واقع إدارة الأزمات بمدارس المرحلة المتوسطة بمنطقة الفروانية التعليمية بدولة الکويت من وجهة نظر المعلمين. The reality of crisis management in middle school schools in the Farwaniya educational region in the State of Kuwait from the teachers point of view

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

تخصص الإدارة التعليمية مدير مدرسة مساعد ـ وزارة التربية ـ دولة الکويت

المستخلص

   هدفت الدراسة للتعرف على واقع إدارة الأزمات بمداس المرحلة المتوسطة بمنطقة الفروانية التعليمية بدولة الکويت من وجهة نظر المعلمين العاملين بها من الجنسين استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي التحليلي، والاستبانة کأداة للدراسة. تکون مجتمع الدراسة من (2817) معلم ومعلمة من الجنسين العاملين بمدارس المرحلة المتوسطة بمنطقة الفروانية التعليمية. تم اختيار عينة عشوائية تکونت من (212) معلماً ومعلمة، من أهم النتائج التي توصلت لها الدراسة: وجود ضعف في إدارة الأزمات التعليمية بمدارس المرحلة المتوسطة من قبل العاملين بها، عدم فاعلية فرق  التدخل السريع بإدارة الأزمات عند حدوث الأزمة أو بعدها المعد داخل المدارس، قلة عقد الدورات التدريبية وورش العمل بالمدارس التي تهتم  ببيان أهمية وکيفية إدارة الأزمات المدرسية وطرق التعامل معها والاستفادة منها في حال تکرر حدوتها مرة أخرى، ضعف الاهتمام بتوزيع المهام والأدوار والمسؤوليات على أعضاء فريق إدارة الأزمات قبل وأثناء حدوث الأزمة. من أهم توصيات الدراسة: ضرورة الاهتمام بتدريب العاملين بالمدراس على کيفية مواجهة الأزمات لمدرسية وطرق التعامل معها إعداد فرق عمل خاص بالمدرس متخصص بإدارة الأزمات المدرسية وتعرف کل واحد من أعضاء الفريق  بالمهام التي يقوم بها من خلال التدريب وعمل ورش العمل بين المدارس ومؤسسات الدولة (المطافئ، الاسعاف، الشرطة، الدفاع المدني) لتحقيق الاستفادة الکاملة من تفعيل إدارة الأزمات وتطبيقها بالمدارس عند حدوث الأزمة داخل المدرسة لمختلفة. ضرورة وضع قاعدة بيانات لإدارة الأزمات المدرسية للاستفادة من التجارب السابقة لحل الأزمات المدرسية التي قد تقع مستقبلاً. 
The study aimed to get acquainted with the reality of crisis management in the middle school stage in Al-Farwaniyah Educational Zone in the State of Kuwait from the viewpoint of teachers working with it from both sexes. The researcher used the descriptive, analytical survey approach, and the questionnaire as a study tool. The population of the study consisted of (2817) male and female teachers working in middle school schools in the Farwaniya educational area. A random sample consisting of (212) male and female teachers was chosen, among the most important results of the study: a weakness in the educational crisis management in middle school schools by their employees, the ineffectiveness of the rapid intervention teams in crisis management when the crisis occurs or after it was prepared inside schools, Lack of holding training courses and workshops in schools that are interested in stating the importance and how to manage school crises and ways to deal with them and benefit from them in the event of a repeated occurrence again, weak interest in distributing tasks, roles and responsibilities to members of the crisis management team before and during the crisis. Among the most important recommendations of the study: The need to pay attention to training school personnel on how to face school crises and ways to deal with them. Preparing work teams for the teacher specialized in managing school crises. Each team member knows the tasks that he performs through training and conducting workshops between schools and state institutions (fire truck, Ambulance, police, civil defense). To achieve full benefit from the activation of crisis management and its application in schools when a crisis occurs within a different school. The necessity of setting a database for school crises management to take advantage of previous experiences to solve school crises that may occur in the future.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)            المراجع العربية
هویدی, أمین (1993). فن إدارة الأزمات العربیة فى ظل النظام العالمى الحالى. المستقبل العربى, تصدر عن مرکز دراسات الوحدة العربیة, (172).
 
حسان, محمد حسنین, العجمی, حسن محمد.( 2007). الإداة التربویة, دار المسیرة للنشر والتوزیع.
 
أبو مایلة, حسن (2002, 26 أکتوبر). تصور مستقبلی لدور تنظیمات  المجتمع المدنی فى مواجهة الأزمات التربویة بمصر, إدارة الأزمة التعلیمیة فى مصر, المؤتمر السنوی السابع, کلیة التجارة بجامعة عین شمس, وحدة بحوث الأزمة.
 
