبدالحق (1989م) البحث العلمی. دار الفکر للنشر والتوزیع.
 
عزب, محمد علی, طهطاوی, سید أحمد (2006م). تقویم وترقیة أعضاء هیئة التدریس بالجامعات فی ضوء بعض المتغیرات: الواقع والمنشود. مجلة کلیة التربیة بالزقازیق, (52), 121-164.
 
نیوستن,ستیفن.(1996). الحامعات الأمریکیة وتقییم أداء أعضاء الهیئة الأکادیمیة فیها. (فارس حلمی, مترجم), المجلة الثقافیة, (38).
 
الهبدان, تغرید (2013). اتجاهات أعضاء هیئة التدریس بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة نحو معاییر الترقیة وإجراءاتها والإنتاج العلمی (رسالة ماجستیر). کلیة العلوم الاجتماعیة , جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
 
وزارة التعلیم العالی. (1418هـ). نظام مجلس التعلیم العالی والجامعات ولوائحه , اللائحة المنظمة لشؤون منسوبی الجامعات السعودیین من أعضاء هیئة التدریس ومن فی حکمهم.
 
وزارة التعلیم العالی. (2019م). المجلس الأعلى للجامعات فی مصر, قواعد وعمل اللجان العلمیة  لفحص الإنتاج العلمی للمتقدمین للترقیة لشغل وظائف الأساتذة والأساتذة المساعدین. جمهورية مصر العربیة.
 
2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Al-Bahiri, Zaky (2012). Scientific research and the promotion issue of the teaching members of the faculty and researchers in universities and scientific research centres in Egypt. (Working paper), the first international scientific conference, a forward-looking vision for the future of education in Egypt and the Arab world in accordance with the contemporary societal changes, the College of Education, Mansoura University, Egypt.
 
Badran, Shebl& Najib, Kamal (2000). University education and the challenges of the future. Al-Mahrousa for publication, newspaper services and information.
 
Al-Belihad, Khaled (1998). Trends of the teaching members of the Faculty towards promotion standards in universities in the Gulf Cooperation Council countries (Master Thesis). Faculty of Education, King Saud University.
 
UAE University (2000). List of the promotion of members of the Emirates University. Abu Dhabi.
 
University of Cwuit (1998). The revised system of promotion of members of the Faculty at the University of Kwuit.
 
Zytoun, Aish (1995). The university teaching methods (1sted.). Dar Al-Shorouk.
 
Al-Sulihat, Malluh (2011). Evaluating the promotion systems in Jordanian universities from the point of view of members of the Faculty, Balqa applied University, Islamic University Journal, Human Studies Series, 19 (1), 753-788.
 
Al-Abadi, Muhammad Hamedan (2000). The effectiveness of the promotion system for members of the Faculty at the University of Yarmoc. Journal of the Union of Arab Universities, (37), 30-60.
 
Abedat, Zoukan; Abdel-Rahmane Adas and Kayed Abdul Haq (1989) scientific research. Dar Alfikr for Publishing and Distribution.
 
Azab, Muhammad Ali&Tahtawe, Sayed Ahmed (2006). Evaluating and promoting university members in accordance with some variables: reality and desire. The Journal of Education in Zagazig, (52), 121-164.
 
Newston, Stephen. (1996). American Universities and evaluating the performance of academic staff members. (Faris Hilmi, Trans.), Cultural Journal, (38).
 
Hebdan, Taghreed (2013). The tendencies of the teaching members at Imam Mohammed Bin Saud Islamic University towards the measures of promotion, procedures and scientific production (Master Thesis). Faculty of social sciences, Mohamed Bin Saud Islamic University.
 
Ministry of high education. (1418AH). The system of the Council of High Education and Universities and its regulations, the regulation list for the affairs of the Saudi university employees from the teaching staff and the like.
 
Ministry of high education. (2019). The Supreme Council of Universities in Egypt, the rules and work of scientific committees to examine the scientific production of applicants to promote the positions of professors and assistant professors.  The Arab Republic of Egypt.
 
3)            المراجع الأجنبية:
Evidence-Based Appointment and Promotion of Academic Faculty at the University of Chicago,Martin E. Feder,Academic Medicine, Vol.83,No.I / January 2008
 
Policy on academic promotion City University, (2005) London Human Resources department.
 
University of North Carolina, Gveensboro Guidelines for Promotion and tenure source. http:www.uncg.edu/soel/documents/tenure/
 
           https://www.canterbury.ac.nz/about/hr/academic-promotion/
 
            https://www.purdue.edu/policies/academic-research-affairs/ib2.html
 
Andi Jrysnawr, Jyn Mashawat 2010 Guidelines for Faculty Appointments and Promotions, Saint Louis University School of Medicine.
 
Al-Beheiri, Zaki (2012 AD) scientific research and the problem of promoting faculty members and researchers in universities and scientific research centers in Egypt: a working paper, the first international scientific conference - a forward-looking vision specializing before education in Egypt and the Arab world in the light of contemporary societal contributions - Faculty of Education - Mansoura University - Egypt.
 
Al-Blaihid, Khaled (1998) Attitudes of faculty members towards the criteria for promotion in the universities of the Gulf Cooperation Council states, College of Education, King Saud University.
 
Emirates University (2000) Regulations for faculty promotions at Emirates University. Abu Dhabi.
 
Kuwait University (1998 AD) The amended system for faculty promotions at Kuwait University.
 
Zaitoun, Ayish (1995) University teaching methods, 1st floor, Dar Al-Shorouk, Amman, Jordan.
 
Al-Sulaihat, Malouh (2011 AD) Evaluation of promotion systems in Jordanian universities from the viewpoint of faculty members, Al-Balqa Applied University, Journal of the Islamic University, Series of Humanities, Volume Nineteen, First Issue. Jordan.
 
Al-Abadi, Muhammad Humaidan (2000 AD). The effectiveness of the promotion system for faculty members at Yarmouk University, Journal of the Federation of Arab Universities, No. 37 - Jordan.
 
Azab, Muhammad Ali, Tahtawi, Syed Ahmed (2006 CE). Evaluation and promotion of faculty members in universities in the light of some variables: reality and aspiration, Journal of the Faculty of Education, Zagazig, No. 52, Egypt.
 
Ministry of Higher Education (2019), the Supreme Council of Universities in Egypt, the rules and work of scientific committees to examine the scientific production of applicants for promotion to fill the positions of professors and assistant professors. Egypt, Arab.
 
Newston, Stephen (1996 AD), American female admitters and evaluation of the performance of members of its academic staff, translated by Fares Helmy, Cultural Magazine, p. 38, University of Jordan - Amman, Jordan.
 
Badran, Shibel and Najeeb, Kamal (2000) University education and future challenges. Cairo, El Mahrousa for publication, press services and information.
 
The Ministry of Higher Education (1418 AH), the Council of Higher Education Council, universities, and regulations, the regulations governing the affairs of employees of Saudi universities, faculty members and the like.
 
Al-Habdan, Taghreed (2013) Attitudes of faculty members at Imam Muhammad bin Saud Islamic University towards the standards and procedures for promotion and scientific production, Master Thesis, College of Social Sciences, Imam Muhammad bin Saud Islamic University.
 
Obaidat, Touqan, Abdul Rahman Adass and Kayed Abdel-Haq (1989 AD) Scientific Research, Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution: Amman, Jordan.