کاظم, خیرى رمزى (2002). الإدارة فى المجتمع المصرى. الهیئة المصریة العامة للکتاب.
 
الدلمانی, زید.( 2011). إدارة الأزمات المدرسیة بمدارس التعلیم العام بالکویت(رسالة ماجستیر غیر منشورة), جامعة الکویت.
 
عامر, سعید یس وعبد الوهاب, على محمد(1999). الفکر المعاصر فى التنظیم والإدارة(ط2). مرکز واید سیرفیس للاستشارات والتطویر الإداری.
 
توفیق, عبد الرحمن: إدارة الأزمات … تبدأ من توقعها, جریدة الأهرام, ع (41891), القاهرة, 16 أغسطس 2001.
 
العبدالله, عبدالله نعمان (2019). تطویر دور مدیری المدارس المتوسطة فی ضوء مدخل ادارة الازمات التعلیمیة (دراسة میدانیة بدولة الکویت), مجلة الثقافة والتنمیة, (145).
 
عبدالوهاب, سمیرة محمد, والمرسی, محمد رشدی ( 2014). الأزمات المدرسیة وأسالیب التعامل معها کما یدرکها مدیرو مدارس المرحلة الثانویة  بدولة الکویت, مجلة الدراسات التربویة والنفسیة, جامعة السلطان قابوس, 8 (1).
 
مجمع اللغة العربیة بالقاهرة (1999). المعجم الوجیز, طبعة خاصة بوزارة التربیة والتعلیم, جمهوریة مصر العربیة.
 
أبوعامود, محمد سعد(2002). دور المجتمع المدنی والعربى فی الأزمات, شئون عربیة, تصدر عن الأمانة العامة لجامعة الدول العربیة, (110).
 
فرج, محمد سمیر(1997, 25 - 26 أکتوبر). سیکولوجیة إدارة الأزمات, فریق إدارة الأزمة ( الذکاء - الإبداع - الثبات الانفعالی ). المؤتمر السنوی الثانی لإدارة الأزمات والکوارث, المجلد الثانی, وحدة بحوث الأزمات بکلیة التجارة, جامعة عین شمس.
 
المذکور, مریم.( 2011). واقع الأزمات المدرسیة بدولة الکویت فی ضوء الاتجاهات الإداریة المعاصرة, المجلة التربویة, جامعة الکویت, 25(100), 15-83.
 
محمد, مصطفى فهمى(1999, 30 – 31 أکتوبر). دور القیادة فى إدارة الأزمة , المؤتمر السنوی الرابع لإدارة الأزمات والکوارث, المجلد الثالث, رقم البحث (63), وحدة بحوث الأزمات بکلیة التجارة, جامعة عین شمس, القاهرة.
 
شریف, منى صلاح الدین (1998). إدارة الأزمات … الوسیلة للبقاء. البیان للطباعة والنشر.
 
النوایسة, ریاض (الکویت.2006). أنموذج مقترح لإدارة الأزمات فی وزارة التربیة والتعلیم  فی ضوء  الواقع والاتجاهات الإداریة المعاصرة(رسالة دکتوراه غیر منشورة), جامعة عمان العربیة للدراسات العلیا.
 
حافظ, هنداوی محمد(1994, 22-24 ینایر). إدارة الأزمة التعلیمیة, المفهوم والنظریة, بحوث المؤتمر العلمی الثانی للجمعیة المصریة للتربیة المقارنة والإدارة التعلیمیة, دارة التعلیم فی الوطن العربی فی عالم متغیر, المجلد الثانی, کلیة التربیة, جامعة عین شمس, القاهرة.
 
الیحیوی, صبریة.( 2006). إدارة الأزمات فی المدارس المتوسطة الحکومیة للبنات بالمدینة المنورة, مجلة العلوم التربویة والدراسات الإسلامیة, 19(1), 247-380.
 
2)            المراجع العربية مترجمة Translation of the Arabic References
Huaida, Ameen (1993). The art of managing Arab crises under the current world order.  The Arab Future, issued by the Center for Arab Unity Studies, (172).
 
Hassan, Mohammed Hasanin& Al-Agamy, Hassan Mohamed.(2007). Educational administration, Al-Masyra Publishing, Distribution House.
 
Abou-Mailah, Hassan (2002, 26 October). A future vision of the role of urban society groups in the face of the educational crises in Egypt, management of the learning crisis in Egypt, the 7th Annual Conference, the commerce college at The University of Ain Shams, and the Crisis Research Unit.
 
Kazem, Khiri Ramzy (2002). Management in the Egyptian society.  The General Egyptian Book Authority.
 
Al-Delmany, Zied.(2011). School crisis management at the Schools of Public Learning in Kwuit (Unpublished Master Thesis), Kwuit University.
 
Amer, Saied Yaseen& Abdel-Wahab, Ali Mohamed(1999). Contemporary thinking in organization and management(2nded.). Wide Servis Center for Consulting and Management Development.
 
Tawfik, Abdel-Rahman: Crisis management ... Starts from its expectation, Al-Ahram Journal, Nom. (41891), Cairo, August 16, 2001.
 
Al-Abdellah, Abdullah Nu’man (2019). The development of the role of middle school managers in accordance with the introduction of learning crisis management (A Field study in Kuwait), the Journal of Culture and Development, (145).
 
Abdel-Wahab, S.& Al-Moursy, M.(2014). School crises and the ways of dealing with them as well as known among the secondary school administrators in Kuwait, Journal of Educational and Psychological Studies, Sultan Qaboos University, 8 (1).
 
Arab Language Academy in Cairo (1999). The Brief Dictionary, special edition of the Ministry of Education and learning, The Arab Republic of Egypt.
 
Abou Amoud, M.(2002). The role of the civil and Arab society in crises, Arab affairs, issued by the General Secretariat of the Arab League, (110).
 
Farag, M.(1997, 25- 26 October). The psychology of Crisis Management, Crisis Management team (intelligence - Creativity - Emotional Stability).  The Second annual Conference on Crisis Management and Disaster management, Volume II, Crisis Research Unit, College of Commerce, Ain Shams University.
 
Al-Mathkor, M.(2011). The reality of the school crises in the State of Kuwait in accordance with the contemporary administrative trends, The Educational Journal, University of Kuwait, 25 (100), 15-83.
 
Mohamed, M.(1999, 30- 31 October). The role of the authority in crisis management, The 4th Annual Conference on Crisis Management and Disaster management, Volume 3, Research No. (63), Crisis Research Unit, College of Commerce, Ain Shams University, Cairo.
 
Sherief, M.(1998). Crisis management ... The way to survive. Al-Bayan For Printing and Publishing
 
Al-Nawisa, R. (Kuwit.2006). A proposed model for crisis management in the Ministry of Education and Learning in accordance with reality and contemporary management trends (Unpublished Doctoral Dissertaion), Oman’s Arab University of Higher Studies.
 
Hafez, H.(1994, 22- 24 January). Educational Crisis Management, Concept and theory, Research of the Second Scientific Conference of the Egyptian Society for Comparative Education and educational Management, The Learning Department in the Arab World in a Changing World, Volume 2, The College of Education, Ain Shams University, Cairo.
Al-Yahyawi, S.(2006). Crisis management in the public middle schools for girls in Medina, Journal of Educational Sciences and Islamic Studies, 19 (1), 247-380.
3)            المراجع الأجنبية:
Alawawedeh, S. (2016).Secondary schools School administration Administrator attitudes – Educational innovations – School effectiveness Creativity - Palestine. Journal of Education and Practice. Vol. 7, No. 11.
Caponigro, J. R. (2001) The Crisis Counselor: A Step-By-Step Guide to Managing a Business Crisis.
 
Chieh. T. s. (2004). Analyze crisis management by systems thinking Approach: T akebhopal accident as example. Master's thesis National sun yester University.
 
Bowman C. & Harrett M. G.,(1996) Management in Practice:  A Frame work for Managing Organizational Change ( Oxford: Jordan Hill.
 
Flynn, Stephen E. (1992). Grenada as a "reactive" and a"proactive" crisis: New modules of crisis decision – making, Fletcher school of law and Diplomacy, Tufts University.
Lichtenstein, R., Schonfeld D. J. and Kline M. School Crisis Response: Expecting the Unexpected. retrived from: http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/nov94/vol52/num03/School-Crisis-Response@-Expecting-the-Unexpected.aspx (1-1-2020)
 
Mitroff I. & Christine M. Pearson, L. Harrington, K. (1996), The Essential Guide to Managing Corporate Crises, Oxford University Press.
 
Morse P. S. & Ivey A. E. (1996) Face to Face: Communication and Conflict Resolution in the Schools, California: Corwin Press.
 
Reid, K., (1999). Helping Troubled Pupils: Grassroots Realities, In Ken Reid (Ed.), Helping Troubled pupils in Secondary Schools (Oxford: Basil Blackwell LTD).
 
Strouss, V. (2002), Crisis for Boys ,in School Psychology Review, 3(63), 501-508
 
Virginia Department of Education (2002). Model School Crisis Management Plan.